Philips digitale multimeter

Hallo,

Ik zoek het schema van deze Philips digitale multimeter type SBC-540
De handleiding heb ik wel maar daar staat het schema niet in.

Op het internet is daar bijna niets van te vinden.

Mvg
Frans,

rbeckers

Overleden

Kun je ook foto's van achterkant, binnenkant en onderkant plaatsen?

Rare Philips.

is zo'n ding uit de 80's van de sbc reeks. daar zijn geen schema's van bij mijn weten, alleen een spec pagina uit een catalogus. het zijn apparaten met philips label, maar komen van een andere fabrikant af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu met foto van binnenkant en achterkant

Mvg
Frans,

Komt inderdaad uit de SBC serie van de jaren 80 , je weet soms niet
welke die andere fabrikant is ?

Mvg
Frans

maartenbakker

Golden Member

Testman weet het soms niet, ik soms wel ;-)

De fabrikant is de Philips apparatenfabriek Hasselt, die zich normaal voornamelijk bezighield met CD-spelers maar ook een serietje meetapparatuur in het service/hobbysegment heeft gefabriceerd in opdracht van de centrale serviceafdeling. Dezelfde afdeling die over servicemanuals ging, alleen kennelijk niet van deze apparaten. Het klopt trouwens wel dat SBC-apparaten heel vaak buiten Philips werden ingekocht, maar in dit geval nou net niet - het is wel inkoop maar dan binnen Philips.

Er is wel vaker wat over langsgekomen, ik heb zelfs een keer gezien (of gedroomd) dat er naar een schema verwezen werd. Ik ga ook nog weer even zoeken/teruglezen.

P.S. Zie je kans eens een foto'tje te maken waar iets van datumcode op zichtbaar is? Bijvoorbeeld van het voedingsprintje met trafo? Dat is ook weer iets anders dan wat ik me van de SBC-reeks herinner.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is geen philips in de zin van uit hun meetapparaten fabrieken waar de oa de PM reeksen vandaan kwamen :P

een schema heb ik nog nooit gezien van die reeks, overigens was de sbc reeks soldeerbout gewoon uit de hakko fabrieken. ik heb er zelf de frequentie meter sbc550 van, maar prefereer de andere philips uit de pm reeks :)

in die reeksen zetten ze geen dergelijk kleine metalen netschakelaars op een alu frontpaneel..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 juli 2017 21:29:05 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Dan de vraag:
Wat is de fout?

En vervolgens; begin met de voeding.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2017 21:27:45 schreef testman:

een schema heb ik nog nooit gezien van die reeks, overigens was de sbc reeks soldeerbout gewoon uit de hakko fabrieken. ik heb er zelf de frequentie meter sbc550 van, maar prefereer de andere philips uit de pm reeks :)

Hakko inderdaad. Ik heb er ook nog wel een goedkoop Taiwanees (o.i.d.) stationnetje tussen gezien. In andere productgroepen ook veel ingekocht spul, maar ook wel accesoires uit eigen fabrieken, heel divers. Een huisalarm uit Italië, afstandsbedieningen uit Leuven en Ovar. Koptelefoons van onbekende herkomst. Het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is dat ze in den beginne verkocht werden vanuit de servicecatalogus. Later werd dat ergens bij accesoires ondergebracht en de SBC-reeks voor zover nog gehandhaafd zal nu wel van WooX / Gibson Brands zijn.

Ben het met je eens dat je in de PM-reeks veel mooier spul kunt vinden. Deze apparaten waren gericht op de hobbymarkt en op servicewerkplaatsen met een beperkt budget.

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: de opzet van de schakeling zal wel met 1 of meer standaard-IC's zijn, dan is veel info over de werking al te vinden in schema's van andere meters, datasheets en application notes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Voel ik het goed aan dat dit ergens een connectie heeft met de MBLE bouwdozen van audioapparaten? De opbouw doet me er wel aan denken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet van banden tussen MBLE en Hasselt, die zaten in compleet andere hoofdindustriegroepen. MBLE ken ik als interne toeleverancier of partner vooral voor motoren en printplaten, weerstanden en condensatoren. Het is natuurlijk niet volledig onmogelijk; er werd in opdracht van Service wel vaker vreemd gewinkeld.

De speculatie in een ander topic was, dat deze reeks meetapparaten voortkwam uit een stageproject o.i.d. Kan natuurlijk ook zijn dat er tijdelijk teveel ontwerpstaf was maar dat ze die niet kwijt wilden, of nog tig andere redenen.

@Arco hieronder: het gaat om series mogelijk maar van enkele duizenden stuks dus dan loont het niet om het heel mooi klaar te maken voor verregaand geautomatiseerde productie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 31 juli 2017 00:11:59 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De foto's doen wel aan bouwpaketten (of in ieder geval een hoog 'DIY' gehalte) denken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een bouwpakket is het zeker niet , ik heb de meter overgenomen van een radiotechnieker op rust.

Hij heeft het in de tijd aangekocht bij Philips Service Leongrosjeanlaan 2 in Brussel.

Ik heb er nog de folder van met de gehele SBC serie in.

Het probleem met de meter is dat in de stand ohm het display een zeer onrustige waarde heeft en zeker niet betrouwbaar.

De stand diode test werkt niet en in de stand doormeten blijft de beeper soms werken.

Wat ik raar vind dat in de stand diode test er geen meetspanning aanwezig is deze zou normaal moeten 2,3 volt zijn.

De volt meter doet het wel goed zowel voor AC of DC .

Mvg
Frans

Arco

Special Member

Ik weet dat 't geen bouwpakket is, maar heeft wel die uitstraling... ;)
(geeft niet de indruk van een fabrieksapparaat; eerder van een handmatig gemaakte kleine serie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb ook al eens proberen iets te vinden via de gebruikte processor
type M5230 4208 maar daar is al even min iets van te vinden.

Mvg
Frans

maartenbakker

Golden Member

Oh dat is ook al heel wat anders dan ze daar in Hasselt gewend waren te gebruiken (o.a. Philips MAB84 reeks en later Motorola custom). Nou verwacht ik dat deze fout niet direct in de buurt van de processor zit. Als je in de diodestand (en ohmstand vermoed ik) geen spanning op je meetpennen hebt is dat misschien een aanknopingspunt. Ik neem aan dat er behalve de processor nog meer IC's inzitten?

Aanvulling: Nou ben ik even gaan zoeken op M5230, maar dan kom ik op een heel ander IC (Mitsubishi spanningsregelaar in 8 pens behuizing). Zou je misschien wat foto's van de diverse printplaten, inclusief dat IC, kunnen maken? Oki gebruikte ook een M dus misschien een IC van hen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De OKI's waren MSMxxxx.   Op de chip zelf inderdaad meestal afgekort tot Mxxxx.
(in de 5xxx familie zitten wel 4 bits controllers met lcd interface, maar niet met dat typenummer)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 31 juli 2017 21:17:14 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
guidob

Overleden

In mijn magnavox (Philips) CD650 cd speler zat een M4804A. Andere opdrukken: 0041 en LHG8631. Dit is gewoon een SAA7220 digital filter.

Nu is de 650 de eerste speler met de 16 bit chipset. Stel me voor dat de type aanduiding een soort van voor-serie is van de echte 7220 productie. LHG zou de fabriek moeten aanduiden. Ding is pin compatibel. Ook het schema zegt 7220.

M.a.w. die M5230 hoeft geen processor te zijn. Denk eerder aan een dedicated meter chip. Wellicht zou je het schema kunnen herleiden en zo de chip erbij kunnen vinden.

Die aanduiding M4804A heb ik nooit wat van kunnen vinden. De CD speler is overigens uit België, Hasselt zou goed kunnen (meen dat er twee locaties waren waar dat spul vandaan kon komen).

ik zou eens beginnen met meten of die kanalenkiezer knoppen wel goed doormeten. er zit vaak een verbreek en maak contact in, 1 knop slecht en de achterliggende bereiken vallen weg.

deze knoppen zaten ook in de 80's 37cm portable tv's en waren buitengewoon slecht, veel rotte schakelaars gezien in die dingen..

een slechte stand kiezen, iets meten en dan zien of de meetwaarde veranderd bij het wiebelen van de knoppen.

zijn het niet de knoppen, dan is de kans groot dat er ooit spanning is gemeten op de ohm, diode of doorpiep stand. dat heeft menig meter gesloopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2017 00:29:12 schreef guidob:
In mijn magnavox (Philips) CD650 cd speler zat een M4804A. Andere opdrukken: 0041 en LHG8631. Dit is gewoon een SAA7220 digital filter.

Nu is de 650 de eerste speler met de 16 bit chipset. Stel me voor dat de type aanduiding een soort van voor-serie is van de echte 7220 productie. LHG zou de fabriek moeten aanduiden. Ding is pin compatibel. Ook het schema zegt 7220.

Dat klopt inderdaad, in de CD100 zaten ook pre-productietypes met een M. Ik zet deze ook even in m'n OM-topic, dankjewel.

Hoe dan ook, dit geeft aan waarom foto's zo belangrijk zijn. Een Mitsubishi, OKI of Philips IC laten zich op de foto in 1 oogopslag onderscheiden.

Aan de andere kant, als de TS alles heeft overgetypt wat er op het IC staat, is het geen Philips. Dan gok ik op OKI of nog een ander.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

Als er fouten zijn in de diode test, doormeetpieper en het weerstands bereik, dan zit het probleem vrijwel zeker in de stroombron schakeling die voor deze functies nodig zijn.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nog een paar foto's .

Ik had gedacht om van de M5230 (display driver en A/D converter)
de data sheets terug te vinden of ergens een schakeling van een DM
opgebouwd rond het IC , maar tot nu toe zonder resultaat.

Mvg
Frans,

Arco

Special Member

Het zal wel een controller uit de MSM5xxx serie zijn. De MSM5054 bijv. heeft dezelfde behuizing. Misschien een custom versie ervan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De voedingstrafo is van 1984, week 39. De tweede nummerregel op de M5230 chip begint ook met een 4, dus zou heel goed een datumcode kunnen zijn inplaats van een maskernummer zoals je bij custom chips meestal ziet.

Nu ik de foto gezien heb, twijfel ik. Het is geen Philips of Mitsubishi, dus OKI is een sterke mogelijkheid; die lijken ook 4-cijferige datumcodes te gebruiken op andere chips (synthesizer M5232 bijvoorbeeld). Gezien het kennelijk ontbreken van een maskernummer zou het wel degelijk een standaardchip voor meetinstrumenten kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 augustus 2017 20:47:08 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."