74LS189 worden warm en voltage drop

tmdr

Golden Member

Op een breadboard heb ik wat 74LS189 RAM geprikt en een en ander aangesloten (oa inverters). Nu is dit onderdeel van een groter geheel, een 8-bit breadboard CPU.
Mijn probleem is echter dat wanneer ik de 5V aansluit en de WE (active low) op de 5V rail geprikt zit, over de gehele linie een dikke 2V voltage drop te meten is. Zodra ik de WE op de GND rail prik gaat dat het wel goed. In beide situaties worden de 189's wel warm (tegen de 40 graden met een laser gun).

Ergens zit iets fout, maar volgens mij heb ik niets verkeerd aangesloten.
Hier komt mijn setup vandaan.

Enkele foto's van hoe het er nu uit ziet:

Ik zet m'n geld op rotte ICs (goedkope rotzooi uit China). Maar goed, natuurlijk het proberen waar om jullie eens te vragen!

Arco

Special Member

Die oude geheugens gebruikten flink wat stroom, dus wat warm worden mag wel.
(max. 60mA, en daar komen de outputs nog bij...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou eens beginnen om er de nodige ontkoppel C-tjes bij te zetten. Op het breadboard zie ik er geen een! Absolute must, zeker bij ram-ic's. (Filmpje is een slecht voorbeeld dus)

Misschien staat het hele spul wel flink te oscilleren.

Verder: Staan de databussen soms parallel? Weet je zeker dat er geen 2 of meer IC dezelfde bus driven? Dat is dus ook funest.

De IC's zijn van TI met origineel logo zo te zien, maar je weet het nooit.

Anders post is het schema.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
tmdr

Golden Member

Op 30 juli 2017 17:31:13 schreef Arco:
Die oude geheugens gebruikten flink wat stroom, dus wat warm worden mag wel.
(max. 60mA, en daar komen de outputs nog bij...)

En de andere problemen? De voltage drop?
LEDs op de rest van het board branden nauwelijks meer (gevolg van gok ik).

Op 30 juli 2017 17:36:47 schreef henri62:
Ik zou eens beginnen om er de nodige ontkoppel C-tjes bij te zetten. Op het breadboard zie ik er geen een! Absolute must, zeker bij ram-ic's. (Filmpje is een slecht voorbeeld dus)

Misschien staat het hele spul wel flink te oscilleren.

Verder: Staan de databussen soms parallel? Weet je zeker dat er geen 2 of meer IC dezelfde bus driven? Dat is dus ook funest.

De IC's zijn van TI met origineel logo zo te zien, maar je weet het nooit.

Anders post is het schema.

Ik zet ze er snel bij (I know). geen effect
De data lines zitten nog niet op de bus aangesloten.
Heb geen schema.

Wat mag het inhouden als de boel aan het oscilleren is?

Zodra ik de address lines, die ik voor het testen naar GND heb gezet dus address zero, er uit trek lijkt de boel geen probleem te veroorzaken.

Arco

Special Member

Als de voeding zelf instort, dan is die te zwak, of is het breadboard brak... (of er zit wat verkeerd op gestoken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Inmiddels een andere voeding gepakt. Het lijkt nu beter te gaan, maar vervolgens gaat de 189 wel naar dik boven de 100 graden. Ook is er nog steeds een zeker voltage drop waar te nemen (+- 1V).

Breadboard kan inderdaad brak zijn, maar ik wil liever andere dingen uitsluiten voordat ik alles moet gaan overzetten naar een andere.

Arco

Special Member

Spanning niet te hoog? Mag niet hoger als 5.25V zijn, want dan gaat de boel kapot... (5V +/- 5%)
Ik zie ook geen enkele ontkoppelcondensator? (ieder ic moet er een hebben van 100nF, zo dicht mogelijk bij de voedingspinnen)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 31 juli 2017 14:13:44 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Onbelast is de spanning 5.18V
Belast is de spanning 4.95V

Gebruik een originele Apple iPad lader (2.1A volgens mij) als tijdelijke voeding. Heb niets dat beter/stabieler is.

Arco

Special Member

Ontkoppelcondensatoren zijn verplicht. Zeker bij een schakelende voeding.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Zitten er inmiddels op. Heb ze over de IC zelf heen geprikt van de Vcc pin naar de CE pin die naar GND gaat.

Arco

Special Member

Geen zwevende ingangen? (alle inputs incl. de data/adreslijnen hangen aan Gnd of Vcc?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Bij de 189's niet. De inverters (rechts van de 189's) wel, maar daar zijn een paar van de gates gewoon niet in gebruik.

Arco

Special Member

Beter altijd alle ingangen (ook de niet gebruikte) aan een gedefinieerd nivo hangen.
Als de boel gaat oscilleren kan het heel heet worden en ook snel kapot zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan toch de ongebruikte ingangen aan 5v of massa leggen! Ook verplicht!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
tmdr

Golden Member

Ok check. Bedankt voor de tip.

Nu het volgende. Ik meet qua totaal verbruik met de 189's er in geprikt 1,56A en zonder 0,6A.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Right?

maartenbakker

Golden Member

Heb je de ingangen al 'ontzweefd' en condensatortjes over de voedingslijnen aangebracht? Voordat je dat gedaan hebt heeft verder zoeken geen zin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
tmdr

Golden Member

Inverter inputs nu ook allemaal aan GND.
Condensatoren geplaatst.
Wanneer de address inputs zweven dus 1.56A verbruik, maar wanneer ze naar GND of 5V geprikt zitten een dikke 2.5A (en dat kan de voeding niet aan, maar lijkt me ook niet de bedoeling).

Arco

Special Member

Er zit iets grondig verkeerd, of er is al iets overleden door al dat gestunt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Dat kun je wel stellen ja. En ik heb dat vermoeden ook inderdaad.
Echter kan ik niets vinden dat verkeerd geprikt zit.
Misschien alles los trekken en opnieuw bouwen?

Check eens waar pin 8 van de LS04 naar toe gaat? Toch niet pin 5 van de LS245??

Arco

Special Member

Omdat je zegt dat er 1 volt spanningsval is, zou ik eerst alle verbindingen van Vcc en Gnd eens doormeten, er mag geen noemenswaardige spanningsval zijn.
Het ontbreken van voeding op 1 van de ic's kan ook lelijke gevolgen hebben, het ic gaat dan zijn voeding krijgen via eventuele clamping diodes aan de ingangen als die er zijn.

(een ic pootje dat dubbelgevouwen onder het ic zit is ook een gauw voorkomend iets met een breadboard)

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 31 juli 2017 15:23:16 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je dit soort problemen hebt, dan moet je bij het begin beginnen.

Gewoon een kaal breadboard, GND aansluiten, VCC aansluiten en dan meten hoeveel stroom ie gaat gebruiken. Volgens mij is bij LS wel gedefinieerd wat voor waarde een on-aangesloten input heeft, maar met een 1k weerstand aan de "niet actief" rails hangen kan ook.

(oefening voor tmdr: zoek op in het datasheet wat er gebeurt met een open input van een 74LSxxx ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Probeer ook eens met een enkel RAM IC, sluit vaste niveaus aan en meet de stroom en wissel ze dan eens uit. Ik vermoed dat het neppers zijn. Een paar (hoeveel?) van die chippies en dan 1 Ampere verstoken kan gewoon niet kloppen (volgens de datasheet 40 mA max per chip).

Thevel

Golden Member

Op 30 juli 2017 17:31:13 schreef Arco:
Die oude geheugens gebruikten flink wat stroom, dus wat warm worden mag wel.
(max. 60mA, en daar komen de outputs nog bij...)

Bijna het dubbele!
Max. 110mA volgens de datasheet.

Edit/
Zie nu op de foto dat je de LS versie gebruik, dus max. 40mA.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 31 juli 2017 19:46:46 (12%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com