Op 24 maart 2018 11:42:23 schreef Evarist:
@fcapri. In mijn auto zit geen motortemperatuurmeter en geen buitentemperatuurmeter. Ik heb ook al gedacht om dat in te bouwen.
Kan je de reeds aanwezige sensoren van het motormanagement daarvoor gebruiken?
ik heb de originele sensoren gebruikt, maar ik heb wel een oldtimer die op de oude manier werkt.
mijn dashboard heeft een 10V regelaar zitten, en die 10V komt op het bimetaal metertje en de sensor in kwestie.
naarmate de weerstand van de sensor veranderd, zal er meer/minder stroom lopen en wijkt het bimetaal af van het metertje.
ik meet de spanning op dat gemeenschappelijk punt en massa (dus eigelijk de spanning over de temperatuursensor.
de benzine vlotter was peanuts, die is lineair. maar zo een temperatuursensor is dat niet. eerst heb ik de berekening moeten uitdokteren van spanning naar weerstand, dan van weerstand de formule moeten vinden naar temperatuur (hyperbool).
het kan VEEL makkelijker als ge gewoon een 5tal punten vind en daar een map van maakt (bv 0°C = 1000ohm, 20°C = 500ohm, 40°V = 420ohm, 60°C = ..., 80°C = ..., 100°C = ...). het blijft natuurlijk nog altijd een benadering. bij mij is het belangrijk als ik een afwijking zie (als ik altijd op 88°C rijd, en morgen duid die 96°C aan op dezelfde rit, zit er iets fout.
als je canbus hebt, kan je misschien met de arduino die afluisteren en het gewenste bericht onderscheppen?