inductieplaat;quigg IK 4014. 15; gn enkele reactie bij in stekkerdoos stoppen

alle spanningen zijn tov de drain.
Over welke dioden heb je het en wat is "doorsolderen". Bedoel je hersolderen? De soldeer ziet er idd op veel plaatsen nt 'katoliek' uit D6 D7 en D10!!

tuss grnd van 78LO5 en drain 1,8Mohm; boel hergesoldeerd; wat nu met de 22 ohm R

en wat verwacht je op Vdd? tov drain?

[Bericht gewijzigd door patpin op zaterdag 17 juni 2017 15:12:36 (82%)

ik wil weten of de Drain niet in het 8 pins ic doorgeslagen is, daarom de weerstand eruit. meet je tussen min en Drain een lage weerstand ( ohms dus ) is het niet goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik mat tuss grnd van 78LO5 (dit is toch de min!?) en drain 1,8Mohm.
Kan niemand me helpen aan een schema van dit toestel. Dit zou het debuggen veel vereenvoudigen....dank bij voorbaat

[Bericht gewijzigd door patpin op zaterdag 17 juni 2017 22:48:51 (47%)

maartenbakker

Golden Member

Waarom meet je tussen primair en secundair? Ervan uitgaande dat het hier om een galvanisch gescheiden voeding gaat, wat ik wel vermoed maar wat je zelf snel kunt vaststellen.

Het schema teken je zelf, met hulp van het datablad of de appnote van het gebruikte Viper-IC.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 18 juni 2017 04:19:23 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

idd was tov secundaire. En voeding is galv. gescheiden. Drain tov primaire is 8Mohm. k begrijp werking van die Viper niet goed. Wanneer geleid die mosfet dan? Wat die die PWM hier?
Viper source drain R is 4Mohm.

[Bericht gewijzigd door patpin op zondag 18 juni 2017 08:45:51 (16%)

deze voeding is niet galvanisch gescheiden, min 310V is hetzelfde als de 5V min.

de viper is een pwm controller en schakelfet in 1, die dingen gaan vaker stuk. wat is nu het typenummer?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Viper12a F81511 zie ik er op. Ik zie dat de (fusible?) R van 22 ohm in serie staat met de drain. Heb die R nog nt vervangen, mag ik tijdelijk 27 ohm daarvoor gebruiken (nt fusible) of is dit riskant. (PS. Source drain is nt kortgesloten)

je kunt er een 27ohm weerstand inzetten, daarna voor aanzetten in serie met de netsnoer een gloeilamp 60W opnemen. zou de boel dan doorslaan dan gaat de lamp gewoon branden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo gezegd zo gedaan.... de lamp brandt niet..... Het fornuis regeert wel dit keer en is bedienbaar!!!! Veel dank vr jullie adviezen!!! Nu nog een fusible R zoeken van 22 ohm. K zie die nt bij Conrad. Enig idee?
En voor de zekerheid nog een vraagje. Wat kan de oorzaak zijn van het begeven van de R? Kwestie van volgende week nt te moeten herbeginnen...

gezien er geen schade te zien is aan de 22ohm, denk ik een slechte productie geweest. die ding laten toch weinig schade zien doorgaans, maar een klein zwart plekje zit er meestal wel op.

fusible weerstanden, die heeft reichelt onder andere wel https://www.reichelt.nl/ zoek op fusible resistor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Knap van je testman. Je biedt maximale hulp!!!
Na definitieve montage geef ik nog kort feedback. Kan tijdje duren natuurlijk..Doei

na definitieve montage van de fusible werkt het toestel weer. Nog ns dank testman!!!!

Hallo
Kun je me helpen Het CN2-onderdeel is gebroken en ik weet niet wat het is.

dank u wel
Regards

Na paar weken ermee werken weer idem : de fusible R van 22ohm begaf het weer en ziet er bulged uit; nt zwart of bruin.
Heb die vervangen door een nieuwe en ook de dioden doorgesoldeerd en het werkt weer. Iemand enig idee van de oorzaak van het begeven van die fusible. Heeft iemand hiervan een schema?

wrs gaat er teveel stroom doorheen, te lichte weerstand, of weerstandwaarde te hoog. zolang het fornuis weer werkt, zal daar het probleem liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Welke R zou je dan nemen of wattage alleen veranderen? Zouden andere slechte solderingen dit kunnen veroorzaken? Nochtans slechts maximaal op 1200W gebruikt. Heb scope om evetueel metingen te doen doch gn schema.
Zou het inbouwen van een self resetting fuse in serie met een gewone 22ohmR een oplossing zijn; welk type?

Als weerstand doorbrand elke keer zou ik eens het IC zelf ook vervangen want het lijkt of deze stopt met oscilleren en continu gaat geleiden

Dank voor tip. Ik bestel die. Als ik het goed voor heb dient die weerstand eigenlijk als beveiliging van de stroom gebruikt door het alarmdeel en door de NTC's. Enig idee hoe de spanning over de R zou moeten verlopen en een scope-waveform als het kan? Kan een component rondom de Viper ervoor zorgen dat die continu geleid?

Op 27 september 2017 17:02:09 schreef testman:
wrs gaat er teveel stroom doorheen, te lichte weerstand, of weerstandwaarde te hoog. zolang het fornuis weer werkt, zal daar het probleem liggen.

begrijp het niet zo goed... "zolang het fornuis weer werkt, zal daar het probleem liggen". Wat bedoel je hiermee?

als de weerstand verbrand, is deze ofwel te licht van vermogen, of zit er iets achter de weerstand niet goed, trekt te veel stroom. wat smd zegt kan goed zijn, dat beruchte ic wat af en toe niet start en zo de weerstand opstookt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank vr info. Is zo'n fusible te vergelijken met een R met een zekering in serie en zo ja een F of een slow?

Op 8 oktober 2017 18:42:50 schreef smd:
Als weerstand doorbrand elke keer zou ik eens het IC zelf ook vervangen want het lijkt of deze stopt met oscilleren en continu gaat geleiden

Dank vr info. Kan ik dat meten met scope? Of doet dat "continu geleiden"zich slechts sporadisch voor nl. wanneer de fusable doorslaat.