maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Duidelijk te zien inderdaad, maar ook echt nergens los verkrijgbaar voor zover ik heb kunnen vinden. Wonderlijk ding. Kan me ook nauwelijks voorstellen dat het goedkoper te produceren is dan een neonlampje (die op aliexpres nog steeds per gros gaan).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Op 10 december 2017 10:50:14 schreef KGE:
Gevonden: http://www.ebay.co.uk/itm/8x-OSYYJ23131A-LED-3mm-bipolar-yellow-1120-1560mcd-30-Front-convex-AC/201730365270
Dat is er inderdaad wel één, maar in een normale led behuizing.
En inderdaad erg prijzig, ik had m nog voor minder met de schakelaar erbij.
Dit is trouwens waar ik ze vandaan heb:
https://nl.aliexpress.com/item/16mm-Black-Latching-push-button-switch-…
Thevel
Golden Member
Branden de LED(s) nu wat minder fel op 230V? Wel een apart type LED die ik nooit eerder gezien heb.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Nog niet aangezien ik de geschikte weerstanden nog niet heb.
Zeker en ook in andere kleuren verkrijgbaar zoals je in de link hebt kunnen zien.
[Bericht gewijzigd door TYPE ONE op (41%)]
Hoi, nieuw op dit forum.
Please correct me if I am wrong, het volgende heb ik nog niet zelf getest.
Ik was op zoek naar info over de maximale sperspanning van LED's, omdat ik youtube video's zag waar LED's nogal onachtzaam op 230 Volt AC werden aangesloten.
Naarmate ik dit topic hier doorworstelde, en dat worstelen slaat nogal op het mis-interpreteren van de kleurcodes voor weerstanden, heb ik zelf wel een antwoord op mijn vraag gevonden, namelijk dat de sperspanning niet al te hoog is voor een normale LED, een paar Volt.
Maar, die bi-polaire LED uit de link in het bericht van TYPE ONE heeft een data-sheet welke spreekt over 5 Volt 'reverse Voltage' (sperspanning)...:
http://datasheet.octopart.com/OSYYJ23131A-OptoSupply-datasheet-2674725…
en verborgen lag daar (en hier) mijn antwoord op de vraag hoe nou toch een LED op 230 Volt te krijgen, want... een bi-polaire LED heeft eigenlijk geen sperspanning; er staan namelijk twee LED's in omgekeerde richting parallel, en dat betekent dat zo'n ding altijd zenert rond 2 Volt, hoe je de polen ook aansluit. Een weerstand (voldoende hoog dan) is genoeg, er zal nooit meer dan zo'n 2 Volt over de LED komen te staan.
(Veiligheid v.w.b. aanraken is iets anders (!), maar daar gaat dit nu even niet over. Kijk echter wel uit)
De stroom die er met een 200kΩ weerstand loopt (als die door TYPE ONE afgelezen waarde juist is):
(230V-2V) / 200.000 = 1,14 mA, blijkbaar voldoende voor een klein signaallampje.
V.w.b. de ontstane verwarring of het een neon- of LED-lampje was (ik begon ook te twijfelen), je had gewoon de (AC)spanning over het lampje kunnen meten, en die is bij neon zo'n 60-80 Volt, en dat zul je niet snel bij LED vinden.
Nu even over het probleem in deze vraag, hoe de LED van TYPE ONE wat zwakker te laten branden:
ja, simpel de weerstand wat verhogen. En die weerstand vind je waarschijnlijk in elk sloopapparaat wat je eventueel in huis hebt, of elk bakje waar je een boel van die dingen hebt gestauwd. Hoe ?
Kijk naar de originele. Daar zie je hoogstwaarschijnlijk dat de derde ring GEEL is. Dat geeft aan dat de waarde ergens tussen de 100.000 Ω en 1000.000 Ω ligt (100kΩ - 1mΩ), mits de volgorde juist voor je neus ligt.
Dit maakt het zoeken wat makkelijker, namelijk omdat je minstens een weerstand moet hebben die een derde GELE ring heeft om proportioneel een beetje in de buurt van de originele te zitten; als je de stroom wilt halveren dan zal je de voorschakelweerstand ongeveer moeten verdubbelen. Dus discrimineer even elke weerstand die je hebt op de derde gele ring (waarbij de vierde meestal goud of zilver is, de tolerantie), en discrimineer daarna al die weerstanden op de EERSTE ring: deze mag NIET bruin of rood zijn, anders kom je bijna op of onder die 200kΩ uit, en dat schiet niet op; hij moet wat hoger zijn.
Wat je nodig hebt is iets rond 330kΩ tot 820kΩ of zo, afhankelijk van hoeveel minder fel je het wil.
En dat zijn deze:
oranje oranje geel (330kΩ)
oranje blauw geel (360kΩ)
oranje wit geel(390kΩ)
geel oranje geel (430kΩ)
geel violet geel (470kΩ)
groen bruin geel (510kΩ)
groen blauw geel (560kΩ)
blauw rood geel (620kΩ)
violet groen geel (750kΩ)
grijs rood geel (820kΩ)
(+ aan het eind de 4e tolerantie-ring, meestal zilver(10%), goud(5%), en zeldzamer rood(2%), bruin(1%))
Elk van bovenstaande waarden zal je LED zwakker doen branden, de bovenste minder dan de onderste, naar voorkeur.
Je ziet dat die derde ring altijd geel is, dus dat laat er heel wat achter bij het zoeken.
Als je denkt een juiste te hebben, meet hem dan even met een universeelmeter.... (Ik moet dat zelf ook nog, gewoon omdat ik overtuigd wil zijn voordat ik iets kapot maak), maar meet je vingers er niet bij, want dan wordt de gemeten waarde lager door parallelschakeling van de huid; weerstand tegen het metalen deel van de meetpen klemmen met de vingers van één hand, en met de andere hand alleen de tweede meetpen er op drukken, zonder de huid er mee in contact te brengen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kleinigheidje: een LED zenert niet op 2V maar hij bandgapt. Als dat een werkwoord is tenminste. Verder een mooie binnenkomer, uitgebreide en leesbare post.
Dank je.
Ja het is niet 2 Volt tegenwoordig, het is alles tussen 2 en een paar Volt meer, maar hoe je het noemt of waar het uit voort komt, geen idee. 'Bandgapt' is een voor mij onbekende term.
Het belangrijke bij een LED is eigenlijk dat je uit moet gaan van de toelaatbare stroom, en dat de spanning daar een functie van is.
Edit:
ik lees nu dat de 'energy band gap' nauw gerelateerd is aan de kleur van de LED, dus zal deze spanning van de kleur afhankelijk zijn.
maartenbakker
Golden Member
Nouja, bandgappen is ook geen werkwoord. De gangbare manier om het bij diodes aan te duiden is de doorlaatspannig of forward voltage. Bij zeneren heb je het eigenlijk altijd over de spanning waarbij hij in sperrichting gaat geleiden.
De bandgap (Engels zelfstandig naamwoord) dicteert de hoeveelheid energie die ervoor nodig is om een elektron naar een hogere schil te brengen zodat er iets kan gaan geleiden. Bij geleiders is dit 0eV of minder, bij isolatoren 5eV of meer. Halfgeleiders zitten er tussenin. Ik probeer hier even niets fout te zeggen, ik had altijd hoge cijfers voor natuurkunde maar m'n theorie op dit gebied is een tikje gammel. Weinig gebruikt enzo. Let op dat een elektronVolt geen spanning is maar een aanduiding van energie. Veel te verwarrende materie als je er niet goed inzit.
Even een ander deel van dit project. Ik kom er niet uit hoe ik het voor elkaar moet krijgen om de led zo te schakelen dat de led brand en feller gaat branden zodra de schakelaar word ingedrukt (originele weerstand).
Dat de schakelaar oplicht zodra hij ingedrukt word is gelukt maar waar de connectie maken met de nog uit te zoeken hogere waarde weerstand?
Het is de bedoeling dat de led via een fotocel automatich gaat branden (zwakker) als het donker wordt.
Kwam de term tegen bij Bob Widlar voor het eerst maar een goede NL vertaling ?
https://books.google.nl/books?id=hYKsXD1BiVYC&pg=SA7-PA1&lpg=S…
Fig. 7.7 Monte Carlo analysis

Thevel
Golden Member
Op 10 december 2017 20:47:53 schreef erikdenhouter:
(+ aan het eind de 4e tolerantie-ring, meestal zilver(10%), goud(5%), en zeldzamer rood(2%), bruin(1%))
10% kom je nog wel tegen in oude (buizen) apparatuur en kom je al heel lang vrijwel niet meer tegen.
En wat heet zeldzaam, sinds de prijs van 1% metaalflilm amper hoger is dan 5% kooltjes koop ik enkel nog metaalfilm.
Dat scheelt dubbele opslag en uitzoeken, daar zit ook wat NOS spul bij en daar zijn enkele 2% uitvoeringen bij (toevallig? hebben die 2%-ers ook een bruin lichaam ipv het bekende blauw)
Op 11 december 2017 00:14:07 schreef Thevel:
[...]10% kom je nog wel tegen in oude (buizen) apparatuur en kom je al heel lang vrijwel niet meer tegen.
Mijn vermelding van een 'zilveren' ring geeft dan gelijk hoe lang ik er niet bij geweest ben en daarmee bijna vanzelfsprekend de haarkleur.
En ja, mijn verkeerde term met dat gezener over een LED, dat is er ooit door een leraar verkeerd in gelegd want die had het over het zeneren bij 0,6V bij een gewone diode in doorlaatrichting.
Die bandgap begrijp ik niet één twee drie, maar goed te weten dat het bestaat.
Op 11 december 2017 20:27:02 schreef erikdenhouter:
[...]
Mijn vermelding van een 'zilveren' ring geeft dan gelijk aan hoe lang ik er niet bij ben geweest en daarmee bijna vanzelfsprekend de haarkleur.En ja, mijn verkeerde term met dat gezener over een LED, dat is er ooit door een leraar verkeerd in gelegd want die had het over het zeneren bij 0,6V bij een gewone diode in doorlaatrichting.
Die bandgap begrijp ik niet één twee drie, maar goed te weten dat het bestaat.
Oeps, krijg dit bericht niet weg....
Ondanks een foutmelding bij het eerste bericht werd het blijkbaar toch geplaatst.
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (54%)]
Kan iemand mij wijzen op het gummetje ?
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (83%)]
benleentje
Golden Member
Ik kom er niet uit hoe ik het voor elkaar moet krijgen om de led zo te schakelen dat de led brand en feller gaat branden zodra de schakelaar word ingedrukt (originele weerstand).
Dat de schakelaar oplicht zodra hij ingedrukt word is gelukt maar waar de connectie maken met de nog uit te zoeken hogere waarde weerstand?
Dat de led feller gaat branden als je de schakelaar indrukt in niet zo moeilijk echter dan heb je verder niets meer aan die schakelaar in de zin dat je niet nog iets anders kan aan of uit zetten. In dat geval zou je dan een relais moeten nemen. HEt relais moet dan minimaal 2 wisselcontacten hebben. HEt eerste gebruik je dan voor je led harder te laten branden en de andere wisselcontact voor wat je aan of uit wilt zetten.
Voor het feller laten branden doe je het volgende.
Je neemt 2 weerstanden in serie. De 2 weerstanden bepalen dan de sterkte an de led als de schakelaar uit staat. Druk je nu de schakelaar in dan word weerstand nr2 kortgesloten door de schakelaar. Dat heeft tot gevolg dat enkel weerstand nr1 nog aanwezig is. omdat er dus minder weerstand is gaat de led feller branden.
Als je voor weerstand 1 nu de oude weerstand van 200kΩ gebruikt dan is dat je felle stand. Zet er dan bv een weerstand van 100kΩ mee in serie en dat is dan de gedimde normale stand.
---R1---+-----R2-----+------led---
| |
+--drukknop--+
Het is de bedoeling dat de led via een fotocel automatich gaat branden (zwakker) als het donker wordt.
Dat noemen we een LDR. De LDR kan je ook weer in serie met de weerstanden zetten. De weerstand van een LDR word hoger naarmate het donkerder word en dat is precies wat je wilt.
Welk type ldr weet ik even niet.
---R1---+-----R2-----+---LDR---led---
| |
+--drukknop--+
benleentje
Golden Member
Maar, die bi-polaire LED uit de link in het bericht van TYPE ONE heeft een data-sheet welke spreekt over 5 Volt 'reverse Voltage' (sperspanning)...:
Ze geven gewoon netjes per led de specifikaties omdat het feitelijk 2 losse leds zijn.
Leds zijn erg traag als het gaat om diode eigenschappen. Ik kan me dan ook voorstellen dat na de 0 doorgang dan ander led wel snel gaat branden maar de eerste led nog niet aan het sperren is.
Dat had ik inderdaad in levende lijve ondervonden dat de schakelaar dan waardeloos is geworden, dan blijft alles aan. Zat ook al aan de relais te denken maar hoopte dat het zonder kon.. helaas dus niet.
Bedankt voor de info.
Op 11 december 2017 23:05:16 schreef TYPE ONE:
Dat had ik inderdaad in levende lijve ondervonden dat de schakelaar dan waardeloos is geworden, dan blijft alles aan.
Dat ligt er aan wat voor een apparaat er aangestuurd wordt. Is het een flinke gebruiker dan heb je aan deze (zeker niet elegante) oplossing wel iets:
Het niet elegante ligt aan het feit dat er, ondanks dat het apparaat uit staat, er toch (max.) 5µA stroom door blijft lopen:
2V / (390K+gebruiker)
en het apparaat in principe niet van het lichtnet ontkoppeld is. Dat laatste is echter toch al niet het geval omdat de schakelaar enkelpolig is.
In dit voorbeeld met twee 390KΩ weerstanden zal er in de aan-stand ongeveer de originele stroom van 1,14 mA door de LED's lopen, en in de uit-stand de helft daarvan.
Wil je in de uit-stand nóg zwakker, dan zal je opnieuw weerstandswaarden moeten berekenen om in de aan-stand ook niet zwakker licht te krijgen; er zal weer een waarde van ongeveer 200kΩ uit moeten komen wanneer die twee weerstandenwaarden parallel staan, b.v. wanneer de linker weerstand 560K gemaakt wordt om in de uit-stand nog zwakker te branden, dan zal de rechter weerstand 310K moeten worden om in de aan-stand weer op zijn oude sterkte te branden.
De berekening daarvoor is: 1/200 - 1/560 = 1/x
waarbij 200 de waarde is waarop de totale parallelschakeling moet komen, 560 de gewenste waarde van één van de weerstanden is, en X de gezochte tweede waarde. Dit alles in dit geval in KΩ.
maartenbakker
Golden Member
Ik vind dat best een elegante oplossing, zeker als je bedenkt dat er ook wel vaak snubbers over schakelaars zitten of bedradingscapaciteit die voor enkele microamperes zorgt.