Ervaringen met de Duro AL205 Aldi multimeter

Anoniem

Het bereik van de vaak ingebouwde capaciteitsmeter in universeelmeters die in het verleden steevast maar tot 2000 µF gingen, ook bij de meeste duurdere meters, heb ik altijd een grote handicap gevonden.
Dit grotere bereik is ongetwijfeld een sterk punt.
De nauwkeurigheid van de meting is daarbij van ondergeschikt belang omdat de capaciteitswaarde van een elco meestal niet kritisch is.

De algemene nauwkeurigheid van het instrument is verder voor het overgrote deel van de toepassingen ruim voldoende.

Voor deze prijs zou een universele meter eigenlijk in geen enkele gereedschapskoffer mogen ontbreken. Zelfs bij de sporadische DHZer.
Besluit: Bij den Aldi heb je soms waardeloze brol en soms erg veel voor je geld. Dit is voor de niet professionele gebruiker een aanrader.
Voor de freaks die absoluut spanning en stroom tot op 8 cijfers na de komma willen meten is dit natuurlijk niks, maar daar zie ik dan ook totaal het nut niet van in.

vergeten

Golden Member

Op 17 maart 2017 10:13:09 schreef BenI2C:
Dan zal een iets geladen capaciteit eerst ontladen moeten worden om daarna bij 0 te beginnen.

Dat is een must vòòr elke capaciteitsmeting, al is het maar om de meter zelf te beschermen tegen ontladingen, waar ze vaak niet tegen kunnen omdat er veel energie in een geladen C kan zitten.!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Doe dat altijd ivm de veiligheid. Voor mijn Agilent maakt het qua resultaat niet uit.

Net even gekeken hoe die meet. Hij laadt de elco op met een constante stroom tot 300mV. Dan ontlaadt hij hem tot 100mV en gelijk daarna laadt hij hem weer op tot 300mV. De meting komt op het eind van de eerste complete cyclus. (dus 300mV --> 100mV --> 300 mV De beginwaarde maakte niets uit voor het resultaat. hij laadt hij hem eerst altijd tot 300mV, en dan pas begint de meetcyclus.

Hoe hoger de capaciteit hoe langer de totale cyclus. Hij blijft dit herhalen tot ik de elco weghaal. (Je kunt dit versnellen door de elco tot 300mV voor te laden)

Een 15mF en 1000uF geprobeerd. De meter maakte er 16,25mF van en 1021uF
De IET DE-5000 LCR meter zat op 964 uF en 14,85 mF (op 100Hz)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi fred101,

Doe je rustig aan met de gegevens die je hier laat zien!

CO gebruiker "grotedikken", kan maar 2 cijfers aan, de rest is volgens zijn "mentale wereld" allemaal onzin... ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Oh, sorry, niet aan gedacht. Helpt het als ik het omreken naar kg−1·m−2·A2·s4, het daarna in een klei tablet beitel en via rooksignalen naar de CO server sein ? Of is dat nog te modern. >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 maart 2017 14:42:52 schreef blackdog:
CO gebruiker "grotedikken", kan maar 2 cijfers aan, de rest is volgens zijn "metale wereld" allemaal onzin... ;-)

In de praktische wereld zijn 2 cijfers (nauwkeurigheid 1%) vaak ruim voldoende. In de professionele wereld is een hogere nauwkeurigheid vaak wenselijk en soms noodzakelijk. Ik lig er ook niet wakker van als een elco 101µF is ipv 100µF

Frederick E. Terman

Honourable Member

1 à 10 % (van 10 naar 11 bijvoorbeeld).

Het is wel grappig als je bedenkt hoe bij frequentiemetingen 8 of zelfs 9 cijfers dan weer niets bijzonders betekent (10 of 1 Hz op de 2m-band). Wat een verschil met de meeste andere metingen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vind dat er veel te vaak geneuzeld wordt door een erg beperkte blik die mensen op dit forum en andere fora hebben.

Er zijn waarschijnlijk volksstammen hier op het forum die denken dat ik constant met mijn HP 3458A aan het meten ben.
Voor de goede orde, ongeveer 1x per maand staat hij aan...

Men is zichzelf in het geheel niet van bewust dat andere mensen, bedrijven noem maar op, op een andere manier willen, moeten meten.
Niet iedereen werkt met buizen of Arduino's waarvoor een Gamma meter wat resolutie/nauwkeurigheid betreft voldoende is. Brrr..
Waarom Brrr, nu heeft b.v. die gebruiker zo'n meter en pakt hem ook als hij aan de 230/400V wilt gaan meten.
Denk nu niet dat het "jouw" niet zal gebeuren, BOEM! shit stond nog op het stroom bereik.
Dat was even over de veiligheid.

Nu de resolutie
Ik ben met een 40dB meetversterker bezig, deze is uit batterijen gevoed en die wil ik enigzins beschermen voor domme acties van mijzelf, ja dat doe ik ook! stomiteiten uithalen ;-)
Ik heb voor een deel van de schakeling een tweetal TVS dioden geselecteerd, op de stroom die er loopt bij volle 9V batterijen.
De truuk is de drempelwaarde zo laag mogelijk te houden (zenerspanning van deze dioden) zonder dat er stroom door deze dioden loopt bij volle batterijen.
Vanmiddag dus geselecteerd op groter dan 9,985V drempel spanning.
Dat gaat toch echt beter met minimaal een 4,5 digit meter, dan met een Gamma van 15 Euro, en ik heb een grotere zekerheid dat de gemeten waarde ook echt kloppen!

Heren, Dames ook, laat die tunnel visie eens los!
F.E.T kan jullie zoals hij hierboven al liet zien heel goed uitleggen waarom hoge resolutie/nauwkeurigheid echt zinnig is zoals SSB op 2 M of 70cm band zodat je goed op het raster zit.
Dat veel van jullie dat zelf met electronica niet gebruiken, ik geloof het direct, ik vind het best.
Maar stop nu eens met beweren dat omdat jullie het niet kunnen inzien waarom, dat dit dan ook de waarheid is, het is jullie waarheid!
Probeer eens "out of the box" te denken, probeer niet steeds middelmatig te zijn...
Misschien hadden we Einstein, Nietzsche, Bach, Beethoven, Ampére, Feynman, Archimedes, Schrödinger, Rembrand en Galilei, Galileo enz.
allemaal op de brandstapel moeten gooien omdat ze hun kop boven het maaiveld uitstaken...

Mijn twee cent.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Op 17 maart 2017 14:42:52 schreef blackdog:
Hi fred101,

Doe je rustig aan met de gegevens die je hier laat zien!

CO gebruiker "grotedikken", kan maar 2 cijfers aan, de rest is volgens zijn "metale wereld" allemaal onzin... ;-)
Groet,
Blackdog

In mijn metale wereld, ik neem aan dat je mentale bedoelde heb ik de afgelopen 40 jaar nooit behoefte gehad aan spanning, stroom en weerstandsmetingen nauwkeuriger dan 0.1%

Als je mij nu uit het vuistje drie toepassingen kunt noemen waar een voltmeter van 8 digits noodzakelijk is dan geef ik mijn ongelijk toe. Uitgezonderd calibratie en ajustering van andere meetapparatuur natuurlijk.

Ik heb natuurlijk maar een beperkte kijk op de wereld.
Maar als je het simpel uilegt, zal ik het misschien wel begrijpen. ik ben namelijk geen Einstein, Nietsche, blackdog en lijd aan tunnelvisie. ;-).

blackdog

Golden Member

Hi grotedikken, :-)

Dank voor het vinden van mijn taalfout, ik heb het aangepast voor je.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ben geen Martin Fleischmann of Stanley Pons. Nauwkeurige metingen of metingen met hoge resolutie heb ik dus niet nodig.

Anoniem

Dank je voor je dankwoord.
Ik had echter liever gehoord waarvoor je nu een voltmeter gebruikt die tot 6 cijfers na de komma meet.
Ik ben echt nieuwsgierig.
Terugvallen op de opmerking van FET redt je er niet uit, want zoals hij en ook ik al eerder gezegd hebben, tijd en frequentie zijn net twee parameters die wél voor veel toepassingen extreem nauwkeurig moeten kunnen gemeten worden.
Veel technici laten zich ook verleiden te denken dat cijfers exacte getallen zijn. In werkelijkheid is er een verschil tussen de resolutie van een meting, en de nauwkeurigheid. Vaak zijn die evenredig, maar niet altijd.

Dat verhaal van die TVS diodes intrigeert me..In mijn beperkte wereldje heb ik zoiets nog nooit gezien. Leg eens uit wat het nut is van TVS diodes te matchen tot op 3 cijfers na de komma.
En 4 digits is niet echt buitensporig, maar 8 wel voor spanningsmeting.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het is duidelijk dat wat ik schrijf niet begrepen "wil" worden, dat is dan jammer.
Het heeft volgens mij geen enkele zin dit nogmaals of op een andere manier het duidelijk proberen te maken, zonde van mijn tijd...

Prettige avond Heren ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Met andere woorden, je kunt je standpunt niet hard maken. :-) :-) :-)Een drie digit lachebekje is wel genoeg vind ik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 17 maart 2017 23:02:03 (29%)

Het is duidelijk dat blackdog en grotedikken in twee totaal verschillende werelden leven en die weer afwijkt van mijn wereld. De metingen en verslagen van blackdog zijn razend interessant en leerzaam, maar ik ga ze niet nadoen.

fred101

Golden Member

GD: Uitgezonderd calibratie en ajustering van andere meetapparatuur natuurlijk.

En dat is precies waar ik mijn 6,5 en 7,5 digit meters voor gebruik. Lijkt mij voldoende reden ;-)

Ik heb geen 8,5 digit meter maar ik haal op een andere manier een voldoende hoge resolutie. (nulmetingen, tot 1uV volle schaal mbv calibrators, standaards en Kelvin Varley dividers.

Daarnaast, waarom mag dat niet van jou ? Waarom moet Bram aan jou vertellen/verantwoording afleggen over wat hij er mee doet ?

Er is nog een reden mogelijk, hobby, gewoon omdat het kan. Er is zoveel niet nodig. Mag een amateur voetballer alleen maar op voetbal schoenen van 10 euro lopen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
LetterHenk

Golden Member

Kinders, het is alweer bedtijd ;) Zit elkaar nou niet zo te (of laat je niet)provoceren, is niet gezellig.
Voor het slapengaan nog een paar ontopic plaatjes.
Aan de 10V ref van jberg:

100 Ohm precisie weerstand:

Aan de bleeker decade op 5k:

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Hi-resolution meters kunnen soms in bijzondere gevallen inderdaad hun nut hebben, maar voor 99.9% van de metingen is zo'n Aldi meter goed genoeg... ;)
(ik heb nog nooit willen weten of er 5.0000001 of 5.0000002 volt uit mijn regulator komt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 17 maart 2017 23:17:35 schreef ohm pi:
Het is duidelijk dat blackdog en grotedikken in twee totaal verschillende werelden leven

Heeft daar niks mee te maken. Het gaat over zin en onzin van metingen. Als ik een koortsthermometer koop, die tot 6 cijfers na de komma meet, dan zeg ik leuk, maar zinloos. Met een resolutie van 1/10e graad krijg je alle info die relevant is. De rest is kul.

Markant is dat ik nog geen enkel duidelijk antwoord gekregen heb waarvoor meters met dergelijke resoluties buiten een calibratielab nuttig zijn.

Exotische voorbeelden kun je natuurlijk altijd wel ergens opdiepen.
Dan kun je in een discussie over winterbanden evengoed opmerken dat het op Mars wel tot -100°C vriest.

High met Henk

Special Member

Waarheid als een koe.

Kijk ik wil een robuuste meter met ar die ik met name in het veld in kan zetten.

Ik heb nu:
Keithley 2000
Fluke 876
Protek 506 o.i.d

Gebruikte de protek voor veldmetingen, maar heb die bij klant met noodsituatie achtergelaten, zodat hij iets van uitlezing had.

Om 2 redenen wil ik ar:
.1 het is voor storingen, dus ik moet snel en op rare plaatsen meten, een meter zet je dan makkelijk in een verkeerd bereik
.2 de storing kan ook voorkomen dat de spanning veel hoger is dan ooit voorzien (bijv 230 op 24v lijnen)

Ar is onmisbaar voor mij. De protek was eigenlijk niet robuust genoeg...bussen kwamen los en backlight weigerde soms.

Nauwkeurigheid is hier geen probleem alles tussen 22 en 28 v is goed bij wijze van spreke..

De andere meters gebruik ik voor r&d of bussen / data / signaal analyse...

De fluke 876 is eigenlijk niet geschikt voor storingen , mbt formaat en batterij gebruik (of liever misbruik)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rbeckers

Overleden

@grotedikken
- Als je drift van componenten wilt meten.
- Snelheid. Veel 5,5 digits meters kunnen sneller meten met minder digits.
- Bereik. bijv. in één bereik stroom van standby t/m maximum meten.

blackdog

Golden Member

Hi LetterHenk,

Kan je nog wat meer laten zien van je 100Ω vweerstand?
Dit type herken ik niet, komt deze uit Oost Europa?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Hoi blackdog,
Leuk dat je dat vraagt :)
Ik heb een paar extra plaatjes voor je geschoten. Of het oostblok is weet ik niet, kan er zo snel niet veel over vinden, geen datasheet of eoa listing. Alma als fabrikant ook niet.
Ik heb deze gevonden in een van de bakjes in Deurne. Het lijkt mij een draadgewonden exemplaar.
Zou er zelf ook wel wat meer over willen weten ;)

Action expresses priorities LH
blackdog

Golden Member

Hi LetterHenk,

Ik denk ook dat het een draadgewonde type is.
Het bleef maar rommelen in mijn hoofd, ik heb toch iets van dat merk...

Hier heb ik en handvol van, volgens mij vele jaren geleden gekocht op Rosmalen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Alma-10K.png

Ik kan ook niet veel vinden over het merk Alma.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.