Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het erg fijn is om zulke lichtopstanden te hebben langs het water. Je weet dan goed waar je vaart en je kan je daarmee beter oriënteren dan enkel op gps aangezien dan ook visueel kan zien waar je op af vaart. Bovendien kan gps uitvallen en heeft vooral de pleziervaart niet altijd gps aan boord.
Dat dat fijn is bestrijd ik niet. Zoals ik al zei, altijd prettig om een licht te zien op de plek waar je het verwacht en alleen al uit nostalgie zou je die vuurtorens moeten laten (be)staan.
De vraag is wie daarvoor gaat betalen. Dat zal niet het Ministerie van IenW zijn. Want anno 2018 kun je moeilijk volhouden dat die vuurtorens essentieel zijn voor de navigatie. Net als de sextant, de pelorus, radiobakens, Decca en Loran zijn vuurtorens overbodig geworden in een wereld waar je voor de prijs van twee blikken antifouling een uitstekende, nauwkeurige, waterdichte GPS ontvanger kunt kopen die je dag en nacht, in mist, regen en bij windkracht 8 niet alleen vertelt waar je bent maar ook waarheen je gaat en hoe snel.
Hetzelfde lot als de vuurtorens zie ik binnenkort de bebakening ook ondergaan. Een virtuele boei (AtoN) kan met een muisklik worden geplaatst. Vergelijk dat met de kosten die je moet maken voor een fysieke boei die moet worden geplaatst, verankerd en onderhouden.
Je kunt betogen dat niet iedereen GPS en AIS aan boord heeft maar ik vrees dat dat een achterhoedegevecht is. Net zo min als je met een paard en wagen de snelweg op mag zul je in de toekomst de zee niet meer op mogen met een schip zonder deze voorzieningen. Niet mijn ideaal overigens. Ik sta op het standpunt dat eenieder voor zichzelf mag weten of hij of zij in een boot op gegist bestek naar Engeland wil roeien