Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

blackdog

Golden Member

Morge heren :-)

Tja, voor de opbouw van het frontje check ik altijd even bij mijn vriendin.
Dus zoiets van zou je die text niet meer naar links schuiven en dat b.v. omdraaien enz enz, ze is een goed klankboard.

Alleen haar kennis van electronica onderdelen is niet bestaand
en ze kan mij dan ook niet hierin corrigeren als ik weer eens zit te mutsen!

Ik zal er netjes de AD584KH van maken in het schema en op het front, als ik jullie toch niet had ;-)

Ik had er ook nog aan gedacht de 5V regelaar te voeden uit de 15V spanning.
Dat is niet wijs, want dat vergroot de dropout van de 15V regelaar,
de processor met aansturing van de LED's is de grootste verbruiker.
Vandaar dus ook de extra weerstanden in serie net de LED's en de low current LED's.
Misschien pas ik de 15V regelaar nog een klein beetje aan als ik wat metingen heb gedaan als alles aan elkaar hangt.
Nu is het dus al zo, dat bij 16V totale batterijspanning de schakeling nog net werkt en dat is gewoon goed.
Dat is iets meer dan 5,3V per batterij, dan zijn die batterijen echt wel leeg.

Nog niet alles heb ik laten zien, zoals de achterzijde, daar komen nog een aansluiting voor de temperatuur met de LM35 en een aansluiting om de 15V te kunnen meten, gewoon voor de leuk.

Nu weer even een server vervangen van een klant, het werk gaat gewoon door in het Paasweekeinde!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Je gaat toch niet voor dat schrijffoutje weer helemaal opnieuw een frontje maken? Ik zou dat niet doen....

Ik had inderdaad ook even zitten kijken naar die 5V regelaar. Maar de LM2950-50 mag tot 30V op z'n ingang hebben, en veel stroom hoeft hij niet te leveren, dus is inderdaad prima zo.

Nog niet alles heb ik laten zien, zoals de achterzijde, daar komen nog een aansluiting voor de temperatuur met de LM35 en een aansluiting om de 15V te kunnen meten, gewoon voor de leuk.

Temperatuur meten is inderdaad een goed idee. En, als je nu toch een luxe verie maakt, wellicht een vorm van low-batterij check toevoegen? Zodat je zeker weet dat je referentiespanning klopt, en je niet bedot wordt door een stel platte batterijen....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

De lege batterij detectie moet er nog in komen, maar zoals je al hebt gezien is het vrij druk op het frontje, dus extra LEDje is lastig.

Dus heb ik aan een andere oplossing gedacht, dat is b.v twee of alle vier LED's tegelijk te laten branden door door via een diode stroom in de basis van de schakel transistoren te injecteren.

Moet dit nog nakijken of dat gaat werken met de AD584.

Het schema is al aangepast, ook het plaatje op CO en in mijn Publisher ontwerp staat nu ook AD584KH.
Dat is allemaal geen probleem, dit sjabloon was zoals ik al zij de eerste die ik op het frontje aanbracht.

Als ik de Low Bat detectie heb uitgedacht komt er misshien nog wat tekst bij op het front om deze functie aan te geven.

Nu weer verder met uitzoeken waarom de driver van mijn RAID Array niet wil laden $!@42!24R@#Q4FQ! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Mooi gedaan en een net kastje.
Misschien kan je iets doen met de strobe ingang actieve zijn alle ledjes uit.
Ik ga als ik een mogelijk heb iets doen met de gevonden referenties, even iets anders doen dan uitpakken en denken hoe ik een en ander inricht :(

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ga als ik een mogelijk heb iets doen met de gevonden referenties

¿¿ hoe is dat in het Nederlands ?? :?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

Je wilt niet weten hoe mijn zinnen er soms uit zien, ik begrijp het zelf niet.

Kost zeer veel moeite alles leesbaar te houden, maar ik begreep Henk wel uitstekend :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik begreep Henk wel uitstekend

... of dat dacht je toch minstens ... :)

Ik kan er me ook wel iets bij voorstellen hoor, maar echt zeker ben ik niet, en mijn leesmodule houdt er een stevige verstuiking aan over ;)

PS dat jouw zinnen er soms niet uitzien wil ik sterk relativeren: het lijkt me duidelijk dat jij echt een taalhandicap hebt, en daar heel correct mee omgaat - en ik denk dat daar erg veel energie moet ingaan. Waarvoor dank en hulde!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha big_fat_mama ,

Dat krijg je als je eigenlijk geen tijd heb om te schrijven.
Dan wil je iets uitgebreider formuleren maar ja dan maar stuffen en dan hou je dat over :+ excuus hiervoor.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dag beste "Groet Henk",
Fijn dat je je deemoedig betoont - dat is niet iedereen gegeven! - maar wat bedoelde je nu eigenlijk?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha big_fat_mama,

Ik heb even pauze en kan nu een en ander beter formuleren Bram weet denk ik wel wat ik bedoel maar even voor jou.
Ik ben verhuist dat wil zeggen ik moest verhuizen vanaf 1 oktober urgent maar goed.
Het enige voordeel van verhuizen is dat je alles moet uitpakken en je dingen tegen kom waarvan je het meer wist dat je dat had.
Zo ben ik een doos met diverse referentie tegen gekomen AD584 AD586 AD588KH LTZ1000 heel veel BB spul OPA177EZ enz enz ook van Haris ADC DAC.
Dus wat ik wilde doen is een klein projectje ik heb mijn lopende zaken maar dat is nogal veel werk zo'n relatief gemakkelijk projectje is even iets anders als piekeren waar de werktafel moet staan.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welbedankt, beste Groet Henk, zo is het inderdaad heel wat duidelijker. Veel moed en sukses gewenst bij het uitladen - wat je daar vertelt is perfect herkenbaar :) Ik zie je verhaal tegemoet!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 18 maart 2015 21:04:46 schreef electron920:
@ heer miedema,

Leuk ontwerp even een korte schets van mijn situatie.
Zelf maak ik gebruik van een versterker met transistoren deze heeft 6 uitgangen 50 of 75 Ohm.
Dit is een push push versterker heel robust kan 1 Watt uit en heeft een lage fase vervorming <0,02 graden en een harmonische vervorming van 0,00018% en een zijband ruis van -165dBm

Gr Henk

Een 1W transistorversterker met een zijbandruis van -165dBm??
Zo'n apparaat zou ik wel eens willen zien.Zelfgemaakt?.
-165dBm =3x10-20 oftewel 3 honderdmiljoensten van een miljoenste van een mijoenste Watt.
Ik dacht dat zelfs parametrische versterkers gekoeld met Helium dat niet haalden.

Ha grotedikken,

Zal ik dan niet -165dBc gemeten hebben ;) :+ maar dan wil ook graag de afstand tot de Fo weten en die is 100Hz.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi zullen we weer terug gaan naar Spannings referentie's :-)

Omdat ik het aan de buitenkant redelijk netjes wil hebben, dacht ik dat ik voor de binnenkant ook maar "Full Monty" moest gaan...
Dus, de 15V voeding voor de AD584 is ook van redelijke kwaliteit en misschien leuk om deze ook naar buiten te brengen.
Dat houd dan direct in, dat er meer onderdelen in deze schakeling moeten komen om tegen stommiteiten beschermd te worden.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-07.png

De onderdelen in het groene kader zijn verdwenen, daar deze niet nodig zijn omdat bij het inschakelen Q2 dat is de J310 Fet,
altijd stroom trekt en dus de condensator C6 altijd begint te laden en dan de LT1021 wat spanning doorlaad en de +ingang meer spanning ziet,
dan zijn eigen offset en TADA het komt allemaal goed.
D1 is er bij gekomen voor als iemand spanning op deze uitgang zet, en dat Q2 hierdoor niet omgepoold kan worden.
En een unipolaire TVX diode die er voor zorgt dat de spanning die op de uitgang kan komen niet ver boven de 18V kan stijgen.
En bij het ompolen beschermd de normale diode drempel van deze TVS de uitgang.

De meest voorkomende mishandeling is natuurlijk het kortsluiten van de uitgang, daar is R6 voor en de extra transistor Q1.
De serie weerstand van de opamp uitgang naar de Gate van de Fet (R3) moet dan ook hoger worden in waarde.
Met de 47Ω die in het vorige schema zat, moet ik anders de kortsluitstroom van de LT1012 sinken, wat een slechte opbouw van de schakeling betekend :-)
De 4K7 is geen ankel probleem betreffende de stabiliteit, C5 zorgt voor de tegenkoppeling in de hogere frequenties, bina niets kan de opamp deren dat hem onstabiel zou maken.
Ook het kantelpunt van de 4K7 en de gate capaciteiten niet, is bij deze opbouw totaal ontressant.

De gekozen waarde van 150Ω voor R6 ligt nog niet vast, dit beteknd dat de stroom uit de drain van de J310 nu max 4mA is met de 150Ω.
J310 moet bij kortsluiting ook gekoeld worden, dus de stroom wil ik niet hoger hebben dan nodig voor een goede werking van de AD584KH Referentie.
Er komt nog een trimpunt bij de AD584KH deze verbruikt nog wat stroom en als de metingen zijn gedaan, bepaal ik de definitieve waarde voor R6.
Ik ga uit van lage stromen bij deze referentie omdat ik deze alleen voor het testen van universeel meters gebruik en dat is bijna altijd met impedanties boven de 1Meg.
Voor grotere belastingen zou ik als gebruiker van de AD584 eerst eens in de datasheet kijken, hoeveel de uitgang veranderd bij 1mA belasting, niet schrikken he :-)

Er is ook een heel klein trimbereik voorzien bij de LT1021 zodat de spanning netjes op 15V is af te regelen. (heeft totaal geen nut voor de AD584KH Referentie)
Voor 3,5 en 4,5 digitale voltmeters is de nauwkeurighied dan wel voldoende.

Mij eerst sjabloon voor de achterzijde is ook reeds gemaakt, dat ziet er ongeveer zo uit.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-08.png

Zoals hier zichtbaar is, gebruik ik een LM35 sensor voor de temperatuur meting.
Tenminste dat dacht ik gisteren, ik had een zakje van 9 stuks en ik dacht deze te gaan vergelijken met een mooie PT1000 sensor,
die 4 draads is aangesloten op een van mijn TEK meters.
De LM35 in een klein voetje gestoken en aangesloten op een 9V batterij.
Dat was 9 stuk nix, ebay bagger, ben kwijt via welke verkoper, maar het is geen LM35!
Twee anderen waarvan één deze week bij EOO gekocht die waren goed, de via EOO was het beste model van de LM35 en deze meet rond de 0,25C° verschil met de PT1000.
De PT1000 en de LM35 zittenstrak tegen elkaar aan geknoopt met ook de bedrading bij elkaar gehouden.
Hierna een ge-isoleerd dopje er omheen om zo min mogelijk last van termiek te hebben.

De LM35 sensor lijm ik bovenop de AD584KH, zodat ik zijn temperatuur meet, die volgens mij dominand is betreffende de temperatuur afwijking.

Ik zou zeggen, shoot @ it!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bram, mag ik een twijfeltje hebben bij P1? Als je alles zo rotsstabiel wilt hebben, dan gebruik je toch geen koolpotmeter? Kun je dan niet eerder een spanningsdeler vormen uit twee weerstanden en die (indien nodig) bijtrimmen met parallelweerstanden hetzij over de een of over de ander?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama, :-)

Op zich een goede opmerking, maar heb je goed naar het schema gekeken?
De inkoppel weerstadn staat als 10M gespecificeert.
Dit geeft een heel klein regelbereik en de drift van de potmeter en 10M weerstand spelen meer heel weining mee.

Het is trouwens voor iedereen die dit soort referenties gebruikt zeer noodzakelijk de datasheets goed uit te spitten
betreffende het trimmen van de referenties.

Bij "normaal" gebruik van de 5V LT1021 zal je een 50K potmeter moeten gebruiken een 27K weerstand
en een 1N4148 diode om het geheel goed temperatuur te laten tracken.
Bij de 10V LT1021 is de trimming alleen een potmeter en je mag een serie weerstand opnemen al je een kleiner trimbereik wilt.

Bij referenties van Analog Devices en b.v. Maxim is het weer anders, je zult als gebruiker dus goed de datasheet moeten lezen voor het beste resultaat :-)

Groet,
Bram

PS,
Net wat zitten meten aan mijn 0,1% 15PPM weerstanden, daar heb ik er 10 van liggen, en door een comby te maken kwam ik op 14,9999V uit zonder trimming met de LT1021 die in mijn breadbord zat, dus geen trimmer nodig :-)

Ik ga een lijstje maken met wat waarden bij verschillende temperaturen zodat je een betere indruk krijgt van de drift van deze referentie.
Daarom zit de LM35 sensor in dit kastje.

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 1 april 2018 18:25:54 (19%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vanavond weer even verder gegaan aan de 15V regelaar.
Deze heeft nu alle functies die nodig zijn als er ook aansluitingen naar buiten het kastje gaan.
Waarschijnlijk komen er nog ferrit kralen om de aansluitdraden,
maar dat zie ik later wel, het zijn in ieder geval de blauwe streepjes om de uitgangs draden.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-09.png

In mijn vorige post gaf ik al aan dat ik een aantal 20K 0.1% weerstanden had en
deze geselecteerd heb zodat de gain van de versterkertrap de afwijking van de LT1021-5V referentie zo goed mogelijk compenseerd.
Bij mij kwam ik aan 1-Digit afwijking op een 6,5 digit meter van de 15V uitgangsspanning.
Het trimcircuit met de 10Meg film weerstand geeft dan ook maar een erg klein regelbereik, want veel regelbereik is door de selectie ook niet nodig/gewenst.
Zoals ik wel vaker zeg, met een klein beetje extra inzet kan je zeer goede resultaten bereiken. :-)
De weerstanden van 20K monteer ik dicht bij elkaar en omwikkel ze met een dun laagje koperfolie voor de beste temperatuur stabiliteit.
Er is een kleine onbalans in dit schema, en dat is dat de opamp verschillende DC waarde ziet aan zijn ingangen.
De +ingang ziet vrijwel "0Ω" van d LT1021 referentie en de -ingang ziet R3, R4 en R6 parallel wat rond de 6K6 is.
Door de hle lage bias stroom van de LT1012 opamp valt dit weinig op in het geheel, beneden 1uV extra offset fout.

Ik heb de waarde van het filter een beetje aanggepast, en het is nu zo geschaald dat het kantelpunt zo rond de 100Hz zit.
Het filteren van de 1/F ruis gaat zo niet lukken, dan wordt de tijdconstanten erg groot
en met een beetje variatie van de belasting mag je dan weer minuten wachten voor je weer 15.0000V hebt.
Dat is niet nodig voor deze toepassing, wat hier wordt voorgesteld is ruim voldende voor mijn toepassing.
De filtering bestaat uit R6 en C5, en het tweede deel van het filter is R8 en C6.

De transistor Q3 voor de drop out detectie zit nu ook in het schema, wat hij gaat aansturen komt in een ander stukje schema.
De oplettende schema lezer zal misschien denken, heee je laat bij volle batterijen iets meer dan 1mA door de basis lopen (ja dat mag)
Zonde van de energie, nee dus, hij helpt gewoon mee met de AD584KH te voeden er is geen verlies (behalve dan in de BE overgang, pinuts!)
R9 kan nog iets hoger worden in waarde, dit hangt van de stroom af die de AD584KH gaat trekken,
ik gaf al aan dat ik voor de 10V stand er een trim mogelijkhied wou hebben en deze kost waarschijnlijk ongeveer 0,5mA door de trimpot.

Er is ook een weerstand gekomen naar de ingang van de LT1021-5V dit samen met een grotere waarde van de C1 condensator, deze helpen bij het heel houden bij misbruik van de uitgang.
Snelle veranderingen worden gedempt door de aangebrachte RC tijd.
Ik kan hier nog verder gaan met beveiligen, maar ik vind het wel goed zo, er zijn nu vijf componenten extra aangebracht om dit instrument heel te houden en ik vind het mooi zo.

Vinden jullie het anders of heb ik wat over het hoofd gezien, ik hoor het graag van jullie :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Na wat nadenken, heb ik besloten als basisprint een stuk dubbelzijdig print materiaal te gebruiken.
Het voordeel t.o.v. aluminium is dat het makkelijk te solderen is, en dan doel ik op de filtering voor de HF ontkoppeling van de uitgangen.
Deze kan dan kort naar de basiprint worden gedaan, later zal ik zien wat ik bedoel als ik de bedrading aan het aanbrengen ben.
Dit is het eerste gat in de basiprint voor de drie batterijen.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-10.png

En nu zijn ook de schakelaars vrij zodat het frontje weer op het kastje past.
De achterzijde van het frontje wordt als het goede label er op zit, aan de achterzijde ingespoten met grafietspray voor wat extra afscherming
daar de voorkant van het kastje plastic en papier is.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-11.png

De basisplaat is bijna klaar, aleen links van de batterijen moet nog een klein hapje uit de print worden gehaald voor de stekkerbussen
voor de temperatuur en de 5V uitgang.
Ik ga weer verder met het label voor de achterzijde, en dan weet ik de plaats voor de laatste hap uit de basisplaat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Dat wordt wel een flink maatje groter dan dat handige kleine Hao-Qi-Xin doosje :-)

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Geen enkel probleem wat mij betreft, ik hou er een referentie aan over die niet meer stoort.
Verder ben ik hem dan ook niet meer regelmatig kwijt... *grin*
En niet te vergeten extra functionaliteit, en betere look.

En heel belangrijk het plezier van het opmbouwen/opvoeren!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hierbij nog wat foto's van mijn werkzaamheden van vanmiddag.

Het definitive ontwerp is afgedrukt op foto papier en van twee lagen plasticspray voorzien tegen het beschadigen.
Zowel de voor als de achterzijde is twee maal afgedrukt voor als ik er één verpruts.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-12.png

Het labeltje zit nu aan de andere zijde door de tissue aangedrukt.
Nu teken ik met een scherp potloot het gat af door het plastic heen.
Dan gebruik ik een holpijpje om een gaatje te maken dat wat kleiner is dat dat het gat zou moeten zijn.
Wat er dan nog overblijft haal ik weg aan de voorzijde met een heel scherp mesje.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-13.png

De holpijpjes hebben hun werk gedaan en de stap hierna is het insmeren van het plastic met hobbylijm, jammer genoeg geen plaatje hiervan.
Maar ik heb een laagje op het plastic aangebracht en dit met wat wattipjes dun gelijkmatig verdeeld en de lijmlaag zo dun gemaakt dat er geen lijm onder het labeltje vandaan kwam bij het aandrukken.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-14.png

En dan is dit het resultaat geworden, jammer genoeg had ik niet voldoende vergulde 4mm busjes meer, dus hier alleen de 15V uitgang die verguld is.
Deze zijn trouwens bij Reichelt te koop voor 1,78 Euro en ze zijn er voor 2 en 4mm panneeldikte, respectievelijk de BL20 en BL30 van Hirschmann.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-15.png

En voor nu de laatste foto om te laten zien dat ik ruimte heb gelaten zodat de stekkerbusjes niet het koper raken.
Ongeveer bij het topje van mijn vinger komt een vertikaal schotje parallel met de achterzijde met hierin 4 stuks doorvoer condensator die het eventuele HF veld afvoerd naar massa.
Na het goed afplakken spuit ik de achterzijde ook nog in met grafiet spray.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-16.png

En dan nu het frontje aanpakken!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ Blackdog,

het ziet er weer prachtig uit, met veel toewijding gemaakt. Maar ik durf het bijna niet te zeggen, eigenlijk een beetje sneu, maar er staat Reverence ipv Reference. Kun je het nog aanpassen?

Succes verder.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
blackdog

Golden Member

Hahahahhahahahahaha, de sukkel die ik ben!

Dank je NKHteB :-)
Zullen we dit maar zo laten, want dat wordt flink pulken om dat label er af te krijgen.
Dat krijg je er nu van als je als Dyslect je spul niet door je vrouw laat controleren...

Nu wel even het front label nogmaals checken voor ik het er op plak, proberen geen ezel te zijn ondanks de grijze haren.
Ik zie het maar zo dat die taalfout het product uniek maakt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Ik denk dat er geen amateur product is dat zonder dit soort "handtekening van de eigenaar" is....
Is het geen spelfout die je (veel) later pas ontdekt, dan is het wel een specificatie op het frontje, die later door een modificatie toch weer anders werd.... En dan heb ik het maar niet over verkeerd geboorde gaten...
Jij besteedt in elk geval bovengemiddeld veel zorg en aandacht aan je producten. Zowel schema en behuizing zijn typisch Blackdog, en in jou geval iets om trots op te zijn!

Dank je voor de tip voor de vergulde bananenbussen. Ik wist niet dat Hirschmann die ook maakte. En Reichelt is inderdaad prettig geprijsd voor Hirschmann.
Bovendien komt je tip op het juiste moment. Om jouw bekende redenen moet ik eigenlijk gauw nog een paar weerstandbakjes maken :-)

groet, Gertjan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bram, je mag je ontwerpen altijd naar bij PM'en voor een taalcheck - ik heb een soort zesde zintuig voor taalfouten (wat niet altijd practisch is bij het lezen van dit forum) en zal oprecht blij zijn iets te kunnen bijdragen aan jouw mooie projecten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord