Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Misschien niet geheel passend in dit topic maar ik zoek degelijke E27 Led lampen voor in 4 Bulleye armaturen. Ik heb al diverse soorten led lampen geprobeerd (zelfs 10W schijnwerpers) en de lampen die het langste bleven werken (+/- 4 maanden/ 1000 branduren) waren eigen merk 10W Led lampen van de Hornbach. Nu zijn er 3 kapot gegaan in amper een week en aangezien dit natuurlijk niet de bedoeling is wil eigenlijk toch wel een poos van het lampen vervangen af zijn.

Misschien dat jullie een alternatief weten wat langer heel blijft, enigste vereisten zijn minimaal 800 Lumen dat het in een Bulleye past. Ik schat in dat ik in een jaar nu al zeker 150 Euro aan Led lampen uit heb gegeven, gloeilampen waren onderhand volgens mij goedkoper en beter voor het milieu geweest.

maartenbakker

Golden Member

Een 50 a 60W halogeenlamp wellicht? Net een energieklasse beter dan gewone gloeilampen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hm, een philips ledlamp 8,5W doet maar 600 lumen. veel meer heb je niet zonder ook groter in formaat te gaan.

nu zijn bulleye armaturen zo'n beetje het goedkoopste armatuur wat er is, miss eens die armaturen geheel vervangen voor iets met led erin?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het armatuur vervangen word lastig denk ik, onlangs is de kabel vervangen door een vmvk 5x2,5 van lamp naar lamp. Ik kan inderdaad misschien beter eens rondkijken voor led buiten armaturen met 2 kabel invoeringen.

Een lamp heb ik gisteren eens open gepeuterd (melkwitte dome eraf) en zoals ik verwachtte is een led chip verbrand. Deze doorverbondenn en de lamp zonder dome teruggeplaatst, door het weglaten van de melkglazen dome komt nu hetzelfde of misschien wel iets meer licht vanaf.

Dit lijkt mij misschien een langdurige fix, aangezien er nu rond de 1W minder warmte in de lamp komt en doordat de dome van de led lamp is deze nu beter zijn warmte kwijt kan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 december 2017 23:56:11 schreef henri62:
[....]
Een betere ijzerwaren groothandel heeft dat spul. Ik heb het eens gebruikt om een hittebestendige kabel mechanisch te beschermen.

Helaas zijn die hier in de omgeving uitgestorven, maar een PE mantelbuis is misschien ook een oplossing.

Hier de situatie:

Het gaat om dat kleine stukje naar die betonpaal, er moet een 'zak' in komen om inlopend regenwater tegen te gaan. Ik wil de leidingen ook flexibel houden.
Water en elektra zijn voor een bevloeiingsautomaat en verlichting.
Dat zat allemaal middels een kraantje en een IP 44 WCD. Die laatste ging echter steeds in storing na hevige regen. Daarom ben ik alles nu aan het upgraden naar IP66/7.

In die standpijp zitten elektrische verbindingen (Vlak onder het schroefdeksel), die ik een eind boven het maaiveld wil houden, anders zou ik een en ander wel dichter bij de grond fiksen en afdekken met stenen of iets dergelijks.
Water wordt 's-winters afgesloten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Weet iemand waar er nog IjzerChloride etsmiddel te krijgen is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

http://www.eleshop.nl/etsmiddel-zakje-ijzer-3-chloride.html

Oeps, niet in voorraad lees ik nu.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 13 december 2017 23:45:27 (24%)

Hubie

Special Member

http://www.eleshop.nl/etsmiddel-ijzer-3-chloride.html

Is wel een beetje erg veel "borrelnootjes" ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 14 december 2017 13:05:03 (28%)

vergeten

Golden Member

Op 13 december 2017 10:29:43 schreef Tidak Ada:
[...] Helaas zijn die hier in de omgeving uitgestorven, maar een PE mantelbuis is misschien ook een oplossing.

Ik heb een stuk RVS liggen van het onderstaande.
buitendiameter 27,3mm
binnendiameter 20,3mm
Dik genoeg?

Welke lengte heb je nodig?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zoek een stekker voor op de kachelweerstand van een Renault Clio MK3 Phase I. Ik heb al iets gevonden, maar die @$@!##!#$ durven 40 euro te vragen voor een stekker.

Ik heb 'm ook al gezien op ebay (Duitsland), daar vragen ze er nog steeds 22 euro voor. China is geen optie, ik heb 'm begin volgende week nodig.

De stekker die ik nodig heb ziet er zo uit:

En die past hier op:

//edit
Ik heb het stekkertje! Gewoon Renault gebeld. Ja, ik ben van de internet-generatie. 10 euro incl. uitleg van een monteur. Sloop was ik geweest, maar het probleem is dus dat de stekker aan een kabelboom vast zit. Dan moet ik of het stekkertje afknippen óf de kabelboom twee keer uitbouwen (bij de sloop en bij mijn eigen auto).

Arco

Special Member

Als het snel en goedkoop moet zou ik naar een autosloperij toe gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@vergeten:
Je hebt mail

@bprosman:
OCTAMEX levert nog.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

@necessaryevil
Bij automotive denk ik altijd aan Rick Donkers maar eerlijk gezegd heb ik niet op zijn website gekeken.

https://www.rdae.nl/

@Tidak, helaas niet op voorraad.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 14 december 2017 11:34:06 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 december 2017 09:08:22 schreef EL83:
Het armatuur vervangen word lastig denk ik, onlangs is de kabel vervangen door een vmvk 5x2,5 van lamp naar lamp. Ik kan inderdaad misschien beter eens rondkijken voor led buiten armaturen met 2 kabel invoeringen.

Een lamp heb ik gisteren eens open gepeuterd (melkwitte dome eraf) en zoals ik verwachtte is een led chip verbrand. Deze doorverbondenn en de lamp zonder dome teruggeplaatst, door het weglaten van de melkglazen dome komt nu hetzelfde of misschien wel iets meer licht vanaf.

Dit lijkt mij misschien een langdurige fix, aangezien er nu rond de 1W minder warmte in de lamp komt en doordat de dome van de led lamp is deze nu beter zijn warmte kwijt kan.

Ik gebruik hier al 2 seizoenen een LED-filamentlamp uit de Volksrepubliek als controle licht voor een verwarmingskabel. Die brandt bij kou dag en nacht en is nog steeds niet stuk.

Daartegenover heb ik al heel wat 10W bouwlampjes verbruikt, die als verlichting in een koof boven het aanrecht zitten.
Ik ben er achter gekomen dat die waarschijnlijk overgedimensioneerd worden :( bedrijfstemperatuur tussen dee koelvinnen is c.a. 45°C

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als je spots echter in een koof hangt kan de warmte niet goed weg, nekt ze een stuk sneller. vaak is de warmtepasta ook te dik gesmeerd. veel armaturen zouden langer meegaan met een paar V minder op de leds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste gaf ik ook aan. Anderszins vind ik een Tcase van 45°C niet echt zorgwekkend.
Onder de koof is de temperatuur aanzienlijk lager. Anders wordt de situatie in een afzuigkap, waar de Tamb al ≥ 55°C is, een temperatuur van het lamphuis van 45°C te hoog. Die temperatuur binnen de afzuigkap is immers al hoger dan de Tcase van het armatuur, zodat die 0 calorieën kan afgeven en zelfs eerder warmte zal opnemen, met een stijgende temperatuur van het armatuur tot gevolg.

Een levensduur van minder dan 1 jaar vind ik echt ontoelaatbaar onder de in mijn situatie genoemde omstandigheden! Ik heb dan ook een nieuwe lamp gekregen.

Je opmerking m.b.t. de koelpasta onderschrijf ik volledig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hallo,

ik heb hier een apple cinema display 23" waarvan de power led flashed.
Op internet vind ik dit verify regulator

Ik heb de monitor aan een 24V voeding gehangen en een PC, en dan de output van die regulator gemeten en die was 4V (de input van de regulator is 5V).
Ik heb de regulator dan voorzichtig los proberen te solderen. De buitenste pootjes braken direct uit het plastic; en dat plastic is ook heel bros geworden.

Is dit een geschikte vervanger voor die voltage regulator?

overzicht print

losgesoldeerde regulator

Arco

Special Member

Ik vind het wel opvallend dat niet een afzuigkap eigenlijk iets doet om de verlichting te koelen.
(terwijl het toch simpel is om een heel klein deel van de luchtstroom via de ruimte met de verlichting te leiden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo'n 3,3V regelaar vind je op veel oude computer moederborden/ videokaarten nog wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 december 2017 00:55:58 schreef Arco:
Ik vind het wel opvallend dat niet een afzuigkap eigenlijk iets doet om de verlichting te koelen.
(terwijl het toch simpel is om een heel klein deel van de luchtstroom via de ruimte met de verlichting te leiden...)

Dan zou je een valse luchtstroom maken die de efficientie van zowel afzuiging als die van de LED verlichting nadelig zal beïnvloeden. Weg voordelen van de LED verlichting.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

Dat is inderdaad een standaard 1117 3V3. De ST variant die je linkt lijkt me prima. Ik kan het logo van die oude niet echt plaatsen, lijkt op een Griekse psi. Volgens internet zou het een NEC zijn, maar ik kan dat logo niet rijmen met NEC. Valkuil zou kunnen zijn dat verschillende fabrikanten verschillende specs hebben voor max stroom of temperatuur range bijvoorbeeld. Een datasheet van dit ding kan ik niet vinden dus dat blijft een (klein?) risico. Ik vind wel andere Apple gerelateerde berichten op 1117-3.3SJ.

@pa3gws: ja maar wel een andere package (afgaand op de foto)

This signature is intentionally left blank.

Dit topic is gesloten