OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Philips heeft een deel van de componentenproductie als Phycomp afgesplitst en dat is overgenomen door Yageo. Ik kom daar ook 12NC's tegen die met 4111 beginnen en daar moet ik nog even het fijne van te weten komen.

Dat je nu een datablad aandraagt waar de uitleg van de 22xx 12NC's ook echt instaat is alweer een hele stap vooruit, ik had alleen latere gevonden waar dat stukje ontbreekt.

Wat grappig is, dat het onderscheid in tape en blister kennelijk ooit begonnen was als een onderscheid tussen Nederland (2222) en Taiwan (2238). De betekenis van 'coderingscentrum' lijkt voor de posities 3 en 4 losgelaten te zijn als je ziet hoe 50, 54 en 55 op die plaats ook gebruikt zijn om verpakkingen aan te geven. Ook op andere plaatsen begint de 12NC af te wijken van zoals het binnen Philips Components en later BC gebruikelijk was. Het zou me niet verbazen als het systeem op een gegeven moment doublures ging opleveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo nu nog wat uit de oude doos gevonden van Philips: Een transformator voor een soldeerbout, instelbaar door midden van in insteken door de stekker in de juiste gaten.

De soldeerbout die erbij hoort kom ik misschien nog wel eens ergens tegen want ik weet zeker dat ik die ooit gezien heb en die is nooit weggegooid.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
flash2b

Special Member

Vond dit op Marktplaats:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/elcoma%20be-1.jpg

zie: http://www.marktplaats.nl/a/boeken/techniek/m1135578625-tabel-topology…

Helaas geen 12NC nummers te lezen en ELCOMA lijkt over een de originele titel heen gepakt.

De verkoper heeft nog een 3 tal andere tabel kaartjes:
http://www.marktplaats.nl/a/boeken/techniek/m1135579734-werkplaats-tab…

http://www.marktplaats.nl/a/boeken/techniek/m1135579046-tabel-voorkeur…

http://www.marktplaats.nl/a/boeken/techniek/m1135577532-werkplaats-tab…

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 6 maart 2017 20:18:00 (32%)

Kwam net een 3,5" diskette tegen met een device driver voor de Philips PCA328CD en PCA408CD cd-rom spelers. Versie 4.0, op het label staat het nummer 3138 128 79116. Disk is uit 1997/1998.

maartenbakker

Golden Member

Thanks, ook weer een leuke. Taiwan. Versie 4.0 maar de 12NC heeft puntnummer 6. Ik heb ergens vaag het idee dat die 32x en 40x drives ingekochte Acers waren ofzo, want Taiwan maakte zelf voornamelijk monitoren.

Ik heb trouwens wat voor je opgegraven en nu in de logistieke molen liggen, ik mail je hopelijk zo even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, de drive neem ik aan :)

Nog een diskette:

5,25" (blanco diskette voor eigen gebruik)
96 t.p.i. double sided
P2631-5
8702 263 15001

Hoesje is bruin gestreept met Philips logo en heeft nr 5107 200 1685 2

Op 3 augustus 2014 20:46:21 schreef flash2b:
Nog niet op de lijst, een OF815 diode.

[afbeelding]

Volgens mij een fast recovery of avalanche diode......

Hi,Hope you well guys,
i need the document for OF815 Diode,or any replacement of that,
If someone does have the pdf document for OF815 pls send to forum or reply me,
Tnx,Best regards.

maartenbakker

Golden Member

Hi mohammad, welcome here.

Unfortunately, chances are really slim to find a datasheet for it. Are you replacing one in a piece of equipment? If so, which equipment and could you describe where it is in the circuit? Maybe we could determine if the BYD33 or some similar diode is an equivalent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 mei 2017 11:57:02 schreef maartenbakker:
Hi mohammad, welcome here.

Unfortunately, chances are really slim to find a datasheet for it. Are you replacing one in a piece of equipment? If so, which equipment and could you describe where it is in the circuit? Maybe we could determine if the BYD33 or some similar diode is an equivalent.

Hi dear,thank u for ur kindness,
i have some quantity of OF815 in stock , but i have no information at all to know what type and or how much voltage limit or current this diode has.
so hard to found any datasheet for this diode.

ik kwam deze stekker tegen, duidelijk een philips ding. echter niet aan een philips apparaat, maar aan een 1976 italiaanse naaimachine. lijkt sterk op de morf stekker maar dan met rechte buitenkanten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Interessant, dan dopen we die bij deze maar "ANAMORF" steker ;)

Wat voor merk is die naaimachine?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 27 november 2017 23:17:06 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bezoekjes aan Ikea leveren vanwege de producten van Whirlpool vaak nog wel wat 12NC's op in de 85xx codegroep (witgoed), maar nu toch eens wat uit een codegroep die je weinig in het wild ziet:

0819 110 02015 zonder spaties in het blauw geprint op de verpakkingsfolie van een inbouwoven. Had ik toch bijna gemist. Wel grappig dat Whirlpool daar nog steeds goedgevormde nummers gebruikt (in tegenstelling tot de serviceonderdeelnummers 48xx waar ze het coderingscentrum - het 3 en 4e cijfer - slachtofferen, mogelijk wegens overloop).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 13 december 2013 19:15:09 schreef Henry S.:
Ik kreeg gisteren ook een leuke op m'n tafel:

[afbeelding]

Een OQ0005 CCD met d/c H9614 uit een 'LMS 5.1 reader'

[afbeelding]

Let op de ingeslagen cijfers.

Ik vond in dezelfde 12NC-reeks een PE2503 controller voor verspanende machines. Ik vermoed dat het in de hoek van de machinebouw (tegenwoordig VDL Enabling Technology denk ik) hoort. Wel een verkoopsnummer dus voor gebruik op machines die aan derden geleverd werden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten ik kreeg deze in mijn handen gedrukt of ik de freqentie weer fatsoenlijk op de schaal kon krijgen deze is verlopen.

De radio (philips 621) is al wat ouder want het indentificatie stickertje viel er spontaan af.

https://www.uploadarchief.net/files/download/philips%20621.jpg

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
maartenbakker

Golden Member

Leuk, weer eens een combinatie tussen serienummer en fabrieksnummer. Het nummer op het fabrieksstickertje (waarop o.a. productiestand, type en middenfrequentie staan vermeld) geeft de volgorde aan waarop de apparaten van de band liepen. Meestal in de buurt van het serienummer maar hier totaal niet. Ik hoop er nog eens achter te komen (aan de hand van veel voorbeelden bijvoorbeeld) hoe dat zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@mohammad

OF815 is een rectifier diode, fast medium power.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 maart 2018 13:45:00 schreef markce:
@mohammad

OF815 is een rectifier diode, fast medium power.

Enig idee of hij vergelijkbaar is met een BYD33? Weet je er toevallig een toepassing of context bij?

@MarkCE hieronder: Thanks! Zo'n discontinuation notice dus. Daar staan over het algemeen best veel custom nummers tussen. Moet ik ooit nog eens doorheen gaan lpoen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 maart 2018 18:21:42 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kwam de OF815 tegen op een lijstje van niet langer geleverde producten (per 2003). Nog geen toepassing gezien.

Ik heb hier een stel Philips MF spoelen. Van die platte met dunne rode afregel stiftjes, vergelijkbaar met de AP1001/52 bijvoorbeeld. Die laatste daar heb ik de info van kunnen vinden. Maar nu de andere:

8410 ( er achter staat 119)
8420 ( er achter staat 79)

3122 108 38181 ( de laatste 8 ben ik niet zeker van ) ( er achter staat PL078 en PL028)

27921 - 456

Weet iemand hier iets over ?

Dank voor jullie gedachten,

Juul

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2018 21:39:07 schreef Gottfried-Julius:
Ik heb hier een stel Philips MF spoelen. Van die platte met dunne rode afregel stiftjes, vergelijkbaar met de AP1001/52 bijvoorbeeld. Die laatste daar heb ik de info van kunnen vinden. Maar nu de andere:

In mijn interne jargon noem ik die bouwvorm "spoelenbus dubbel". Geen idee alleen hoe Philips die zelf noemde.

8410 ( er achter staat 119)

8410 is de staart van een oud codenummer. Dan kom je uit op A3 128 41.0 van 1959 week 11. Deze komt voor in de L3X73T/03, bron: http://www.roetta.it/ik3hia/pages/transistors/philips_l3x73t.htm op positie A S17 t/m S21 (3e MF kring)

8420 ( er achter staat 79)

A3 128 42.0 van 1959 week 7 en ook toegepast in de L3X73T/03 op positie B S12 t/m S16 (2e MF kring). Bovendien twee stuks per L3X80T/90.

3122 108 38181 ( de laatste 8 ben ik niet zeker van ) ( er achter staat PL078 en PL028)

Zowel PL078 als PL028? en ben je er heel zeker van dat het laatste stuk van de code begint met 38? Zou van 1968 kunnen zijn maar dan is het wel een erg hoog nummer, ik heb niets in die buurt genoteerd staan - wat trouwens niet zegt dat het niet kan, maar wel dat ik het wil dbbelchecken, liefst nog met foto.

27921 - 456

27921 is de staart van een 12NC. Als het net als de andere bussen om een Nederlands ontwerp gaat, is de meest waarschijnlijke code 3122 108 27921. Dat klopt aardig met week 45 van 1966 als mogelijke uitleg van de datumcode. Alleen heb ik deze helaas niet in de database.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hé Maarten, Veel info weer.
Ik ga het later vandaag even goed lezen en kom er op terug.

vast dank.

Juul

Hier zijn wat foto's van die "twijfel gevallen".

maartenbakker

Golden Member

Ah op die manier, twee bussen, met de kans dat die ook gewoon samen in dezelfde radio hebben gezeten. Nummers zijn op de punten waar ik twijfelde toch duidelijk, maar kan ze niet helemaal plaatsen. Moet toch echt 1968 zijn, wat laat is voor chassismontage. Mogelijk een groot model portable dat wat langer in productie is geweest, of een buitenlands buizentoestel. Servicespoelen denk ik niet maar kan ik ook niet 100% uitsluiten.

Edit: ik geloof dat de grote portables uit die tijd toch allemaal printplaten hadden. Blijft over een buizentoestel of een servicespoel. Buizentoestel zou dan een buitenlands model (op basis van NL ontwerp of CKD) moeten zijn want de laatste hier hadden printplaten (Mivar uitgezonderd maar die hadden geen Philips-spoelenbussen). Al met al lijkt de kans op servicespoelen voor een ouder model me waarschijnlijker worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 maart 2018 18:09:25 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dag Maarten ik weet niet meer precies hoe ik aan de spoelen kom. Ik denk van sloop radio's of zo.

We heb ik erg veel "gewone" spoelen overgehouden van een KG ontvanger project uit de jaren 60.
Daar heb ik gelukkig wel alle gegevens van. Althans, ik weet voor welke freq. ze zijn etc.

En over die freq. daar gaat het eigenlijk om.

Heel erg veel dank voor je heldere uitleg en naspeuringen.

Juul