Siemens vaatwasser Hittepomp weer defect

het is idd verstandig om de oude pomp onder de plint van de keuken te bewaren, de nieuwe kan een ander probleem krijgen. dan heb je een donor pomp.

de lagers andersom monteren zou kunnen helpen, ze slijten uit aan de onderzijde. op hun kop gemonteerd haalt de pomp miss nog wel een jaar extra..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lagers gaan defect door niet gebruik van zout/glansspoel middel "want dat zit in het blokje toch?" ammehoela echt niet wanneer machine het nodig heeft. Verwarmingselement gaan meestal kapot door lekkages. Heb nog goede elementen liggen.

@ SMD,

De hele machine is netjes droog. Geen vuil of vocht bij het element.
De filters van de machine waren schoon. Er zat geen vuil in de sproeier armen of het circulatie systeem en het filter voor afpompen en circulatie was schoon.
Volgens de monteur had ik in de bedrijfsvoering of het onderhoud niks verkeerds gedaan. Ik heb het element hier voor me liggen en zie er verder weinig aan. geen corrosie vocht of wat dan ook. natuurlijk wel wat kleuring aan de binnenkant, maar het is een verwarmingselement, dus dat lijkt me normaal.
Geen beschadiging aan de pomp of de schoepen van de rotor, dus ook niets wat wijst op aanlopen van de pomp.
Wat vraag je voor een element? Wellicht is het slim om een gerepareerde pomp op voorraad te hebben gezien de berichten die ik gelezen heb. Evt (als dat mogelijk is via dit forum, maar ik kon het zo snel niet vinden) een PB berichtje.

Check het labyrint aan de linkerkant even of hier geen vervuiling inzit in het afvoer gedeelte.
Als dat wel zo is, even demonteren en schoonmaken.

Is het element blauwkleurig ( metaal)?? dan is verwarmingsrelais defect: blijft plakken...

Het merendeel van het metaal is gewoon zoals het behoord te zijn. Alleen aan de binnenkant van de ring is zichtbaar waar de banen aan de buitenkant lopen door een verkleuring.
Het vreemde was dat toen de machine gerepareerd was hij tijdens zijn eerste testronde op de kortste stand, uitschakelde op nog 18 minuten van de 29 te gaan. Het display ging uit en de vaatwasser stond stil. Nadat ik op power on gedrukt had stond de machine nog op 18 minuten en ging verder. kort daarna schakelde hij weer een keer uit. Zelfde procedure en nu blijft hij draaien. De monteur is hiervoor terug geweest en heeft de kappen er weer afgehaald. Gekeken en geen vreemde dingen te zien. Nu lijkt hij te werken zoals het hoort (?). Iemand enig idee wat dat geweest kan zijn?

Als de banen aan binnenkant zichtbaar zijn door verkleuring is relais defect en kans op herhaling erg groot. Kan wezen dat machine uitschakelt uit beveiliging. Kan service menu uitlezen of er een oververhittings melding is??

Op 14 december 2016 20:14:12 schreef smd:
Let op bij deze vaatwassers dat de minste lekkage al een probleem oplevert.Vaak is condens op het verwarmingselement al voldoende om te laten "ploffen". Maar waar slaat het element door?? Onderin?? Dan is het lekkage. Oververhitting is te zien als je de pomp uit elkaar haalt en het element blauw getrokken is. Dan blijft relais plakken. Het is dubbeld uitgevoerd in deze vaatwasser, dus erg onwaarschijnlijk dat het gebeurt want er zit een dubbele NTC op dit element en zal direct de vaatwasser volledig uitschakelen als deze oververhit raakt. Pompentop is vaak kromgetrokken en lekt net zoals labyrinth aan linker zij lekt vaak. Stond er iets water onderin??

beste ik heb een probleem met het micro stekkertje van de NTC deze is tijdens demontage kapot gegaan en de bedrading eruit gesprongen nu weet ik niet wel draad waar hoort
kan iemand mij helpen?

Even een opmerking aangaande een van de vorige posts,
248 Volt zou geen enkel probleem moeten zijn.
Huishoud electronica word getest op Vnominaal + & - 15%, 248 Volt valt hier binnen.
Ik heb dit soort verwarmings elementen wel zien sneuvelen bij surges, maar alleen bij voltages over 2 kV.
Maar eerlijk gezegd, de machines die wij testen zijn nieuwe proto types dus nog vrij van slijtage.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Nu de vraag van Brams al verder loopt op een nieuw topic zou het mss beter zijn om op deze een slotje te plaatsen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 4 december 2017 16:23:28 schreef PD2SD:
Bij mij ook de hittepomp (code E09) defect na 2 jaar en 4 maanden. Mijn reactie is meer dan 90 dagen na de laatste post. De reden dat ik het hier toch meld is om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan dit mankement. Het kost een flinke duit om de boel te laten repareren en een oorzaak van het euvel is er niet gevonden. Een keurige schone droge vaatwasser, zonder vuil in het circulatie circuit. Een van de aansluitklemmen is van de minimale verwarmingsbaan afgebrand op het dikste deel van het baantje. vlak naast de klem. Geen schuld aan het gebeuren, en toch een flinke rekening. Als er meer mensen zijn met ditzelfde probleem, dan graag toch reageren. Nu eerst maar eens in conclaaf met de rechtsbijstandsverzekering. Het pompje toch maar bewaard, en erg teleurgesteld dat er geen losse ring voor in de pomp is om alleen het verwarmingselement te vervangen. Zou ene hoop schelen.

hier exact hetzelfde probleem
echter de losse ringen zijn wel te bestellen

Op 18 november 2019 18:32:46 schreef Brams:
[...]

hier exact hetzelfde probleem
echter de losse ringen zijn wel te bestellen

Van waar bent u als ik vragen mag, indien niet te ver kan ik wss helpen

Brams, welke losse ringen zijn verkrijgbaar ? Verwarming??

Op 18 november 2019 18:59:22 schreef smd:
Brams, welke losse ringen zijn verkrijgbaar ? Verwarming??

Ben ook benieuwd: ook E09 storing bij schoonouders (en heb zelf identieke vaatwasser SN69M003NLA3, beide rond 2015 aangeschaft).

Ga morgen waarschijnlijk een en ander doormeten.

Bijlagen elders gevonden als voorbereiding voor morgen. Mede daarom maar in deze oude post bijgevoegd als extra info.

Klopt, meestal defect.. Zijn nu niet zo bijster duur meer, rond de 80 Euro..

Lichtelijk bruine steker op de verwarmingsspiraal en zo te zien een onderbreking vlak na de vlaksteker die op de spiraal gesoldeerd zit. Is wel te fixen als je eraan kunt solderen maar de spiraal zit met plastic pennen in de behuizing gesmolten dus dat krijg je (of in ieder geval ik) nooit meer goed...

Zit nog te dubben of ik een originele zal kopen of een namaak (op moment van schrijven 87 om 67 euro). Gezien de berichten lijkt de originele nou niet bepaald een toonbeeld van betrouwbaarheid en misschien is een namaak wel beter. Maar daarvan zijn er een stuk minder in het veld, dus blijft een gok. Als de pomp het weer 6 jaar uithoudt, is de rest van de vaatwasser ook wel een keer aan vervanging toe, dus ga denk ik maar voor origineel.

PS: ik word wel een beetje gek van het zoeken. De één komt met 12014980 als passend maar ook met 12019637. Volgens een andere site passen die allebei NIET (12014980 en 12019637) en moet het 00755078 zijn...

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 29 november 2021 11:12:06 (27%)

Op 29 november 2021 10:40:11 schreef r-p:
Als de pomp het weer 6 jaar uithoudt, is de rest van de vaatwasser ook wel een keer aan vervanging toe,

Ik hoop dat je bedoelt: "Dan is het vast weer tijd voor de volgende reparatie" ;-)

Die xxx19637 is de officiële bestel nr. . 12j is een gemiddelde einddatum voor deze plastieken fisher price toestellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Fisher Price vind ik voor een Bosch wel een verkeerde benaming, want welt toestel is niet van plastic?? Miele weet er ook genoeg raad mee.. Laatst een PKM vaatwasser in de reparatie maar dat was net zo. lekker China van binnen!!

Hittepompen gaan mee zolang de gebruiker er goed mee omgaat. Nu een trouwe en mensen die wel zuinig zijn op hun vaatwasser, deze hittepomp heeft het (nog oud model, met alleen AMP stekkertjes) 15 jaar uitgehouden!!

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 29 november 2021 19:02:44 (32%)

Idd. Zeg ik tegen alle merken ook. Maar wat moet een mens heden nog kopen?(verkopen?)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijn advies:
Die hittepomp is een ohmse verwarmings-spiraal/last.

Stel dat deze spiraal een vermogen heeft van 2000W.
Zet er een lichtdimmer tussen, en begrens het vermogen op 1500W, een stuk minder dus.
Het ding zal minder heet worden, waardoor hij naar mijn gok langer zal meegaan.
Uiteraard zal de opwarmtijd wat toenemen, maar dat zou niet uit moeten maken. Zo drastisch is de vermogensreductie niet die ik voorstel.

In veel ontwerpen die op maximum-vermogen draaien, of kunnen draaien is het thermisch net aan de limiet, of in het donker-rode gebied van bedrijf.

Ik heb zelf nog een vaatwasser met een element onder in de machine.
zo fijn!

Er ist wieder da...

Iets langer geduurd maar hier de geplande foto's.

Eerste is 'roet' op de steker.
Tweede de plek waar die steker opzit. Derde een uitvergroting van de mogelijke draadbreuk door slechte soldering en daardoor hoge contactovergang of zo?

Laatste de plastic pennetjes waar de warmtespiraal mee vastgeklonken zit in de behuizing.

Nieuwe is besteld en zou morgen binnen moeten komen.

Is een diode (>10A en 1kV) in serie met de spiraal nog een idee? Of wordt ie daar echt te traag van qua verwarmen?

Heb nog ergens een 400W dimmer-printje liggen. Zal eens kijken of ik die kan vinden en er een andere triac voor kan vinden (of wat er ook voor het schakelen wordt gebruikt).

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 29 november 2021 23:56:46 (35%)

de weerstand toevoerspanning wordt gemonitord door de print. (Relais defecten opsporing) Elke ingreep in het weerstandcircuit gaat errors opleveren. Wat mss gaat werken is een ohmse belasting in serie. Dat gaat de sense lijn niet "zien" maar (1) waar laat je die overschot warmte vd serieweerstand? (2) de ntc's monitoren d(t) dus een te trage opwarming geeft weeral error. Mss dat je net binnen een alarmniveau kan blijven maar ik betwijfel het.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zou ook niet rommelen aan lager vermogen, dat beinvloed de programma en tegenwoordig geen verlenging van programma, alles werkt met een soort van tijdslots, ook verwarming!!