Leuke review! Ik heb er hier een liggen en eigenlijk vind ik het best een sympathiek metertje (ik ried er laatst in een topic één aan iemand aan). Ik gebruik hem ook echt voor metingen, want hij is ook lekker klein. Hij zal waarschijnlijk niet echt CAT III 600V zijn (zeker niet met die zekeringetjes), maar voor elektronica is het best een handig ding. Er was ook een youtube filmpje van een gebruiker die de robuustheid van de meters test door er pulsgenerator op los te laten (link), daar doet hij het eigenlijk nog verrassend goed. Hij schijnt ook frequenties tot 200MHz te kunnen meten, maar dat schijnt zeer afhankelijk te zijn van de amplitude. Zelfs met aanzienlijk lagere frequenties is hij een beetje wispelturig met waar hij op reageert. Het lijkt er op dat je er goed aan doet voor anders dan de meest triviale metingen een soort signaalconditionering aan te brengen.
Continuiteit is snel zat en metingen zijn vrij nauwkeurig (en true-RMS). De handleiding vermeldt dat het frequentiebereik voor de wisselspanning tot 400Hz is, en voor stroom om één of andere reden maar 200Hz. Ja, er zitten wat beperkingen aan, maar als tweede of derde meter vind ik hem best wel handig. Voor het monitoren van voedingsrails is hij bijvoorbeeld best geschikt. Het snel identificeren van keramische condensatoren is ook wel handig, ik heb hier best een aantal waar alleen een kleurtje op is geschilderd, en ik heb dan geen idee wat de capaciteit is. Die dingen zijn toch nooit echt nauwkeurig, de plek in de E6 reeks herkennen vind ik goed zat.
Ik kwam op het EEVBlog forum een post tegen waarin iemand een range- en deltafunctie had toegevoegd, wat blijkbaar kan (en waarvoor provisie is op de display). Er zit om een of andere reden achterop de print al een pad voor een range schakelaar die ook echt werkt (zelf getest), maar die is dus niet goed bruikbaar doordat er geen knop op zit. Ik heb hem op de kiek gezet, maar je had hem zelf ook al gezien. Ik kwam in een ander topic ook een bron tegen voor de kleine zekeringetjes, er was op Mouser een type printzekeringen van het juiste formaat te krijgen waar de draden van af konden worden geknipt.
Ik heb overigens geen last met de resterende weerstand bij het kortsluiten van de terminals, de mijne toont vrolijk 0.0Ω. Misschien zit er een brakke soldering in je meter? Ik had problemen met de Aldi meter omdat de zekeringhouder van pisbakkenstaal was gemaakt en geen goed contact maakte. Je krijgt hem makkelijker open door op het batterijvak te drukken trouwens, die zit op de print en die zit op zijn beurt aan de voorkant vast. Hij werkt overigens nog tot 2.2V, dus als je vaak last heb van lege batterijen kan je hem van oplaadbare batterijen voorzien. Alleen het backlight is op die spanning niet heel nuttig meer als het niet aardedonker is. Ik neig hem te gebruiken met de auto-poweroff uitgeschakeld en dan is dat wel handig. Hij blijft dan (net als de Duro AL205 van de Aldi) wel waarschuwingspiepjes geven dat hij aan staat, wat ik persoonlijk nogal vervelend vind.
Grappig feit is overigens dat als je de temperatuurprobe niet aansluit hij de omgevingstemperatuur laat zien. Als je de print verwamt wordt het ook hoger, dus het is niet toevallig de spanning waar de bus op zweeft, hij meet het blijkbaar echt. Het zit waarschijnlijk in de chip en reageert nogal traag (zelfs met de behuizing open en een heatgun recht op de print), maar misschien is het ooit ergens handig voor.
@markce: Volgens mij kwam die AN8002 eerder dan de AN8008. Het grote voordeel is de flink lagere prijs. De AN8008 kan ook µA meten (maar heeft een gat in de bereiken) en heeft een iets hogere resolutie. Ik denk dat ze hun (dure en inflexibele) spuitgietmal zo ver mogelijk willen uitbenutten, want ze hebben een hele reeks meters met exact dezelfde behuizing, maar met iets andere functies intern, vaak waarschijnlijk met dezelfde of een vergelijkbare chip. (Mij zijn de AN8001, 8002, 8004 en 8008 bekend).
[edit]Ik zie dat er op Banggood helemaal geen prijsverschil meer is (AN8002, AN8008) (tja, €0,10), en dat de AN8002 als je dezelfde accessoires erbij wil hebben zelfs meer dan €2 duurder is. [/edit]
Range switch
Kortgesloten bussen