Zijn die batterijen van Panasonic nu echt zo goed?

bprosman

Golden Member

Gebruik hier over het algemeen Ikea batterijen en best wel tevreden over. Volgens mij zijn dat Varta's

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Op 27 juni 2017 22:17:14 schreef Switching Power:
Die grafiek komt van dit forum http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?344619-AAA-lithium-…

...en die hebben het (blijkbaar) van http://www.batteryshowdown.com/. Daar staat ook het begeleidend schrijven, wat ik altijd wel interessant vind.

Eneloops hoor ik ook veel goeds van, maar ik heb er hier geen. Het lijkt een goede keuze en tegenwoordig is de prijs nu ook niet zo hoog meer. Ik kan me herinneren fl.25,- te moeten hebben betalen voor een set van 4 NiCd AAs in de jaren '90, en daarmee haalde je een fractie van 2500mAh.

Het gerucht gaat (bv hier) dat die Ladda's van Ikea gerebrande Eneloops zijn. De constructie lijkt er op, en ze komen ook uit Japan, maar buiten dat lijken het losse wilde verhalen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 27 juni 2017 22:42:49 (20%)

Arco

Special Member

De Tronic's zijn ook goed, 2300mAh.
Voor AB's en klokken kun je beter een lithiumbatterij nemen, de zelfontlading van LSD's is nog steeds hoger als wat het apparaat werkelijk gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ow ok, wellicht moet ik dan maar weer terug naar alkaline... Tronic, is dat niet het type dat pyrofoor is? Niet openmaken... ;)

varta professional batterijen gaan er op t werk ook een zut door, lekken doen ze amper, voor de einddatum al helemaal niet. stroom leveren in zwaardere verbruikers doen ze ook prima. duur zijn ze ook niet, een 40 cent voor een AA cel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik al lang die panasonics voor van alles, de afstandsbediening zaklamp, flitser, weegschaal, GPS. Ik heb alle NiMh accus weggedaan, wat een ellende met die dingen en overal die panasonics in. Ben er heel tevreden over. Op mijn werk (TUDelft) hadden we Varta's en die lekten nog al vaak.

Tidak Ada

Golden Member

DE AAA NiMH's van Tronic zouden een 1,5× grotere capaciteit hebben dan de equivalenten van Aldi: 900 t.o.v. 600 mAh Tenminste, als ze de opdruk waar maken....
Edit:
Hier nog even Tronic vs. Top (Lidl resp. Aldi):

Top: 650mAh en
Tronic 900mAh

[Was in verkeerde topic terechtgekomen]
/edit

Maar terug naar de alkaline cellen. Die AAA's van Panasonic doen het dus niet goed in die bloeddrukmeter, die tot 350 mA slurpt bij het oppompen van de cuff. Gevolg is dat de spanning zover zakt, dat het luchtklepje open gaat en de cuff weer leeg loopt.
NiMH's hebben een te kleine capaciteit voor dit werk.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 juni 2017 10:00:25 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De capaciteit van de slechtste Alkaline cel is blijkbaar maar een tiental procent lager dan die van de beste Alkaline cel. Dan zijn er andere zaken die tellen: prijs, verkrijgbaarheid, lekvastheid. En dat zit bij Panasonic wel goed.

De Panasonic's van TS zijn misschien wel fakes :-) Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Voor de rest gebruik ik zelf liefst Eneloops. Is voor mij de ideale accu. Lekt niet, lange levensduur, zeer lage inwendige weerstand, zeer lage zelfontlading.

Andere (non-LSD) NiMh's zijn vaak dikke ellende. Steeds leeg als je ze nodig hebt. Ze verouderen ook vaak zeer snel, na enkele jaren is de inwendige weerstand zo ver opgelopen dat je de cellen niet meer normaal kan laden of gebruiken. Mijn Eneloop AA's duwen er na 8 jaar nog steeds 10A uit (kortsluitstroom), daar kan je tenminste wat mee :)

Op 27 juni 2017 23:17:30 schreef Tidak Ada:
(...) NiMH's hebben een te kleine capaciteit voor dit werk.

Tenminste kan je wel 100% van die capaciteit benutten (bij een LSD cel zoals een Eneloop). Met een alkaline lukt je dat nooit in een toestel dat veel stroom trekt.

Anders heb je nog lithium cellen, die blijven tot ze bijna leeg zijn een zeer hoge spanning en zeer lage inwendige weerstand hebben. Erg bruikbaar voor stroomvreters.

[Bericht gewijzigd door subsonik op dinsdag 27 juni 2017 23:22:37 (23%)

Tidak Ada

Golden Member

Sorry, wat bedoel je met LSD? Ik denk daarbij aan lichtende spiraaltjes en spetterende lichtbollen in alle kleuren.... :+

Ja, Li-accu's en batterijen zouden mooi zijn, maar zijn die er ook in AAA?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 juni 2017 22:35:28 schreef bprosman:
Gebruik hier over het algemeen Ikea batterijen en best wel tevreden over. Volgens mij zijn dat Varta's

Kan je makkelijk controleren. Staat er op: Made in Germany? Dan zijn het Varta's, want in Germany staat maar 1 batterijenfabriek.
Varta's worden ook verkocht bij Lidl, dan heten ze Aerocell, maar veel goedkoper dan Varta's waar Varta op staat. Voor zover ik kan nagaan de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Op 27 juni 2017 23:38:51 schreef Tidak Ada:
Sorry, wat bedoel je met LSD? Ik denk daarbij aan lichtende spiraaltjes en spetterende lichtbollen in alle kleuren.... :+

Ja, Li-accu's en batterijen zouden mooi zijn, maar zijn die er ook in AAA?

Sorry :) LSD = low self discharge. Is een type NiMh chemistry voor het eerst op de markt gebracht als Eneloop. Ondertussen hebben diverse merken "ready to use" NiMh cellen, sommigen uit dezelfde fabriek als Eneloop.

Zowel Eneloop als niet-herlaadbare Lithium bestaat in AAA, je moet wel denken aan prijzen van 6 à 7 EUR per 4 stuks. But you get what you pay for.

Arco

Special Member

LSD is Low Self Discharge. De AAA NiMH van Aldi/Lidl zijn gelijk die ik hier heb: 850mAh
Lithium batterijen (niet oplaadbaar) zijn er ook in AAA...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 27 juni 2017 23:48:31 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 27 juni 2017 23:41:03 schreef KlaasZ:

Op 27 juni 2017 22:35:28 schreef bprosman:
Gebruik hier over het algemeen Ikea batterijen en best wel tevreden over. Volgens mij zijn dat Varta's

Kan je makkelijk controleren. Staat er op: Made in Germany? Dan zijn het Varta's, want in Germany staat maar 1 batterijenfabriek.
Varta's worden ook verkocht bij Lidl, dan heten ze Aerocell, maar veel goedkoper dan Varta's waar Varta op staat. Voor zover ik kan nagaan de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Hier staat er "Made in Japan" op. Op die manier kwam men ook tot de conclusie dat de LSD Ikea's Eneloops zouden zijn, er schijnt maar 1 zo een fabriek in Japan te staan. Ik weet het nooit zo met die statistieken... Hoe weet je dat er maar 1 batterijenfabriek in een bepaald land staat?

https://farm5.staticflickr.com/4279/35446734601_03086647e8_z.jpg

Op 27 juni 2017 23:38:51 schreef Tidak Ada:
Sorry, wat bedoel je met LSD? Ik denk daarbij aan lichtende spiraaltjes en spetterende lichtbollen in alle kleuren.... :+
[...]

Hahaha! Ik dacht eigenlijk aan laatste schooldag (op mijn school had met het altijd over de LSD), maar dat kan ook. X-D

Hewlett

Honourable Member

Maakt ook helemaal niks uit wie de feitelijk EOM van Ikea Ladda NiMH cellen is, dat is alleen maar leuk om te weten. Ik vind het belangrijker dat die Ikea cellen het in mijn geval net zo goed doen als mijn Eneloop cellen en veel minder duur zijn. Ik koop geen Eneloop cellen weer, die van Ikea zijn net zo goed.

Huidige Ikea Alkaline (Ikea noemt die batterijen Alkalisk) batterijen zijn made in Belgium.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Hubie

Special Member

Volgens dit TV programma http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/329553/De_Rekenkamer.html
staat er inderdaad maar 1 batterij fabriek in Duitsland. Varta.

Wat ik zo leuk aan dit soort programma's vind is dat als ze een een beetje doorvragen (bij voorbeeld,ik heb hier een pakje batterijen van de Lidl er staat made in Germany op) er opeens eens een heel andere sfeer ontstaat.
Waarom doen die lui altijd zo geheimzinnig?
Ik vergelijk batterijen wel eens met een pak koffiebonen die ik koop bij de Jumbo of Appie Heijn,die branden ze ook niet zelf maar komen gewoon bij D.E. of van Nelle vandaan. ;-)

Op 28 juni 2017 01:20:29 schreef Hubie:
Waarom doen die lui altijd zo geheimzinnig?

Ze vinden het niet fijn als bekend wordt dat hun batterijen veel te duur zijn. Een pakje van 8 stuks AA batterijen bij Lidl kost ongeveer 2 euro. Dezelfde batterijen met de naam Varta er op kost bijna 4 keer zoveel.

joopv

Golden Member

Op 27 juni 2017 21:11:50 schreef Tidak Ada:
Hier zegt men dat Eneloops goed zijn.

Ikzelf heb bevredigende ervaring met laadbare Duracellen, ooit bij de Action gekocht. Klopt het dat dat een soort Enetloops zijn? Helaas verkopen ze die niet meer.

Die hadden de bijnaam "Duraloop" :) Het waren Eneloops met een Duracell label.
Ik heb destijds (2009) een aantal doosjes(!) AA en AAA's ingeslagen, nog diverse Action filialen voor afgereden.

Toen ik een poos geleden weer eens een setje AAA's in gebruik heb genomen heb ik eerst de lading gemeten, daar zat nog meer dan 50% in (na 6 jaar in de blister).

Kruimel

Golden Member

Op 28 juni 2017 01:20:29 schreef Hubie:
Volgens dit TV programma http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/329553/De_Rekenkamer.html
staat er inderdaad maar 1 batterij fabriek in Duitsland. Varta.

Ok, net even de aflevering bekeken, zeker interessant. Ze schijnen het dus uit het Duitse handelsregister te hebben [edit] en het te hebben bevestigd met de fabrikant [/edit].

Wat ik zo leuk aan dit soort programma's vind is dat als ze een een beetje doorvragen (bij voorbeeld,ik heb hier een pakje batterijen van de Lidl er staat made in Germany op) er opeens eens een heel andere sfeer ontstaat.
Waarom doen die lui altijd zo geheimzinnig?
Ik vergelijk batterijen wel eens met een pak koffiebonen die ik koop bij de Jumbo of Appie Heijn,die branden ze ook niet zelf maar komen gewoon bij D.E. of van Nelle vandaan. ;-)

Ja ik snap het wel een beetje. Als fabrikant kan je natuurlijk zeggen dat een derde van zijn klanten idioten zijn en meer betalen, want dat is wat je doet als je zomaar zegt dat alle batterijen uit je fabriek nagenoeg identiek zijn, maar dan krijg je wel opeens wel management en aandeelhouders op je nek. Ik vond het eigenlijk wel sympathiek dat ze (als enige) journalisten toestonden.

Ze presenteren het ook wel een beetje simpel, zo kan je wel 3 cent voor de grondstoffen betalen en dan zeggen dat ze de rest in hun zak steken, maar stop jij maar een blok zink en een schep bruinsteen in je klok. Als je de afschrijvingen en rente moet betalen voor een batterijfabriek ga je wel anders praten. De beste man had alleen gewoon moeten zeggen dat de financiële kant van de batterijfabriek vertrouwelijk/hem onbekend was in plaats van die 70%-30% relatie te noemen, want dat was dom. Verder hebben ze ook niet gevraagd wat nu het verschil was tussen de 4 of 5 verschillende typen AA die Varta maakt, het antwoord op welke waarschijnlijk een stuk interessanter geweest was.

Maar even on topic:

Op 27 juni 2017 23:17:30 schreef Tidak Ada:
[...]
Maar terug naar de alkaline cellen. Die AAA's van Panasonic doen het dus niet goed in die bloeddrukmeter, die tot 350 mA slurpt bij het oppompen van de cuff. Gevolg is dat de spanning zover zakt, dat het luchtklepje open gaat en de cuff weer leeg loopt.
NiMH's hebben een te kleine capaciteit voor dit werk.

Voor een AAA is 350mA ruim, maar niet belachelijk. Ik denk dat je met NiMH betere resultaten gaat halen omdat NiMH vaak een lagere interne weerstand heeft dan alkaline. De capaciteit van cellen is flink lager als er een grote stroom uit wordt getrokken. Daarom vond ik die site met de batterijtests ook zo interessant, want daar staan de test met beide lage en hoge ontlaadsnelheden getoond. Het geeft altijd dat beetje nuance aan de resultaten die je niet in een grafiek kan zien.

Ik heb de datasheet van de Panasonic AAA alkaline (type LR03XWA "pro power") en die van de Eneloop AAA (type BK-4MMC) eens vergeleken en dat verschil is enorm. Met 350mA is de levensduur volgens de grafiek op pagina 4 van de eerstgenoemde datasheet tussen een kwartier en anderhalf uur (afhankelijk van welke end-of-life spanning je kiest). Met een belasting van 400mA zou de BK-4MMC ≈660/≈740mAh moeten halen (1,2/1,1V cut-off), en dus bijna 2 uur moeten werken. Hier maakt het dus duidelijk wel uit tot welke spanning het apparaat nog kan werken. Ik moet wel zeggen dat het niet triviaal is om datasheets te vinden met vergelijkbare meetgegevens. De datasheets van Conrad alkaline batterijen is bijvoorbeeld wel vrij uitgebreid, maar die van de oplaadbare variant afwezig. Je zoekt je wel een ongeluk zo.

Het lijkt er echter wel op dat je een maandagmorgensetje batterijen hebt gehad, want in de thermometer is er geen excuus voor het slechts een dag ofzo meegaan.

Op 28 juni 2017 12:54:22 schreef Kruimel:
Ze schijnen het dus uit het Duitse handelsregister te hebben

niet alleen, het werd door de werknemer van Varta ook bevestigd.

Tidak Ada

Golden Member

'k Heb nu een setje PowerBase gehaald (Made in China) Daar staat iig netjes op dat ze 1000mAh bevatten. Dat heb ik nog nergens gezien bij Alkaline batterijen! Oeps, vergissing Het zijn NIMH's :o. Ze zijn wel even duur als Durecellen bij de Action, maar oplaadbaar. Laat ons zien wat het oplevert.....

Het zou best eens kunnen zijn dat dat setje Panasonics (toevallig?) een hoge Ri heeft. Kan vanwege die maandag ochtend/vrijdag middag zijn, maar ook structureel. Ik kan me nog herinneren dat Philips allerlei speciale soorten AA's had; voor verlichting, voor klokken en AB's, voor speelgoed en voor 'extreem power'.

Helaas geen tijd om te meten. Ik moet op reis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Ik denk dat dat een hogere Ri inherent is aan alkalines, zeker als ze kleiner zijn. Alleen dat het in de thermometer niet goed werkte verbaast me wel, want die zal niet meer dan een paar mApiek moeten trekken, en dan moet je wel een epische Ri hebben. Vandaar dat ik dacht dat het maandagochtend dingen zouden zijn. Dat ze niet lang werkten in een apparaat dat 350mA opneemt is echter niet verwonderlijk als ik de eerdergenoemde datasheet moet geloven.

Op 28 juni 2017 13:47:37 schreef KlaasZ:
[...]
niet alleen, het werd door de werknemer van Varta ook bevestigd.

Uiterst juist, ik zal het in de comment aanpassen.

PS Ik zit nu te denken... Waarom neemt de lading af bij grote belasting? Je zou verwachten dat het aantal Wh's afneemt omdat de interne weerstand vermogen dissipeert, maar voor een gegeven hoeveelheid actief materiaal zou je toch een vaste lading verwachten? Het is duidelijk dat de chemie in een batterij non-triviaal is.

Enerzijds: Je hebt gelijk. Het aantal beschikbare Wh neemt af doordat de interne weerstand energie gaat gebruiken.

Anderzijds: Omdat er vaak maar "geteld" wordt totdat een bepaalde eindspanning bereikt wordt, tel je alle beschikbare elektronen niet meer mee zodra de uitgangsspanning onder een bepaalde waarde zakt. Omdat je (zeker met een significante Ri) die onder hoge belasting snel bereikt, roep je al snel "hij is leeg" terwijl er nog best een zuinig klokje een jaar op kan draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

'k Heb nu een setje PowerBase gehaald (Made in China) Daar staat iig netjes op dat ze 1000mAh bevatten.
...
Laat ons zien wat het oplevert.....

Die kun je wel meteen in de kliko gooien, heb ik al eens getest... :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811419#1811419

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Goed, dan gaan ze morgen terug, de verpakking is nog dicht.
Dat samen met een spuitbus roestoplosser, die na 20 sec niets meer deed....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †