Review Aneng AN8002 DMM

fred101

Golden Member

Ik heb voor de grap dit mini multimetertje gekocht. De Aneng 8002. Ik was benieuwd naar de calibratie dus heb ik het gelijk na ontvangst aan een calibrator gehangen.

Dat viel niet tegen. Maar natuurlijk nog geen idee van de stabiliteit over een langere periode. Het ding heeft twee schattige mini-zekeringetjes. Voor 12 euro een heel bruikbaar ding.

Review, calibratie check en teardown:
https://youtu.be/0-cxAv41L1M

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

He Fred, die Aneng meterjes zijn wel heel populair aan het worden. Al weken op eevblog, oa. (eevblog#1007 https://www.eevblog.com/2017/07/15/eevblog-1007-is-a-25-multimeter-any…).

Benieuwd wat de AN8002 nu als extra brengt.

Kruimel

Golden Member

Leuke review! Ik heb er hier een liggen en eigenlijk vind ik het best een sympathiek metertje (ik ried er laatst in een topic één aan iemand aan). Ik gebruik hem ook echt voor metingen, want hij is ook lekker klein. Hij zal waarschijnlijk niet echt CAT III 600V zijn (zeker niet met die zekeringetjes), maar voor elektronica is het best een handig ding. Er was ook een youtube filmpje van een gebruiker die de robuustheid van de meters test door er pulsgenerator op los te laten (link), daar doet hij het eigenlijk nog verrassend goed. Hij schijnt ook frequenties tot 200MHz te kunnen meten, maar dat schijnt zeer afhankelijk te zijn van de amplitude. Zelfs met aanzienlijk lagere frequenties is hij een beetje wispelturig met waar hij op reageert. Het lijkt er op dat je er goed aan doet voor anders dan de meest triviale metingen een soort signaalconditionering aan te brengen.

Continuiteit is snel zat en metingen zijn vrij nauwkeurig (en true-RMS). De handleiding vermeldt dat het frequentiebereik voor de wisselspanning tot 400Hz is, en voor stroom om één of andere reden maar 200Hz. :? Ja, er zitten wat beperkingen aan, maar als tweede of derde meter vind ik hem best wel handig. Voor het monitoren van voedingsrails is hij bijvoorbeeld best geschikt. Het snel identificeren van keramische condensatoren is ook wel handig, ik heb hier best een aantal waar alleen een kleurtje op is geschilderd, en ik heb dan geen idee wat de capaciteit is. Die dingen zijn toch nooit echt nauwkeurig, de plek in de E6 reeks herkennen vind ik goed zat.

Ik kwam op het EEVBlog forum een post tegen waarin iemand een range- en deltafunctie had toegevoegd, wat blijkbaar kan (en waarvoor provisie is op de display). Er zit om een of andere reden achterop de print al een pad voor een range schakelaar die ook echt werkt (zelf getest), maar die is dus niet goed bruikbaar doordat er geen knop op zit. Ik heb hem op de kiek gezet, maar je had hem zelf ook al gezien. Ik kwam in een ander topic ook een bron tegen voor de kleine zekeringetjes, er was op Mouser een type printzekeringen van het juiste formaat te krijgen waar de draden van af konden worden geknipt.

Ik heb overigens geen last met de resterende weerstand bij het kortsluiten van de terminals, de mijne toont vrolijk 0.0Ω. Misschien zit er een brakke soldering in je meter? Ik had problemen met de Aldi meter omdat de zekeringhouder van pisbakkenstaal was gemaakt en geen goed contact maakte. Je krijgt hem makkelijker open door op het batterijvak te drukken trouwens, die zit op de print en die zit op zijn beurt aan de voorkant vast. Hij werkt overigens nog tot 2.2V, dus als je vaak last heb van lege batterijen kan je hem van oplaadbare batterijen voorzien. Alleen het backlight is op die spanning niet heel nuttig meer als het niet aardedonker is. Ik neig hem te gebruiken met de auto-poweroff uitgeschakeld en dan is dat wel handig. Hij blijft dan (net als de Duro AL205 van de Aldi) wel waarschuwingspiepjes geven dat hij aan staat, wat ik persoonlijk nogal vervelend vind.

Grappig feit is overigens dat als je de temperatuurprobe niet aansluit hij de omgevingstemperatuur laat zien. Als je de print verwamt wordt het ook hoger, dus het is niet toevallig de spanning waar de bus op zweeft, hij meet het blijkbaar echt. Het zit waarschijnlijk in de chip en reageert nogal traag (zelfs met de behuizing open en een heatgun recht op de print), maar misschien is het ooit ergens handig voor. https://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/confused0024.gif

@markce: Volgens mij kwam die AN8002 eerder dan de AN8008. Het grote voordeel is de flink lagere prijs. De AN8008 kan ook µA meten (maar heeft een gat in de bereiken) en heeft een iets hogere resolutie. Ik denk dat ze hun (dure en inflexibele) spuitgietmal zo ver mogelijk willen uitbenutten, want ze hebben een hele reeks meters met exact dezelfde behuizing, maar met iets andere functies intern, vaak waarschijnlijk met dezelfde of een vergelijkbare chip. (Mij zijn de AN8001, 8002, 8004 en 8008 bekend).

[edit]Ik zie dat er op Banggood helemaal geen prijsverschil meer is (AN8002, AN8008) (tja, €0,10), en dat de AN8002 als je dezelfde accessoires erbij wil hebben zelfs meer dan €2 duurder is. :o[/edit]

Range switch

https://farm5.staticflickr.com/4398/36312395556_71b14a90b5_z.jpg

Kortgesloten bussen

https://farm5.staticflickr.com/4355/35960499960_d8900bf5e4_z.jpg

rbeckers

Overleden

Waarschijnlijk is de shunt voor de stroommeting inductief met ald gevolg die 200Hz.

Kruimel

Golden Member

't Is alleen een stukje draad hoor, je ziet hem in mijn laatste post onder het batterijvak zitten. De andere shunt is één van de MELFs rechts en zal ook niet heel erg in de weg zitten. Met 400Hz een serieuze belemmering vereist trouwens best een flinke zelfinductie, ordegrootte millihenries. Dan heb je serieus veel windingen, een heel grote oppervlakte of een permeabele kern nodig.

High met Henk

Special Member

Waar haal je deze weg?
Lijkt me wel wat voor mijn pa..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is CAT niks. Ze hebben zelfs de zekeringen gekrompen. Leuk speelgoed voor batterijschakelingen ed. Ik zou eerder een Fluke 101 overwegen.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 4 augustus 2017 16:33:37 (17%)

code:

.... maar misschien is het ooit ergens handig voor. 

De spanning bij een thermokoppel hangt af van de verschil-temperatuur tussen het warme en koude punt.
De omgevingstemp.moet dus bij de gemeten waarde (in dit geval 0°C als ref.)worden opgeteld. Zonder Koudepuntcompensatie zou de gemeten waarde veranderen met de tr.verandering van het koude punt.

fred101

Golden Member

Vreemd, in het "manual" van de mijne staat AC 40Hz tot 1 kHz voor stroom en spanning. Ik heb hem op de video ook op 1 kHz Zie 6:33 Daar geeft hij 2,500V als 2,508V weer. Bij 100Hz was hij exact 2,500V (zie: 5:51)

De mijne doet idd ook temperatuur zonder probe. Zou er een echte cold junction compensatie in zitten.

Ik vind de specs niet verkeerd. 0,5% voor VDC en 1% voor AC. Ik heb het DC en AC bereik voor spanning (tot 200V) en stroom (tot 1A) getest (niet op de video) en hij zat akelig dicht bij spot on. Weerstand is ook perfect als je de 3 counts compenseert.

Ik vind het ding niet verkeerd in elkaar zitten. Goed afleesbare grote display. Goed backlit als je tenminste snel genoeg bent in aflezen ;-)
Goed gecalibreerd. Er zitten 2 zekeringen in. Weliswaar baby-zekeringen maar het is ook een baby-meter. Ze hadden ze ook weg kunnen laten ivm de prijs. Best mooi batterij bakje met messing insert. De probes zijn lekker scherp, houden prettig vast en de isolatie op 1000V is dik in orde (nu nieuw, geen idee wat tijd en bv UV of dingen als olie doen als je hem automotive gebruikt). Het kastje lijkt niet geweldig in stevigheid maar dat is lastig testen. Dave Jones tordeert ze maar ik heb bij zo'n goedkoop, niet glasvezel verstevigd, ding liever een kastje wat een beetje flexibel is dan een die bij een val gelijk breekt. Ik vind het zakje ook handig. Je hebt gelijk alles bij je. Voor mij is het een metertje om mee te nemen, niet voor in het lab.

Joe smith heeft er idd een op de pijnbank gehad. Volgens mij kwam hij zelfs verder als de Fluke 87. Die laatste kun je dus beter niet voor netspanning gebruiken >:-)

Dit is mijn tweede goede ervaring met Chinese merken. Ik zal nu maar stoppen ipv Murphy uit te dagen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik vind hem geweldig voor low-voltage toepassingen.

Bijv 6000 counts op het 60 mV bereik is tamelijk ideaal voor stroommetingen over een shuntweerstand. Dat zie je niet vaak.

fred101

Golden Member

Net even wat testjes gedaan. TRMS is een lachertje. Vergeet dat maar snel. Hij meet een sinus in ieder geval tot 1 kHz, zelfs nog een paar honderd Hz meer.

Een AC blokgolf (-2 tot +2) wordt tot 700Hz gemeten. En als je bij 100Hz meet kun je een puls van -2 tot +2 meten met een whopping dutycycle van 49% tot 51% Echt heel erg TRMS. Een DC blok is nog beroerder want dat kan geen enkele AC gekoppelde TRMS meter. Dat lukt wel, maar dan in DC mode en ik heb het zelfs tot 50MHz getest.

Maar dan, een real life puls signaal maar wat heb je aan een echte AC puls. Die zijn meestal van 0 tot bv 5V. Niet van -2,5 tot +2,5 De meeste DMM's meten AC gekoppeld en kunnen niet met een alleen positieve of alleen negatieve puls uit de voeten.
Dit ding dus ook niet.

AC gekoppeld TRMS is alleen zinvol voor pure AC signalen zonder DC offset. bv netspanning met harmonische.
AC+DC TRMS is wat je nodig hebt als je wat meer wilt doen maar bij dat soort signalen wil je meestal de golfvorm zien en is een scoop de betere keus.

Dat heb ik laatst weer gemerkt. Ik zat wat met mijn analoge clampmeters en losse clamps te spelen. En wel de stroom van mijn laptoplader. Totaal onbruikbaar. Er zat tot 200% verschil tussen de hoogste en de laagste. Ze gaven allemaal wat anders aan. Toen over een shunt. Zelfde verhaal. Daar heb je nu baat bij een (eventueel) AC gekoppeld TRMS als hij tenminste een fatsoenlijke bandbreedte heeft en bruikbare crest factor aankan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik neem aan dat de chip erin vergelijkbaar is met die van de goedkope Aldi meter onlangs. Daar stond bij AC spanning/stroom vermeld:

Indicatie: Gemiddelde RMS waarde van een sinusgolf.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 4 augustus 2017 16:04:13 schreef High met Henk:
Waar haal je deze weg?
Lijkt me wel wat voor mijn pa..

In mijn laatste post heb ik gelinkt naar beide meters op Banggood. Ze zijn onder veel verschillende namen te krijgen ook via andere webwinkels, flash2b somt er hier een aantal bekende op.

Op 4 augustus 2017 17:00:00 schreef deKees:
Ik vind hem geweldig voor low-voltage toepassingen.

Bijv 6000 counts op het 60 mV bereik is tamelijk ideaal voor stroommetingen over een shuntweerstand. Dat zie je niet vaak.

En dan is de ingang hoogimpendant, dat kan soms uitmaken. Er zit wel een lek in in het tientallen pA bereik (schatting, ik heb geen apparatuur om dat op zinnige wijze te meten), maar dat hoeft de pret niet meteen te drukken.

Op 4 augustus 2017 18:16:05 schreef fred101:
[..] TRMS is een lachertje. Vergeet dat maar snel. [...]

Dat verwachtte je toch al wel een beetje? Ik ging van het begin al uit van TRMS op max 120Hz. Die beperking hebben best wel veel meters naar mijn weten, het wordt al best high-end wil je daar boven gaan. Mijn Brymen "EEVBlog" BM235 staat gespecificeerd tot 800Hz in mV. Voor hogere frequenties is een digitale scoop IMO veel nuttiger, je zoekt in zo een geval toch al naar complexere problemen. Ik heb de foto van de relevante pagina van mijn manual toegevoegd.

Een belangrijke waar ik hem voor heb gebruikt is om te testen hoe groot de secundaire stroom in een trafo is als je een bruggelijkrichter gebruikt en wanneer je ook een voorregeling gebruikt. Daar zijn 100 vuistregels voor, maar geeneen die een zinnige voorspelling deed. Dat was wel even schikken trouwens, veelal is de RMS stroom 2x de uitgangsstroom, met een voorregeling was dit nog eens erger. Ik doe nu gedachte-experimenten met extra condensatoren in het circuit om de PF iets te verbeteren, maar dat is lastig en wordt snel vrij complex.

Op 4 augustus 2017 18:52:42 schreef Arco:
Ik neem aan dat de chip erin vergelijkbaar is met die van de goedkope Aldi meter onlangs. Daar stond bij AC spanning/stroom vermeld:

[...]

De beide chips reageren vergelijkbaar op de APO instelling. Het stroomverbruik is ook verrassend gelijkend, maar het is wel raar om dan niet de ingebouwde autoranging te gebruiken, zeker omdat er nu een aantal ranges op de meter missen die er hadden kunnen zijn hadden ze een range drukknop toegevoegd (of domweg autoranging ingebouwd). Lijkt me makkelijker dan zo een grote draaiknop fabriceren. Ik vermoed dezelfde fabrikant, maar een ander model, maar op EEVBlog bleek dat er heel veel configuratie-opties voor de chip waren, men kon zelfs de resolutie aanpassen in het configuratiebestand.

https://farm5.staticflickr.com/4347/36203034582_e93a7f9337_m.jpg

fred101

Golden Member

Dat verwachtte je toch al wel een beetje? Ik ging van het begin al uit van TRMS op max 120Hz.

Idd, ik had ook niet veel verwacht. Daarnaast zoals ik al zei, een DSO is idd vaak de betere keus.

Wat versta je onder TRMS bij 120Hz, wat denk je dan dat hij kan meten ?

TRMS valt in de zelfde marketing categorie als low ESR, tot 100% droog, 3 tinten witter dan wit, audio-Watt's etc. Ongespecificeerd betekenen ze niks.

Bij dit schattige metertje staat er nog een kloppende bandbreedte bij. Weliswaar alleen bruikbaar voor een sinus. Handig voor bv geriatrische audio liefhebbers met lage biologische bandbreedte ;-)

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben wat een DMM in de AC stand wel en niet kan meten. TRMS en niet TRMS en helemaal niet meer als je met DC offset gaat werken.

Het belangrijkste is dat je weet wat je meet en weet wat je meter kan. Als in een schema/handleiding etc, staat dat je een 10V driehoek op 10 kHz met een 2V DC offset moet meten dan kan je in het DMM manual kijken of het kan. Je meter moet dan AC+DC kunnen meten met voldoende bandbreedte en een crestfactor van 1,7.
Je kunt ook AC gekoppeld meten en zo ook DC meten. Dan daarmee de Vrms berekenen.

Bij oude radioschemas staat vaak bv iets als 100Vdc gemeten met een analoge meter met 20k/V Maar op andere punten gaan ze uit van een VTVM. Die laatste waarde kun je met je DMM meten, die eerste kan goed gaan maar ook flink fout, dat ligt aan de weerstand van het meetpunt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Op 4 augustus 2017 20:52:00 schreef fred101:
[...]

Wat versta je onder TRMS bij 120Hz, wat denk je dan dat hij kan meten ?

TRMS valt in de zelfde marketing categorie als low ESR, tot 100% droog, 3 tinten witter dan wit, audio-Watt's etc. Ongespecificeerd betekenen ze niks.

Scherp geformuleerd, met die uitspraak heb ik mezelf een beetje mee in de voet geschoten denk ik. Uiteindelijk is er altijd wel een signaal met een herhalingsfrequentie van 120Hz te formuleren waarvan het hoogfrequente deel zo een aanzienlijk aandeel van het signaal is dat je meting niet zal kloppen. Eigenlijk moet je een soort Bodeplot leveren om aan te geven hoe nauwkeurig je TRMS meting is. Ik ga meestal uit van een blokgolf waarvoor de gespecificeerde nauwkeurigheid moet blijven kloppen. Dat is echter een zwaardere eis dan je zou denken, want de hogere harmonischen bevatten al snel genoeg energie om de nauwkeurigheid van je meetinstrument te verzieken. Een sinus is veel makkelijker omdat die geen harmonischen heeft waarvan de energie verdwijnt. Met definities als crestfactor kan ik persoonlijk vrij weinig, want als je alle karakteristieken van je signaal al kent, waarom moet je het dan nog meten? Dat was IMO relevant toen een DSO nog niet praktisch was.

Bij dit schattige metertje staat er nog een kloppende bandbreedte bij. Weliswaar alleen bruikbaar voor een sinus. Handig voor bv geriatrische audio liefhebbers met lage biologische bandbreedte ;-)

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben wat een DMM in de AC stand wel en niet kan meten. TRMS en niet TRMS en helemaal niet meer als je met DC offset gaat werken.

Het belangrijkste is dat je weet wat je meet en weet wat je meter kan. Als in een schema/handleiding etc, staat dat je een 10V driehoek op 10 kHz met een 2V DC offset moet meten dan kan je in het DMM manual kijken of het kan. Je meter moet dan AC+DC kunnen meten met voldoende bandbreedte en een crestfactor van 1,7.
Je kunt ook AC gekoppeld meten en zo ook DC meten. Dan daarmee de Vrms berekenen.

Bij oude radioschemas staat vaak bv iets als 100Vdc gemeten met een analoge meter met 20k/V Maar op andere punten gaan ze uit van een VTVM. Die laatste waarde kun je met je DMM meten, die eerste kan goed gaan maar ook flink fout, dat ligt aan de weerstand van het meetpunt.

Ja het wordt snel complex, en ik ben ook totaal niet thuis in deze metingen. AC koppeling ging ik initieel wel al van uit, als een meter AC+DC kan zijn fabrikanten vaak niet terughoudend om dat te benadrukken. Daarom vind ik een digitale scoop ook zo makkelijk om te hebben, moet je alleen een paar menuutjes door en alles kan worden berekend. Zoals gezegd: ik gebruik dit metertje voor 50/100Hz signalen om de belasting van (in het bijzonder) van mijn trafo te meten (en hopelijk ooit te minimaliseren), want dat relateert direct aan de verwarming van de windingen. De hoogfrequente component is dan beperkt genoeg om te negeren in het resultaat.

fred101

Golden Member

Ik heb net even een Philips PM9245 DMM clamp gebruikt om een smps telefoon lader te meten. Ik weet alleen dat het philips ding max 1 kHz doet en 30 ohm meet, maar het ging even alleen om wat de meters tov elkaar aangeven.

Probe op de scoop een smalle 50Hz piek met nog wat gefrut erna. 9Vppv en 0,64Vrms. Een Tek scoop current probe gaf nagenoeg de zelfde golfvorm en 9Vpp en 0,48Vrms, die heeft wel meer dan voldoende bandbreedte en is gemaakt voor een 1M scoop.
De 8002 gaf tot mijn verbazing 0,62Vrms aan. Maar in de mV range gaf hij 31,9mVrms. De Rin is 10M voor mVAC en 11M voor Vac.

Dat nog herhaald met een zwaardere laptop lader. Die kwam voor beide
op ongeveer 0,5V uit maar dat heb ik niet met de scoop gecontroleerd (dat moet fout zijn want die lader is maar 65W en de accu zo goed als vol. De KEW analoge clamp gaf 180mA aan. Belangrijkste was dat de Aneng weer gelijk liep met de Brymen.
Volgens mijn Bob Peace powermeter 16W

Morgen eens goed nameten want toen ik mijn R&S FG gebruikte was mijn scoop het eens met de Brymen, Agilent en Keithley maar de Aneng zat er ver naast.

Iets gaat er fout

Edit, stom, stom, er gaat niks fout. Dit is echt wel TRMS. Met de FG maak ik het te moeilijk. Ik kan geen wisselend positieve en negatieve pulsen maken. En dat is nu net wel een veel voorkomend signaal als je stroom meet. Ik ging uit van de beginner die met zijn TRMS meter de 5V pulsjes uit zijn Arduino wil meten. Het enige wat ik zo snel bedacht. Dat komt omdat ik zelden met een DMM AC meet en als ik het wel doe is het de output van een trafo. Maar hij is dus wel degelijk (bruikbaar) TRMS.

Edit2 op EEVblog heeft iemand een manual wat zegt:

other waveforms exceed 200Hz are for reference only

Of niet alle meters zijn gelijk of niet alle manuals. De mijne haalt in ieder geval ruim 1 kHz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Fred, hoe "goed" is die meter bij die 1kHz?

Over scoops. De grootste groep heeft een 8 bits ADC, dus 256 niveaus
Echter dat die scoops een DC nauwkeurigheid van 1 - 2% hebben staat vaak ongelezen in de manual. Van het gedrag bij AC is vaak alleen het -3dB punt gespecificeerd.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 5 augustus 2017 09:25:30 (10%)

fred101

Golden Member

Fred, hoe "goed" is die meter bij die 1kHz?

Best goed voor sommige signalen en heel slecht voor anderen >:-)

De scope is idd geen super nauwkeurige voltmeter maar meet wel de raarste AC signalen in Vrms. Dat signaal van mij was dus 0,6Vrms op de scoop. Als de DMM dan 2V geeft, is er een heel grote kans dat de DMM fout zit.

http://www.pa4tim.nl/?p=5949 ik heb het manual gescanned

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik zie nu in mijn manual dat er batterijen en een giftbox bij horen. Beide zaten er bij mij niet bij. Het ding is er blijkbaar onder veel merknamen.

Wist ik al, dus een beetje ongelukkig geformuleerd

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 5 augustus 2017 15:25:37 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

EDIT: Ik zie dat ik de zeer terechte post van bartb zeer ten onrechte niet heb benoemd. Je meet inderdaad een temperatuursverschil en de aanwezigheid van een thermometer is dus zeker relevant. Daar had ik niet aan gedacht. My bad! :X[/EDIT]

Op 5 augustus 2017 00:03:20 schreef fred101:
[...]
Edit2 op EEVblog heeft iemand een manual wat zegt: [...]
Of niet alle meters zijn gelijk of niet alle manuals. De mijne haalt in ieder geval ruim 1 kHz.

Mijn manual is inderdaad duidelijk anders dan de jouwe en bevat de door jou aangehaalde quote. Apart dat ze de manual gerevamped hebben.

Wat betreft de merknamen, ik quote mezelf hier even:

Op 4 augustus 2017 19:11:36 schreef Kruimel:
[...]In mijn laatste post heb ik gelinkt naar beide meters op Banggood. Ze zijn onder veel verschillende namen te krijgen ook via andere webwinkels, flash2b somt er hier een aantal bekende op.[...]

Als je de link aanklikt kan zie je dit:

Op 10 juli 2017 10:07:54 schreef flash2b:
De Aneng is géén kloon van de Fluke 101. Het is een lookalike ! Een kloon impliceert dat hij gelijk is (zelfde features en uiterlijk) als een (exacte) kopie. Dit is echter niet het geval ! Ze lijken op elkaar en hierdoor wil de fabrikant meeliften op de goede naam van Fluke.

De fabrikant van de Aneng is Zotek. Aneng is maar een brand, ik heb zelf de RichMeters brand van deze meter.

Zotek ZT101 = RichMeters RM101 = Aneng 8001
Zotek ZT102 = RichMeters RM102 = Aneng 8002 = Kasuntest KT102

Omdat ik zowel een RM101 als een Fluke 101 heb, kan ik uit ervaring spreken.

De RM101 heeft meer features: stroom, backlight, groot display maar is wel van mindere kwaliteit als de Fluke 101. Beide werken op 2 AAA batterijen zijn zeer zuining met auto power off.

Ze zien er op het gezicht hetzelde uit, maar het zijn dus geen klonen. Als je de Fluke in je hand heb gehad en daarna de andere pakt dan voel je het kwaliteits verschil. Als je aan de schakelaar draait dan voel en hoor je het ook.

De RM101 (of Aneng 8001/8002) is geen slechte meter hoor, zeker niet! Is je budget beperkt dan is dit een prima keus. Er is nu zelfs een 9999 count (Zotek ZT109, Richmeters RM109, Aneng AN8008) variant opgedoken voor €18.

De Fluke 101 is echter wel duurzamer en beter beveiligd en voor rond de €45 te krijgen. Meer kwaliteit, maar daar betaal je dan ook voor. En inderdaad minder features.

edit
Thanks Kruimel, Kasuntest toegevoegd.

Op EEVBlog vind je misschien nog meer merknamen, maar ik zou er zo geen verdere weten. Laat maar weten als je er een kent, dan voegen we die toe aan de lijst. ;-)

fred101

Golden Member

EDIT: Ik zie dat ik de zeer terecht post van bartb zeer ten onrechte niet heb benoemd. Je meet inderdaad een temperatuursverschil en de aanwezigheid van een thermometer is dus zeker relevant. Daar had ik niet aan gedacht. My bad! :X[/EDIT]

Maar niet vanzelf sprekend, er zijn meters, waar ze gewoon software matig de spanning die bij bv 22 graden hoort, optellen. Al dan niet door de gebruiker aan te passen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Dat kan ik me voorstellen inderdaad. Neemt niet weg dat het een terechte opmerking was, en ik probeer altijd bijdragen als deze te erkennen. Ik merk soms dat potentieel nuttige bijdragen genegeerd lijken te worden (mede ook omdat er geen manier is om een bijdragen te raten zoals op tweakers.net of EEVBlog). De constatering dat de omgevingstemperatuur nodig is voegt toch toe aan de analyse van de meter? Nu kunnen we een redelijk idee vormen over de werking van het apparaatje. Vooralsnog vind ik dit geen slecht nieuws in ieder geval.

Overigens heb ik ook een link naar de datasheet van de gebruikte chip zoals die aangegeven stond in het EEVBlog topic over de AN8001. (Spoiler alert: het is dezelfde als die van de Aldi Duro AL205).

Arco

Special Member

Schijnt dat de meter eenvoudig middels de eeprom is te tweaken. (je kunt o.a. het aantal counts instellen, de tijd voor APO, backlight time-out, enz...)
Er zit een DTM0660 chip in (gelijk aan de Hycon HY12P66 als in de aldi meter...
http://www.kerrywong.com/2016/03/19/hacking-dtm0660l-based-multimeters…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat hoorde ik ook ja, maar in het geval van het aantal counts zullen ook wel andere dingen een rol spelen. Wellicht worden de chips gebinned of al dan niet afgeregeld en dan in het geschikte apparaat ingebouwd. Er zijn in de Aneng AN800x reeks meters die enorm verschillen in resolutie, het gaat er bij mij niet helemaal in dat die allemaal dezelfde chip hebben, maar gewoon verschillend worden geprogrammeerd. De rationaliteit die dit mogelijk zou maken impliceert dat de hoge resolutie meters aanzienlijk duurder zijn, maar dat is (op dit moment) niet het geval.

[edit]Interessant, hij heeft ook een datasheet vertaald uit het Chinees: DTM0660.[/edit]

Ik heb net de AN8008 binnen, die ik na het filmpje van Dave had besteld. Belangrijke voordelen tov de AN8002 zijn 4 full digits (uitlezing tot 9999), µV resolutie (met hoge impendantie) in het mV bereik, 10mΩ resolutie in weerstandsbereik en een µA bereik. Verder kan je hier ranges schakelen. Er zit ook een blokgolfgenerator in, maar die is nogal beperkt en daar is de thermometerfunctie voor opgeofferd, dus die ontwerpkeuze is wat mij betreft niet optimaal. Verder is hij rood in plaats van blauw. Er is ook een EEVBlog topic over.

https://farm5.staticflickr.com/4338/35576268534_3664383886_z.jpg