Philips PM3243 hapert

Kruimel

Golden Member

Ha iedereen,

Gisteren had mijn oscilloscoop, een bejaarde maar zeer nuttige Philips PM3243 opeens kuren. Hij ging opeens niet meer aan. Het powerledje brandde eventjes en hij ging weer uit... Na uitschakelen hoorde en zag je dat hij het nog een keer probeerde. Ok, ik even wachten en opnieuw proberen en wis en waarachtig, hij startte weer! Nu maakte hij altijd na enige tijd bedrijf al een hoog piepgeluid, maar gaf eigenlijk nooit kuren. Die avond gebeurde dat dus wel, en zelfs nog een keertje, dus er zit duidelijk wat mis in de scoop, en waarschijnlijk in de voeding. Nu weet ik totaal niet hoe ik deze scoop moet fixen, maar een beetje tijd, moeite en geduld kan wonderen doen.

Omdat ik altijd hulp kan gebruiken en er wellicht anderen zijn met hetzelfde probleem dacht ik mijn inspanningen maar in beeld vast te leggen. Misschien krijg ik hem helemaal niet goed, maar misschien vindt iemand het interessant om te lezen/zien. Ik ben ook wel nieuwsgierig of er veel mensen zijn die ook zo een oscilloscoop hebben.

Even een introductie van het apparaat: we hebben het hier over een 50MHz analoge geheugenoscilloscoop, dat is een type dat de trace in een speciale laag in het fosfor op kan slaan zodat je de trace kan blijven zien. Bij hoge frequenties werkt dit niet meer goed (het beeld wordt dan minder helder), maar doe je bijvoorbeeld een langzame frequentiesweep dan is het wel handig als je het hele plaatje nog eventjes kan zien. Ik heb hem een aantal jaren geleden 2e hands gekocht van een bedrijf in (ik geloof) Oosterhout en ik heb geen idee van de precieze leeftijd. Ik heb er niet heel veel bij gekregen, ik heb bijvoorbeeld ook geen papieren handleiding, gelukkig is er tante Google! Op basis van de ICs in het apparaat zou hij van begin jaren '80 zijn, wat best zou kunnen. De handleiding die ik vond is zo te zien met '77 gedateerd, dus dat zou wel kunnen kloppen. Er was tot voor kort weinig mis mee, de buis is wel iets donkerder aan het worden en de probe calibratie-uitgang is defect. Tja, dat is na ~35 jaar dienst niet een enorm drama denk ik zo.

Maar zoals beloofd: beelden!

Op de voorkant is weinig bijzonders te zien, behalve de bediening van de geheugenfunctie naast de power-/helderheidsknop.

https://farm5.staticflickr.com/4205/35039457684_17bc6eefa4_z.jpg

Dit is het typeplaatje achterop, het is geen grote stroomvreter zo te zien.

https://farm5.staticflickr.com/4306/35069400543_fed96259ac_z.jpg

Vervolgens gaat het deksel er af. Heel handige bevestigingshaakjes. Als je de schoef los draait vermindert de klemkracht en na een tijdje draait het klemmetje 90 graden en is hij los. Niet helemaal los draaien dus!

https://farm5.staticflickr.com/4259/35069408893_51c93a6c58_z.jpg

Op dit punt is er van de voeding nog niets te zien behalve een paar elco's, die er een beetje uitzien alsof ze achteraf zijn gemonteerd.

https://farm5.staticflickr.com/4286/35039427474_3c61f46efe_z.jpg

Vooralsnog weinig te zien dus, volgende post meer foto's!

Groet,
Kruimel

Ik denk dat achter de plaat waar het type nummer opzit de voeding zit. Foto nummer 4 is het verdeelblok van de voedingslijnen. Ben benieuwd naar de plaatjes ervan, zal gezien de leeftijd vergelijkbaar zijn met de pm3260, daar van zijn er wel service manuals te vinden (heb er meerdere digitaal).

Kruimel

Golden Member

Ja ik kwam er al achter, ik ben er reeds in. :-D Dank in elk geval. Ik geloof dat de meeste dingen al in het document waarvan ik dacht dat het de manual was staan. Foto's volgen!

ik heb een 3260 gehad en een ander model uit deze reeks, de cascade van de hoogspanning is een zwak punt. daar kan het janken al op duiden, maar ook op gare elco´s in de voeding. deze reeks haalt wel 40/45 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ok, stapje verder, de voeding zat, zoals vermeld aan de achterkant. Op zich wel logisch, ik dacht alleen dat de trekontlasting aan deze plaat zat, maar die zat op een plaat er direct onder, dus de achterplaat kan zeer gemakkelijk verwijderd worden. De print kan dan losgemaakt worden van de voedingskabels, er een stukje uitgeschoven worden en dat losgemaakt worden van de HV multiplier kabels en er zo uitgeschoven worden. Allemaal vrij probleemloos te doen.

Hier het achteraanzicht zonder achterplaat. Daar zijn de aansluitingen te zien. Een discrete brugcel uit rode diodes en een potmeter in een stofdeksel. Kom daar nog maar eens voor tegenwoordig. ;-)

https://farm5.staticflickr.com/4292/35747282891_7c2bb81c7f_z.jpg

Hier is het netfilter onderaan beter te zien, de zwarte draden zijn dus netspanningvoerend en gingen naar de connector links op het bord, de aarde zit rechtsonder buiten zicht al aan het chassis gemonteerd. Is die gele condensator nu die beruchte Rifa papiercondensator waar heel veel magische rook in zat?

https://farm5.staticflickr.com/4284/35878568965_698a7b9fb3_z.jpg

Na het losmaken van de schroeven en de gele kabeltjes kan het bord er uit geschoven worden en toont zijn volle glorie. Het heeft toch wel iets, een schakelvoeding met TO-3 transistoren, zo deed men dat vroeger dus! :) Heel groot ook voor een 39W voeding, hier past men tegenwoordig 300W in. Dat stuk rubber op de transformator is nog opvallend flexibel voor een ~35 jaar, toen mochten alle cardiogene weekmakers nog denk ik... :P

https://farm5.staticflickr.com/4205/35878565435_f387e2626a_z.jpg

Enfin, geen schade aan de voeding en geen tekenen van oververhitting, dus dat is goed. Hopelijk is de HV cascade niet beschadigd, maar daar kom je ook niet meteen achter natuurlijk.

flash2b

Special Member

Check alle elko's zou ik zeggen. Gewoon eerst in circuit meten van de capaciteit en de weerstand (als je geen ESR meter hebt.

maartenbakker

Golden Member

Die gele condensator is inderdaad een rookbommetje, ik zou hem preventief verhangen. Hij zit al vol met scheurtjes en de enige reden dat de rook er nog niet uit is, is dat je de scope regelmatig gebruikt hebt. De grote staande elco's hebben een erg lang leven en zou ik laten zitten tenzij ze slecht doormeten, maar hoe kleiner de elco des te groter de kans dat hij uitgedroogd is. Je kunt dit soort axiale elco's van Vishay/BC nog steeds krijgen, bijvoorbeeld bij Farnell (muxtronics voor particulieren). Let wel even op de series als je ze inderdaad vervangt, dat er niets speciaals tussenzit dat je door een general-purposetype vervangt. De serie is het 3-cijferige getalletje, zo uit het hoofd toendertijd 015 voor general purpose. Staat ergens middenop, vaak naast letters als FA of KO die naar de fabriek verwijzen. Als er ook nog de letters LL opstaan gaat het om een long-life type, althans in latere jaren, weet niet of ze dat toen al deden want het blijkt ook al uit de 3-cijferige codering.

Edit: van de axiale elco's zijn er zo te zien misschien al es een paar vervangen. Maakt opzich niet heel veel uit, kunnen ook alweer gaar zijn na zoveel jaar.

Rubber met weekmakers zou na zoveel jaar niet goed meer zijn denk ik, dus het zou zomaar een echt degelijk materiaal kunnen zijn.

Toen ik in de manual waar je naar linkt (inderdaad van 1977) ging kijken... Viel me het nummer van de beeldbuis op: 89L14GH/55. Dat is een voorserie-nummer, dus leuk voor m'n verzameltopic alhier. Kun je toevallig makkelijk zien wat voor nummer / nummers er daadwerkelijk op jouw buis staat / staan? Helemaal mooi zou zowel het etiket als de stempelingen zijn, maar je moet er niet speciaal de halve scope voor gaan slopen!

P.S. Achterin de servicemanual waar je naar linkt staan modificaties voor de voeding, denk dat het wel zin heeft om die uit te voeren voor zover nog niet gedaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Die rode R is wel erg heet geweest en er zitten wat rare solderingen.

Het lijkt wel of er of er los tin op de PCB ligt.
edit: 2de blik, ah ze zitten op afstandbusjes dan zal het normaal zijn dat ze niet doorgesoldeerd zijn...

Kruimel

Golden Member

Op 12 juli 2017 21:30:47 schreef flash2b:
Check alle elko's zou ik zeggen. Gewoon eerst in circuit meten van de capaciteit en de weerstand (als je geen ESR meter hebt).

Ja ik heb zo een goedkoop allesdingetje zoals deze. Niet 100% nauwkeurig in het meten omdat het gemaakt is om universeel te zijn, maar je komt een eind. Hij geeft alleen 236µF weer voor de bufferelco's, en dat snapte ik eerst niet. Toen ik nogmaals keek leek het er een beetje op dat dit (parallelgeschakelde) dubbelelco's zijn, en dan zou dat een logisch getal zijn (4x50µF=200µF), maar ik weet het niet zeker. Ik snap het opschrift niet helemaal. Er staat:

2222 081 56509
o 50µF/400V
Δ 50µF/400V
70°C/C-7

Ze hebben zes pinnen waarvan er vier zo te zien op de behuizing zitten, en de twee overigen zitten op de PCB parallel geschakeld.

https://farm5.staticflickr.com/4254/35752955391_a550d00e9b_z.jpg

Het getal zal sowieso niet helemaal kloppen, want er zit nog een spoel tussen beide elco's. De elco's zijn trouwens ook best flink, we hebben het over ~50mm hoog en 30mm doorsnede.

Op 12 juli 2017 21:35:05 schreef maartenbakker:
Die gele condensator is inderdaad een rookbommetje, ik zou hem preventief verhangen. De grote staande elco's hebben een erg lang leven, maar hoe kleiner de elco des te groter de kans dat hij uitgedroogd is. Je kunt dit soort axiale elco's van Vishay/BC nog steeds krijgen, bijvoorbeeld bij Farnell (muxtronics voor particulieren).

Dan kijk ik daar eerst naar, zo een ontstoorcondensator heb ik nog wel liggen denk ik. Scheelt later ook schade en schrik. :)

Rubber met weekmakers zou na zoveel jaar niet goed meer zijn denk ik, dus het zou zomaar een echt degelijk materiaal kunnen zijn.

Ik weet het niet, het viel me voornamelijk op eigenlijk, hij zal het ook wel doen zonder. Wellicht is het gewoon een stuk siliconenmateriaal of flexibel polyurethaan dat niet zo snel veroudert.

Toen ik in de manual waar je naar linkt (inderdaad van 1977) ging kijken... Viel me het nummer van de beeldbuis op: 89L14GH/55. Dat is een voorserie-nummer, dus leuk voor m'n verzameltopic alhier. Kun je toevallig makkelijk zien wat voor nummer / nummers er daadwerkelijk op jouw buis staat / staan?

Aan deze kant niet. Er zit wel een nummer op een stuk metaal in de buis, kan je daar wat mee of is dat ongerelateerd?

https://farm5.staticflickr.com/4306/35753089861_fc0ebba2e9_z.jpg

Het nummer is "903636". Ik kijk morgen nog wel even verder, daglicht scheelt wel. Dan zal ik de onderkant ook wel open maken, daar staat misschien nog iets.

Op 12 juli 2017 21:39:06 schreef RAAF12:
Die rode R is wel erg heet geweest en er zitten wat rare solderingen.
[bijlage]Het lijkt wel of er of er los tin op de PCB ligt.
edit: 2de blik, ah ze zitten op afstandbusjes dan zal het normaal zijn dat ze niet doorgesoldeerd zijn...

Die rode R lijkt intact, het opschrift is nog goed. Het lijkt er in
'real life' voornamelijk op dat er wat verfstreken op zitten. De constructie is wel een beetje raar, maar hij zit wel in de PCB gesoldeerd (dit in tegenstelling tot de elco die hoog boven de PCB op een afstandsbus vast zit, heel apart). Er zitten wel fluxresten op, net als op het bord.

https://farm5.staticflickr.com/4298/35752972031_ed6845af90_z.jpg

Hier zie je het (onaangetaste) opschrift

https://farm5.staticflickr.com/4217/35752968771_7ec930b0c0_z.jpg

maartenbakker

Golden Member

Mooi uitgebreid antwoord en veel foto's. Terwijl jij daarop aan het ploeteren was, vulde ik met de edit mijn voorgaande bericht nog aan. Misschien de moeite waard om te lezen.

Nummertje van de beeldbuis is een serienummer, grappig detail, noteer ik ook, maar lijkt me inhoudelijk niet zo van belang verder. Mocht je nog wat anders aan nummers tegenkomen, kijk maar hoe ver je komt.

2222 081 56509
o 50µF/400V
Δ 50µF/400V
70°C/C-7

2222 = condensator, Nederlands Philipsontwerp
081 = productreeks/serie (net als die 015 voor axiale general purpose)
56509 = type binnen de reeks (509 zal wel voor de capaciteit staan)

rondje en driehoekje staan tevens ingeslagen op de bevestiging van de aansluitpennen die bij die helft van de condensator horen, dat zijn dus de twee pennen die ergens aan zitten op de print, de - ligt aan het huis.

70°C = temperatuur waar de levensduur bij gespecificeerd is. Op moderne elco's is dat de maximale temperatuur, bij oude elco's als deze mogelijk de nominale temperatuur.

C-7 = 3e kwartaal van 1977

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Ok, dat is jammer, dan zoek ik morgen wel even verder. ;-) De elco is dus een dubbelexemplaar, flinke capaciteit voor 39W... :o Dank ook voor de tip over de manual, zo ver was ik nog niet. Er is al het één en ander op gesoldeerd, dus er is al wat toegevoegd na de eerste versie. Ik kwam net ook een aantal vroege SMD chips tegen op een ander bord, best indrukwekkend voor ~1980:

https://farm5.staticflickr.com/4317/35495081960_9214a15e03_z.jpg

Ik heb nog wel het nummer op het PCB voor je voor ik ga slapen:

https://farm5.staticflickr.com/4261/35838014766_2b8e535444_z.jpg

Nog even naduizelen van alle instelmogelijkheden op deze scoop, dit moet een calibratienachtmerrie zijn, er zitten serieus veel instelschroefjes op dit ding.

PS Is het 509 voor 50µF? Rekenden ze bij Philips in fF?

maartenbakker

Golden Member

De modificaties die ik bedoelde staan op pdf-pagina 167/171 puntje 3.3, zeg ik maar even omdat ik 3 keer moest zoeken voor ik ze weer terugvond...

Thanks voor de OQ'tjes, de OQ012P heeft dus wel echt 16 pennetjes inplaats van de 14 in de partslist... Nummertje van de print is ook leuk, gaat de boeken in. Bevestigt in elk geval een oerhollands ontwerp. Ook alweer revisie 3 (laatste cijfertje).

Dat van die 509 zal ik moeten nazoeken, ik ben nu niet bij m'n databoeken helaas, ben even kwijt hoe het ook weer precies zat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Korte update: steek van de Rifa X2 is dus een soort van "non-standaard" 20mm, dus als je iets anders dan een Rifa terug wilt plaatsen moet je (voor zo ver ik kan zien) een andere steek accepteren.

Dank je voor dat paginanummer, want ik weet niet hoe snel ik dat had gevonden... Ik zal nog wel even kijken of ik wat foto's kan produceren van die OQ'tjes, er zijn er meerdere, maar ik heb ze niet allemaal op de kiek gezet.

maartenbakker

Golden Member

Als het goed is heb ik ze al allemaal: OQ002, OQ0006 en OQ012, verschillen in productiedatum zijn niet zo belangrijk dat je ze speciaal moet fotograferen wat mij betreft. Zeker niet alle 13 stuks OQ002. Dan vind ik de beeldbuis interessanter.

De enige verdere vraag die ik zo heb: dat onderdeel waar je tussen het chassis door, MB905 op ziet staan, is dat de cascade? Dat is tot nu toe het nieuwste onderdeel dat ik tegen ben gekomen dus een redelijke aanwijzing voor het dateren. Week 5 van 1979.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 13 juli 2017 14:28:09 schreef maartenbakker:
De enige verdere vraag die ik zo heb: dat onderdeel waar je tussen het chassis door, MB905 op ziet staan, is dat de cascade? Dat is tot nu toe het nieuwste onderdeel dat ik tegen ben gekomen dus een redelijke aanwijzing voor het dateren. Week 5 van 1979.

Dat is de datumstempel van MBLE die ze op de kale PCB zette.

denk niet dat dat de cascade is, meen dat die ergens boven de buis zat.

mocht dat ding stuk zijn, ruik je wel de ozon die de cascade maakt. vaak doorslag in de condensatoren of isolatie is brak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aha, nou zijn die 29 stuks OQ002's alhier ook geidentificeerd,..
jy7606
OQ 002
Kon er al zo weinig over vinden,maar nu met die manual heb ik ook de aansluitgegevens..thanks
Grappige onderdelen.. zonde om wegtegooien...enfin het vreet geen brood. :-)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2017 17:12:50 schreef rob040:
[...]
Dat is de datumstempel van MBLE die ze op de kale PCB zette.

Ik ken die gewoonte inderdaad, en raar dat ik het op m'n laptop niet zag maar op de monitor waar ik nu achterzit zie ik onmiddelijk dat het om de rand van een print gaat...

Overigens wel opvallend dat MBLE kennelijk een grote producent was van dit soort printen binnen Philips; je komt ze zelfs in de eerste generatie V2000-recorders tegen.

Verder heb ik de codering van het laatste cijfer van de elco's nog even opgezocht:

8 is x0,1
9 is x1
1 is x10
2 is x100
3 is x1000

enz.

Dat het om een dubbele elco gaat staat ergens in het getal 56; in dezelfde reeks zitten ook enkele elco's.
Alle elco's in de 081-reeks zijn dubbelelco's, de enkele zijn genummerd in de 080-reeks. 5 betekent printmontage, 6 wijst naar de werkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Wel, ik hoopte vandaag weer een episode te kunnen typen, maar niets blijkt minder waar. Kruimel heeft een beetje van de zon genoten, en niets meer gedaan. Dat geeft me wel weer de kans een paar nog niet geplaatste foto's alsnog te posten met een stukje begeleidend schrijven, anders wordt het verhaal ook zo anachronistisch. O-)

Eerst een paar dingen die ik gewoon mooi of interessant vond. Ik hoef niet van de scoop te leven, dus ik neem er even de tijd voor om gewoon rond te neuzen. Wanneer konden wij dit hier in Nederland? Is al die kennis en vaardigheid om een oscilloscoop te maken nu allemaal dood/verdwenen?

In elke fatsoenlijk, zichzelf respecterende, voeding moet een 723 zitten, en ook deze voeding stelt niet teleur met zijn LM723CH (die al eerder zichtbaar was).

https://farm5.staticflickr.com/4280/35039361874_025f30495b_z.jpg

Verder vond ik ook nog een tweetal "normale" SMD componenten, wat ik weer mooi vond. Moet best een hoop werk zijn geweest, want volgens mij was dit toen nog handwerk (al weet ik dat niet zeker).

https://farm5.staticflickr.com/4263/35861499436_7013c85ffa_z.jpg

Hier een onbekend componentje dat waarschijnlijk een soort gasontladingscomponentje is. Geen idee wat het doet (ik heb de manual nog niet uit), wellicht geeft het wel leuk licht als de scoop het weer doet.

https://farm5.staticflickr.com/4317/35838048126_117b8c330e_z.jpg

Er is duidelijk wel al iemand eerder aan de scoop bezig geweest, getuige het stukje tin dat ik in de behuizing vond (en volgende keer iets beter op moet scherpstellen, toch altijd weer drama met die mobieltjes tegenwoordig).

https://farm5.staticflickr.com/4305/35747292211_4d7e59b8a0_z.jpg

Ik meldde al eerder de grote hoeveelheid afregelpunten in de scoop, hier hebben we een heel prominent exemplaar dat op de zijkant gemonteerd is en intern op één van de prints in aangesloten. Blijkbaar een belangrijk afregelpunt, er zit op dit punt alleen geen gat in de behuizing, dus waarom ze die niet gewoon op een print hebben gemaakt is een raadsel.

https://farm5.staticflickr.com/4237/35039390184_055a77fcd0_z.jpg

Toen ik het apparaat op een bepaald moment omkeerde kwam er wel een stukje metaal uit, waarvan ik geen idee heb waar het van is. Dat is wel een beetje onheilspellend. Niets lijkt nu losgeraakt te zijn, dus dat vereist nog wel even onderzoek denk ik. Hopelijk heeft hij geen schade veroorzaakt. Het is zo te zien een geslepen staafje.

https://farm5.staticflickr.com/4306/35747306201_de1da34efc_z.jpg

Zo te zien is dit apparaat pas in '81 afgebouwd of rond die tijd open geweest, want ik zie BC549 met de code 'P814' en een BSX20 met 'J805'. Ik denk dat dit wijst op bouwjaren '81 en '80. Blijkbaar hebben er ook onderdelen lang op de plank geleden, want de BDY93 in de voeding had code 'F7518' en volgens mij zag ik nog iets met '74' er op.

https://farm5.staticflickr.com/4263/35861499436_7013c85ffa_z.jpg

Oef, dit is alweer een lange post... Volgende post zal ik ook vragen beantwoorden, daar ben ik nog helemaal niet toe gekomen.

rob040

Golden Member

Die torren zijn ook uit 1978 (week 05 en week 14).
Assemblage waarschijnlijk begin 1979 (aan de hand van PCB stempel).

dat neon lampje licht op als je overslag hebt in de hoogspanning als ik me niet vergis.

deze 32xx reeks gaat wel even mee als deze nog in 80 van de band is gerold, de 3260e waar ik mee opgroeide was van 1968.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 13 juli 2017 14:28:09 schreef maartenbakker:
Als het goed is heb ik ze al allemaal: OQ002, OQ0006 en OQ012, verschillen in productiedatum zijn niet zo belangrijk dat je ze speciaal moet fotograferen wat mij betreft. Zeker niet alle 13 stuks OQ002. Dan vind ik de beeldbuis interessanter.

Vooralsnog kon ik nergens een nummer vinden. De achterkant is wat lastig toegankelijk doordat er printplaten overheen zitten. Als ik er nog toe kom die te verwijderen zal ik nog even zoeken naar een nummer.

Zo ziet de achterkant er dus uit, de beeldbuis is er een beetje ingebouwd.

https://farm5.staticflickr.com/4324/35861510846_4569119666_z.jpg

De enige verdere vraag die ik zo heb: dat onderdeel waar je tussen het chassis door, MB905 op ziet staan, is dat de cascade? Dat is tot nu toe het nieuwste onderdeel dat ik tegen ben gekomen dus een redelijke aanwijzing voor het dateren. Week 5 van 1979.

Ik zie niet eens op welke foto het staat... Waar zie je het? Ik kon het zo snel niet vinden toen ik keek ook. Waarschijnlijk kijk ik iets heel ergs over het hoofd...

Op 13 juli 2017 17:36:25 schreef testman:
denk niet dat dat de cascade is, meen dat die ergens boven de buis zat.

mocht dat ding stuk zijn, ruik je wel de ozon die de cascade maakt. vaak doorslag in de condensatoren of isolatie is brak..

Ok, de cascade zal niet stuk zijn dan. Zou ook wel gek zijn als die de hele voeding mee zou nemen, maar de keer erna wel weer zou werken.

Op 13 juli 2017 22:11:13 schreef Arabel:
Aha, nou zijn die 29 stuks OQ002's alhier ook geidentificeerd,..
jy7606
OQ 002
Kon er al zo weinig over vinden,maar nu met die manual heb ik ook de aansluitgegevens..thanks
Grappige onderdelen.. zonde om wegtegooien...enfin het vreet geen brood. :-)

Gematchte transistoren op een substraat, kom daar tegenwoordig nog maar eens om... Het is lastig om nog simpele gematchte transistoren op een substraat te vinden zonder dat er een opamp bij zit.

Op 13 juli 2017 22:59:03 schreef maartenbakker:
[...][...]

Verder heb ik de codering van het laatste cijfer van de elco's nog even opgezocht:

[...]

Dat het om een dubbele elco gaat staat ergens in het getal 56; in dezelfde reeks zitten ook enkele elco's.

Aha, dan snap ik de nummering. Super dat je het nog kon vinden, deze info heb ik later misschien ook nog wel eens nodig. Ik had de elco's inmiddels ook al opgezocht in de manual. Op pagina 156 staan de beide dubbelelco's, die hun eigen speciale schemasymbool hebben gekregen. Ik weet niet waarom men die toen maakte, ik kan me herinneren dat ik die ook eens aantrof in een (ongeveer net zo oude) Sony TA-2650 en me afvroeg hoeveel beter het nu zou zijn als twee losse elco's. Mysterie opgelost in elk geval! :)

Op 13 juli 2017 23:24:58 schreef rob040:
Die torren zijn ook uit 1978 (week 05 en week 14).
Assemblage waarschijnlijk begin 1979 (aan de hand van PCB stempel).

Ow, I stand corrected, ik dacht dat de eerste twee cijfers een jaartal waren...

Op 13 juli 2017 23:37:13 schreef testman:
dat neon lampje licht op als je overslag hebt in de hoogspanning als ik me niet vergis.

deze 32xx reeks gaat wel even mee als deze nog in 80 van de band is gerold, de 3260e waar ik mee opgroeide was van 1968.

Je hebt gelijk! Het is inderdaad een neonbuis. Ik zie nu in de manual op pagina 163 dat de neonbuis reeds in 1977 niet meer te krijgen was. Blijkbaar hadden ze de prints toen al wel af, maar geen voorraad meer voor nalevering. De onderdelen voor het vervangende schema zijn 40 jaar later nog te krijgen bij Nexperia!

De eerste metingen met de elco's 'in-circuit' zijn niet bemoedigend trouwens, ik denk dat ik pootjes los moet gaan solderen. Ik kreeg ook eens een 'open circuit', dus die elco is dan waarschijnlijk wel naar zijn grootje.

Op 12 juli 2017 21:35:05 schreef maartenbakker:
[...]
P.S. Achterin de servicemanual waar je naar linkt staan modificaties voor de voeding, denk dat het wel zin heeft om die uit te voeren voor zover nog niet gedaan.

Ik heb net even met de manual zitten te vergelijken en ik dacht dat er al het één en ander was gedaan, maar alle zwevend gesoldeerde en 'gepiggybackte' componenten zijn dus zo ontworpen en geen van de componenten wijkt af van het (ongewijzigde) schema. Je zou toch zeggen dat je zo een ontwerp wel zonder zou kunnen maken? :?

Wel, dat was het weer voor vandaag, binnenkort (hopelijk) meer.

Arco

Special Member

Er zitten veel transistoren in voetjes in zo te zien. Ik heb een Telequipment D61A gehad waar die ook in zaten, was een drama.
Iedere maand moest de scoop wel open om transistoren aan te drukken omdat er ergens eentje geen goed kontakt meer maakte.
Kan natuurlijk zijn dat deze voetjes wat beter zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Mooi topic dit :)

Nog even de specs voor die dubbelelco. Om te beginnen een correctie: reeks 081 bestaat uit dubbelelco's, de 080 zijn de enkele. De 5 lijkt op printmontage te slaan, de 6 op de werkspanning.

per helft: 630uA lekstroom bij 20 graden na 5 minuten, 100mA max rimpel bij 100Hz en 70 graden, tan delta 0,30 bij 50Hz en 20 graden, impedantie max 4,55 ohm bij 100kHz en 20 graden, piekspanning 450V 1 minuut per uur, max temp 70 graden, geen opgave van levensduur.

Als er andere elco's uit niet standaardseries inzitten waarvan je denkt dat ze niet goed meer zijn maar twijfelt aan een vervanger, kan ik eens per week m'n databoeken raadplegen voor zover de gegevens nergens online te vinden zijn (electronicsandbooks is er geloof ik mee gestopt? Ik moet daar eens achteraan).

P.S. Zitten die torren wel in voetjes, of zijn het gewoon spacers?

Aanvulling:

Op 14 juli 2017 00:35:35 schreef Kruimel:
Ik weet niet waarom men die toen maakte, ik kan me herinneren dat ik die ook eens aantrof in een (ongeveer net zo oude) Sony TA-2650 en me afvroeg hoeveel beter het nu zou zijn als twee losse elco's.

Denk dat het vooral om de afmetingen ging.

Ow, I stand corrected, ik dacht dat de eerste twee cijfers een jaartal waren...

Da's bij de latere 4-cijferige datumcodes wel het geval. Datumcodes waren sowieso nog een verhaal apart; componenten als elco's dus met een cijfer voor het jaar en een letter voor het kwartaal. Transistoren enz. een letter voor de fabriek, een cijfer voor het jaar, twee cijfers voor de week. Transformatoren 1 of 2 letters voor de fabriek, een cijfer voor het jaar en dan twee cijfers voor week (1-53) of maand (61-72).

[...]Je hebt gelijk! Het is inderdaad een neonbuis. Ik zie nu in de manual op pagina 163 dat de neonbuis reeds in 1977 niet meer te krijgen was. Blijkbaar hadden ze de prints toen al wel af, maar geen voorraad meer voor nalevering. De onderdelen voor het vervangende schema zijn 40 jaar later nog te krijgen bij Nexperia!

Ik meen niet als overslag-opvanger of indicator maar als spanningsregelaar. Dat zal wel uit het schema blijken, is nu een beetje laat om nog te gaan bladeren.

Ik heb net even met de manual zitten te vergelijken en ik dacht dat er al het één en ander was gedaan, maar alle zwevend gesoldeerde en 'gepiggybackte' componenten zijn dus zo ontworpen en geen van de componenten wijkt af van het (ongewijzigde) schema. Je zou toch zeggen dat je zo een ontwerp wel zonder zou kunnen maken? :?

Ja, alleen is dit wel al de 7e versie of revisie van dit model (DQ-07), en de servicemanual zal ook niet van de 1e versie zijn dus het zijn wel degelijk wijzigingen op het oorspronkelijke ontwerp. Ik vermoed dat het serienummer wel gewoon bij 1 is beginnen te tellen (of zelfs 100 of 1000), dus veel wijzigingen op een relatief kleine serie. Niet de moeite om steeds een nieuwe print te ontwerpen (hoewel de voedingsprint dus al wel versie 3 is).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Transistoren in voetjes.
Ik kreeg een Tektronix 465. "Er mankeert iets aan", zei de gulle gever.
Bij het openen vielen er een stuk of 5 losse transistoren uit. Na het puzzelen waar deze hadden gezeten kwam ik er nog een stuk of 10 tegen die half uit de voetjes hingen of slecht contact maakten.

Een miskleun bij het ontwerp, volgens mij. Wel makkelijk als een defecte transistor vervangen moet worden, maar hoe vaak komt dat voor? Minder vaak dan dat de voetjes voor problemen zorgen, denk ik.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.