Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

miedema

Golden Member

Het is geen new old stock, maar old old stock :-)

Deze referenties worden in China uit oude apparatuur gesloopt, en hergebruikt. Voor een referentie erg fijn, ze zijn al verouderd :-)
Er van uit gaande dat ze het brute sloop proces goed doorstaan hebben natuurlijk....

Gefeliciteerd met je LH versie!
L is de beste gradatie qua tolerantie en tempco, H is de hermetische uitvoering. Details in de datasheet hier. (In latere datasheet versies komt die L versie niet meer voor).
Ik heb de KH versie, en die blijkt al vreselijk stabiel. Het is m'n beste referentie.

groet, Gertjan.

Mijn spanningsreferentie in zijn nieuwe behuizing.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170307_211408.jpg

En mijn tweede spanningsreferentie is ook binnen, ik bestelde deze erbij omdat hij zo goedkoop is ( 3,43 euro ) deze keer kreeg ik een AD584JH.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170303_153606.jpg

miedema

Golden Member

Ha Dratsabylgu,

Bij die 2e AD584 kun je tenminste zien dat het old old stock is :-)

Die 2e heeft dus geen ingebouwde DC-DC converter en Li-Ion lader.
Nadeel is dus geen accu, en dat je hem zelf met een mooie, stabiele voeding moet voeden. (kun je prima een Delta voor gebruiken). Voordeel is dat je ook geen last hebt van de stoorpulsen van die DC-DC converter :-).

Heb je die stoorpulsen geprobeerd te meten met je scope?
Edit: mogelijk hebben ze met het redesign naar de mini-USB laadconnector ook die stoorpulsen verbeterd....

Je kunt die twee nu mooi vergelijken.

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op woensdag 8 maart 2017 21:15:07 (10%)

Patrick de Zeester

Golden Member

Eind 2015 heb ik deze AD584LH(?) gebaseerde referentie via eBay voor ongeveer €8,- aangeschaft:

Ik verwachtte er eerlijk gezegd weinig van maar de voltages die op het "kalibratierapport" stonden kwamen verrassend goed overeen met wat ik met mijn HP3455A gemeten heb. Nu hoeft dat in absolute zin niet veel te betekenen; de HP 3455A is al erg oud en in geen eeuwigheid meer gekalibreerd.

Aantal kanttekeningen:

  • De referentie is erg temperatuur gevoelig; bij 15°C komt er een spanning uit die meer dan 100µV hoger ligt dan bij 24°C. Als je vinger op het referentie IC legt zie je in een korte tijd de uitgangsspanning met tientallen µV dalen.
  • Er was een vrij lange opwarmperiode (voor kamer, meter en referentie) van meer dan een uur nodig voordat de voltages stabiliseerden in de buurt van de opgegeven waardes.
  • De opgegeven- en gemeten voltages vallen buiten de spec voor de LH versie, het lijkt wel te voldoen aan de KH versie. Hetzelfde gaat op voor de temperatuursgevoeligheid.
  • De date code van de AD584LH is 0742; dikke kans dat ie uit een ander apparaat gesloopt is.
miedema

Golden Member

De AD584 Hao Qi Xin referentie is in de loop van de tijd mijn favoriete 10V referentie geworden. Dit omdat hij zeer stabiel blijkt te zijn, zowel qua temperatuur als verouderingsdrift.

Omdat ik nu toch zo lekker bezig was met tempco metingen heb ik nu ook de tempco van de Hao Qi Xin spanningsreferentie gemeten.

Dat ging niet meteen van een leien dakje....
Bij de eerste meting had ik m'n LM35 temperatuursensor met een elastiekje tegen het perspex behuizinkje vastgezet. Op de drukknop, omdat daar een paar sleuven in de behuizing zitten. De referentie plaatste ik vervolgens in de kunststof "weerstand meetbox", en vervolgens op dezelfde manier als bij de weerstandsmetingen in de koelbox.

De flinke hysteresis die ik terugzag vertelde me dat dit toch niet optimaal was :-)... Ook zag ik meer ruis dan ik van de weerstanden gewend was. Terwijl ik hier toch een 10x hogere spanning meet.

Dus een extra dag van mijn leven er aan gespendeerd, en een tweede meting gedaan.
Ditmaal heb ik de zijschotjes uit de behuizing gehaald zodat ik de LM35 sensor vlak bij de AD585 kon plaatsen.
Vervolgens heb ik de referentie ingepakt in een paar Bimboxen uit de rommeldoos. Dat zag er zo uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/IMG_0005-Hao-Qi-Xin-ingepakt-voor-temco-meting-600pix.jpg

Nu is de referentie, net als de weerstanden, weer omgeven door een grotere, stabielere, thermische massa. Tevens kon ik nu die Bimboxen aan massa leggen ter afscherming. Over het gat waar de kabels door gaan plaatste ik nog een stukje schuim. Dit geheel ging weer in de plastic "weerstand meetbox", zodat het het geheel weer tochtvrij werd.

De 2e meting leverde dit resultaat op:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Ha-Qi-Xin-10V-tempco-tijd-meting2-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De blauwe lijn is weer de temperatuur. Aan de tijdas kun je zien dat ik echt zoveel mogelijk tijd heb genomen om de temperatuursveranderingen zo langzaam mogelijk te doen. Dat betekende wel dat er geen tijd meer was om aan het eind de meting nog een tijd op de eindtemperatuur door te laten lopen. Inmiddels was het half een 'snachts, en m'n ogen vielen dicht....

De rode lijn is de uitgangsspanning van de AD584. De verticale schaal is weer lekker uitgerekt: 1 divisie is slechts 1ppm. Het eerste deel volgt die gewoon de temperatuur. maar bij hoge temperaturen zit daar een "deuk" in de curve: de tempco wordt bij hoge temperaturen negatief...
De spanning bleef relatief ruiserig. Wat je hier ziet is een middeling in Excel over 27 meetwaarden. Daardoor is het piekerige er uit, maar het blijft onrustig (= zèèr laagfrequente ruis, <0,003Hz...) Overigens is de grootte van die (ongefilterde) ruis minder dan 1ppm, dus bij normaal gebruik zul je daar weinig last van hebben.

Uit deze data heb ik de tempco grafiek geplot:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Ha-Qi-Xin-10V-tempco-meting2-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De rode curve is de tempco: spanningsverandering versus temperatuur.
We zien terug wat we uit de eerste grafiek al vermoedden: er is een positieve tempco tot ong. 28°C, dan wordt de tempco nul, en vervolgens negatief voor hoge temperaturen.

Voor Blackdog zou het een inkopper zijn om deze referentie in een oventje van 35°C te zetten. Ook met een simpele oven zou je al een super stabiele referentie krijgen!

Ik doe dat niet, en gebruik deze Hao Qi Xin gewoon bij kamer temperatuur. Dus heb ik daarvoor de tempco bepaald. Voor het stuk van 17° tot 27°C kom ik op een tempco van 0,5ppm/°C.
Als ik die waarde ingeef voor de groene curve (waar de temco uitgerekend is), dan zie je inderdaad die groene lijn over dat stuk horizontaal lopen.

Een prachtige waarde, 0,5ppm/°C, die klopt met mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar.
De datasheet is veel pessimistischer: die specificeert maximaal 15ppm/°C, maar dat is dan ook over een veel groter temperatuursbereik. (0°...70°C)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Mooie metingen maar kan je de tekst van je grafieken anapassen, of heb je econisters in die referentie geplaatst *grin*

Het was laat ik begrijp het ;-)

Zoals je misschien nog weet is mijn Hao Qi Xin ook vrij stabiel en ik laat hem zo.

Maar voor anderen die graag willen experimenteren is mijn Arduino Nano "PID oven controler" een mooie toevoeging om vrijwel alleen veroudering over te houden als drift.

Verder zou ik bij metingen de sensor op de referentie plakken en misschien een ander op een andere plek van de te testen referentie.

Groet,
Bram

PS
Morgen gaat de HP3458A vast aan voor je.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Bedankt voor de tip. Totaal overheen gekeken.....
Zucht, weer nieuwe plaatjes maken :-).

Bij deze 2e meting zat de LM35 met zijn platte vlakje tegen het dak van de AD584 aan.

Wat bij deze metingen ook nog wat anders werkte als bij mijn weerstand metingen, is dat de Hao Qi Xin zelf ook warmte genereert. Vandaar dat m'n meting begint op 23,5°C, i.p.v. de kamertemperatuur. (De referentie had vanaf de avond tevoren al ingepakt in de koelbox aangestaan)

I love the smell of a warm 3458A in the morning :-)

groet! Gertjan.

Edit: koptekst grafieken aangepast....

blackdog

Golden Member

Middag Referentie "Boys" ;-)

Deze week zijn weer een aantal leuke dingen hier op de mat geploft en wat hieronder staat wil ik jullie niet onthouden...

Het kan zo op mijn lijstje lieg en bedrieg *grin*
Geweldig hoe Analog Devices die AD584LH gelijk kan krijgen en dat de 34401A DMM ook zo stabiel blijft, pet je af voor die Chinesen!
Oja, geen idee of de datum het verlopen van de Kal van de 34401A is of de dag waarop het gebeurd is.
De referenties zij bij twee verschillende kopers aangeschaft op ebay, maar komen duidelijk bij de zelfde prutser vandaan.
http://www.bramcam.nl/Diversen/AD584LH-01.png

Heb behalve cynisme en sarcasme ook nog iets positiefs te melden?
Jazeker, één van de referenties die ik wat langer heb gemeten blijkt erg stabiel, door het niet opletten van mij, weet ik op het ogenblik niet welke het was *grin*

De referenties lijken allen gelijk die op het printje zitten, bij twee kan ik zien dat op de behuizing Philippines staat, of in ieder geval gedeeltelijk.

Gemeten met de Tektronix DMM4050 bij 21C, voeding 15V DC uit Delta voeding.
Datum op de referenties: 1015
*
Alleen referentie-1 is op 5V iets buiten de specs na ik vermoed ruim 6 levens jaren.

De RMS ruis gemeten bij een bandbreedte van 400Hz - 22kHz is bij alle drie de referenties tussen de 5,6 en 6,1uV gemeten met de Audio Precision Analyser.
Bij 22Hz tot 22kHz is de waardeongeveer 1uV hoger, maar dat is niet helemaal reeel omdat de meeste 1/F ruis buiten de bandbreedte van de RMS converter valt en dit op een scoop
of de plaatjes dit ik heb laten zien van een FFT weergave moet worden weergegeven voor een zinnige indruk.
In de specs van dit IC staat een ruis van 50uVpp dat heb ik nu dus niet gemeten, maar als je de pp waarde weet mag je dit "gemiddeld" door 6 a 7 delen voor een indruk van de RMS waarde.

Reverentie-1
Vebruikt bij 10V uitgang en 15V input: 1,017mA, iets buiten de specs

10V = 9,99879V 0,042% = -1,2mV
7,5V = 7,49641V 0,048% = -3,6mV
5.0V = 5,00522V 0,104% = +5,22mV *
2,5V = 2,50214V 0,086% = +2,14mV

Reverentie-2
Vebruikt bij 10V uitgang en 15V input: 0,993mA

10V = 10.00452V 0,045% = +4,52mV
7,5V = 7,50258V 0,034% = +2,58mV
5.0V = 5,00291V 0,058% = +2,91mV
2,5V = 2,50050V 0,002% = +0,50mV

Reverentie-3
Vebruikt bij 10V uitgang en 15V input: 0,965mA

10V = 10.00368V 0,037% = +3,68mV
7,5V = 7,50160V 0,021% = +1,60mV
5.0V = 5.00178V 0,036% = +1,78mV
2,5V = 2,49926V 0,030% = -0,74mV

Dan nog dit, er zitten een aantal extra film condensatoren op de print, deze zijn behalve voor ontkoppeling volgens mij ook ter verlaging van de ruis.
Dit heeft als nadeel dat de referentie soms niet opstart, dit probleem zal ik later nog verder onderzoeken.

Mijn indruk die ik krijg van deze referentie printjes is goed, ze zijn zeer snel op temperatuur, een paar seconden (dit is een goed teken) en mijn eerste lange tijd meting van een dag of drie is positief.

De bijgeleverde "gemeten" waarden, is alleen geschikt om een glimlag op je gezicht te brengen!

Schiet er maar op ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Wat leuk dat je nu wat meer AD584 referenties hebt!

Naarmate ik mijn Hao-Qi-Xin referentie beter leer kennen kom ik er steeds meer achter dat zeer laagfrequente ruis (1/f?) de beperkende factor is. Je kunt dat ook zien in de grafiek van mijn tempco meting een paar posts hierboven. Deze grafiek is al gemiddeld over een paar minuten, en nog zie je ongeveer een halve ppm rimpel. Dus, al is de referentie lange termijn zeer stabiel, en heeft een lager dan gespecte tempco, die LF ruis beperkt de korte termijn nauwkeurigheid tot zeg ± 1ppm. (oftewel 6 digits, wat natuurlijk al erg goed, en beter dan de spec is...)

Dus ik ben heel benieuwd hoe het met de LF ruis van jouw AD584's gesteld is. Hoort die LF ruis gewoon bij de AD584, of heb ik toevallig op dat gebied een mindere....

Omdat die ruis zóóó ontzettend laagfrequent is, (zeg 0,1Hz...0,001Hz) is dat dus prima zichtbaar te maken door gewoon met een DMM te plotten :-)

Verder, hebben die 3 nieuwe AD584 alle 3 exact dezelfde date-code? Dan zou je gaan denken dat ze opnieuw gestempeld/gelaserd zijn om er L versies van te maken.... Het is opvallend dat er nu opeens weer veel L types opduiken.
Gelukkig hadden de L versies van Dratsabylgu en Patrick de Zeester hierboven beide weer andere date-codes, dat geeft weer hoop :-)

Je foto is te klein om op te maken hoe de schakeling op je printjes precies is. Gebruiken ze gewoon de standaard application note? Staat die extra C over de uitgang? Ik kan me herinneren dat dat bij mijn experimenten destijds verminderde stabiliteit opleverde. Wel wordt er in de datasheet gesproken over een C over pin 6 en 7 voor noise filtering. Staat ook een grafiek bij. Daar kun je zien dat dat HF helpt, en niet helpt voor de 1/f ruis.....

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ik heb nog een snelle blik op het printje geworpen, de film condensatoren zijn 334 bij 100V.
Zover is de sporen kon volgen zit er één over de voeding, één over de uitgang en de laatste is de condensator om de ruis lager te maken.

Natuurlijk staat die condensator over een bepaalde impedantie en die bepaald met de condensator waarde het kantelpunt.
Als je een AD converter hebt die zeg op 10kHz sampled, dat is de ruisfiltering door die extra condensator erg welkom :-)

Om d AD584 te plotten, heb je toch zoiets nodig als de 3458A, zover ik nu al heb gezien, zit de tempco van de AD584LH i nde buurt van mijn TEK DMM4050.
Wat wordt er dan geplot denk je, volgens mij een mix van beide, ik kwam als ik regelmatig op de meter keek die de AD584LH aan het meten was niet verder dan +-1PPM bi jde 10V stand.
Af en toe een stoorpiek, maar dat was meer door de lange meetdraden die ook niet getwist waren, ik was niet van plan op dat moment lang te gaan meten.
Heb het niet meer aangeraakt doordat ik moest werken :-)

Je kan die printjes behalve als test voor je multimeters ook in allerlij andere projecten gebruiken, goedkoop en goed!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Tussendoor nog even aan wat 10V referenties gemeten, ook nu weer met de Audio Precision met de volgende filterstadn 400Hz - 22kHz.

Hao Qi Xin = 56uV! Hoe zou dit nu komen :-)
AD584LH = 6uV
Jberg LT1021 10V referentie = 15uV

Blackdog Oven Quad LT1021 10V reverentie = <0,96uV dit is de ruisvloer van de Analyser!

Deze LAB referentie heeft dus 4x LT1021H 5V parallel, dat halveerd de ruis, dan een Low Pass filter aan de ingang van de opamp en
dan de 2x versterkende opamp deze is ook een 2e orde Low Pass, daarom is de ruis in de 22kHz bandbreedte met de Audio Precision niet te meten.
Je gaat weer "ruis" zien bij mijn LAB referentie als je onder de 10Hz gaat meten en dan een vergelijking gaat doen met de andere referenties, dat staat voor later dit jaar op het lijstje.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Mooie printjes ze lijken als twee.... op elkaar het meet rapportje ook trouwens :o
Wat is je tweede referentie is dat een andere AD584 de 1/f ruis van de referentie (Zenerdiode ) in de chip is niet zo geweldig en voor de korte termijn kan je volgens mij geen enkele zenerdiode gebruiken te veel ruis.
Zijn de printjes zonder behuizing ? tijdens het meten ik zie ze wel te koop in een plastiek bakje maar dan moet je niet verder kijken als 1mV.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

De drie printjes zijn vrijwel gelijk wat de ruis betreft, dat is de 6uV achter de AD584LH.

En ja, de printjes zijn zonder behuizing en de waarden vallen dus met één uitzondering binne de specs van de IC's op het printje.
Het gat voor de batterij is onzin, je gaat natuurlijk niet zo'n dure 22,5V batterij kopen waar dit gat voro bedoeld is, gewoon 2x een 9V batterij gebruiken.
En wil je het allerlaatste uit je batterijen neem dan 3x een 9V, dan kan je die tot zeker 15V ontladen.
Er zijn vele manieren om dit aan te pakken zoals 2 of 3x 9V en een low drop regelaar zodat de AD584LH een constante voeding ziet,
dit is goed voor de stabiliteit. :-)

De ruisende Hao Qi Xin komt door de geschakelde voeding die de 3,7V van de accu naar 15V brengt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Op 22 april 2017 14:00:47 schreef blackdog:
Om de AD584 te plotten, heb je toch zoiets nodig als de 3458A, zover ik nu al heb gezien, zit de tempco van de AD584LH in de buurt van mijn TEK DMM4050.
Wat wordt er dan geplot denk je, volgens mij een mix van beide, ik kwam als ik regelmatig op de meter keek die de AD584LH aan het meten was niet verder dan +-1PPM bij de 10V stand.

Op de lange termijn heb je natuurlijk gelijk. Maar op korte termijn is de 8846A/DMM4050 stabiel genoeg om ruis en pruttel gedrag van de AD584 te laten zien. Een stabielere / hogere resolutie meter is natuurlijk altijd mooier :-)

Ik heb van de meet data van mijn tempco meting het eerste uur opnieuw geplot, nu zonder Excel middeling:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Ha-Qi-Xin-10V-tempco-meting2-1e-uur-100PLC-600pix.png
klik op grafiek voor beter leesbare versie

Er zo naar kijkend lijkt het meer op een pruttel of shotnoise dan 1/f ruis... Een divisie is 1ppm = 1 laatste digit.
Hier meette ik met 100PLC, en Fluke View nam het gemiddelde per 15 sec., dus daar zit ook nog veel middeling in.
Ik zal het nog eens over doen met PLC=10. Maar dan moet m'n meter eerst een paar uur opwarmen.
Hij staat aan, met de AD584 aan een afgeschermde kabel in een blikje...

334 is hier 330nF?

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Dat ziet er goed uit zeer stabiel voor de lange tijd stabiliteit.
Ik denk dat de piekjes geen ruis is maar interferentie is moeilijk te zegen.
De korte tijd stabiliteit is naar ik verwacht niet met de multimeter op deze manier te meten het meetsysteem is veel te langzaam.
De condensator waar @blackdog het over heeft is inderdaad 330nF waarom die waarde weet ik niet.
Kun je op die printjes ook nog iets instellen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Henk,

Aangezien ik hier 1/f ruis of pruttel probeer te meten met een frequentie van 0,1Hz tot nog véél lager (het bleef gewoon zichtbaar bij middelen over 3 minuten) denk ik dat je ook met een DMM wel wat moet kunnen zien.

Ik heb een nieuwe meetpoging gedaan. Nu plot FlukeView 1x per seconde (average), en de 8846A staat op 10PLC. Hij doet dan ong. 2 metingen per seconde.
De Hao-Qi-Xin zat in een koektrommel, en de kabel naar de meter was afgeschermd. Behalve de meetPC stond verder alles uit.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Ha-Qi-Xin-10V-LF-ruis-meting-600pix.png

Nu lijkt het toch weer meer op 1/f ruis....
Ik was ongeduldig en heb niet gewacht tot de meter opgewarmd was, dus iets van de opwarmdrift zit ook nog in het verloop van deze plot. Dat geeft niet, het ruis gedrag van de AD584 is duidelijk te onderscheiden.

ik ben benieuwd of de nieuwe AD584's van Blackdog zich ook zo gedragen....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Ha die Gertjna en Henk,

Net terug van de Pizza boer hier op de hoek, en u met wat eigen koffie die beter is dan je bij de meeste restaurants voorgeschoteld krijgt :-)
Maar goed, ik zie jullie berichtjes en reageer hier even op.

Gertjan, wat voor ruis het precies is, weeet ik dus niet zeker daar ik er niet echt aan heb gemeten.
Ik weet aleen dat betreft de Hao Qi Xin veel uit de switcher komt op de print en de referentie ruis daar in verzuipt bij de metingen met 22kHz bandbreedte.
Als je de DMM op zegg 10PLC zet, heb je ook meer ruis van je meetinstrument dus... wat meet je dan?

Henk,
De condensator waarvan ik ook denk dat het 330nF is, is denk ik een waarde waar ze er veel van hebben liggen :-)
Als je de datasheet doorneemt zie je dat de spaning wordt ingesteld door doorverbindingen te maken.
Je kan dus tunen wat je wilt door de jumper te vervangen "iets" waarmee je kan tunen, dat kan een trimpot zijn maar ook een zeg een DAC.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog/heer midema,

Dat is een duidelijke plot Gertjan witte ruis en wat 1/f zie je er doorheen wobbelen.
Maar het blijft best lastig ruis te digitaliseren of door middel van een FFT het spectrum weer te geven ik denk dan ook dat zeker voor lange tijden DFT beter op zijn plaats is.
Zeker als je een FFT schrijft zonder correctie.
Het is dan ook niet voor niets dat ik eerst het meetapparaatje moet maken ruisgenerator en analyzer voor het meten van de 1/f ruis van af 1mHz ook in deze lage band bestaat de ruis uit verschillende karakteristieken.
Heb je de ruisvloer van de meter wel eens gemeten? 3dB methode of misschien door middel van de software.

@blackdog,

Is begrepen hoe de constructie in elkaar steekt op zich best netjes de meeste van de schakelingen de printjes van ebay zijn een basis je kunt zelf toevoegen betere voeding filteren behuizing enz.
Ik heb een lijstje van de gangbare afkortingen van condensatoren.

capacitor_tags.pdf

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Het meten van ruis bij VLF en lager is ook lastig doordat o.a. mechanische trillingen mee gemeten worden. Een hulpmiddel is om een spectrum als waterval weer te geven.

miedema

Golden Member

Blackdog heeft natuurlijk gelijk dat ik niet weet waar die ruis vandaan komt. Dus dacht ik ter vergelijk op dezelfde manier een erg stille loodaccu te meten.
Maar dat viel tegen.... Een 12V accu lukt niet, omdat ik binnen hetzelfde 10V bereik van m'n meter wil blijven. Wel een 6V accu gevonden. Die zat op z'n kant in een apparaat dat op m'n (koudere) zoldertje stond. Nu ik die accu er met wat moeite uitgesloopt heb, en op m'n werktafel staat, blijft z'n spanning maar oplopen. Dus die meting laat nog even op zich wachten tot de accu weer stabiel is :-).

Dat er in m'n gemeten ruis nog resten van die switcher zitten betwijfel ik: de samplefrequentie is hier 1Hz.... Maar nee, ik heb geen anti-aliasing filter gebruikt :-). Ook heb ik bij mijn Hao-Qi-Xin die schakelpuls op de uitgang flink terug gedrongen, zoals hier gedocumenteerd eerder in dit topic.

Ik denk niet dat m'n meter op 10PLC meer ruist. Natuurlijk wordt die zelfde ruis bij 100PLC wèl meer uitgemiddeld.... Net als de te meten ruis van de referentie.

Vorig jaar heb ik met Clio het ruisgedrag van mijn Hao-Qi-Xin vergeleken met andere referenties. Ik dacht dat ik dat in dit topic gepost had, maar kon dat niet vinden. Bij deze dus alsnog:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/ad584/Ha-Qi-Xin-AD584-referentie-ruismeting-600pix.png
klik op grafiek voor beter leesbare versie

Als we het over 1/f ruis hebben, dan zit die hier vooral in de ruisvloer van Clio.....
Verder zijn duidelijk de piekjes van de schakelende voeding te zien op 15kHz.
Voor wie het interesseert hier een PDF met alle metingen, zodat je kunt zien hoe de Hao-Qi-Xin zich verhoudt.

Henk, DFT?? Googelend vind ik alleen De financiële Telegraaf....

groet, Gertjan.

DFT is "Discrete Fourrier Transform". Ik snap niet hoe dat anders zou zijn dan een FFT.
heb ik genoeg onthouden van analoge elektronica om te zeggen dat je de piek (waar ie boven die van de 10V uitkomt) van de 2.5V versie zou kunnen wegregelen met een geschikte condensator? Waarschijnlijk ergens een waarde verdubbelen van een bestaande condensator.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha heer rbeckers/heer miedema,

Inderdaad is het goed opletten dat je geen constante trillingen op je meet object uitoefent om onder andere die reden het olie bad.
Ik maak gebruik van baudline draait onder Linux en is zeer goed maar let op je geluidskaart :+ verder gebruik ik de tektronix AM700 maar voor het laag meten ben ik een toestel aan het ontwikkelen vanaf 1mHz eigenlijk van af DC 0Hz.
Maar bestaat 0Hz eigenlijk wel :o

@heer miedema,

Sorry voor de onduidelijkheid van de afkorting Discrete Fourier transform (DFT) is in sommige situaties beter nauwkeuriger als FFT maar kost dan ook meer rekentijd dit is voor lage tijds modellen geen probleem.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

NIST: Measurement of voltage noise in chemical batteries

Measurement_of_Chemical_Battery_noise.pdf

Mijn versie van de AD584 + 4 kleine LiPo's welke via de DIN connector gebalanceerd worden opgeladen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rbeckers

Overleden

0Hz ?
Praktisch ja, theoretisch nee.

Ha Roland van Leusden,

Dat is weer een ander model minder klim bim op de print heb je de spanningen met je apparatuur ook gemeten?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.