Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter

LetterHenk

Golden Member

Op 15 maart 2017 11:23:45 schreef joopv:
[...]
Ook met sterke vingers kun je een goede AA cel niet platknijpen.

Hier zit een AAA cel in een AA behuizing. Op de zwarte markt in beverwijk (onder andere) kun je ze bij honderden vinden. Ik heb er daar diverse platgekepen :)

Bij de meter zitten AAA batterijen

Action expresses priorities LH
joopv

Golden Member

Oh.. Dan zit er waarschijnlijk een AAAA cel in :)

Ik stel een nieuwe test voor batterijen voor:

De knijpbestendigheid, uitgedrukt in platitudes met als symbool de "Arco" (æ) :-)

Van iets dat stuk is leer je het meest.
Kruimel

Golden Member

Valt mee, de cel is geheel gevuld met de benodigde chemicaliën. Jullie vragen je natuurlijk af hoe ik dat weet? Wel, ik heb de batterij open gemaakt!

Plasic hoesje met zijn aangeklede broertje:

https://farm3.staticflickr.com/2882/33070573300_fcb8f67fa4_z.jpg

Halverwege het strippen kan je zien dat de dikte de omhulling volledig vult. Het materiaal is zacht, wat aangeeft dat het waarschijnlijk zuiver zink is, wat volledig oplost als de batterij op raakt. Geen extra omhulling behalve de stalen minpool en plastic hoes.

https://farm4.staticflickr.com/3864/33298143362_24c80cd3a3_z.jpg

Nu alleen het binnenwerk. De lengte is die van de batterij, dus alles is volledig gevuld met materiaal. Niet heel stevig moet ik zeggen, want het papieren hoesje laat zich bijzonder makkelijk vervormen:

https://farm4.staticflickr.com/3801/33298142332_545288eb02_z.jpg

Het binnenwerk is verder vrolijk gevuld met chemicaliën, ik geloof standaard ammoniumchloride. Ik weet niet waarom het zwart is (NH4Cl is wit), maar de hardnekkigheid ervan op je handen doet denken aan grafietpoeder:

https://farm3.staticflickr.com/2930/33453798065_b5a8958ec9_z.jpg

Het lijkt er dus op dat ze gewoon het mengsel niet stevig aangestampt hebben. De batterij is helemaal gevuld, maar de interne weerstand zal niet al te best zijn. Als ik een batterijtester had, had ik hem misschien nog even een ontlaadcurve en een interne weerstandstest laten doen, maar ik heb niet heel veel zin dit met de hand te doen... ;-)

Groet,
Kruimel

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 15 maart 2017 13:02:45 schreef Kruimel:

Het binnenwerk is verder vrolijk gevuld met chemicaliën, ik geloof standaard ammoniumchloride. Ik weet niet waarom het zwart is (NH4Cl is wit), maar de hardnekkigheid ervan op je handen doet denken aan grafietpoeder:

Groet,
Kruimel

Zo'n batterij is naast de actieve chemicaliën opgevuld is met mangaandioxide ofte bruinsteen.
Deze stof is toegevoegd om de polarisatie tegen te gaan. Bij het ontladen van de batterij ontstaat er gas die de inwendige weerstand verhoogt. Het bruinsteen absorbeert dit.
Wij leerden dat 45 jaar geleden al in de technische kleuterschool.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 15 maart 2017 20:21:23 (17%)

Ander zijpaadje: de NL-Wikipedia link geeft tegenstrijdige aanduidingen van wat de anode zou zijn en wat de kathode.
Ik heb ook zo'n DMM gekocht en zal de batterijen dus maar vervangen.

Om het geheel wat te verduidelijken voor war betreft de hardnekkige zwarte substantie die kruimel tegenkwam bij zijn ontleding van het ding: het zwartepoeder is zéér fijn en gaat in je poriën zitten. ?
@grotedikken: helemaal correct, MnO2. Dat geeft de juiste chemische reactie, zoals ook omschreven in het Wikipedia artikel.
@ kruimel: wellicht ter verduidelijking: MnO2 is, in tegenstelling tot de triviaalnaam bruinsteen, gitzwart van kleur!

Vol st(r)oom er tegenaan!
Kruimel

Golden Member

Technische kleuterschool? Doet me denken aan dit filmpje van Kabouter Wesley. :-D :-P

Enfin, de chemische samenstelling vaststellen was niet mijn doel, maar uit te zoeken of er stiekem een AAAA batterij in zat zoals joopv suggereerde. Dat is dus niet het geval, maar het lijkt er op dat men weinig inzet heeft getoond om meer NH4Cl en (dus) MnO2 in de behuizing te drukken.

Ik zou in mijn scheikundeboeken kunnen duiken om uit te zoeken of ik kan aantonen wat de materialen zijn, maar daar heb ik niet zo veel zin in om eerlijk te zijn, maar de omhulling was redelijk zacht metaal en dus waarschijnlijk zink, en met zink-koolbatterijen moet je opletten met lekken.

Groet,
Kruimel

effe weer "ontopic"
verlichte display verrekte handig in schemer, maar je kunt dan niet meer zien in welke stand de draaiknop staat! Een wit pijltje zou niet misstaan.
Verder toch eem leuke unimeter.

Een wit pijltje zou niet misstaan.

Heb de pijl op de knop met 'blunderkalk' gevuld, werkt prima.

Ik heb niet veel ervaring met dmm, kwaliteit etc als hobbyist "electronica knutselaar" maar ik heb de meter ook gekocht maar dat was vorig jaar. Ik was al een tijdje op zoek naar een extra eenvoudige dmm voor weinig geld en liefst eentje die ook condensators kon meten. Ik wilde net op eBay bestellen toen ik bij toeval deze tegenkwam bij de Aldi (kom daar zelden) in een uitverkoop bak. Die van mij kostte maar 7,99 ;-) Toen maar meteen 2 gekocht. Gekocht met weinig verwachting voor dat geld maar valt me zeker niet tegen! Natuurlijk verwacht ik geen functies voor die prijs als auto raging enzo (gebruik ik toch niet, ben het niet gewend dus mis ik het niet ;-) )
Maar ik ben er content van. Display verlichting, standaard, groot scherm. Allemaal upgrade ipv mijn basis dmm van velleman die ik al 15 jaar of zo heb (gekocht voor 25 gulden, flink bedrag toen voor mij als jonge gast)
Condensator bereik is een beetje te weinig voor mij helaas. Maar is al een aardige aanvulling op mijn low esr meter (bob Parker ontwerp)
Ik wil nog leren goed te meten (komt eraan) en een goede dmm aanschaffen (helaas geen budget voor een goede fluke of zo)
De batterijen vertrouwde ik ook niet en heb ik meteen in mijn bakje met testbatterijen gemikt.
Waarom mag je er hoogspanning mee meten? Ik heb er al wel hoogspanning mee gemeten op 230v (wilde weten of er spanning binnenkwam op een voeding.
Ik wist trouwens niet eens dat er aaaa batterijen bestonden totdat ik paar dagen geleden er enkele uit een batterijenbak viste, nog in ongeopende verpakking. Waar worden die voor gebruikt?
Deze meter schijnt bij elix ingekocht te zijn. Idem aan elix 15151. http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=26&t=16485 Is al een tijdje op de markt als ik verschillende topics mag geloven want daar wordt deze duro/elix al 2009 besproken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 maart 2017 22:31:30 schreef brains:
Condensator bereik is een beetje te weinig voor mij helaas.

Ik heb de meter een tijdje geleden ook gekocht en meegenomen naar het werk om in een stil uurtje eens aan de tand te voelen. En vervolgens vergeten dat hij in de la lag. :)

Een collega had uit een gesloopte jaren-tachtig-voeding twee voor die tijd flinke condensatoren. Die dus gemeten met de Aldi-meter om te zien wat die ervan maakte.
De condensatoren hadden hun capaciteit trouwens nog; de 10mF-condensator mat 12 mF, en de 15mF-condensator mat 18 mF. Wat gezien de normale toleranties voor zulke elco's, en hun leeftijd (ze zullen ietwat ont-formeerd zijn geraakt), lang niet gek is.

Maar het blijkt dus dat het meetbereik van de Aldi-meter niet tot 2000 µF loopt, maar tot 20 000 µF ofwel 20 mF. Dat is een meevaller.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Waren die niet stiekum 12Volt ?
10 knoopcelletjes als in een afstandsbediening nog wel eens voorkomt ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Op 15 maart 2017 22:31:30 schreef brains:

Ik denk niet dat je bij den Aldi batterijen moet openbreken om te zien of het geen bedrog is. De kwaliteit van de nonfood varieert erg. De ene keer heb je erg veel voor je geld, de andere keer is het rechtuit rommel. En dan bedoel ik niet de veldmaarschalk. Maar flagrant bedrog ga je ze niet op betrappen.

Ik wist trouwens niet eens dat er aaaa batterijen bestonden totdat ik paar dagen geleden er enkele uit een batterijenbak viste, nog in ongeopende verpakking. Waar worden die voor gebruikt?

Nergens voor denk ik gezien ze met verpakking en al ongeopend weggegooid worden. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 15 maart 2017 23:07:28 (16%)

Als dat zo is zou ik erg blij zijn. Volgende week eens testen met nieuwe condensators die ik dan heb. Als ik me niet vergis zitten daar hogere waarde dan 2000uf bij.
Ik ben ik benieuwd naar de nauwkeurigheid. Ik wil de functie vooral gebruiken als indicatie samen met mijn bob Parker low esr meter of een condensator of Elco nog ok is in schakelende voedingen. (Ja, ik ben me bewust dat het zeker niet 100% betrouwbaar is)

Anoniem

Ze bestaan wel degelijk maar zijn niet zo gekend.
De AAA heeft afmetingen : 44,5x10,5 mm.
De AAAA heeft afmetingen: 42,5x8,3 mm.

Waarschijnlijk heeft de weggooier zich vergist bij de aankoop en zijn ze blijven liggen totdat...ze in de weg lagen.

Ik kan bevestigen dat deze meter inderdaad tot zeker 20mF kan meten!!

[Bericht gewijzigd door BenI2C op donderdag 16 maart 2017 15:49:26 (11%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Op 15 maart 2017 22:51:54 schreef Frederick E. Terman:
Een collega had uit een gesloopte jaren-tachtig-voeding twee voor die tijd flinke condensatoren. Die dus gemeten met de Aldi-meter om te zien wat die ervan maakte.
De condensatoren hadden hun capaciteit trouwens nog

Als de ESR oploopt gaan de meeste multimeters een te hoge capaciteit aangeven. Dat kan je eenvoudig testen door een elco 2x te meten. Eerst gewoon, daarna met een weerstand in serie.
DMM's zijn handig om snel te kijken wat voor condensator je in je hand hebt als er geen opdruk is. Voor reparatie werk eigenlijk niet, dan ontkom je niet aan een LCR meter. Maar beter als niets en in combi met een ESR meter is het bruikbaar. Als de ESR hoog is vervang je hem toch. Zonder ESR meter lijkt hij beter dan hij is en weet je dus eigenlijk nog steeds niets en kun je beter van de opdruk uitgaan.

Ik meet veel elco's met een goede LCR meter en ook bij nieuwe kom ik ze zelden met een hogere capaciteit dan de opdruk tegen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 maart 2017 08:53:52 schreef rbeckers:
Dat geeft 2 mogelijkheden:
- batterij is van slechte kwaliteit
- Arco heeft sterke vingers :)

Minstens 3 mogelijkheden. Batterij kan slecht zijn en Arco kan sterk zijn ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 maart 2017 18:51:19 schreef fred101:
Als de ESR oploopt gaan de meeste multimeters een te hoge capaciteit aangeven.

Het zou inderdaad best kunnen dat de condensatoren in feite toch minder capaciteit hebben.
Maar in elk geval bleek het meetbereik van de meter hoger te liggen dan opgegeven, wat een leuke verrassing was.
Het display gaat ook keurig over van µF naar mF, dus blijkbaar is het gewoon de bedoeling.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoe werkt dat eigenlijk met deze multimeter capaciteit meten ? Ik vind dat de meter er lang over doet om bijv 10.000 uF te meten. +/- 10 sec.

fred101

Golden Member

Waarschijnlijk het zelfde als bij de meeste DMM's. De elco laden tot een bepaalde spanning met de stroombron die je voor weerstand meting gebruikt. De tijd die dat kost wordt omgerekend in capaciteit. Zover ik weet tenminste.

http://www.pa4tim.nl/?p=2929 halverwege die pagina doe ik zoiets met een scoop. (bij pF )

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 17 maart 2017 10:04:01 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dan zal een iets geladen capaciteit eerst ontladen moeten worden om daarna bij 0 te beginnen.