je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Hewlett

Honourable Member

Hmm, als buizen zo crap klinken laat dan maar zitten :-) Als klassieke muziek liefhebber zo een Bach Toccata te horen klinken, mijn hemel, een iphone kllinkt beter. Toch liever mijn klassieke Rotel en JBL Ti1000 combi :-D

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Goed, om dan maar even terug te keren naar bizar glaswerk:

http://www.uploadarchief.net/files/download/tube--1.jpg

(onderlegger is inch-papier)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

dat ziet er uit als iets experimenteels ... heel veel pennen en maar twee gebruikt.
Wat het is? Geen idee...

Tidak Ada

Golden Member

Ik weet niet meer dan dat het een experiment is met cesium bronnen (die staafjes, die naar die vlekken op de spiegel wijzen), waarschinlijk om te onderzoeken wat het effect is op een opgedanpte (goud?) laag.
Cesium wordt gebruikt als elektronenbron bij sommige koude katodebuizen.
De voet is het type dat je wel bij photomultipliers ziet. Zal wel een partijtje van op het lab hebben gelegen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb mezelf weer eens verwend:

Let op het 9 volt batterijtje in de tweede foto

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Oeh, een zware rus.

Had turbokeu er niet zo een voor zijn tesla?

Tidak Ada

Golden Member

Weet ik niet. Ik hoor hem al een tijd niets meer van hem.

Ik krijg bij die buis in ieder geval het gevoel dat ik er in Deurne de soep warm op kan maken... Het heeft veel weg van zo'n ouderwets petroleumstel van oma ;)
Ik moet hem allen nog in Duitsland ophalen, maar ik ga na de kerst toch nog naar een kennis, die hem dus al bij hem thuis heeft staan.

In ieder geval zat ik er al jaren op te aazen, maar die dingen gingen voor exhorbitante prijzen bij eBay weg. Nu viel het mee, maar was toch nog een bom duiten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Klopt, is angstvallig stil rond turbo ...

Wat doet die gloeidraad van dat monster ? De GU81 viel wat dat betreft nog mee, dat was slechts 120W

http://members.home.nl/guidomennen/coil/Rus1.JPG

Tidak Ada

Golden Member

Hier is de datasheet:

GMI2B.pdf

Een kleine 450W dus

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 3 december 2014 00:37:16 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Het filament is te voeden met een 24V vrachtwagen accu!
32 kV kan je uit een ouwe KTV halen. Straalstroom zo'n kleine 10 mA.
Volgens mij ook een goede investering maar daar heb je hem wellicht niet voor gekocht.

Op 2 december 2014 23:26:37 schreef Tidak Ada:
Ik heb mezelf weer eens verwend:

[bijlage][bijlage]
Let op het 9 volt batterijtje in de tweede foto

Betrapt!

Ja, ik zag het, je hebt siliciumoxide verwijderd want het is
siliciumdioxide (SiO2) = glas!!!!
Don't worry, ik zit ook vaak te krassen in mijn tekst die me niet bevalt. Een soort online verbetering die na een aantal pogingen vanzelf ophoud!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 december 2014 19:20:03 (53%)

High met Henk

Special Member

nou de glasbak in zeeland krijgt het er maar weer druk mee Tidak......
Wat moet je toch met die antieke meuk. Een dikker 450 W weerstand en verder iets wat 1 MOSFET van een tientje ook kan :P:P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 december 2014 01:45:12 schreef RAAF12:
[...]

Betrapt!

Ja, ik zag het, je hebt siliciumoxide verwijderd want het is
siliciumdioxide (SiO2) = glas!!!!
Don't worry, ik zit ook vaak te krassen in mijn tekst die me niet bevalt. Een soort online verbetering die na een aantal pogingen vanzelf ophoud!

??????

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Er is geen screendump van het bericht en geen bewijs van wat er weggestuft is. Maakt ook niet uit. Zal niet meer over zeuren, uiteindelijk gaat het om de lol <G>

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat je in de verkeerde thread hebt gepost :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Welles nietes spelletjes zijn geschikter voor de koffiecorner, ik drink alleen thee :-)

Sine

Moderator

Wij als moderators hebben de luxe dat we edits kunnen zien, en dat bericht van Tidak is niet bewerkt sinds de post.

RAAF12

Golden Member

I stand corrected! Dus als ik nu type kan jij dat zien? Inmiddels 2 keer tekst verwijderd <G>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 december 2014 22:15:36 (26%)

RAAF12

Golden Member

Op 3 december 2014 19:28:33 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat je in de verkeerde thread hebt gepost :P

Blijkbaar, mijn excuses!

Op 3 december 2014 22:15:43 schreef Sine:
Jep

[bijlage]

Tnx!! Ik ben onder de indruk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 december 2014 19:19:13 (28%)

fred101

Golden Member

Ik ben nu bezig met de reparatie van een Ruska series 7000 druk calibrator, daar zit volgens de eigenaar een fused quartz transducer in. Deze is in een oven ingepakt en gezien de kwetsbaarheid, prijs en ontbreken van service manuals en schemas ga ik dat ook niet open maken voor een foto. (de fout zit in de voeding dus ik hoef dat deel gelukkig ook niet open te maken)

Die transducer is van glas en de holy grale onder de druk sensors. Die transducers werden alleen nog maar gemaakt door een vader en zijn zoon. Toen die er mee stopte zat Ruska dus zonder sensors. (tegenwoordig onderdeel van Fluke) Ik vond daar vorige week een heel mooi plaatje van (met die twee mensen erbij) Ik kan het nu helaas niet meer vinden.

Weet iemand meer van dit ding, ik wil er een verslagje van maken op mijn site met mooie foto maar ik vond alleen dit beroerde plaatje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

In de pdf staat een kleurenplaatje. Heet, net als bij een drukmeter, een Bourdon tube.
http://www.sinom.com.tw/produt_pdf/m70-7010.pdf

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

http://img.over-blog-kiwi.com/0/96/38/04/20140314/ob_ceed71_f8du-edmond-aubry-radio-amateur-en-1989.jpg

F8DU, radioamateur. Dans sa station d'émission en 1989. Flacon: copie x 5 d'une ampoule radio Philips de 1950 par Yves Borrel.
Bron: klik

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Tidak Ada

Golden Member

Dat wordt meer gedaan, maar dan met echte buizen en lampen:

http://www.sageous.com/photogall3/images/16longfront.jpg

Zie verder deze URL: http://www.sageous.com/sculptures.html

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
mel

Golden Member

Op 3 december 2014 00:07:24 schreef Tidak Ada:
Weet ik niet. Ik hoor hem al een tijd niets meer van hem.

Ik krijg bij die buis in ieder geval het gevoel dat ik er in Deurne de soep warm op kan maken... Het heeft veel weg van zo'n ouderwets petroleumstel van oma ;)
Ik moet hem allen nog in Duitsland ophalen, maar ik ga na de kerst toch nog naar een kennis, die hem dus al bij hem thuis heeft staan.

In ieder geval zat ik er al jaren op te aazen, maar die dingen gingen voor exhorbitante prijzen bij eBay weg. Nu viel het mee, maar was toch nog een bom duiten.

Ik denk dat het vermogen van de gloeidraad alleen al meer is dan in de machtigingsvoorwaarden staat :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Op 4 december 2014 08:23:23 schreef fred101:
...
Weet iemand meer van dit ding, ik wil er een verslagje van maken op mijn site met mooie foto maar ik vond alleen dit beroerde plaatje.

Er van weten doe ik niets, maar hier staat een mooier (en groter!) plaatje: http://i400.photobucket.com/albums/pp89/ravelikeirave/Quartz_bourdontu…

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.