heeft iemand al eens een USB lader van de action uit elkaar gehaald?

Ik was benieuwd of iemand toevallig al eens een recente usb lader van de action uit elkaar had gehaald om te zien van welke kwaliteit deze is. Zo alla bigclive altijd doet in zijn filmpjes.
Ik was benieuwd naar de kwaliteit ervan. Natuurlijk kan ik er zelf een kopen en uitelkaar halen maar zal niet zo degelijk als bigclive kunnen zien of het ontwerp goed is. Ik zal bv wel zien of er genoeg isolatie is tussen 230v en secundaire gedeelte maar niet zo als bigclive kunnen berekenen en en schema uit tekenen.
Ik ben ook benieuwd of ze net zo gevaarlijk zijn als sommige die bigclive uitelkaar haalde. Ik ga ervanuit niet want anders zou je al een recall verwachten van de laders en zover ik weet nog niet gebeurd bij de action van usbladers. En vermoed dat de action toch een minimum aan kwaliteit uitzoekt want ontploffende laders is niet goed voor je imago ;-)
Ik ben op zoek naar een betaalbare, degelijke USB voeding. Ik heb veel gsm's/smartphones die ik wil weggeven aan mensen die weinig geld hebben maar ik heb bijna geen usblader.

Die van de action nog niet gedaan. Wel van de Daily Style (action-achtig, twee filialen in Amsterdam), en dat was een drama - minder dan 1mm afstand tussen primair en secundair.

Je kan er een kopen, en dan hier de (scherpe) foto's plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 1 juni 2017 10:20:58 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ze blijven gevaarlijk, die goedkope USB adapters en laders. Leuke site voor geïnteresseerden die de link nog niet kende.
http://www.lygte-info.dk/info/usbPowerSupplyTest%20UK.html
Ik heb toevallig degene die als eerst besproken wordt laatst uit een wecycle bak gevist alleen dan een met Amerikaanse pins.
Wist meteen al dat het een nepper was maar wilde hem gewoon een keer uitelkaar halen en gebruiken als voorbeeld voor vrienden waarom je deze goedkope brol nooit moet gebruiken. Ik heb ook nog een ontplofte andere Apple cloon gekregen van iemand.
Misschien toch maar eens eentje kopen bij de action.
Ik vraag me af als je tot de conclusie komt dat zo'n lader gevaarlijk is en niet aan de regels voldoet of je dan terug kunt gaan naar de winkel ermee. En wat ze zullen doen als je ze er op wijst? En als ze er niets mee doen dan naar de keuringsdienst van waren? Die zouden er iets mee moeten doen maar betwijfel het of ze er iets mee doen.
@ledlover ben jij terug gegaan naar de winkel?
Misschien interessante links
https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/…
Als ik kijk op http://www.productwaarschuwing.nl/ zie ik bij electronica toch relatief veel usbladers en of adapters gerelatereerde recalls staan.
Of hier staan ze mooi gesorteerd op "schokkend" http://unsafeproducts.eu/risk/electric-shock
En dat is best schokkend ;-)

De Nederlandse Voedsel- en Warenauthoriteit heeft vorig jaar ook een stapel dingen onderzocht

https://www.inspectieresultaten.nvwa.nl/productonderzoek/usb-laders

Hier zie je ook hoe ze getest hebben enz.

En wat betreft dat Action ding: Ik ben benieuwd. Je ziet bij dergelijke winkels soms prima spul, maar soms ook absolute bagger.
Eigenlijk zouden ze dat soms nieteens mogen verkopen, maar het gebeurt helaas op grote schaal. (ook bij webshops enz).

Met de huidige regelgeving is het helaas net zo'n gok om iets in NL te kopen als in China. Ook hier is zat rotzooi op de markt. Gewoon goedkope china-import en in het schap.

maartenbakker

Golden Member

Schema uittekenen is echt niet zo moeilijk, gewoon een keer beginnen en wat oefenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sommige van de "reviewers" (zoals bigclive) die hebben een "mening" over dat bepaalde dingen op een bepaalde manier moeten. Als iets dan niet volgens hun idee gedaan is, dan gaan ze meteen stampij maken zonder te onderzoeken of die andere manier misschien niet ook in orde is.

De nvwa schaar ik ook onder die groep met over-reactie op sommige dingen. Als ik het me goed herinner hadden ze in zo'n test (kan best deze usb-laders-test geweest zijn) een lader als "technisch prima", maar "handleiding ontbreekt", dus rood kruis!

Enerzijds, die regels zijn er niet voor niets. Maar pak dan die ontbrekende handleiding anders aan: sommeer ze om die te regelen, en beperk zo'n technisch onderzoek tot de techniek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Interessant linkje van nvwa. Je ziet dat veel gevaarlijke laders van die standaard modelletjes zijn die je met bakken aantreft op eBay en aanverwante sites maar ook in veel Nederlandse winkels zoals action, HEMA etc. Veel importeurs kopen die volgens mij in bulk in en worden gewoon hier verkocht zonder controle. Dat zou inderdaad niet moeten mogen vindt ik in NL/be winkels. Ik zou inderdaad niet in China adapters om deze reden kopen maar wel in NL omdat ik verwacht dat er hier meer controle is. Maar als dat ook al niet te vertrouwen is in veel gevallen....
Ik snap dat je op sommige plekken dit soort troep kan het verwachten als op braderieën, rommelmarkten, obscure nachtwinkels en reparatie winkeltjes maar niet bij iets als action, HEMA, Blokker, zeeman, etc
Bv. Recall van grote Nederlandse importeur die je veel vind in Nederlandse/Belgische winkels met veel meuk als action,
http://unsafeproducts.eu/recall/a12010117-ai-e-usb-charger
De action heeft soms ook relatief goede spullen (voor de prijs) dus daarom ben ik er inderdaad nieuwsgierig naar.
Update, ben het met rew eens dat sommige reviewers overdreven kunnen reageren. Ik vindt dave van deblog er zo eentje. Maar bij bigclive heb ik dat niet. Die legt rustig uit want en hoe en geeft voor mijn gevoel ook aan waarom hij het vindt en zegt niet meteen wat een shitzooi is dit, koop niet etc
In die usbtest viel me ook op, gele kruis met geen technische papieren dus niet verkopen. Maar daar zat ook een standaard Samsung lader bij en die is wel degelijk. Ze zouden zich inderdaad moet beperken tot technische kant maar het blijft Nederlandse warenwet hè. Als je wel eens kijkt naar de keuringsdienst van waren dat weet je hoe absurd ze kunnen reageren. En volgens mij heeft de nvwa weinig macht/mankrachten want anders zouden er niet zo veel gevaarlijke en idiote dingen op de markt zijn.
@maarten ik zal die goedkope Apple kloon eens uitelkaar halen en een schema proberen te tekenen. Heeft die lader nog enige nut ;-)

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 1 juni 2017 11:38:49 (30%)

Ik snap niet dat NVWA de veiligheid niet kan beoordelen als er geen papieren bij het apparaat zitten.
Dat is toch gewoon een technische zaak, zoals isolatie, brandveiligheid etc. Tests die duizenden malen per dag in NL worden uitgevoerd.
Ook de zelfdovendheid van de kunststof onderdelen, kun je een paar items aan opofferen.

Sommige oordelen van de NVWA zijn idd wat overdreven. Geen of een Engelstalige handleiding... in hoeverre heb je dat nodig voor een usb lader.

In een uitgebreider product kan een goede handleiding in het NL wel een pluspunt zijn. (Niet iedereen is technisch onderlegd of kan Engels) maar als argument om iets af te keuren....

En 'geen technische details' dus we kun niet oordelen...

Plastic aansteken, fysieke afstand meten, isolatietest met 1000V ofzo.. daar heb je geen papier voor nodig en is gewoon te testen.
Sterker nog, de praktijk is juist het belangrijke.

Leuk als ze met een papiertje aankomen, maar wat zegt dat? Ik kan bij een gemiddelde chinees zo elk logo of papiertje erbij laten doen.

Maar goed, het is niet zo erg als de consumentenbond. Die zouden (om maar wat te noemen) een Xiaomi powerbank van 15 eur keihard afwijzen als 'chinese rommel' en een Trust gammel ding van 25 eur aanbevelen ('Doet zijn werk goed, nette verpakking en duidelijke handleiding'

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 1 juni 2017 11:50:20 (24%)

Arco

Special Member

Ze zouden beter ook eens naar de opdruk kunnen kijken. Die is tegenwoordig zo klein, dat 'ie zonder vergrootglas nauwelijks te lezen is.
(zelfde voor de handleiding. Vaak heeft die postzegelformaat, en staat er toch een compleet A4'tje op... :(

Dit is de 8x4mm opdruk op een adapter... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 1 juni 2017 13:23:57 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is toch wel heel bijzonder dat een firma als Sony de NVWA niet van de vereiste technische veiligheids-documenten kan voorzien. Ook een bulk inkoop product soms?

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 1 juni 2017 12:00:49 (16%)

GJ_

Moderator

Op 1 juni 2017 11:45:56 schreef DJSmiley:...Geen of een Engelstalige handleiding... in hoeverre heb je dat nodig voor een usb lader...

En 'geen technische details' dus we kun niet oordelen...

Bij de LVD heeft de verplichting van een Nederlandse gebruiksaanwijzing er nooit ingestaan. Bij de laatste LVD is de tekst helemaal wazig.
Bij bv de MD is het glashelder. Verplicht zijn twee handleidingen:
1) in de taal van het land van fabricage
2) in een van de officiële talen van het land van verkoop.
Glashelder en logisch!

Als de papieren niet bij een product zitten kan er inderdaad niks beoordeeld worden. De NVWA moet een met redenen omkleed verzoek om het TD indienen. Zomaar aankloppen en het TD eisen mag dus niet. Enkel uit het TD kan worden afgeleid hoe de fabrikant meent tot overeenstemming gekomen te zijn.De NVWA test niet, die oordeelt.

Arco

Special Member

Deze Action USB supply ziet er voor Chinese begrippen erg goed uit... :)   De kruipafstand is maar liefst 3.2mm... (bij de brugcel dan wel)
Enige wat de meeste fabrikanten van doorsteekstekkers niet begrijpen is om de steker zodanig te maken dat er ook nog simpel een steker in een wcd erboven past... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Tja, ik heb de mijne niet opengehaald, maar als ik lees brandgevaarlijk: als het ding doorslaat vliegt de automaat er gewoon uit... (of het smeltpatroon)

ik zie het probleem niet zo direct...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Brandgevaar zit hem in stromen die niet groot genoeg zijn om de automaat te laten klappen en/of in afwezigheid van vlamvertragende maatregelen.

Als het brandgevaar niet in de voeding zelf zit, zou het bijvoorbeeld kunnen ontstaan als er stroom gaat lopen van primair door de bedrading naar ergens iets dat ook niet zo'n erg bestendige isolatie heeft. Meestal gaat dan de aardlek er alsnog wel uit, maar kennelijk mag daar niet op vertrouwd worden en moet de voeding al inherent veilig zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is de bruine component bij de bruine aansluitdraad?

Arco

Special Member

Da's een 2A printzekering...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan iemand de termen LVD en MD verduidelijken? Ik ken ze niet en kan wat gj zegt niet helemaal volgen.
Van kleine opdrukken heb ik ook last, zeker op onderdelen als ik wil uitzoeken wat het is. Het is inderdaad niet te doen als het ook nog eens doen op de buitenkant van producten.
De usblader die arco aanhaalt heb ik nog niet/nooit gezien bij de action. Wanneer heb je die gekocht arco?
Wat zeggen de regels eigenlijk over de kruipafstand? Heeft iemand een link naar wat de eisen zijn waar zo'n usblader, adapter e.d. aan moet voldoen? Ik bedoel een "simpele" variant die ik misschien ook kan lezen en ter leering en de vermaak langs open gemaakt adapters kan leggen. Soort van eenvoudige leidraad om te zien of de adapter in kwestie "deugd" Ik vindt het leuk om apparaten uit elkaar te halen en ga nu eens goed opletten bij elke adapter die ik vind en open maak.
Ik denk dat ga kijken of het lukt om deze week naar de action te gaan en een adapter te halen, open te maken en goede foto's te maken met mijn spiegelreflex camera. En dan posten natuurlijk.
Misschien een idee om een educatief topic te openen met post hier fotos van adapters/voedingen en dat we mogen zeggen of we het veilig of niet achtte ;-)

Arco

Special Member

Lader heb ik een paar maanden, merk Intertek. Volgens mij iets van 4 euro, ik dacht dat ze hem nog hebben.
Ligt meestal niet bij de andere usb laders, maar bij de lampen en stopkontakten...;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

LVD = laagspanningsrichtlijn, van toepassing op die adaptertjes
MD = machinerichtlijn, NIET van toepassing op die adapters, aangehaald als voorbeeld.

Tja, ik heb de mijne niet opengehaald, maar als ik lees brandgevaarlijk: als het ding doorslaat vliegt de automaat er gewoon uit... (of het smeltpatroon)

De automaat of de zekering is alleen om het circuit dat in je huis zit te beschermen. In elektronica zitten vaak kleinere en kleine printsporen, je kunt die met gemak in de fik steken met 16A. Als dat het geval is moeten er maatregelen getroffen zijn tegen brand.

dat chinese spul bevat ook kleine glaszekeringen die ik nog nooit gewoon gesprongen heb gezien, altijd geheel uitelkaar gespat met de steekvlammen over de print heen gegaan. die zijn niet geschikt voor 240V heb ik het idee..

het is natuurlijk ook de zuinigheid, men heeft een telefoon van 500€ maar een extra lader mag geen 10 euro kosten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@gj Weer wat geleerd ;-)
Ik zal dan bij de action ook eens kijken lampen en stopcontacten. Ze hebben soms een vreemde indeling voor bepaalde producten.
Ik zou niet op mijn automaat of aardlek rekenen. Je automaat of aardlek kan er wel uitvliegen maar dat wil nog niet zeggen dat het kwaad niet al geschied is. Als de lader eenmaal brand houd die toch niet meteen op met branden als de stroom eraf is?
Ik snap trouwens ook niet waarom mensen hun dure apparatuur willen aansluiten op goedkope brol. In mijn geval gaat het om oudere toestellen een nieuw leven te geven en dan mag het wel wat goedkoper zijn maar niet onveilig. En mocht er toch iets gebeuren is het geen enorme ramp. Maar je dure telefoon is toch iets anders.

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 1 juni 2017 16:48:41 (29%)

Arco

Special Member

Net gekeken bij Action: ze liggen hier nog volop in de schappen voor € 3.99.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 1 juni 2017 16:45:47 schreef brains:
Als de lader eenmaal brand houd die toch niet meteen op met branden als de stroom eraf is?

Nou, dat is in principe wel de bedoeling. Plastics op cruciale plaatsen moeten voor zover ik de richtlijnen ken, zelfdovend zijn. Dat houdt in de praktijk in dat ze alleen branden als je warmte toevoert en uitgaan als de warmtetoevoer stopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."