Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Valt niet echt onder de "ontwerpfouten" maar vroeg me af waar de twee knoppen aan de voorkant van een gezichtsbruiner voor waren.
Opgelost :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Onzichtbare regelaars om het onzichtbare UV mee te regelen? ;-)
Het kan ook bedoeld zijn als geheugensteuntje; Miep zet de uv-lamp altijd op 9 en Truus op 6. Dan moet er ergens anders natuurlijk wel een knop zijn met een zelfde aanduiding die WEL een functie heeft.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Ja er zit aan de zijkant een regelbare tijschakelaar op. Model kookwekker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 6 mei 2017 13:16:42 schreef evdweele:
Het kan ook bedoeld zijn als geheugensteuntje; Miep zet de uv-lamp altijd op 9 en Truus op 6. Dan moet er ergens anders natuurlijk wel een knop zijn met een zelfde aanduiding die WEL een functie heeft.

Het is inderdaad een geheugensteuntje, maar dan om het aantal bruiningssessies die je hebt gehad bij te houden.

@rew: Over xtallen gesproken, Jochem heeft gelijk. Je moet de load capacitance beschouwen over de pootjes van het xtal zelf.

De GND is niet van belang in dit geval, dus de 2 c-tjes staan voor het Xtal in serie. Verder moet dan de capaciteit van de pootjes van het IC er nog vanaf. Zie Jochem zijn formule.

Verder is het van belang dat je het juiste xtal kiest voor de toepassing c.q. het gebruikte IC. Van belang is of het xtal in serial resonant mode of parallel resonant mode gebruikt wordt. De centrale frequentie ligt NET wat verschoven waardoor een xtal lijkt af te wijken en het dus een brak xtal lijkt maar dat is niet waar dus. Al met al dus toch een domme ontwerp fout ;).

Verder heb je nog verschil in de "cut" van het xtal, AT-cut of BT-cut en misschien meer. Ik dacht dat het met de temperatuur afhankelijkheid te maken had. Weet ik zo even niet meer uit mijn hoofd hoe het nu precies zat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Leuk dat er verschillen zijn, maar wat heb ik daar aan?

Als ik zomaar zoek op 8MHz kristallen die op voorraad zijn dan staat bovenaan deze.. In zijn datasheet komt "AT" 25x voor in dingen als "temperATure". Ik heb daarom op "CUT" gezocht en dat staat NIET in het datasheet. En ALS het er in zou staan dan heb ik NOG niet voldoende informatie om er iets mee te doen.

Dus... Stel ik koop deze. Wat moet ik dan allemaal doen om dat ding binnen spec te laten oscileren op m'n STM32F072?

Dit kristal staat wel duidelijk bij dat ie AT zou zijn. PRACHTIG!!! en nu?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb EMI problemen bij mijn grote ESC... Raar dat dit bij deze variant zo heftig is en bij andere varianten veel minder. Iemand nog een tip?

Maar goed, even iets ongerelateerds......

Zou een condensator op de plaats van de gate-weerstand ook werken? Iemand hier had daar een condensator op gesoldeerd ipv de 4.7 Ohm weestand....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou aan dat specifieke Xtal wat je een post terug opgeeft 2x27pF gebruiken (of nog wat kleiner) naar GND op beide Xtal pinnen. Dan kom je redelijk in de buurt van de load capacity van 16pF.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb in software een calibratie in PPM gemaakt. Iedere seconde wordt er de "huidige afwijking" met dat getal opgehoogd. Zodra dat meer dan een miliseconde is wordt de huidige seconde 1ms korter of langer.

Hij is nu 0.34ppm te snel over de laatste 48 uur (30miliseconde). De constatering dat ie wel ongeveer goed is, is ook daaruit te deduceren dat ie in deze periode OOK te langzaam heeft gelopen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Handig, de LF33 kan tot 40 volt op zijn ingang hebben. Alleen gaat 'ie vanzelf in shutdown boven de 16 á 18V.

Leuk, het ding blijft heel en wat er achter zit ook.

Maar helemaal hilarisch als 'ie gevoed wordt uit een ongereguleerde netadapter waar netjes 12V uit komt, totdat de micro de ledstrip uit zet. Dan is er minder belasting en wordt het 19V. En gaat de LF33 dus in shutdown, waardoor de micro geen voeding meer krijgt, en de ledstrip niet meer aan kan... Tot je de stekker eruit trekt en terugsteekt, want dan komt de spanning traag genoeg op om de micro tijd te gunnen de ledstrip aan te doen, en blijft door de extra belasting de spanning onder de 16V :)

(Er achter komen koste minder tijd dan dit uittikken, maar het is toch wel grappig. En ik moet op zoek naar een gestabiliseerde netadapter...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

[Kennelijk naast "laatste" geclickt. Ik zag een oud bericht voor zojuist gepost aan.... dit gaat over RPI3 die geen enen parity doet.]

Op 21 juli 2016 14:58:21 schreef rew:
... en de PI3 heeft tegenwoordig een lullige UART die gebruikt wordt voor de seriele poort op de GPIO connector.... Die doet stilletjes helemaal niet aan parity.

Op 21 juli 2016 15:02:31 schreef Antoine:
/me, klopt rew op de schouder... bakkie doen dan maar? :)

Jij tegen hetzelfde probleem aaangelopen? Ik kreeg de afgelopen week mails dat het nu opgelost moet zijn. Dwz de kernel zou nu moeten rapporteren: "je vraagt om even parity, maar dat kan niet". Eerst was het "je vraagt om parity, maar dat doe ik stiekum niet...."
[edit: @roches hieronder: Nee, het was in dit draadje. Ik zat vanochtend vroeg slapeloos op m'n tablet te porren. Ik zoek de juiste quote er nog even bij].

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 12 juni 2017 08:51:57 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou rew, ik denk dat je ook in het verkeerde draadje zit.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Thevel

Golden Member

Op 12 juni 2017 06:22:21 schreef rew:
[Kennelijk naast "laatste" geclickt. Ik zag een oud bericht voor zojuist gepost aan.... dit gaat over RPI3 die geen enen parity doet.]

Gewoon een domme fout, en dat past weer perfect in dit topic :)

Gewoon een GPS muis of een DS3231 gebruiken om de tijd te weten.

Just find out what you like and let it kill you
High met Henk

Special Member

En ook ik mag weer een punt bijschrijven voor de darwin award.

Ik moest op een moeilijk bereikbare plek ( in ruimte naast inbouw toilet) een 110 mm pvc pijp afsnijden. Kon er met niets bij dus wilde hot wire snijder maken met 20 A labvoeding.

Stukje speakerdraad, strippen en inkorten en paar losse stukjes ader in elkaar gedraaid en onder de aansluitklemmen van de voeding geschroefd. Bij de eerste test werd goed heet.

Even getest op afval pvc en werkte goed. Helaas bleek de diy houder al te groot was om nog te passen dus idee verlaten.. Toen ik de labvoeding op wilde ruimen zat de draad in de minbus gesmolten.. Die was ook van pvc.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Waarom een houder?, draad 1x om de buis draaien, voeding erop en erdoor trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Ik kon er alleen haaks op komen, vanaf de bovenkant dus..

Hoe ga je dan trekken??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De spanningsdeler om de "voeding" te meten was op een zwik printjes in mekaar gezet met de top-side weerstand als 100 ohm ipv 100k.... Dan gebruikt je schakeling ineens raar veel stroom. En de CPU wordt raar heet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Was vanmiddag een WCD met USB bussen aan het monteren.
Eerst PC afsluiten en dan de groepenschakelaar.

Eerst de aarddraad aan de WCD, daarna de nul, dan de fasedraad.
Ik twist het eindje en voel géén prik. Steek de draad in de WCD en pats een vonkje. Heu, hoe kan dat nu??? Lichtknopje aan: Licht, ik had gedacht dat ik de groepenschakelaar had uitgezet, maar was het toch vergeten..... :o
Hush Pupies blijken goed isolerende zolen te hebben!!! :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

ik had gedacht dat ik de groepenschakelaar had uitgezet, maar was het toch vergeten..... :o

Schaam je maar niet.
Jaren geleden moest ik in mijn woonkamer een volle (8 pijpen) centraaldoos aflassen, jawel ik gebruik nog van die ouderwetse draai lasdoppen.
Geen vonkje en ook niets gevoeld.
Toen een WCD monteren en trek de draden met blanke uiteinden uit de inbouwdoos en kreeg een optater welke ik uren later nog voelde.
Ook ik was vergeten de spanning uit te schakelen... :(

Tidak Ada

Golden Member

Maar 't is een uitstekende reclame voor Hush Puppies :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Geen idee, ik zie nooit reclame. :)

mel

Golden Member

Och, ik was eens een lasdoos aan het aflassen, en mn collega,stond 2 meter verder te boren..op dezelfde groep... 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 september 2017 00:08:03 schreef Thevel:
Geen idee, ik zie nooit reclame. :)

Zoiets van: "Hush Puppies, veiligheid voor onnozele elektriciens" >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Dat is iedere vonkentrekker wel eens overkomen...
8 Jaar terug, huiskamer verbouwen, groep uit, en klussen maar.
Tot ik in de TV hoek kom, graai routineus naar de draden om er een aardedraad bij te trekken.
Sja-klabammes...
Haar uit de krul...
Huis, 1971, huiskamer nog een wcd met aparte groep..
Oja, dat is ook zo...

Daar ik toch een wcd geschakeld wilde hebben, maar drie extra draadjes door de pijp getrokken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten