10K en 1K "Home Made" Referentie weerstanden

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik dacht zal ik ook eens een duit in het zakje doen wat Vishay weerstanden betreft...
Zeker 10 jaar geleden had ik op een beur, ik dacht Rosmalen een hand vol 2K54 weerstanden van Vishay gekocht.
Daar heb ik in de jaren er na aardig plezier van gehad ondanks de wat vreemde waarde.

Wat ik hier laat zien is een stukje print met 4x 2K54 wat een onderdeel was van een DA converter met heel veel van deze weerstanden welke geschakeld werden met power MOSFets i.v.m. de lage Ri.
Goed één stukje print er dus afgeknip en twee keer weerstanden besteld om hem op 10K te trimmen.
Moi is een Dyslectische Aap, dus soms bestel je soms de verkeerde onderdelen...

Het resultaat van het parallel zetten van een 634K weerstand van 15PPM en 0,1%
http://www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie/1K-10K-Referentie-30.png

Zo lag de composiet referentie weerstand naast de meter, weinig professioneel ;-)
http://www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie/1K-10K-Referentie-31.png

Als ik vanavond nog zin heb, bouw ik de weerstand even in een metalen doosje,
de meeste variatie komt natuurlijk door het gebrek aan afscherming en de lucht die er langs stroomd.
http://www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie/1K-10K-Referentie-32.png

Laters meer en groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Een mooi ogend meetresultaat :-)
Netwerkkabel geeft inderdaad mooie low thermal EMF verbindingen (want mooi koper en dun).
Ik zou willen dat mijn meter nog apparaatklemmen had....

Uit welke serie komen jouw Vishay weerstanden?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ik heb moeite gehad met het vinden van een datasheet en dat is nog steeds zo...

Op de weerstand staat V53C11, ze zijn uit 1980 en de waarde is 2K54 en 0,02% als nauwkeurigheid.
Het kan zijn dat ze speciaal gemaakt zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik kon het niet laten voor ik hier net alles uitschakelde, om toch nog een Auto Cal van de 3458A meter te doen.

Zo hing de weerstand er bij...
http://www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie/1K-10K-Referentie-34.png

En dit zij de meter, en nu niet heen en weer lopen *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/1K-10K-Referentie/1K-10K-Referentie-33.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Wow... Jouw meter is vééél beter den de mijne :-)

groet! Gertjan.

miedema

Golden Member

Ik heb mijn 10k Vishay weerstand in een doosje gezet:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/IMG_9317_Vishay-weerstand-standaard-600pix.jpg

De apparaatklemmen zijn standaard nikkel over messing, maar voor de sense klemmen heb ik verguld over messing gekozen, scheelt naar schatting de helft Seebeck.
De massa van het kastje zit aan de aard klem, die met een jumper aan de min force doorverbonden wordt. (mijn meter heeft geen aparte guard aansluiting)

Rechts onder zitten de aansluitingen voor een LM35, zodat ik de inwendige temperatuur kan meten. Ik wilde daar een klein 3 of 4 polig klein connectortje voor gebruiken (ala 4p Lemo). Maar helaas, behalve een paar kostbare types kon ik ze niet luchtdicht vinden. Meestal omdat de aansluitpinnen losjes in de kunststof voet zitten... Er zijn wel allerlei IP- 65 connectors, maar die zijn dan dicht als mannetje en vrouwtje aan elkaar zitten. En dit chassisdeel slijt z'n meeste dagen alleen...
Veel geld had ik er ook niet voor over, dan koop ik daar liever tellurium-koper low-EMF Sense bussen voor :-)

Van binnen ziet het er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/IMG_9320_Vishay-weerstand-standaard-intern-600pix.jpg

De aansluitingen van de Vishay heb ik zo gebogen dat er geen mechanische krachten kunnen ontstaan. Dat buigen steeds met een tangetje aan de kant van de weerstand....
De weerstand zit onder de Sense klemmen alleen geklemd. Op die plekken heb ik de aansluitdraden afgeschuurd, zodat het koper van de de draden meteen contact maakt met het goud van de klemmen.

De force aansluitingen heb ik gesoldeerd aan de uiterste puntjes van de weerstandsdraden, die ik weer onder de sense klemmen liet uitsteken.

De LM35 temperatuursensor zit met zijn platte kant tegen de weerstand aan, op de foto er onder.

Om snel wat temperatuur variatie te zien heb ik een gemene manier gevonden:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/IMG_9314_weerstand-opwarmen-600pix.jpg

Ik zet het doosje op een infrarood print pre-heater :-)
De laagste stand is zo'n 40°C, en dat gaat best goed.
Even aanzetten, laten stabiliseren, weer aan etc.
De pre-heater warmt vrij langzaam op, en het element heeft zelf ook redelijk massa, dus het is goed te sturen.
Omdat het in de kamer zo'n 16° was, kon ik mooi van 16° tot 30° bekijken. (Natuurlijk alleen voor een eerste test. Een mooi temperatuur equilibrium is er natuurlijk niet bij... )

Ik ben overigens nog niet helemaal blij met m'n meetopstelling...
Of m'n banaansnoeren zijn niet goed genoeg, of toch nog last van thermo effecten. Als ik aan de bedrading rommel, dan is de uitlezing niet stabiel, zeker de laatste digit niet.

Toen ik de opstelling weer in de 25°C trapkast had staan kon ik naar de meter wuiven, en het display wuifde dan terug :-(
Toen was het wel zo dat ik in de koele kamer stond en de meter in de warme kast. Niet zo raar dus, maar geeft wel aan waar de zwakke plekken zitten...

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan,
Dat is uitgebreider dan mijn 10k ref.;)

Ik mis nog een 100nF over de 4mm bussen t.b.v. de LM35.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ja nu komt het grote "tunen" ;-)
Wat speeld er allemaal mee, dat inteferentie en drift geeft.
Jouw meetopstelling zoals je hier laat zien lijkt mij niet zo gunstig.
Je hebt kans dat je op deze manier rommel uit het 230V net in je Fluke meter injecteerd wordt.

De volgende is de bedrading, deze zou ik zo goed mogelijk twisten.
Ook denk ik dat er de mogelijkheid bestaat van een "thermisch traject" van het verwarmde kastje via de aansluitkabels naar je Fluke meter,
dat geeft volgen mij kans op Seebeck effecten op de Fluke ingangs bussen.

Bij een ander meetapparaat, heb ik er aan zitten denken geen stekkerbussen meer te gebruiken,
maar een stukje CAT5E of een stukje CAT6 dat direct aan de weerstanden in het kastje komt.
Het gaat hier om een PT1000 Kalibrator, een opgevoerde versie van de gene die ik al heb, maar die niet 4 draads is.
Maar ook daar zal ik eerst mee moeten experimenteren...

Voorlopig ben je nog niet klaar, en dat is ook leuk, en dan bedoel ik dat zoals ik al eerder op dit forum aangaf, je als bouwer denkt aan alles te hebben gedacht
en dan komt er toch nog één iets of meerdere zaken, waar je niet op geanticipeerd hebt om de hoek kijken, welke ook mee willen spelen in het resultaat :-)

Hier draaid de 3458A ook al weer 1,5 uur, maar deze is nog niet goed opgewarmd, na de eerst AUTOCAL alleen voor het weerstand bereik zat de meting er 3PPM naast.
Hij heeft net een totale AUTOCAL gehad (rond de 14 minuten duurd dat, als ik het goed heb) en hij staat er 3,7 PPM naast t.o.v. gisteren.
Maar het is ook 2 graden kouder dan gisteren in mijn werkkamer.

Om enigzins een stabiele uitlezing te krijgen, gebruik ik 200PLC op de 3458A en ik kan tot 1000 gaan met de 3458a, maar dat is wel erg traag.
Ik laat de meter aan staan en zal rond bedtijd nog en totale AUTOCAL doen en de verwarming aan laten,
zodat ik de meting van gisteren met die van vandaag kan vergelijken.

Ik hoor graag van wat je wat je denkt dat er allemaal meespeeld bij jouw setup.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Inderdaad zie ik deze box als een prototype.
Daar zit alles in wat ik vooraf kon bedenken, en is nu uitgangspunt om te zien wat we verder tegenkomen.

Ik wilde schuim onder het doosje plakken, om de bodem te isoleren van een koudere ondergrond. nu denk ik te meten in een groter plastic doos (kan z'n opbergbox zijn), met een stukje piepschuim op de bodem. Zo bescherm ik ook tegen tocht, en zit doosje plus aansluitmateriaal in de dezelfde, stilstaande lucht.

Nu dat doosje voorlopig een sterke schakel is, denk ik inderdaad aan de bedrading als zwakke schakel. Stijf netwerkkabel heeft mijn aandacht, nadeel is dat het niet lang meegaat (door buigen). Maar een stukje afgeschermd netwerkkabel is zeker een optie.
Een ander idee is starquad microfoon kabel. 4 aders, getwist, mooi koper, en goed afgeschermd. Maar een massieve UTP kun je mooi in een apparaatklem steken, en litze achtig starquad natuurlijk minder. Dan denk ik aan vorkjes, maar die moeten dan wel weer van koper zijn....

edit: Als iemand een idee heeft voor mooie lichte koperen (of verguld koperen) vorkjes, dan hoor ik dat graag. Ook voor idem bananenstekkers.

Die foto met die pre-heater moet je niet te serieus nemen :-)
Dat vond ik gewoon leuk, even een snel testje. Kijken of het überhaupt gaat. Het druist volkomen in tegen mijn basis concept voor deze metingen: alles zo goed mogelijk op dezelfde temperatuur houden.
Toch was dat al leerzaam. B.v. om te zien dat mijn meter anders aangeeft als hij niet op dezelfde temperatuur zit als de weerstand. (Met 16° in de kamer was er natuurlijk ook wel een fors verschil)
Als ik dit in het vervolg serieuzer zou willen doen, dan stop ik de weerstand in een dikke gietijzeren pan, zodat in elk geval doosje, maar vooral ook de bananenstekers bovenop dezelfde temperatuur hebben. (doosje los van de bodem, op wat schuim, uiteraard....)

@rbeckers
Die 100nF is er wel, maar zit achter de diode, over de LM35. Ik heb gedacht over een extra 100nF direct over de klemmen, om RF buiten te houden. Maar hoe zinvol is dat, als er nog 4 antennes aan het doosje hangen... Die LM35 geeft overigens niet veel om z'n ontkoppel C, zonder blijkt hij even goed te werken....
Het netwerkje aan de uitgang bleek wél noodzakelijk. Met een paar meter coax aan de uitgang oscilleert de LM35 graag! Ook met de aanbevolen serie weerstand uit de datasheet.

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Miedema en Blackdog,

Leuke metingen komen hier voorbij!
Ik vind dit weer uiterst leerzaam, er komt indaad veel bij kijken.
Dan denk je dat je aan het meeste gedacht heb dan steekt er toch nog weer iets anders de kop op.
Wat is elektronica toch fantastisch!

Wat betreft die aansluitingen van je doosje, die Pomona banaanstekkers lijken goed.
Is het inderdaad een idee als jij bij het doosje van de weerstand met een kabel direct het doosje ingaat, zodat je daar geen tocht over de aansluitingen krijgt.

Zulke experimenten om dingen beter te begrijpen zijn natuurlijk altijd leuk, ondanks dat het misschien toch niet altijd even serieus is.

Ik lees met enthousiasme mee.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ik vond op EEVblog een interessante post van Dr. Frank.
Hij heeft de temperatuurcoëfficiënt van precisieweerstanden gemeten, onder andere van de Vishay Z-foil Z201 (de mijne) en de Rhopoint Econistor (Blackdog's weerstanden)

Over de Vishay Z201:
For the black BMFs, I can hardly assign a T.C., due to the hysteresis.
The Z201 changes about 5ppm in a window of 30°C, that's about 0.2ppm/K average TC.

En over de Rhopoint econistor:
The econistor has a relatively high, linear TC of about 4.6ppm/K.
I've already seen a better sample, of about +2ppm/K, recently.

De gemeten drift versus temperatuurcurve van de Vishay Z201:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/Z201_1k_arrows-600pix.jpg
klik plaatje voor grotere, beter leesbare grafiek

De pijlen zijn er bij gezet om het verloop in de tijd duidelijk te maken.....

En hier de drift versus temperatuurcurve van de Rhopoint Econistor:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/econistor_1k-600pix.jpg
klik plaatje voor grotere, beter leesbare grafiek

Dat ziet er heel anders uit... Een mooi lineair verloop van de weerstand tegen temperatuur.
Maar let ook eens op de verticale schaal! De Econistor verloopt zo'n 25x zoveel over hetzelfde temperatuurbereik....

Ik heb begrepen dat Vishay gebruikt maakt van materialen met 2 tegengestelde temperatuurcurven, die elkaar compenseren. Ik denk dat je in het Vishay plaatje vooral ziet dat ze elkaar weliswaar compenseren, maar bij veranderende temperatuur niet beiden even snel verlopen... Dat geeft ook die rode pijl aan: als je de weerstand laat rusten (constante temperatuur), dan kruipt de weerstandswaarde weer naar nominaal.

Hier zijn wel een paar interessante dingen uit te leren:
De Vishay is veel geschikter voor gebruik zonder oven, hij verloopt 25x zo weinig. Wel is het van belang om, om meetafwijkingen te voorkomen, z'n temperstuur zo weinig mogelijk te laten variëren.
Om de laatste PPM nauwkeurig te krijgen moet je (na temperatuur variatie) wel geduld hebben, maar dat moet eigenlijk toch al :-)
Deze weerstand zou extreem ongelukkig zijn in een oven. En z'n baasje ook...

De Rhopoint is juist zeer geschikt om in een oven te stoppen. Zo heb je geen last van z'n grotere T.C., en z'n weerstandswaarde wandelt keurig lineair, en zonder hysteresis, mee met de temperatuur.
Zonder oven is het lineaire verloop prima geschikt om met een tabelletje of in Excel te compenseren.

De originele EEVblog post: http://www.eevblog.com/forum/metrology/t-c-measurements-on-precision-r…

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ik heb vele metingen op de EEVBLOG gelezen over weerstanden en referenties.
Zonder plaatjes hoe er echt gemeten is, en dan bedoel ik koppeling van de sensor (ntc of IC) met de te meten weerstand is het wat mij betreft geen natte vingen maar natte arm meting *grin*
Uhm 6 of meer PPM/C dat is in ieder geval niet mijn ervaring met de Rhopoint.

Op een van de plaatjes is een weerstand te zien tussen alu strips met de ntc niet aan het huis gekoppeld van de weerstand.
Ook nog eens met in verhouding dikke draden die voor thermische lek zullen zorgen.
Nu is de thermische massa van een S102 en een Econistor duidelijk anders.
Hoe goed koppel je de sensor aan de weerstand, dat is ook anders bij de S102 en de Econistor.
Wat mij betreft kan een goede meting alleen in een oven gebeuren, met naturlijk een goede thermische "trekontlasting"

Denk maar eens aan de problemen die je nu zelf ervaart met het kastje dat je gemaakt hebt.
Iedere keer dat je dat kastje opnieuw aansluit, kabel loshalen en na een uur de kabels in andere bussen steken geeft jou zo 3PPM verschil, ook al is de kamer temperatuur binnen 1C gebleven.

Hoe je ook verder gaat, voorlopig kom jij niet op straat ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Deze dr.Frank is èrg serieus....
Hij boort voor elke weerstand een blok aluminium op maat, voor weerstand + NTC. Dat zou mij wat ver gaan :-)
De bier koelbox op de foto is zijn oven. (hij heeft het over 3 voudige thermische isolatie)

Het leuke is dat zijn resultaten goed overeenkomen met die van Andreas, de topic starter. Dus ik heb wel vertrouwen in deze uitkomsten.

6ppm voor de Econistor? Als ik tel kom ik niet verder dan 4,7ppm/°C. Dr.Frank zegt zelf al eerder ook 2ppm°/C gemeten te hebben. Maar doet dat eigenlijk er toe? Het gaan om de grote lijnen....

En nee, ik ga dat hier voorlopig niet nadoen :-)
Edit: (maand later) Dus toch wel.....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Even een uitweiding over m'n LM35 temperatuursensor.

Ik had er nog maar eentje liggen, dus bestelde ik er 10 bij om daar de beste uit te zoeken. Die 10 staan nu alweer een dag of 10 te testen, en hopelijk de kop van de veroudering af te halen:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/IMG_9312_LM35-testen-en-agen-600pix.jpg

Deze zijn de goedkopere LM35D types (€1,41) met ruimere tolerantie grenzen van typical ± 0,4°C / maximum ±1°. Natuurlijk is er ook een strakker gespecificeerd type, de LM35A met typical ±0,2°C / maximum ±0,5°C, maar die kost 4 tot 6 Euro....

Daarom koop ik er een stel. Met de verwachting dat de spreiding een soort Gauss curve vormt. Met een "typical ±0,4°C" spec kun je dan verwachten dat je er een stel "mooie" uit kunt vissen.

Dit maal is echter niets minder waar.....
80% van de LM35's zit in de band van 0,5° tot 1° er naast (zowel plus als min)...
Daarmee voldoen ze aan de gegarandeerde maximum spec in de datasheet, maar van de beloofde "typical ±0,4°C" spec zie ik weinig terug.

Eigenlijk denk ik dat Texas eerst de betere types er uit selecteert, en die A stempelt, en de rest krijgt dan het D stempel :-(

Eerder had ik LM35 van National Semiconductor, en die waren prima. Helaas, Farnell verkoop nu nog uitsluitend de Texas variant...

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

National Semiconductor=Texas Instruments !!

miedema

Golden Member

flash2b,

Dat is waar ook, dat klopt, sinds 2011.
Geen wonder dat Farnell nu alleen TI heeft :-).

Dus het selectie beleid is waarschijnlijk gewijzigd. Mogelijk productie verplaatst naar een andere fab met slechtere yield / ruimere spreiding?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan, :-)

Dat selecteren doet TI wel voor je, daar zit hun grootste winstmarge namelijk.

Wil je het echt nauwkeurg, dan toch maar iets moois kopen en een klein beetje er wat bij leren...
Voorbeeld van de weergave van 4 sensoren, waaronder de hele mooie TSIC506F
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133902/1/tsic

Een arduino nano, nokia display en een 9V batterij of 4 penlites.
TADA! prachtige hoge resolutie uitlezing en nog nauwkeurig ook voor jou gewenste temperatuur gebied, 0,1%

Farnell
http://nl.farnell.com/ist-innovative-sensor-technology/tsic-506f-to92/…

Of je neemt gewoon genoegen met de beste LM35 die je heb en corrigeert de temperatuur ook d.m.v. een lijstje :-)
Of je zet er een opamp achter waarmee je de correctie uitvoerd...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Of een Pt100 of Pt1000 gebruiken.

miedema

Golden Member

Ha vrienden :-)

Zoals eerder gezegd, het hoeft hier niet zo nauwkeurig.
Vooral niet omdat die LM35 vast bij de weerstand in het bakje zit, en de temperatuur dus altijd met dezelfde afwijking gemeten zal worden. Het gaat er hier om dat metingen door de jaren heen te vergelijken moeten zijn.

Ik heb nu 3x LM35 die minder dan 0,5° afwijken èn die binnen 0,3°C bij elkaar zitten. Het is tenslotte wel zo fijn, dat als je een paar weerstand(doosjes) naast elkaar meet ze ook dezelfde temperatuur aangeven :-)

Ik heb gekozen voor de LM35 i.p.v. PT100 o.i.d. omdat ik zo simpel met elke DMM die temperatuur kan meten, en dus ook makkelijker loggen.

Wat betreft dat selecteren: Vaak is het zo dat, naar mate de fabricage langer loopt, het proces meer getuned wordt. En dat dus eigenlijk àlle producten ruim binnen de marges vallen. Hier dus kennelijk niet....
Kwalijker is dat je dus niet op de "typical" spec in deze TI datasheet kunt vertrouwen.

groet! Gertjan.

miedema

Golden Member

De afgelopen tijd ben ik aan en uit bezig geweest met het meten van de temperatuur coëfficiënt van een weerstand

M'n eerste opzet was om m'n weerstandbakje te verwarmen met m'n Pace infrarood verwarmer, en af te koelen met een koelelement uit de vriezer.

De resultaten waren behoorlijk, en geloofwaardig. Toch maakte ik me over een paar dingen zorgen. Er waren vrij grote temperatuursverschillen tussen boven- en onderkant van het bakje. De wanddikte bleek dus niet dik genoeg om te egaliseren. Hierdoor is er ook meer kans op afwijkingen door thermische EMF's

Na dit te laten bezinken heb ik een nieuwe methode bedacht. Ik gebruik nu een 12V auto koelbox.
Het weerstandsdoosje staat ongeveer in het midden, op een grote koelrib, met de ribben omhoog, zodat de lucht vrij onder het kastje door kan. Over het kastje heen staat een blikken trommel (op z'n kop, op afstandhouders), zodat de koude of warme luchtstroom niet rechtstreeks op het kastje blaast.
De koelbox voedt ik uit een labvoeding, zodat de mate van koelen of verwarmen goed te regelen is.

Uit de eerdere experimenten had ik a een goed gevoel voor de snelheid over gehouden. Ga je te snel, dan ontstaat er hysteresis omdat m'n weerstand en temperatuur sensor niet ideaal gekoppeld zijn. (Maar die opzet is tenslotte ook bedacht voor een gebruikssituatie waarbij alles in equilibrium is....)

Gister heb ik met deze nieuwe methode de temperatuur coëfficiënt van een 2k Econistor weerstand van Blackdog bepaald. Die zit in een identiek giet-aluminium bakje al ik eerder van de 10k Vishay liet zien.
Om het eerder genoemde hysteresis effect te vermijden heb ik de temperatuur maar heel langzaam veranderd, zodat de temperaturen rond- en in het doosje mooi gelijk bleven. Daardoor duurde de hele meting wel 10 uur:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/2k-Econistor-Bram-verloop-versus-tijd-600pix.png
klik grafiek voor grotere versie

Je ziet hier het verloop van de temperatuur (blauw) en de weerstand (rood) tegen de tijd. Ik ben begonnen op 17°C, en gedurende 3,5 uur omhoog gegaan naar 47°. Daarna in 4,5 uur naar 8°, en toen in 2 uur weer terug naar 20°C.

De interessante informatie zien we als ik de weerstandsverandering afzet tegen de temperatuur:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-standaard/2k-Econistor-Bram-verloop-versus-temp-600pix.png
klik grafiek voor grotere versie

Nu zien we het verloop van de weerstand tegen de temperatuur. De schuinte van de lijn geeft dus de temperatuurscoëfficiënt aan.
Over het hele gemeten bereik kom ik gemiddeld op +1,8ppm/°
Maar,die lijn is niet helemaal recht. Onder de 20° loopt hij wat steiler als boven in. Als ik naar het stukje van 10° tot 20°C kijk, dan kom ik daar op +2,5ppm/°C.
En als ik het voor mij belangrijkste stukje rond de 20° neem, van 15° tot 25° dan kom ik op +2ppm/°C. Dat is dus het getal waar ik verder mee ga werken.
Deze getallen kloppen overigens vrij goed met wat ik aan andere metingen heb gezien aan deze weerstanden.

Wat niet klopt is de schijnbare hysteresis in het eerste, positieve deel, Ik denk dat dat niet door de weerstand komt, maar door drift van mijn meter :-).
Ik had m'n Fluke 8846A al de avond te voren aangezet om te zorgen dat hij goed opgewarmd was. Maar de volgende ochtend komen er toch warmtebronnen bij, de meet PC, TL balk onder de plank waar de meter op staat. De ruimte in die hysteresis is ook maar 1 laatste digit, en wat je ziet is dat de meter gedurende de eerste 3...4uur 1 digit verlopen is....

Dat is ook het belangrijkste wat ik tot nu toe geleerd heb van m'n weerstanden. Dat m'n 8846A op weerstand veel meer drift heeft dan op DC volts.... Op DC volts drift hij max 2 digits, op weerstand wel 10.... Als je denkt dat dat slecht is, de meeste meters zijn erger... Dat komt omdat bij weerstandsmeting o.a. ook de drift van de stroombron meetelt. Fluke weet dat ook: de 90 dagen spec voor DC volts is 23ppm, en voor weerstand 90ppm (23±5°C)...

Dat is de lol van referenties: je leert je spullen beter kennen :-)

groet, Gertjan.

Anoniem

Een vraagje die plots opkomt en Blackdog waarschijnlijk kan beantwoorden.
Ik ben vrij goed bekend met begrippen als calibratie en referentie naar de standaard.

Ik ben me bewust dat frequentie en tijd parameters zijn die echt heel nauwkeurig moeten kunnen bepaald worden.

Maar ik heb nooit begrepen waarom er uberhaupt voltmeters met tien digits bestaan die tot op zes cijfers na de komma kunnen meten?

Laatst mijn autobatterij gemeten en die was na volledige lading 14.20V gemeten met mijn 41/2 digit Fluke.
Daarmee weet ik alles wat ik moet weten. Maar het zal me worst wezen of de spanning 14,19999999V of 14,2000001V is.
Ik kan me geen enkel voorbeeld voor de geest halen waar dat wel voor nodig zou zijn.
Hopelijk kan iemand me eens vertellen wat de meerwaarde is van dergelijke meetinstrumenten zoals Blackdog hier showt.

miedema

Golden Member

Ha grotedikken,

Een beetje of-topic hier, maar inderdaad, in mijn praktijk is het zelden nodig om een spanning met veel cijfers achter de komma te meten.

Waar die hoge meter resolutie wel erg fijn is, is als je b.v. drift van je schakeling wilt zien. Hoe meer resolutie je meter heeft, hoe eerder je iets ziet verlopen.
Als ik b.v. van mijn nieuwe oscillator voor m'n Philips/Fluke PM6669 counter wil bepalen welke deelschakeling het meeste invloed op de frequentiedrift hebben, dan lukt dat met een 6,5digit meter nog maar nét...

Bij de meting hier boven was de resolutie van m'n meter ook maar nét genoeg. Je ziet in de grafiek duidelijk de stapjes van de laatste digit. En ik zit al ruim in de de uncertainty spec van Fluke. Dus absoluut kan ik niet meer zo nauwkeurig de weerstand bepalen, maar relatief kan ik nog net betrouwbaar het verloop versus temperatuur meten.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Een reden is het meetbereik. Veel processen zijn logaritmisch of vertonen logaritmisch gedrag of waarden.
Het verbruik van een mobieltje varieert over een groot bereik.
Dan zijn die extra digits handig.

blackdog

Golden Member

Hi grotedikken,

Dat jouw auccuspanning je worst zal wezen, geloof ik wel. ;-)
Gelukkig zijn er b.v. fabrikanten van accu's die wel willen weten hoever de Ri van die accu veranderd onder verschillende belastingen.
Dat gaat echt niet goed genoeg met je 3,5 digit meter.

Algemeen
Voor het geval dat je denkt dat ik altijd met 8,5 digit meet, vergeet dat maar, de HP 3458A staat misschien 1x per maand aan.

Het meeste meet ik met 6,5 digit, en ben ik aan het storingszoeken, dan gaat de multimeter (tafelmodel) op een hoge meetsnelheid wat een lagere resolutie geeft, no problemo.

Als ik spanningsdelers en b.v. referenties meet, dat heb ik die meters echt nodig wat het aantal digits en nauwkeurigheid betreft.

Ben je nu met microcontrolers aan het werken en meestal digitaal, dan is de 3,5 digit voldoende.
Wil je nu ook goed aan de interne AD/DA meten, dan heb je al 4,5 digit nodig.
Ga je naar zeg 16 bit AD/DA, dan is 6,5 digit zinnig.

Werk je met analoge sensoren met het bijbehorende condition versterkers, dan is ook vaak 6,5 digit nodig.
Denk dan aan thermocopplel versterkers en ook de PT100/PT1000 typen.
Is iemand grotendeels met buizen versterkers bezig, dan is je analoge meter of je Fluke 75 ruim voldoende :-)

De opmerkingen waarom de resolutie nu nodig is, komen veel voor.
Zowel op diverse fora als ook b.v. bij mijn klanten/familie enz.
Het schijnt erg lastig te zijn buiten het hun realitijd te kijken, zien, of te denken.

Als deze vraag weer eens voorbij komt ( kan ook over IT zijn zoals net nog, met de Dame die hier naast mij zat )
dan is er wel de vraag gesteld, maar men wil het antwoordt vaak niet weten omdat men dan moet nadenken en/of het valt niet binnen het perspectief dat ze vast hebben aangemaakt in hun hoofd...

Het vreeemde is dat ik juist altijd meer wil weten, dit om een meer betrouwbare zekerheid te krijgen, het zal dus wel mijn abberatie zijn!
Dit geeft een hoop rust tijdens het ontwikkelen en testen omdat je b.v. weet dat je 6,5 digit meter zeker 5 digits goed is
en zoals Gertjan al aangaf je direct drift kan zien door de voldoende aanwezige digits.

De resultaten die ik behaal door mijn mentale opstelling, zijn over het algemeen goed.
Neem de meetversterker waar ik nu mee bezig ben hier op CO, geen moeilijke onderdelen en zeer goede specificaties, geen trimmers enz.
Grote echt vlakke bandbreedte, compacte schema met veel functionalitiet enz.
Dit is mede mogelijk gemaakt door de hoge resolutie meetapparatuur waarmee dit shema ontworpen is.

De wiellagers van een auto zijn uiteindelijk ook binnen 0,001mm gemeten tijdens de productie, net al de video koppentrommels die ik heb vervangen :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

En zo is het toch weer gelukt om een topic te de-railen :-(

Blackdog,

Met de verkregen gegevens kan ik uitrekenen wat de waarde van de 2k Econistor die we vorige week bij je gemeten hebben is:

Volgens jouw 3458A, met correctie van calibratie certificaat en tempco, kom ik op 2000,004 Ohm

Volgens mijn 8846A, ook met correctie van calibratie certificaat en tempco, kom ik op 1999,934 Ohm

De waarheid zal ergens in het midden liggen... Met en verschil van slechts 0,07 Ohm geeft dat hoop voor de nauwkeurigheid van de metingen :-). Ook al zit dit vér in de uncertainty van mijn Fluke, en ook al ruim binnen die van jouw 3458A....

Met deze wetenschap kan ik nu 1k en 10k stelletjes bij elkaar gaan zoeken... En m'n eerste schatting was dus al niet zo slecht :-)

groet, Gertjan.