remco_blom
altijd druk met de verkeerde dingen
hallo ik heb een vraag ik ben vanplan om de regelbare labvoeding {geupdate versie} te gaan maken.
Maar ik heb geen 24v 2a transformator en nu is mijn vraag.
Welk deel van het schema hoef ik niet meer te gebruiken als ik deze voeding gebruik?
groetjes Remco Blom
florick
expert in percussive maintenance
Oef, Daar zou ik niet aan beginnen.
De getoonde voeding is een Schakelende voeding deze geven veel stoorsignalen af.
Als je om een 24V trafo verlegen zit, stuur maar een mailtje dan zal ik eens kijken wat ik heb liggen.
Heb je overigens een linkje naar de LM317 voeding die je bedoelt?
Met vriendelijke groet,
Florick
[Bericht gewijzigd door florick op (13%)]
remco_blom
Op 31 augustus 2017 15:27:47 schreef florick:
Oef, Daar zou ik niet aan beginnen.De getoonde voeding is een Schakelende voeding deze geven veel stoorsignalen af.
Als je om een 24V trafo verlegen zit, stuur maar een mailtje dan zal ik eens kijken wat ik heb liggen.
Heb je overigens een linkje naar de LM317 voeding die je bedoelt?
Met vriendelijke groet,
Florick
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoe…
Deze heeft ook een negatieve hulpvoeding die gegenereerd wordt met de wisselspanning van de transformator. Zonder wisselspanning komt die negatieve hulpspanning ook niet op en zal de schakeling niet werken (die is via T1 beveiligd tegen het leveren van meer dan 1,25V zonder de aanwezigheid van de hulpspanning).
rob040
Golden Member
Met een 24V gelijkspanningsvoeding ga je ook die 25V uit niet halen. Je heb (ruwweg) 5V om de LM317's goed te laten werken.
Met een 24V trafo zit je na gelijkrichting en afvlakking op circa 33V.
remco_blom
Op 31 augustus 2017 15:35:00 schreef rob040:
Met een 24V gelijkspanningsvoeding ga je ook die 25V uit niet halen. Je heb (ruwweg) 5V om de LM317's goed te laten werken.
Met een 24V trafo zit je na gelijkrichting en afvlakking op circa 33V.
ik heb wel een trafo uit een oude radio die 30 v geeft maar ik weet niet hoeveel ampere
maakt het uit als ik iets teveel ampere heb of te weinig ?
florick
Ik ben zelf niet zo'n fan van labvoedingen met de LM317 erin, voor een +15V voeding voor een opamp gaat het nog wel (Lekker weinig ruis), maar gebruikt in een labvoeding kan je net zo goed iets uit China bestellen.
Heb je het topic van Blackdog gevolgd over de NA01 labvoeding?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110029
Een vriend van mij heeft die voeding momenteel op een experimenteerprint staan, Hij stelt hem in op 5.000V bij 0.5A belasting, gaat boodschappen doen, en komt terug voeding nog steeds op 5.000V dat zie ik een LM317 niet zo gauw doen.
Die voeding is iets complexer, maar is echt 10x beter. Mits je goed koelt kan je de actieve FET gelijkrichter en voorregelaar achterwege laten. De gebruikte componenten zijn goed verkrijgbaar.
Mocht het budget een probleem zijn dan gebruik je gewoon normale potmeters, als je wil kan je er later gewoon 10 slags in stoppen.
Was je van plan om het op een experimenteerprint op te bouwen? Of een printje te etsen?
Gr,
Florick
remco_blom
oke ik ben van plan om op waat gaatjes print de boel te gaan solderen.
wand ik heb zelf geen ets spullen
ik ben inderdaad ook een beetje op het budget gesteld.
ik ben namelijk 15 en probeer alles goedkoop te houden, wat ik wil maken anders had ik wel ergens een kant en klare labvoeding gekocht.
[Bericht gewijzigd door remco_blom op (48%)]
florick
Dan zou ik alsnog een Variatie op de Labvoeding van Blackdog Bouwen. Een LM317 voeding is leuk als startersproject maar de voeding van Blackdog gaat goed gebouwd je leven mee.
Een voedingstrafo, Daarvoor kan je het beste bij Dickbest(Nu EEO) of Baco ijmuiden Terecht.
Deze trafo van EEO doet wat jij vraagt (Voor de LM317 voeding of die van Blackdog)
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s-tot-100w/12463-ring-80w-25v-geb…
Deze trafo van Baco is stukken goedkoper
https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/trans…
maar met 20V wisselspanning in, mag je blij zijn dat je ongeveer 16-18V uitgang overhoud voordat de regeling het niet meer bijbeent.
Houd er rekening mee dat je voor 2A gelijkspanning uitgang minstens een 3A trafo nodig hebt. Een trafo met twee aftakkingen gebruik je twee diodes om gelijk te richten. Je neemt dan twee dikke diodes (Of je gebruikt maar twee diodes van een brug, die je het beste op het koelprofiel kan monteren.
Om te leren over gelijkrichting en hoe dit ongeveer werkt kan ik je PSUD2 aanbevelen. Dit is een simulatietool, hier geef je de spanning van de trafo in, de weerstand van de trafo en de gebruikte diodes + De grootte van de afvlak elko. http://www.duncanamps.com/psud2/
Mijn mail staat in mijn profiel, Als je vragen hebt kan ik deze wel voor je beantwoorden.
[Bericht gewijzigd door florick op (14%)]
remco_blom
Dan zou ik niet met die voeding van Blackdog beginnen om eerlijk te zijn. Niet bepaald een beginnersvoeding, daar zou ik zelf ook niet meteen aan beginnen. Eigenlijk jammer dat de CO labvoeding 2016 niet meer te krijgen is, want dat is wel een mooi ding.
Overigens is die LM317 nu ook weer niet zo instabiel. Ja, de referentie zit op de chip, maar daar gaat het over een drift van 0,7% over 125°C. Daar blaas je echt niets mee op.
Misschien kan je eens kijken naar de "radio bulletin '78" labvoeding, die werkt met een enkele voedingsspanning en die zal een schakelvoeding aan zijn ingang makkelijk accepteren. Bovendien is die zo klein dat je die op een gaatjesprint kan solderen. Ik zal even kijken of ik een link naar het artikel kan vinden.
edit: link
Er is een ander topic van een paar jaar geleden over voedingen op basis van een LM723 waar nog een paar interessante suggesties in staan. Link
edit2: Link naar CO labvoeding 2016 toegevoegd.
remco_blom
super bedankt.
Nu kan ik weer verder ik denk dat ik het andere artikel maar eens goed ga bekijken en die bouwen met de ringtrafo.
florick
Misschien dan de Elektuur 82 voeding?
Ik overdrijf natuurlijk ook een beetje door gelijk te suggereren dat hij de Mercedes onder de voedingen maar moet bouwen, Echter kan je de voeding van Blackdog zo aanpassen dat je qua hoeveelheid onderdelen niet veel hoger uitkomt
Een printtrafo en een extra 7815 + Referentiechip zijn ook de kosten niet, die zitten in het koelblok, trafo en behuizing + Meters, iets waar je niet aan ontkomt.
Gr,
Florick
remco_blom
elektuur 82 ik volg het niet meer helemaal wat je probeerdt te zeggen.
en ik kan geen schema vinden bij blackdog
florick
De elektuur 82 voeding is een "Beroemde" Labvoeding uit het tijdschrift Elektuur (tegenwoordig Elektor) 1982 was de publicatiedatum.
Het is een voeding welke door veel Forumgenoten nagebouwd is, Eventueel zou je iemand kunnen vragen om de printplaat voor je te etsen (Er zweven diverse printontwerpen van rond) Ook het originele artikel is nog te vinden. (Google)
benleentje
Golden Member
De LM317 is gewoon een goede eenvoudige voeding niets mis mee.
In de elektuur jaargang 1982 stond een voeding die ondertussen al heel erg veel is nagebouw dat schijnt een goed ding te zijn.
en ik kan geen schema vinden bij blackdog
Als je de link van florick volgt en je bladert door de pagina's van dat topic dan kom je vanzelf een heleboel schema's tegen. JE kan dan het beste van de laatste pagina terug kijken want daar staat dan het laatst aangepaste schema.
ik heb wel een trafo uit een oude radio die 30 v geeft maar ik weet niet hoeveel ampere
Maak een foto van de transformator en geef da maten van de trafo erbij en liefst draaddiktes dan zijn er hier wel mensen die kunnen inschatten hoeveel vermogen deze trafo aankan.
maakt het uit als ik iets teveel ampere heb of te weinig ?
Nee. Je moet echter wel de voeding dan zo afregelen dat deze niet meer stroom kan trekken dan wat de transformator kan geven. Dus als je de voeding goed gebouwd en afgesteld hebt dan blijft die heel. Als je dan teveel stroom probeert te trekken dan gaat de voeding dit tegenwerken door de spanning lager te maken, de stroom blijft dan begrenst.
Waar het wel uitmaakt dat je transformator te weinig stroom kan leveren als je bv een motor wil laten draaien die meer stroom nodig heeft. Maar onthoud hoe meer stroom je wilt uit de voeding hoe duurder en groter het word om te bouwen. Je hebt een duurdere transformator nodig, zwaardere dioden, zwaardere transistoren en meer koelprofielen en een grotere en duurdere kast.
benleentje
Golden Member
Nog vergenten te zeggen met 30V transformator kom je via de formule
Ugelijk = Utrafo x √2 - 2 x Udiodode = 30V x 1.4 - 2 * 0.7
Ugelijk = ongeveer 41V
En 41V is eigenlijk te hoog voor de LM317 die mag max 40V hebben.
Dus met de keuze van een transformator altijd even goed opletten of je goed uitkomt.
hardbass
PE2BAS
En welke stroom verwacht je aan de uitgang? Ik denk namelijk niet dat die LM het grappig gaat vinden als je 1A @ 1V eruit gaat trekken.
Ha Remco,
Even een korte samenvatting van (onder andere) de genoemde voedingen en misschien handige links, op volgorde van (wat ik denk) de handigsten zijn, met een kort commentaar:
- Radio bulletin '78 labvoeding. Simpel en klein ding, makkelijk op een gaatjesprint te maken door de kleine hoeveelheid onderdelen. Je kunt moeilijk gaan doen over de stabiliteit van de stroominstelling, maar dat is voor de meesten niet relevant.
- "De" banggood voeding. Dit kitje kan je al kopen voor <€5 en hij werkt in de standaarduitrusting helemaal niet zo slecht. Er zit geen koellichaam inbegrepen bij de prijs, maar een simpele CPU koeler doet wonderen. Ik zou de bijbehorende koeler niet aanraden ivm geluid en duurzaamheid, maar om de prijs hoef je het ook niet te laten. Het is wel opletten dat je met een trafo van 20V~ al op de max zit van de haalbare spanning voor de ICs, dus 24V~ is al teveel en 30V~ zeker. Op het topic erover heeft forummember blackdog een aantal simpele en goede suggesties gedaan om de voeding stabieler te maken. Zonder werkt hij echter ook.
- CO LM317 voeding. Prima te gebruiken, maar er gaat veel spanning verloren (tussen elco en last ben je zeker 5V kwijt) en de LM317 heeft veel warmteweerstand naar de behuizing (5°C/W). Dat betekent dat als je hem bij een lage spanningsinstelling belast met een redelijke stroom hij al heel snel in de thermische begrenzing springt, en dat kan vervelend zijn. De componenten zelf zijn echter zo goed als onverwoestbaar juist door die thermische beveiliging.
- Elektuur '82 voeding. Er is een uitstekend topic over deze voeding gebouwd door forummember Turbokeu, die ook linkt naar het schema. Ik vind hem wat te complex voor een eerste voeding, de print is ouderwets (met axiale elco's) en duur (zoals alle printen van Elektuur), maar hij leent zich goed voor schaalvergroting. Je kunt deze ook wel op een gaatjesprint maken, maar simpel is anders. Transistoren kan je ook vervangen met de (iets praktischer) TIP3055 of iets anders dat je hebt liggen.
- CO 2016 labvoeding. Veel info van op het forum, helaas is de print (naar mijn weten) niet meer leverbaar en heb je er een extra transformator of een hulpwikkeling voor nodig. Vind ik veel extra gedoe geven voor een eerste voeding.
- De blackdog NA-01 voeding. Zeker mooie voeding, en er is een hele hoop info over, maar naar mijn weten nog geen print. Deze is drift- en ruisarm, maar die eigenschappen zijn (in deze mate) voor de meeste toepassingen niet heel belangrijk en hangen heel erg af van de juiste opbouw. Dat ga je toch niet redden op een gaatjesprint. De gebruikte onderdelen zijn elk misschien niet duur, maar bij elkaar verre van gratis. Je kunt echter heel veel leren van het topic als je de tijd hebt alles te lezen. Het (zeer goed uitgewerkte) schema staat op pagina 18.
Als je toevallig ergens een oude versterker kan vinden/krijgen kan dat helpen, want dan heb je vaak al een geschikte set transistoren1, bufferelco's, een koellichaam en een transformator beschikbaar. Soms vind je ze zelfs op straat, gunstig is dat de duurste onderdelen vaak niet de dingen zijn die defect zijn. Je hebt al een radio toch? Scheelt heel veel als je daar onderdelen uit kan gebruiken. Is de trafo 30V~ of is de gestabiliseerde spanning 30V? Om het vermogen te schatten is het handig om te weten hoe zwaar (in kilo) de trafo is. Vermogen schaalt vrij aardig met gewicht.
Wel hopelijk heb je wat aan dat overzicht. Let er op dat er veel links in staan naar de topics en meer informatie. Er zijn veel meer voedingen, maar dit zou een goed begin moeten zijn. Geen van deze voedingen is echt slecht, maar heeft zijn eigen voor- en nadelen die je zelf even moet wegen.
Groet,
Kruimel
1Tenzij ze die irritante STK modules gebruiken. Losse transistoren zijn echter het minst van je zorg, bruikbare exemplaren zijn te krijgen voor <€1.
Ik heb hier nog 2 printjes (deels bestukt) van de 2011 labvoeding liggen waar ik niets meer mee ga doen.
Misschien een leuk project voor je.
Je kan er wel 1 overnemen.
Linkje naar het project:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/93073
remco_blom