Voorkomen van hoge inrush current

Tidak Ada

Golden Member

[mod edit]
verhuist vanuit een antiek topic. Intussen was er ook een nieuwe discussie ontstaan die Eric graag in een nieuw topic wou voortzetten.
Hou het on-topic aub
GJ_

[/mod edit]

Even een 'scheve schaats', die hier toch weel past:
Ik heb hier nog steeds en 5V 325A trafo voor puntlas doeleinden staan, die ik wil aansluiten.
Momenteel zit ik met een een-fase aansluiting 35A. De bedoeling is (om andere redenen) over te gaan naar 3×25A. Is die kleine 8A plus inrush nog acceptabel met 25A hoofdzekeringen? Ik denk er over die trafo op de wasmachine groep te zetten en gelijktijdig werken te vermijden.
Hoe kan ik ook hier de inrush current begrenzen? Varisors in kombinatie met de relaisschakeling uit "Schaklingen" of is er een beter idee ??

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 27 februari 2018 19:44:47 (1%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik kan me zomaar indenken dat een oud huis met veel lengte vd draad, en lassen voor die bij je trafo is al genoeg dempt, zeker als de voedingskabel naar je hoofdkast ook nog lang en dun is.

het hangt van je HAK af, heeft die geen mogelijkheid voor 3 zekeringen 25A dan komt er een nieuwe HAK, samen met (slimme) meter. en die zal automaten krijgen,3x C25. als je nog smeltzekeringen hebt in de hoofdkast ben je beter af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 26 februari 2018 17:21:08 schreef Tidak Ada:
Even een 'scheve schaats', die hier toch weel past:
Ik heb hier nog steeds en 5V 325A trafo voor puntlas doeleinden staan, die ik wil aansluiten.
Momenteel zit ik met een een-fase aansluiting 35A. De bedoeling is (om andere redenen) over te gaan naar 3×25A. Is die kleine 8A plus inrush nog acceptabel met 25A hoofdzekeringen? Ik denk er over die trafo op de wasmachine groep te zetten en gelijktijdig werken te vermijden.
Hoe kan ik ook hier de inrush current begrenzen? Varisors in kombinatie met de relaisschakeling uit "Schaklingen" of is er een beter idee ??

Ik zou zeggen: check eerst of je toepassing een grote inrush heeft. Afhankelijk van de aard van de inrush kunnen verschillende oplossingen handig zijn. In het geval van de puntlasser kan je een inrushbegrenzing toevoegen, maar je beperkt er ook de lasstroom mee. Andere toepassingen vereisen misschien een wat minder hoge instantane stroom.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 27 februari 2018 19:43:14 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

@TM:
Die HAK moet sowieso vervangen worden; Ik krijg mijn aansluiting via een 'peep-hole' van uit de hoofdzekeringskast van de buren.
Ik hoop dat ze preventief voldoende leggen voor 3×40A, dan is alles toekomstgericht (gas weg). Aansluiting blijft natuurlijk afgezekerd met 3×25A

@Kruimel
Ik dacht dan ook aan die inschakelvertraging uit "Schakelingen" van CO.
Tijdens de inrush begrenzen de NTC's de stoom en na enige tijd of tijdens een las, zorgt een relais of triac (de besturing loopt toch al middels triac's) dat de stroom maximaal kan worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

@Tidak Ada:

Betreft het hier dan ook een lasapparaat? Dat had ik gemist... In het geval van dit lasapparaat heb ik een vermoeden dat ze een zeer ondergedimensioneerde transformator hebben gebruikt en dat die zeer afhangt van de belasting aan de secundaire kant. Ik heb het vermoeden dat elke keer dat je een las maakt en slecht contact maakt de transformator in verzadiging gaat bij gebrek aan magnetiseringscapaciteit. Het is een beetje als een magnetrontransformator die ook nog weleens zo krap bemeten zijn dat die in verzadiging gaan zonder secundaire belasting. Sine toont hier (link) heel mooi wat daarvan het gevolg is. Een NTC helpt hier niet erg goed tegen, en is bovendien juist op het moment dat je wel een belasting aangesloten hebt een bottleneck voor je laswerk.

benleentje

Golden Member

Volgens mij klopt je redenering niet helemaal. Bij gelijkspanning zou je theorie wel kunnen kloppen (maar een absurd grote spoel vereisen)

Een aantal van mijn voedingen met groot vermogen en thyristor voor regeling van Philips hebben daarom ook een spoel aan de primaire kant zitten. Zonder die spoel zou de zekering er gelijk uitgaan. De spoel is vaak net is iets groter dan de transformator zelf.
Mijn 2 Amerikaans voedingen met thyristor regeling hebben een absurd grote spoel.

De spoel zorgt voor een meer gelijkmatig stroom zonder die enorme pieken die de zekering eruit laten knallen.
Bij gelijk spanning of beter gezegd een langzaam veranderende stroom doe een spoel juist niets.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb hier nog steeds en 5V 325A trafo voor puntlas doeleinden staan, die ik wil aansluiten.

Ik heb van een magnetron trafo een puntlas apparaat gemaakt, je moet op de top van de sinus inschakelen, dan gaat het prima. Enigszins aangepaste Arduino code en schema van deze site gebruikt:

http://www.avdweb.nl/arduino/hardware-interfacing/spot-welder-controll…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 februari 2018 21:39:45 schreef testman:

in t verleden heb ik deze situatie ivm elektrisch koken gezien, de eigenaar moest daar wel een mantelbuis aanbrengen naar buiten, 70mm pvc in die speciale uit 1 geheel gebogen bocht voor netaansluitingen.

Ik heb indertijd toen ik de stoep voor de voordeur stortte een Tyleen leiding met een lumen van 26 mm geleegd. Dat hebben ze vanwege de hak- en breekwerkzaamheden geaccepteerd. 4×6² VMYkas gaat daardoor. Dat zou voldoende zijn.

We hebben nu een 3kW oven en koken nog op gas. Zodra dat verdwijnt moeten we dus over gaan op inductie, wat resulteert in een 4 pits kookplaat plus en 3-4kW wok brander (wat zijn die dingen g*dvergenten duur!! >1k€/kW). Dat is dus mijn reden om over te stappen op 3-fasen.

@Kruimel
Het betrft de 'bekende' Philips 5V 325A trafo uit de buizen productie.

@Benleentje:
Ik heb een Delta 30V 10A voeding, die heeft die spoel ná de trafo zitten....

@Roland, je weet hoe ik met microcomputers weet om te gaan >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Eric, die site verkoopt ook een kant en klare print ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou niet alleen op de top van de sinus inschakelen (wat je ook best met analoge elektronica kan doen, zonder microcontrollers als je dat wilt), maar ook op de tegengestelde helft van de sinus, tegenover de helft waarop je hem hebt uitgeschakeld. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld altijd op de positieve helft in te schakelen, en altijd op de negatieve helft uit te schakelen.

Je hoeft niet precies op de top te schakelen, ongeveer is goed genoeg; 5ms vanaf de nuldoorgang is niet heel moeilijk, of je neemt de nuldoorgang van de stroom door een capacitief of inductief circuit of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Er heeft daarvoor ooit en schema in Radio Elekronica gestaan onder de titel "Cosinus Regeling". Het was bedoeld voor een meer lieaire lichtregeling van een dimmer. Het faseverschil van die cosinus is precies wat je moet hebben. Schakel daar op de nuldoorgang, dan zit je op top.

Overigens heb ik bij de set een sturing van Philips, die zowel schakeltijd als aantal sinussen regelt voor de perfecte las.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad de werking en aansluitingen te doorgronden. Mogelijk helpt dat apparaat ook nog eens die inrush te vermijden....

Zolang ik dat nog niet heb uitgevogeld, zal ik me met eenvoudigere methoden moten behelpen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan je m dan niet wat terug wikkelen en tussen 2 fasen zetten?
Ik dacht dat dag ook kon?

zit sinds 2009 in de PV.

en met 3x25 kan je prima zonder gas hoor.
draait bij mij al even zo.

zit sinds 2009 in de PV.
Lambiek

Special Member

Misschien kun je dit aanpassen.

Dan met een start en stopknop maken in plaats van een potmeter. Dan krijg je een softstarter, triac zal ook aangepast moeten worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, met en oventje van 1,5kW, wat je eens in de maand gebruikt om een cake of appeltaart te bakken, maar geen 3kW oven plus een kookplaat en een wokbrander van >3kW (kleiner heeft geen zin want een echt (gas) wokbrander heeft al 7-15 kW).
Ik heb absoluut geen zin om wekelijks de netbeheerder te moeten bellen omdat en apparaat het hoge aanloopstroom (waarom toch altijd dat Engels :( )

@Lambiek:
Dat komt in grote lijnen overeen met die cos-regeling, maar dan met IC's
Het grootste deel (en meer: perioden teller) zit dus al in die Philips kast.
Ik zal het schema iig bewaren.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 februari 2018 11:21:13 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Kruimel

Golden Member

Op 26 februari 2018 23:23:40 schreef Tidak Ada:
[...]
Het betreft de 'bekende' Philips 5V 325A trafo uit de buizen productie.
[...]

Mij niet bekend... Wat is er zo bijzonder aan? Alleen dat hij heel groot is toch? Ik denk dat de puntlasser in de andere topic magnetisch gezien domweg te klein gedimensioneerd is, dat geeft problemen met een kernmagnetisering en verzadiging bij geen belasting. In het geval van een "fatsoenlijke" transformator (ik neem aan dat die Philips dat is) zal dat laatste punt geen issue zijn. Inschakelen in de piek van de netspanning is altijd aan te raden bij inductieve lasten.

Tidak Ada

Golden Member

Er zijn een aantal mensen in Heerlen geweest, waar die kastjes samen met laskoppen werden verkocht.
Ik heb daar de laatste uitvoering van, die is volledig digitaal. De oudsten werkten nog met thyratrons.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

@ Tidak,

Wat is hier het vermogensgedeelte van de kast?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

OP de foto zie je twee zwarte 6mm² draden die met twee dikke bouten zijn bevestigd aan een trapezium vormig zwart kunststof blok. Dat is de Triac. Zit allemaal achter het grote blinde voorpaneel.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 februari 2018 15:02:54 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Oké, kon niet helemaal thuisbrengen wat dat voor iets was. Maar dat is dus de Triac. Zit wel een aardig stuurprintje voor, kan nu veel simpeler dan toen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Wet ik niet, hier zit dus nog een presettable counter in (Duimwielschakelaar) om het aantal perioden en dus de lasduur, te bepalen.

Dit is industrieel, dus degelijk. Het aantal IC's zal nu wel minder kunnen, maar dat zegt niets over de complexiteit.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 februari 2018 15:15:07 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Oké, dus het lassen wordt er ook mee geregeld. Maar het gaat nu toch alleen over het inschakelen van je trafo?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, mijn vraag ging er over of ik nog iets moet doen aan de aanloopstroom tijdens het inschakelen, vergat (ben grieperig) alleen dat een en ander aan de primaire kant wordt geregeld, zodat de trafo bij iedere las opnieuw wordt ingeschakeld).

Dan zal ik er dus flink rekening mee moeten houden met het indelen van de groepen en de zekering(automat)en.

Ik wilde beginnen eerst die laskop en trafo te gaan gebruiken en dan trachten de aansluitingen van die stuurunit te achterhalen.

Vandaar dat ik er over ben begonnen, bij het voorbereiden van opschaling naar 3-phasen in verband met uitsluipen aardgas.
Het zit namelijk zo dat ik me aan het voorbereiden ben op een aantal verbouwinkjes en dan is di opschaling gelijk mee te financieren. Geen direct relevante informatie, maar het maakt de situatie duideliijker: Een hoofdzekering van 25A (per fase) kan minder hebben dan de huidige 35A. Zo simpel ligt het eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 februari 2018 15:35:23 (45%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2018 15:24:26 schreef Tidak Ada:
Ja, mijn vraag ging er over of ik nog iets moet doen aan de aanloopstroom tijdens het inschakelen, vergat alleen dat een en ander aan de primaire kant wordt geregeld, zodat de trafo bij iedere las opnieuw wordt ingeschakeld.

Waarom zou je iedere keer opnieuw inschakelen bij een las, je last toch als je stiften "met uiteraard je materiaal er tussen" op elkaar komen. Het kan wel natuurlijk iedere keer opnieuw starten.

(ben grieperig)

Beterschap.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.