blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi benleentje,
Ik weet het vrijwel zeker dat het door het sample systeem komt en dat er geen buffer voor zit die dit ongewenste gedrag buiten de D.U.T. houd.
Er is nog zo'n soort metertje in de test, die zal ik hierna behandelen en we zullen zien of deze ook van de rare trekken heeft.
De gene waar iemand anders het over had met 4 digits die heb ik hier niet en ik weet ook niet meer of ik deze nu wel of niet besteld heb *grin*
Trouwens Leendert, ook nu weer had ik die hoge resolutie spanningsbron goed kunnen gebruiken die ik half af heb... 
Na deze metertest ga ik met de Zener tester en spanningsbron verder.
Deze metertest is voor mij ook een onderdeel voor het uitzoeken van het metertje voor de Zener tester.
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
OK prima. IK was al bang dat het andere ding in de ijskast stond. Wel lekker weinig drift
.
Hoe meet je de ingangsimpedantie van een meter?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi benleentje, 
Off topic
Maak je niet druk, het komt er aan wat de spanningsbron betreft 
De Ingangsweerstand meet ik op een simpel manier, op de Ω stand van een DMM, bij deze metertest is dat de TEK DMM4050.
Ik ga dan van een hoog weerstandsbereik naar beneden en controleer of de gemeten waarde stabiel blijft.
Op en laag bereik kan je buiten de range van de te testen meter komen, voor al bij de Fluke zijn broetjtes, de TEK DMM4050 meters.
Deze meters leveren onbelast tot zo'n 12,5V op de hoge Ω bereiken.
Zoals altijd, ken je meetinstrumenten 
Groet,
Blackdog
heb toevallig net deze besteld : http://www.dx.com/p/252392
zal na binnenkomst eens kijken of ik er aan kan meten, heb niet dezelfde mooie apparatuur, zal zien wat ik er aan kan doen.
blackdog
Golden Member
Hi dijkmane,
Dat lijkt me een goed plan 
Dat ik als referentie meter een 6,5 digit gebruik betekend niet dat jij dat ook moet doen, kan ook met een goede multimeter.
Ik heb twee voedingen gebruikt een oude Delta 30V met voor de lage testspanningen 2x18K parallel en 1K naar massa voor een 1:10 deler.
De hoge spanning heb ik met mijn Agilent E3612A gedaan, er zijn meerdere manieren om een metertje tot +100V te testen.
Variac met een trafo voor de geschikte spanning er achter.
Een versterker die zeg een 2x12V naar 230V trafo aanstuurt en de 230V aansluiting gelijkricht enz.
Maar tot zeg +30V meten zegt ook een hoop als dit aleen uit je voeding komt.
Test het metertje op de goede spanning, ik heb vandaag de twee meters de op de bovenste regel links stonden gemeten een open gebroken.
Kan je zo hieronder lezen, deze heeft een dubbele lineaire regelaar, eerst een serie diode, dan een smd 78L05 en daarna een LD1117A regelaar.
Mooi even deze meter voorbereiden en dan laat ik de gegevens weer zien.
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag dus een van de twee metertjes opengemaakt die linksboven op de foto's staan.
Daarvan had ik al aangegeven dat deze aan de achterzijde volgegoten waren met snot. 
Na enig breekwerk heb ik het meterprintje uit de behuizing gekregen en heb ik het snot er af kunnen pulken.
Links zijn broertje die nog vol snot zit, het merk is slecht te lezen en er zit geen sticker op de zwarte plastic behuizing.
De groene en de zwarte draad zijn er afgebroken tijden demontage, maar de aansluitingen zijn simpel terug te vinden.
Overzicht van de onderdelen.
Zijaanzicht voor de rode LED module die gebruikt wordt.
Aan de linker zijde zit de ST processor, deze heeft een 10Bit AD aan boord en waarschijnlijk wordt er oversampling toegepast op de AD converter.
Rechts naar de processor kunnen jullie twee weerstand netwerkjes zien die de display elementen van stroomvoorzien, zo te zien 100Ω per weerstand.
Dan krijgen we de LD1117A regelaar in de 3.3V uitvoering.
en dan helemaal rechts de 78L05 regelaar en hier direct onder ee ndiode tegen het ompolen van de spanning.
Er is geen trimpot aanwezig, boven U2 dat is de 78L05 zie je twee weerstanden, dat is de ingangs spanningsdeler. deze zijn 422K en 4K22 factor 100 deling dus.
Ik kon geen referentie spanning vinden in de DOC van de processor, waarschijnlijk wordt de 3,3V voeding gebruikt hiervoor.
Wil je de meter adjusteren dan zal je een van deze weerstanden moeten aanpassen, bij mij is het makkelijk,
dit omdat van de meter die ik heb opengemaakt, een kleine extra serieweerstadn van de meter ingang voldoende is om hem te adjusteren op de goede waarde.
Er zijn ook nog wat extra aansluitingen te zien die direct naat de processor gaan, vrijwel zeker de programmeer poort en misschien een seriele poort.
Ook nu weer zeer moeilijk goed te fotograferen, dit is in de avonduren met kunstlicht.
Ook van deze meter heb ik gene weblink meer kunnen vinden
Type = 4-Digit +140V
Auto range = Ja bij 100V
Kleur display = goed helder rood
Voeding +9V tot +30V (+9V is de minimale voedingspanning daar er een 5V regelaar en een serie diode aanwezig is)
Ingangsspanning ? = tot +140V getest, waarschijnlijk een +200V model
Verbruik bij +9V = 180mW
Verbruik bij +30V = 600mW
Ingangsweerstand (belasting te meten spanning) = ~422K
Bij het bereik onder de +100V is de resolutie 2 digits, dus het meest rechtse digit is dan b.v. 0, 2 ,4, 6, 8 enz.
Voorlopige mening.
Redelijk metertje, jammer genoeg geen afregel mogelijkheid en het verbruik is hoger dan de andere meters.
Heeft een hogere minimale voedingsspanning nodig door de extra regelaar.
Ik doe nog één metertje en dan stop ik dit topic, kost een beetje veel tijd 
Groet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Hi,
Jullie mogen ook best je eigen brein gebruiken met de info die ik hier al heb gepresenteerd. ?
De meters hebben verschillende toepassingen, de gene die ik kies voor de Zenertester/Stroombron is niet de gene met de hoogste resolutie of nauwkeurigheid...
Dus zelf afwegen, ik zal als laatste de 5 digit meter bespreken zoals verzocht.
Groet,
Bram.
Op 15 oktober 2017 18:50:42 schreef blackdog:
Hi,De meter die uit is krijgt later nog iets meer aandacht hier op co.
Tijd voor de warme hap!Groet,
Blackdog
?
blackdog
Golden Member
Hi Shiptronic,
Wat begrijp je niet?
Ik stop met alle metertjes te doen door tijdgebrek en op verzoek doe ik nu wel het metertje met de hoogste resolutie.
Ik wou eigenlijk een ander metertje als laatste doen (er komen er nog een paar binnen
)
Het zij zo, de middelste op de bovenste rij wordt de laatste.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
De laatste meter die ik in dit topic ga bespreken, is van d bovenste rij de middelste.
Deze meter is op veel foto's uitgeschakeld omdat hij maar tot +33V gaat en ik heb niet per vergissing wou opblazen.
Dit is het display bij mijn flink heldere werkbank verlichting, dat er vel lumen aanwezig zijn kan je goed aan het zwarte plastic zien 
Het display is dus goed zichtbaar maar niet overdreven fel zoals de groene displays op de onderste rij, daar is een zonnebril voor nodig...
De achterzijde met in het midden van de print de bekende ST processor en rechts ervan een 6 poter welke de ADC is.
Ik heb geen goed bewijs gevonden welke ADC dit nu uiteindelijk is.
De weerstanden boven de VIN- en VIN+ zijn de spanningsdeler, en hieruit volgt dat de Ri ongeveer 350K is.
Rechtsonder de serie Schotky diode S4, waarvan de kathode naar de 3,6V regelaar gaat.
De display segmenten worden aangestuurd door twee weerstand netwerkjes van 220Ω weerstanden,
de waarde van deze netwerken is hoger dan het vorige display dat ik besproken heb, dit resulteerd in een lager verbruik.
Wat bij +1,8888V ingangsspanning resulteerd in een verbruik bij +5V van 55mW.
Close-UP van de ADC.
Het type plaatje van dit meetinstrument, ook nu weer met de onzinwaarde van +3,5V voor de minimal voedingsspanning, 5V is een veilig uitgangspunt.
Ook is op dit plaatje te zien dat het omschakelpunt van het bereik rond de +4,3V ligt, er is een kleine hysteresis aanwezig bij de bereik omschakeling.
Twee weblinks waar je dit soort metertjes kan kopen.
https://www.ebay.com/itm/Red-LED-5-Digit-DC-0-4-3000-33-000V-Digital-V…
https://www.ebay.com/itm/Red-0-36-LED-5-Digit-DC-0-33-000V-Digital-Vol…
Type = 5-Digit +4,3V, +33V meetspannings bereiken
Auto range = Ja bij +4,3V
Kleur display = goed helder rood
Voeding +5V tot +30V (+5V is de minimale voedingspanning voor goede werking, ondanks de +3,5V die op het label staat)
Ingangsspanning ma. +33V, boven de 35V wordt het bij mijn meter snel minder lineair, maar dat is ook buiten de spec's.
Verbruik bij +5V = 55mW (~10mA)
Verbruik bij +30V = 330mW
Ingangsweerstand (belasting te meten spanning) = ~350K
Dit metertje heeft ook "echte" laatste digits, welke loopt van 0, 1, 2, 3 enz. zoals het hoort.
Bij +10mV ingangsspanning geeft mijn geteste metertje +0,0097V aan.
Ook bij +1V is de afwijking ongeveer 3 digits, want de meter geeft dan +0,9997V aan.
Bij +30,0049V zegt de meter +30.006V
Dit metertje heeft geen adjusteer potmeter, maar er zijn wat gaatjes op de print aanwezig waar je wat weerstanden op kan solderen (R7 en R8).
Deze staan parallel aan de SMD weerstanden die naast de ingangs connector zitten.
Conclusie (omdat julie niet zonder kunnen
)
Dit is zondermeer het beste metertje, en rond de 4 Euri incl. verzending is echt weinig geld en in diverse kleuren te koop.
Hou er rekening mee, dat als je dit zou willen, dat het adjusteren iets meer werk is dan aan een trimpotmeter draaien.
Het verbruik van de meter is mooi laag, prettig voor batterij gebruik.
Hoe er wel rekening mee, dat de meter een hoge resolutie heeft als je beneden de +4,3V meet, de resolutie is hier 100uV, meetfouten zijn zo gemaakt.
Dit b.v. als je deze meter gebruikt als spanningsmeter in een regelbare voeding,
bij grotere uitgangsstromen van je voeding kan je makkelijk 1mm verschil zien waar je de meter draden aansluit!!
Dit heeft weinig met specifiek deze meter te maken, maar meer met de resolutie, die je de verschillen in bedradings technieken laat zien 
Mooi, dit was weer zo'n 1,5 werkdag metingen aan China paneel meters, waar kan ik het factuurtje naar toe sturen *grin*
Gegroet,
Bram
benleentje
Golden Member
Linksonder de serie Schotky
Is op mijn monitor rechtsonder. Maar mijn monitor is niet gekalibreerd.
Hou er rekening mee, dat als je dit zou willen, dat het adjusteren iets meer werk is dan aan een trimpotmeter draaien.
Mooie heldere conclusie waar ik blij van word. Ik heb toevallig ook een paar van de meters al binnen en nog een paar onderweg.
bij grotere uitgangsstromen van je voding kan je makkelijk 1mm zien aan verschil waar de de meter draden aansluit!
Dat is altijd een probleem bij grote stromen dat je al snel een spanningsval hebt over je draden.
Het is een beetje een kromme zin wellicht kan je het aanpassen.
Conclusie.
Een felle kerstboom wil ik niet
. En het was voor mij een leerzaam topic. Ik was me er nog niet geheel van bewust dat een hoge resolutie meter ook onzinnig kan zijn. Zeker als je niet helemaal op de juiste plaats meet.
Ik ben bezig met een hoog vermogen voeding aan te passen aan mijn wensen. Met oa een echte analoge meter met in het midden digitale uitlezing. Dus moet ik nog goed nadenken over de meetmethode en plaats van de meting. Het analoge deel laat ongewijzigd omdat die meter toch een lage uitlees resolutie heeft en ook geen schakel bereiken. Als ik wat verder ben met dat project zal ik nog wel een keer een topic erover starten want ik begin langzamerhand wel in een voor mij onbekend gebied te raken.
Thevel
Golden Member
Op 19 oktober 2017 20:32:09 schreef blackdog:
Ik heb geen goed bewijs gevonden welke ADC dit nu uiteindelijk is.
Een MCP3421?
blackdog
Golden Member
Hi,
Leendert, ik heb zo goed mogelijk de fouten uit de text gehaald dank voor het attenderen hier op.
Hoge resolutie meters kunnen je b.v. ook afleiden van wat zinnig is bij metingen, je zal je bewust moeten zijn van wat zinnig is.
Mijn Rigol DP832 voeding heeft 1mV en 1mA resolutie, dat werkt vrij aardig behalve als de de voeding echt gaat belasten.
Er kunen dan bij zeg 2,5-Ampere belasting aardige meetfouten optreden, en dan heb ik nog de bedrading in deze voeding aangepast.
Zoals altijd: ken je meetinstrumentarium
Ik heb de hoge resolutie optie toch gekocht voor deze voeding,
omdat de meeste electronica die ik er mee voed, laag van vermogen is en de omschreven problemen niet zo van belang zijn.
Het meest wardeer ik de voeding om zijn vermogens weergave, dat is zeer handig, ook nu heb ik daar weer gebruik van gemaakt tijdens deze meter testen.
Thevel
Ik heb ook wat artikelen gezien die jij ook aanhaald, maar ik durf niet de conclusie te trekken dat het een MCP3421 is.
Ik kon de opdruk niet in de datasheet terug vinden.
Groet,
Blackdog
Op Eevblog hebben ze deze DVM al eens onderzocht: https://www.eevblog.com/forum/projects/$5-voltmeter-with-5-digit-(0-1m…. Er is zelfs een schema beschikbaar en de ADC is inderdaad een MCP3421 zoals Thevel al zegt.
benleentje
Golden Member
Er kunen dan bij zeg 2,5-Ampere belasting aardige meetfouten optreden,
Dit begrijp ik even niet. Gaat de meter dan zelf in de fout of word in de meting geen rekening mee gehouden met de spanningsval over de draden dus dat je niet de spanning op de belasting meet.
Ik denk dat je het laatste bedoelt.
Het meest waardeer ik de voeding om zijn vermogens weergave,
Dat ben ik ook van plan om in mijn voeding te maken en ook dat het de weerstand voor me weergeeft en nog wel meer leuke dingen.
blackdog
Golden Member
Hi benleentje,
Dat klopt, ik heb zeer veel testen gedaan met bedrading van voedingen, zowel voor de sense aansluitingen (die zijn er altijd!)
als ook voor de meetpunten van de spannings meters, meestal tijdens het testen was dit een 6.5 Digit DVM.
Mestal zitten de sense draden op het zelfde punt als de U meter.
Groet,
Blackdog
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Bedankt voor deze info, leuk om te zien hoeveel afwijking er in deze metertjes zit! Een afregelmogelijkheid is wel iets om op te letten bij het kopen.
4 cijfers achter de komma is wel overdreven in zo'n metertje, geeft het ook een onrustig beeld of valt dat mee?
Ik ben ook wel benieuwd naar de nauwkeurigheid van de ampere metingen maar dat gaat verder dan je wil gaan in deze vergelijking.
Snel had ik een knopje in de laatste meter gedrukt om te kijken wat het doet
Waarschijnlijk kan je daar de range mee veranderen.
blackdog
Golden Member
Hi,
Toch nog een toegift omdat hij vandaag binnen kwam en i.v.m. het respect voor de chipbakker van het gebruikte IC in deze China paneelmeter.
Het frontje nadat het printje met vier schoefjes is uitgebouwd.
Er is maar een klein beetje prut te zien op de print en dat is net boven de rechter display moduul, de drie draadjes van de trim potmeter.
Aan deze zijde van de print is goed te zien dat het een universele meterprint is, het type dat ik besteld heb heeft een meetbereik van 200V.
Later vanavond ga ik de andere gegevens hier laten zien, dit is alleen maar even een "lekkermakertje" 
Groet,
Bram
Zolang je die dingen van een stabiele voeding voorziet en een degelijke integrator C gebruikt dan zijn ze verbazend goed.
De vraag is natuurlijk of dat een "echte" intersil is, ik heb ook al genoeg kloontjes gezien. Die overigens ook goed presteerden.
Die dingen sturen overigens de LED displays erg hard aan, meestal zet ik een 2V0 zener in de voedingslijn naar de displays, dat scheelt warmte in de chip en het display is dan ook net wat minder verblindend.
blackdog
Golden Member
Hi,
Deel twee van de ICL7107 metertjes!
Eerst weer wat foto's en dan wat opmerkingen van mij over deze meters.
Er zijn twee van deze metertjes binnen gekomen, en de eerste lag snel uitelkaar 
Mijn eerste indruk, goed gemaakt maar ook groot, 73x39mm moet je gat in je frontpaneel zijn.
Het kastje heeft ook een dekseltje aan de achterzijde, netjes.
De metertjes worden gelevert in het wit/blauwe doosje met duidelijke opdruk welk type er in zit.
Achteraanzicht met een SD kaart voor de indruk van de afmetingen.
De witte connector is voor de +5V voeding en de meteringang, vanaf de linker zijde: +5V voeding, Ground, -meetingang, +meetingang
De info op de meter en de informatie op het doosje.
Wat op het meter sticker staat, geeft de meetingang aan, dit zal niet direct voor iedereen duidelijk zijn.
Nu is de typeaanduiding op het doosje wat beter zichtbaar.
Dit plaatje doet het display niet helemaal goed, het is een zeer duidelijk display, zonder te fel te zijn.
Oja, de batterij is een VARTA, dus daar kan het niet aan liggen! (oude reclame slogun) 
Ik heb geprobeerd de verschillende onderdelen op de print te achterhalen aan de hand van de ICL7107 documentatie,
dit is dus de LED-Driver versie van dit IC.
In de gele cirkel is de 0,22uF film condensaor te zien die voor de AD conversie gebruikt wordt.
Dit kan niet door b.v. een Cer of een elco worden uitgevoerd, door het niet lineaire gedrag van die condensatoren.
In het oranje kader wordt de positie van de digitale punt gekozen.
De rode cirkel is de spanningsdeler aan de meetingang.
De lila cirkel is de Schottky diode die helpt het meetinstrument heel te houden als je de spanning van de voeding zou omdraaien.
De elektronica in de blauwe cirkel is een spanning inverter om het IC ook een negatieve spanning aan te bieden,
zodat de meetingang zowel positieve als negatieve waarden kan verwerken.
weblinks waar je deze metertjes kan kopen.
https://www.ebay.com/itm/Digital-Red-LED-Display-DC-Voltage-Meter-Volt…
Type = 3.5-Digit 200V meetspannings in één bereik, zowel de positief of de negatief spanning (net als een DVM)
Auto range = n.v.t.
Kleur display = goed helder rood, mooi.
Voeding = +5V, let op +6V is de maximale voedingspanning van de gebruikte AD converter en er zit geen extra regelaar tussen,
zoals bij de andere meetinstrumentjes in deze test, +12V aanbieden is dan ook BOEM!!!.
Ingangsspanning max. +199,9V of -199,9V
Verbruik bij +5V = 190mW (~38mA) (zoveel mogelijk digits aan)
Ingangsweerstand (belasting te meten spanning) = ~1Meg
Dit metertje heeft ook "echte" laatste digits, welke loopt van 0, 1, 2, 3 enz. zoals het hoort.
Mijn mening over dit metertje
Eerst even wat ik wat minder vind, dat is de grote: 73x39mm dat kan aleen maar in de grotere behuizingen gebruikt worden.
De diepte is ongeveer 24mm.
Ok dan het positieve opmerkingen
Zeer mooi LED display.
Het is een echte meter, en daar bedoel ik het volgende mee, meet zowel positieve als de negatieve waarde van de aangeboden spanning.
Dit is niet voor iedere toepassing van belang mar wel mooi.
Hoe lineaair is dit instrument, daar kan ik kort over zijn, die zit binnen 1 a 2 digits, maar het grootste deel van het bereik is dit zelfs spot on.
Ook als je de meetklemmen omdraaid, dus van een positieve waarde naar een negatieve waarde gaat kom je bijna altijd op de zelfde waarde uit.
De negatieve meetingang mag aan de voedings "-" worden verbonden. (NEE, de +meetingang mag in princiepe niet aan de voeding worden verbonden!)
Voor speciale toepasssingen kijk voor de zekerheid in de servicedoc van dit IC zodat je binnen de commonmode blijft van het IC.
Je kan dit metertje nog iets beter krijgen door op de chip een klein koelplaatje te monteren.
Alles wordt door dit IC geregeld, de referentie, de AD conversie en de stroomvreter, dat is de LED display driver.
Als je een weergave hebt die veel digits aanstuurd zeg de 6 en de 8,
dan kan je uiteindelijk 1 a 2 digits drift hebben door de temperatuur verhoging in het dispay. (merkbaar bij spanningen boven de zeg 100V)
Dis is ook bekend bij de andere China meters, maar ik vind het bij dit meetinstrumentje het waard om dit kleine koelertje er op te zetten.
Waarom staat dit nu bij de positieve opmerkingen, zoals dit metertje gelevert wordt is het echt erg goed, ik tip het aan om het nog net wat beter te krijgen.
Ja ik weet het, dat is een van mijn abberaties *grin*
Het metertje war met de meerslagen trimpotmeter makkelijk te adjusteren op 130V (mijn HP ging niet hoger) en daarna ben ik naar beneden gegaan van de te meten spanning
om te kijken of dit goed overeen kwam met de 6.5 digit meter.
Dat was hem, Shoot @ it!
Groet,
Bram
PS
Iets betere foto
Bert_Camper
Golden Member
Hallo Bram,
Bedankt voor de uitgebreide test, ziet er erg goed uit.
Ik heb er een paar van besteld.
Groeten, Bert
ok, mijn bijdrage ;
dit metertje, aan huis voor € 5,58.
eerst had ik een andere uitgezocht, er staan er genoeg, ook goedkopere, maar het is altijd goed even de reviews te lezen.
deze heeft een ingebouwde shunt voor het meten tot 10A, bij de goedkopere moet je die er los bij bestellen.( om dan uiteindelijk duurder uit te zijn ).
specs geven een voedingsspanning van 4,5 tot 30V
kan meten tot 100V en 10A.
met de achterkant :
helemaal rechts de shunt, naast de input en rechtsonderin de aansluiting voor de voeding, connectoren met draadjes van 20cm is bijgeleverd.
op de print een 74HC164 en een STM8S003F3
verder een 9636A en een ( spanningsregelaar ?? ) M5330-6511
gemeten waarden, met als referentie een drietal Fluke meters.
de Flukes gaven steeds exact identieke waardes aan, dus uiteindelijk met 1 verder gegaan.
gemeten ingangsimpedantie : 346,2kOhm
meter functioneert vanaf 3,6V, maar ik heb uiteindelijk 5V aangesloten, meter gebruikt dan max 13mA
ook bij 24V is het verbruik max 13mA.
Meter = 7,00V
Fluke = 6,96V
afwijking = 0,6%
Meter = 1,69A
Fluke = 1,662A
afwijking = 1,7%
Meter = 49V
Fluke = 48,6V
afwijking = 0,8%
Meter = 30,1V
Fluke = 30,00V
afwijking = 0,33%
op de display segmenten staat : TUSO-02804-U
al met al best goede waardes voor zo'n klein goedkoop metertje en voor mij ruim voldoende voor de toepassing.