Hi!
NKHteB
Dank voor de vriendelijke woorden
Ik denk dat ik ook voor Gertjan kan spreken dat we bijde "bevlogen" bezig zijn met electronica/werk.
Wat voor ons allebij wel geldt, is dat we het goed willen doen, en dat we er voor kiezen liever iets meer uit te geven voor een goed eindresultaat.
Gertjan maakt prachtige printen voor zijn projecten en ik hoop hier komend jaar ook mijn printjes te laten zien.
Wat de processor sturing betreft, als het zo gaat als ik het wil staat de besturing los van de analoge functie, het is een toevoeging
Uiteindelijk worden alle componenten obsoleet, dit geld zelfs de gebruiker...
Terug naar het voedings ontwerp!
Ik heb nog wat aanpassingen aan het schema gedaan voor de leesbaarheid en nog wat keuzes gemaakt om minder onderdelen te gebruiken waar dit kon.
Het schema is klikbaar en natuurlijk nog niet definitief.
Ik heb de ferriet kerntjes uit het schema gehaald, mag alsnog geplaatst worden als nodig/gewenst.
De U opamp het ik iets hogere weerstands waarden gegeven, R29 en R30 zijn naar 3K32 gegaan.
Dit kan met de NE5532A wat hoger offset/bias fouten geven maar ik verwacht daar geen problemen.
Als de ADA4077-2 gebruikt gaat worden zoals ik dit ga doen, is het geen enkel probleem door de lage offset en bias stromen van deze opamp.
Waarom dit alles, ik wou iets meer veiligheid voor de opamp inputs want ik heb de twee dioden die aan de +ingang zaten van de U opamp verweiderd.
Deze dioden zitten al in bijna iedere opamp, de stroom die in of uit de opamp ingangen mag lopen is meestal rond de 10mA.
Stroom die loopt in og uit een opamp zullen sommige nu denken, is alweer de bliksem bij Blackdog ingeslagen?
Deze stromen treden op in bij fout condities, dus b.v. als een ingang boven of beneden de voedings rails worden getrokken.
De serie weerstanden dienen onder meer voor de stroombegrensing en R29 dient ook voor de compensatie om de voeding stabiel te houden.
R54 is er bij gekomen, als de opamps nog niet werken zorgt deze weerstand er voor dat er geen stroom loopt door de power sectie.
Q7 die de piekstroom beperkt is nu een 2N3904.
Het schema is ook weer een beetje netter/leesbaarder gemaakt en dit wordt trouwens nog verder angepakt.
De powersectie moet nog een kader krijgen zodat duidelijk wordt wat bij elkaar hoort.
Zie het maar zo, alles links van de 2N3904, Q7 dat is de power sectie, de vertikale groene stroombron lijn is de scheiding.
Je, het leesbaar krijgen en houden van dit schema kost veel tijd, maar het levert voor mij veel inzicht op.
Er moet ook nog ruimte komen voor de eventuele relais die gestuurd gaan worden uit een processor.
Dit kan ik ook oplossen door aansluitpunten op te nemen in het schema en met een tweede schema de optisch te tekenen.
Net Filtering
Dit blijf ik net als extra beveiliging waar ik het hieronder even over heb knap lastig om goede afwegingen te doen.
Ik ga nu uit van een metalen behuizing, dit houd in als de voeding goed gebouwd is dat de voeding al redelijk ongevoelig voor RF velden is.
Om de RF velden uit de voeding te houden zijn er zeker wat condensatoren nodig van de 230V naar de kast.
Bij de meeste commercieele filters kom je dan uit op 5 a 6nF aan capaciteit naar de kast, hoe groter deze condensatoren des te meer aardstromen e.d.
Dit vind ik aan de ruime kant, en denk er nu aan toch maar zelf het filter op te bouwen met 1nF condensatoren die aan de eisen voldoen
voor het ontkopelen van de 230V netspanning.
De waarden zijn weer aangepast, de VDR is verplaatst naar een positie direct over de trafo.
Dat is gunstig voor eventuele inductie klappen door de voorregeling en vanuit het 230V net heb ik nu onderdelen die de piekstromen
begrensen door de VDR.
Dit zijn de twee zekeringen en de 10mH commonmode spoel.
Er zijn ook nog uitgebreidere filters te koop, die b.v. nog een tweede commonmode spoel hebben zeg maar net voor de trafo.
Ik heb geen idee of dit zin heeft, het lijkt mij niet omdat het hier niet om een geschakelde voeding gaat.
Deze voding pust maar weinig energie richting het 230V net, bij een geschakelde voeding is dit heel anders.
Jullie mening hierover?
Beveiliging
Electron920 tipte het al even aan, dat de beveiliging beter zou kunnen.
Waar ik vandaag naar gekeken heb, is onder meer een 33V TranZorb (TVS) diode, in de uni-directional versie over de uigang.
Dit is eigenlijk een dikke zener die hele hoge piekvermogens kan weerstaan.
De uni-directional geleid ook in "sper" stand, namelijk de normale diode drempel, dat zou dan mee helpen met de conditie die er kan optreden bij het in of uitschakelen van de voeding,
die als gevolg hiervan de uitgang negatief negatief trekt door de strombron.
Door deze TranZorb kan dit niet meer dan 0,7 V worden en dat is voor deze kortstondige toestand voldoende beveiliging.
Ook het ongekeerd zetten van spanning op de uitgang is hiermee beveiligt, die je dit met een accu dan brand de diode uit en waarschijnlijk de bedrading ook.
Maar iedereen weet toch, dat je accu's ALTIJD via een serie diode aansluit op een voeding, eigenwijsheid wordt altijd bestraft *grin*
Het plaatsen van spanning op de uitgang als de voeding niet aanstaat is ook niet wijs, de powerdiode over de 2SA1943-O zorgt er voor dat de power transitoren niet stuk gaan hierdoor (binnen een bepaalde marge).
Hi Emiel,
Leuk dat je ook mee wilt doen, twee plaformen mij best, ik kan beide hier testen
Maak ook je ook niet te druk over de electronica die aan de processor komt, dat neem ik voor mijn rekening,
maar meedenken wordt altijd gewardeerd!
Gegroet,
Blackdog