vuurtorenlicht van de Brandaris op Terschelling

Sine

Moderator

Op 2 januari 2018 22:52:38 schreef testman:
een 2500W HMI lamp blijkbaar, de reserve lamp zit er al langs, schotel hoeven ze maar te draaien en ontsteken..

wat dacht je van de botlekbrug en nog diverse andere die na renovatie niks als ellende geven..

Uhu Fakenews ;)

Past aardig bij fake posts, fact chek test ... fact check.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 januari 2018 22:58:22 (67%)

klein is fijn

Moderator

Op 2 januari 2018 22:21:29 schreef fikkie:
Zoek maar eens op A 73, tunnel nijverdal....

Geen ervaring mee, maar ik hoor 'm wel eens op de radio. Ik denk dat we spul hier in Noord Holland beter in elkaar zetten. ;) Bijna geen storingen aan de tunnels en bruggen bij mij in de buurt, en daar vallen alle tunnels en bruggen rond het Noordzeekanaal en de Zaanstreek onder.

Het was overgens meer als reactie bedoelt op testman, die alle bruggen en tunnels in dit land een ramp noemt.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 2 januari 2018 23:36:11 (12%)

hoho, ik noemde de veiligheids systemen in die bruggen en tunnels een ramp. het oude spul doet het wel goed..

edit: er worden hier wel vaker dingen gemist, ik haal uit vage foto's nog heel wat info die anderen vaak missen.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Noordwijk_-_Vuurtoren_-_Lamp.J…

deze vuurtoren foto heeft wel een halogeenlamp, geen oude foto..

https://st.depositphotos.com/1719789/1337/i/950/depositphotos_13379772-stock-photo-lighthouse-bulb-and-lens.jpg

deze is ook halogeen, die vuurtorens zijn er dus wel meer.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 3 januari 2018 01:10:00 (61%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat blijkt, en daar heb ik je ook al vaker op aangesproken, als je het niet zeker weet pleur het dan ook niet hier neer. Zo simpel is het.

Nu kan het in dit geval dat beetje desinformatie niet zoveel kwaad, maar als je dat ook doet met advies wat door anderen wordt opgevolgd kan dat vervelende resultaten hebben.

vergeten

Golden Member

Op 2 januari 2018 18:44:38 schreef testman:
de lamp an sich is wel een lomp geval, maar de aansturing van de lamp kan ook gewoon stuk zijn geweest, relais, zekering, sleepring versleten..

Meestal staat de lamp stil, heeft dan dus geen sleepring.
De reflector draait er omheen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

In de Brandaris zit tegenwoordig (althans, enkele jaren geleden) dit lampje:

https://www.uploadarchief.net/files/download/sam_0288.jpg

Het is een E40 fitting. Op de lampvoet staat: Philips HPI-T PRO 2000W/ 646 220V

Ik heb deze lamp ooit via-via gekregen. Deze lamp heeft zijn max branduren gehad en werd preventief vervangen, hij zou t dus wellicht nog doen. Ik kan hem alleen niet testen aangezien ik niet over de juiste ballast e.d beschik.

Op 2 januari 2018 22:19:29 schreef ohm pi:
[...]Ze kunnen die lampen gewoon weglaten. Iedereen heeft toch een GPS-ontvanger. Dan weet je op een paar meter nauwkeurig waar je zit.

Iedereen heeft tegenwoordig ook navigatie in zijn auto/telefoon zitten, zullen we dan ook maar de verkeersborden weghalen?
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het erg fijn is om zulke lichtopstanden te hebben langs het water. Je weet dan goed waar je vaart en je kan je daarmee beter oriënteren dan enkel op gps aangezien dan ook visueel kan zien waar je op af vaart. Bovendien kan gps uitvallen en heeft vooral de pleziervaart niet altijd gps aan boord.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Ik heb jaren geleden de Goereese Sluis elektrisch gerenoveerd.
Het oude spul was veel fraaier en bedrijfszekerder dan wat er nieuw in ging.
Siemens S5 PLC's werden vervangen door ABB..
Je wil niet weten wat voor ellende daardoor gekomen is..
Bruggen die niet meer (zelfs met de hand) dicht wilden, enzo..
En meestal op vrijdagavond..
Dan wil je naar huis, maar het gaat niet , wat je staat zelf ook voor die brug |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

hebben vuurtorens vandaag de dag niet meer een monumentele/historische waarde als nog echt een waarde als navigatie voor de zeevaart?

ik vraag me af wie er nog op het licht van de brandaris navigeert.
en dan heb ik het over de vuurtoren, niet over deze brandaris:
http://www.dutchtaste.com/images/brandaris.jpg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Vuurtorens zijn nog steeds Lichtbakens.Ze worden ook nog steeds onderhouden.
Het is denk ik in havens b.v. belangrijk,om de vaargeul aan te houden.
GPS heb ik mn bedenkingen over, een paar meter mis en je zit zo op de klippen >:)
En de Brandaris heet officieel Verkeerscentrale Noord, ze zullen wel meer hebben dan een lampje..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@testman, mijn zoon rijd nu bijna 2jaar elke dag door de nieuwe A4 tunnel bij Schiedam de Benelux de Botlek en de laatste in de A20 maar heb hem nog nooit gehoord dat er iets op tilt gegaan is. Zowel op de heenreis als de terug reis .
Na renovatie is wel de botlekbrug een probleem geweest.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 2 januari 2018 20:20:43 schreef testman:
dat was het vroeger wel, die dingen zijn 150 jaar oud in veel gevallen. tegenwoordig maakt men handig gebruik van de hoogte om zenders, bakens ed erop te zetten voor de scheepvaart.

t blijft nog steeds een baken, men vaart op het licht van die vuurtorens om niet tegen de kust te knallen. mist er 1 dan ben je referentie kwijt als schipper. tegenwoordig zijn er alternatieven die ze kunnen gebruiken, maar 80 jaar terug was er niks..

van de week is er nog een vrachtschip tegen een boorplatform gevaren, had behoorlijk averij zowel schip als het platform. en voor t weekend nog een cruise schip tegen een snelweg pijler, niks met vuurtorens te maken, maar wel met hoog water in de rijn. t water stond dik 5 meter hoger als normaal, men zag de pijlervoet gewoon niet..

Ik heb GPS op m'n fiets, dan mis of raak ik niets. Zicht is toch allang niet meer het enige middel in dat soort situaties?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 3 januari 2018 01:33:21 schreef meander:
In de Brandaris zit tegenwoordig (althans, enkele jaren geleden) dit lampje:

[afbeelding]

Het is een E40 fitting. Op de lampvoet staat: Philips HPI-T PRO 2000W/ 646 220V

Ik heb deze lamp ooit via-via gekregen. Deze lamp heeft zijn max branduren gehad en werd preventief vervangen, hij zou t dus wellicht nog doen. Ik kan hem alleen niet testen aangezien ik niet over de juiste ballast e.d beschik.

die HPI-T lampen ken ik wel, staan veel op voetbalvelden ed. daar heb ik er meerdere van gezien in slechte staat, klappen kapot soms. vandaar dat men ze preventief vervangt. hoewel een 230V model niet vaak voorkomt, meestal 400V modellen omdat de stroom lager is, ook gunstiger met de kabels rond het veld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

In het verleden waren de vuurtorens levensnoodzakelijk voor een veilige scheepvaart. Ik betwijfel of ze nog dezelfde plaats innemen in de navigatie. Bij mist ging er ook vaak een misthoorn aan met dezelfde frequentie als het licht. Ik denk dat moderne zeeschepen deze misthoorn niet eens meer zullen horen.

Moderne schepen hebben niet 1 GPS aan boord maar meerdere. Ik ben onlangs op een splinternieuw baggerschip geweest. Het hing voor 3 dagen aan walstroom. 3 groepen en niet alle systemen konden worden gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Op 3 januari 2018 10:01:18 schreef buckfast_beekeeper:
In het verleden waren de vuurtorens levensnoodzakelijk voor een veilige scheepvaart. Ik betwijfel of ze nog dezelfde plaats innemen in de navigatie. Bij mist ging er ook vaak een misthoorn aan met dezelfde frequentie als het licht. Ik denk dat moderne zeeschepen deze misthoorn niet eens meer zullen horen.

Dat heet een nautafoon.
Is meestal een frequentie van 110 Hz opgewekt door een (roterende) omvormer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

eerste tunnel dit jaar ligt er al uit https://nos.nl/artikel/2210323-plafond-zeeburgertunnel-naar-beneden-ge…

krijg je als men te hoog beladen erin rijd :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het erg fijn is om zulke lichtopstanden te hebben langs het water. Je weet dan goed waar je vaart en je kan je daarmee beter oriënteren dan enkel op gps aangezien dan ook visueel kan zien waar je op af vaart. Bovendien kan gps uitvallen en heeft vooral de pleziervaart niet altijd gps aan boord.

Dat dat fijn is bestrijd ik niet. Zoals ik al zei, altijd prettig om een licht te zien op de plek waar je het verwacht en alleen al uit nostalgie zou je die vuurtorens moeten laten (be)staan.

De vraag is wie daarvoor gaat betalen. Dat zal niet het Ministerie van IenW zijn. Want anno 2018 kun je moeilijk volhouden dat die vuurtorens essentieel zijn voor de navigatie. Net als de sextant, de pelorus, radiobakens, Decca en Loran zijn vuurtorens overbodig geworden in een wereld waar je voor de prijs van twee blikken antifouling een uitstekende, nauwkeurige, waterdichte GPS ontvanger kunt kopen die je dag en nacht, in mist, regen en bij windkracht 8 niet alleen vertelt waar je bent maar ook waarheen je gaat en hoe snel.

Hetzelfde lot als de vuurtorens zie ik binnenkort de bebakening ook ondergaan. Een virtuele boei (AtoN) kan met een muisklik worden geplaatst. Vergelijk dat met de kosten die je moet maken voor een fysieke boei die moet worden geplaatst, verankerd en onderhouden.

Je kunt betogen dat niet iedereen GPS en AIS aan boord heeft maar ik vrees dat dat een achterhoedegevecht is. Net zo min als je met een paard en wagen de snelweg op mag zul je in de toekomst de zee niet meer op mogen met een schip zonder deze voorzieningen. Niet mijn ideaal overigens. Ik sta op het standpunt dat eenieder voor zichzelf mag weten of hij of zij in een boot op gegist bestek naar Engeland wil roeien :-)

Anoniem

Kees stelt een vraag,waarop hij het antwoord al kent, maar waarom wordt er duchtig gediscuteerd over wat er aan de hand was,terwijl de feiten duidelijk in de vele nieuwsberichten vermeld zijn. De eerste nacht van 2018 ontstak de lamp niet.
Een vuurtoren heeft twee hoofdlampen. Als de eerste faalt wordt de reservelamp automatisch ontstoken.
Hier was het de besturing die defect was, waardoor de reservelamp ook niet kon ontstoken worden.
Zo'n defect kan natuurlijk niet één twee drie gerepareerd worden en zeker op feestdagen en 's nachts duurt het wat langer voor men de juiste personen te pakken krijgt. Meer is er niet aan de hand.
Voor de scheepvaart had dit geen gevolgen omdat er voldoende navigatiemiddelen zijn en over het defect gecommuniceerd was.Het enige akelige was dat de vuurtoren nog nooit zolang uit is geweest en dat dit voor de omwonenden vreemd moet aangevoeld hebben.

Dat is natuurlijk wat de media ons wijsmaken.
Wij weten dat Sjors en Sjimmie met de kolonel op avontuur waren en dat Sally geen lamp kan vervangen. :-)

Evarist

Golden Member

Op 2 januari 2018 16:10:30 schreef Lambiek:

Er zijn verschillende systemen bij vuurtorens.

https://www.nederlandsevuurtorens.nl/vuurtoren.php?vuurtoren=1

In jouw link staat dat de vuurtoren in 1924 geëlektrificeerd werd. Hoe werkte hij tevoren dan?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 januari 2018 12:27:45 schreef Paulussie:
[...]

Hetzelfde lot als de vuurtorens zie ik binnenkort de bebakening ook ondergaan. Een virtuele boei (AtoN) kan met een muisklik worden geplaatst. Vergelijk dat met de kosten die je moet maken voor een fysieke boei die moet worden geplaatst, verankerd en onderhouden.

Je kunt betogen dat niet iedereen GPS en AIS aan boord heeft maar ik vrees dat dat een achterhoedegevecht is. Net zo min als je met een paard en wagen de snelweg op mag zul je in de toekomst de zee niet meer op mogen met een schip zonder deze voorzieningen. Niet mijn ideaal overigens. Ik sta op het standpunt dat eenieder voor zichzelf mag weten of hij of zij in een boot op gegist bestek naar Engeland wil roeien :-)

Fysieke bakens zullen er nog wel een tijdje blijven op de vaste plaatsen. Ook nog aan werkzaamheden. Een aantal radarbakens zijn ondertussen al verdwenen, zoals aan het kasteel 'de bocht' op de Rupel tussen de 'koeiestaart' en sluis klein Willebroek. Ook de scheepvaart moet mee met zijn tijd.

Vanaf 1/1/2018 dient de binnenvaart in gans België met AIS te varen (voorheen was alleen de haven van Antwerpen verplicht). Heel handig voor de binnenvaartbegeleider die via het visuris platform alle bewegingen in zijn sector kan opvolgen. Op korte termijn zal AIS ook verplicht worden voor gemotoriseerde pleziervaart op de bevaarbare waterlopen en kanalen. De binnenvaartbegeleiding is al geruime tijd vragende partij om marifoon algemeen te verplichten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Evarist, hoe werkte verlichting voordat elektriciteitsdistributie algemeen was? Net als de straatverlichting op gas zeker? De tijd van een houtvuurtje zal al wel voorbij geweest zijn.

Hubie

Special Member

15 olielampen met verzilverde reflectoren,lees ik net in een boek over de Brandaris.

toendertijd waren die vuurtorens dan nog bemand wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 3 januari 2018 14:32:57 schreef testman:
toendertijd waren die vuurtorens dan nog bemand wrs..

Leuk als je een pizza besteld had..tegen de tijd dat je beneden kwam, was hij koud >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die kwam men dan brengen met paard en kar, dus koud was ie toch al :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Op 3 januari 2018 14:32:57 schreef testman:
toendertijd waren die vuurtorens dan nog bemand wrs..

Alleen de vuurtorens van Terschelling,Schiermonnikoog en Ouddorp zijn 24/7 bemand.