Arduino Uno r3

Halo ik heb een printje gekregen omdat eens na te zien welke processor daar voor kan gebruikt worden , het is voor de eerste keer dat ik van dat printje
hoor en ik weet niet wat daar voor nodig is om die in werking te krijgen wat ik ook wil mede delen daar zit een voetje in met 28 pennetjes en ik weet wel dat daar een chip in moet , wat ik eerst gedaan heb is het printje aan een pc aangesloten en daar gaat een groen ledje branden en ook blijft het gele ledje aan , graag had ik geweten of iemand mij daar mede kan helpen welke chip ik daar moet insteken en welke driver daar voor nodig is.
Beste dank

welke processor daar voor kan gebruikt worden

ATMega328

welke driver daar voor nodig is.

Zit er een ATmega16U2-MU op de print ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik snap de vraag niet. Als je een Arduino Uno hebt, dan weet je toch ook welke processor daarop zit? En hoezo zit er nu geen micro op? Normaal zit er ook geen socket op... Vaag.

Welke driver hangt af van welke USB-UART chip erop zit. Even met een loepje kijken en je weet het.

[edit] Antwoorden hieronder: ok, dank, wist ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Er zijn zgn UNO developmentboard waar een DIP socket op zit voor een controller. Zo kun je op een 'normale' manier de controlleren programmeren en testen om hem er later uit te halen en in een schakeling op een DIP socket te zetten.

Controller die er in gaat is de ATMega328(p).
De p versie is voor de low power uitvoering en heeft iets meer mogelijkheden.

@Roland van Leusden ja er zit een ATmega16U2-MU op de print
Gr

@flipflop op het printje zit alleen een Tmega16U2-MU op en een leeg 28 pennen voetje nu wil ik alleen maar weten welke ik daar voor kan gebruiken
een atmega 8 of 328p of andere om te weten te komen dat het printje nog goed is?
€wvdakker bedankt dan ga ik die gebruiken die u aanduidde.
Gr

Als je een losse AtMega328 gaat aanschaffen, dan moet je er wel op letten dat die een Arduino bootloader aan boord heeft. Af fabriek is dat niet het geval, en dan werkt het niet met de Arduino IDE.

Als je de spullen hebt dan kun je die wel zelf erin zetten maar ik ben bang dat je dat niet hebt.

Anoniem

Op 22 maart 2018 21:43:21 schreef deKees:
Als je een losse AtMega328 gaat aanschaffen, dan moet je er wel op letten dat die een Arduino bootloader aan boord heeft. Af fabriek is dat niet het geval, en dan werkt het niet met de Arduino IDE.

Je kunt een 'kale' 328(p) prima via de IDE programmeren. Alleen niet via de USB interface. Je hebt een AVR programmer nodig. Kosten niks op Ebay en je kunt zonder bootloader aan de slag. Spaart weer geheugen.

het is opgelost ik heb een ATmega328P gevonden en die in het 28 pin Din voetje gedaan de usbkabel in pc groen geel oranje begon te pinken .
nu nog een bestandje vinden die verschillende ledjes kunnen aan en uit doen.
wat ik ook graag weet kent er iemand Tinkercad het schijnt dat het goed is
voor arduino?
Rapperder

Evarist

Golden Member

Hier staat hoe je een bootloader in de Arduino doet.

https://www.arduino.cc/en/Hacking/Bootloader

Probeer verder de Blinking LED eens. Als de gele led pinkt is je Arduino OK.

https://www.arduino.cc/en/Tutorial-0007/BlinkingLED

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik heb dit geprobeerd met wat u aangeduid had bedankt het werkt ik heb deze code opgeladen .

int ledPin = 13; // LED connected to digital pin 13

void setup()
{
pinMode(ledPin, OUTPUT); // sets the digital pin as output
}

void loop()
{
digitalWrite(ledPin, HIGH); // sets the LED on
delay(1000); // waits for a second
digitalWrite(ledPin, LOW); // sets the LED off
delay(1000); // waits for a second
}

Evarist

Golden Member

Rapperder, leuk speelgoed, niet?
Ik bestuur mijn CV met een Arduino en meet de inhoud van mijn regenwaterput met een Arduino.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ik heb een arduino in mijn auto zitten die het klokje, de datum, de motortemperatuur en de brandstof meet in de tank. die geeft dan ook de gemiddelde afstand terug dat ik nog kan rijden.
nu bezig een arduino in mijn ligfiets te monteren die de stroom van de zonnepanelen meet, de accuspanning en stroom meet, de lichten aanstuurd (deels PWM, deels 0 of 100%) en een display om alles weer te geven. daar zou ik de cadans en snelheid nog willen mee meten.

hele leuke dingen en het kost amper geld

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Evarist

Golden Member

@fcapri. In mijn auto zit geen motortemperatuurmeter en geen buitentemperatuurmeter. Ik heb ook al gedacht om dat in te bouwen.
Kan je de reeds aanwezige sensoren van het motormanagement daarvoor gebruiken?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

Op 23 maart 2018 16:22:36 schreef Evarist:
Hier staat hoe je een bootloader in de Arduino doet.

https://www.arduino.cc/en/Hacking/Bootloader

[...]

heb je dit al eens geprobeerd?
ik wel! het werkt voor geen meter! heb een AVRISP MKII die het prima doet in AVR studio op diezelfde arduino, maar een bootloader erin krijgen die werkt is mij nooit gelukt!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@Evarist ja dat is een luik printje dat is de eerste keer dat ik van Arduino UNO hoor ik ga daar op proberen wat ik er allemaal mede kan doen ik ga proberen daar een bestandje met een lcd Display te maken die de tijd min en seconden aanduid eventueel ook dag en jaartal ik zal wel zien hoe dat afloopt.Wat ik nog eens vraag kent er iemand Tinkercad
ik heb gehoord dat men daar op kan verder gaan?
Gr Rapperder

Evarist

Golden Member

Op deze link vind je een leuk boek over de Arduino.
Als het te duur moest zijn stuur me dan een mailtje.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 24 maart 2018 11:42:23 schreef Evarist:
@fcapri. In mijn auto zit geen motortemperatuurmeter en geen buitentemperatuurmeter. Ik heb ook al gedacht om dat in te bouwen.
Kan je de reeds aanwezige sensoren van het motormanagement daarvoor gebruiken?

ik heb de originele sensoren gebruikt, maar ik heb wel een oldtimer die op de oude manier werkt.
mijn dashboard heeft een 10V regelaar zitten, en die 10V komt op het bimetaal metertje en de sensor in kwestie.
naarmate de weerstand van de sensor veranderd, zal er meer/minder stroom lopen en wijkt het bimetaal af van het metertje.
ik meet de spanning op dat gemeenschappelijk punt en massa (dus eigelijk de spanning over de temperatuursensor.

de benzine vlotter was peanuts, die is lineair. maar zo een temperatuursensor is dat niet. eerst heb ik de berekening moeten uitdokteren van spanning naar weerstand, dan van weerstand de formule moeten vinden naar temperatuur (hyperbool).
het kan VEEL makkelijker als ge gewoon een 5tal punten vind en daar een map van maakt (bv 0°C = 1000ohm, 20°C = 500ohm, 40°V = 420ohm, 60°C = ..., 80°C = ..., 100°C = ...). het blijft natuurlijk nog altijd een benadering. bij mij is het belangrijk als ik een afwijking zie (als ik altijd op 88°C rijd, en morgen duid die 96°C aan op dezelfde rit, zit er iets fout.

als je canbus hebt, kan je misschien met de arduino die afluisteren en het gewenste bericht onderscheppen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Evarist

Golden Member

Op 26 maart 2018 07:48:21 schreef fcapri:

als je canbus hebt, kan je misschien met de arduino die afluisteren en het gewenste bericht onderscheppen?

Hartelijk dank voor je reactie. Maar de Canbus uitlezen gaat boven mijn petje. En wat met een defect aan het management als het voertuig nog onder waarborg is?
Ik zal toch maar losse sensoren nemen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

canbus kan je uitlezen via je odb2 connector.
er bestaan ook toestellen waarmee je die data op je GSM kan zien
https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2012/06/torque-app-1.jpg

en dat kan met zo een adapter. bestaan met usb kabel, met wifi, met bluetooth... gewoon inpluggen, soft om je gsm zetten en je kan alle data bekijken die op de bus zit.
https://i2.wp.com/shop.repairservicemanuals.com/wp-content/uploads/2015/03/picture11.jpg?fit=397%2C362

ofwxel maak je zelf zo iets om dedicated de boel in te lezen, ofwel gebruik je zo een odb2 ontvanger en ga je van daaruit zelf over naar iets anders. want een gsm permanent in je auto gebruiken om wat data te lezen, is er misschien over (of als je een oude gsm hebt rondslingeren)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Arduino printje goed ik heb er al veel ledjes op aangesloten en geüpload alles was oké , nu heb ik nog een display gevonden 16x2 daar staat op de achterkant QAPASS 1602A ik denk dat dit nog afkomstig is van AVR van vroeger
en dat wil ik nu gebruiken bij het Arduino printje denkt u dat dit gaat werken?Wat ik nog wilde weten voor de aansluiting op de 16 pinnen ,
Pin 1 Massa , Pin 2 Voeding 5 Volt , Pin 3 midden potmeter , Pin 4 die gaat naar Arduino print pin 12 , Pin 5 naar pin 11 , Pin 6 naar pin 10 , Pin 11 naar pin 5 , Pin 12 naar pin 4 , Pin 13 naar pin 3 , Pin 14 naar pin 4 , Pin 15 weerstand 220 Ohm naar massa , en Pin 16 ook massa , is deze aansluiting goed? als deze goed is dan ga ik deze zo aansluiten en proberen wat het resultaat geeft .
Gr

die displays kan je idd gebruiken. ik soldeer er altijd een i2c controller aan zodat ik maar 4 draadjes moet aansluiten aan de RPI.

online zijn schemas genoeg te vinden hoe aan te sluiten, config is altijd hetzelfde

het type display is een 16x2 lcd karakter display (16karakter x 2 lijnen)

als je dat in google typt bij afbeeldingen, krijg je hopen schemas
https://i.stack.imgur.com/Y0xM1.png

dit is met een I2C pcb erop (ik soldeer die er altijd achterop zoals de 2de foto). op die manier houd je tenminste nog genoeg datalijnen open om andere hardware te kunnen aansluiten
http://domoticx.com/wp-content/uploads/Arduino-display-lcd-16x2-i2c-schema.png

https://s3-ap-southeast-1.amazonaws.com/a2.datacaciques.com/wm/3060565851/3847634475/1419223347.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 30 maart 2018 11:59:03 (32%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri bedankt wat ik ook wilde weten als men geen i2c controller heeft wat dan gaat dat dan ook nog , en moet op Pin 15 geen weerstandje aankomen naar de massa anders licht die toch niet op is dat zo? de i2c controller is dat het printje waar op staat LCM1602 11c met die vier draadje die er op gesoldeerd zijn?
Gr

Op 26 maart 2018 07:48:21 schreef fcapri:
[...]

als je canbus hebt, kan je misschien met de arduino die afluisteren en het gewenste bericht onderscheppen?

Je kan niet rechtstreeks op de CAN bus maar via ODB2 kan je wel parameters, over de CAN bus bekomen, opvragen middels PID's (parameter identifiers).
Torque doet dat op dezelfde manier. Maar het is leuker als je zelf wat in mekaar knutselt :-) . Aan de hand van een Arduino Mega2560 CORE (qua afmetingen een verkleinde versie van de Mega2560) en een bluetooth module met ELM327 kan ik opgevraagde data (boordspanning, motorbelasting, motortemperatuur e.d.) op een OLED display tonen op analoge en digitale wijze. Op een LCD display gaat ook maar de grafische mogelijkheden zijn dan beperkt, al is een Uno dan wel voldoende.
Meer info en sketch vind je op mijn Arduino blog onder "Arduinows!OBD2 deel 1 t/m 5".

de display licht nu op nu nog tekst invoegen eens gaan zien hoe ik dat in orde krijg , ik heb vroeger een tijd geleden dat gedaan met de software van myAVR Workpad Plus ga eens zien dat het hiermede ook gaat , de display licht al op dat is al een goed teken