Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

Ik ben het met Gertjan eens, dit geeft een personal touch aan je ontwerpen.

Er is geen reden om jezelf daar over te "kastijden". Mijn echtgenote is bijna 20 jaar remedial teacher geweest. Al haar pupillen zijn uiteindelijk goed terechtgekomen. Er zit er geen een in de gevangenis.......

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
blackdog

Golden Member

Hi NKHteB,

Ik doe vrij nuchter over mijn abberaties :-)
Heb bijna nooit problemen fouten toe te geven, dat leeft een stuk makkelijker.
Mijn zuster is ook remedial teacher en de vrouw van mijn broer ook.

Laat ik nu net de gene zijn die de best gescheven e-mails naar buiten stuur van mijn familie.
Ik ben zo aan gewend op te letten, dat haald de meeste fouten er wel uit, maar er blijven vooral wat text betreft zwarte gaten over.
Als iets niet helemaal goed gepositioneerd is zeg bij de labels op dit kastje, dan valt mij dit meestal direct op.
Natuurlijk heb ik af een toe een meningsverschil met mijn vriendin over lettertype en wat positie verschillen, maar dat verrijkt mijn inzicht.

Maar kastijding, neehoor eerlijk en open zijn, bewust zijn van wat er allemaal in een mens zijn hoofd "fout" gaat,
of misschien beter "niet zo gaat als dat je graag wilt"
Luctor et emergo met humor :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vanmiddag de LED's uit de Hao Qi Xin referentie print gesoldeerd.
Dat ging vrij makkelijk, maar de eilandjes soldeer vrij te maken was knap lastig.

Toen de gaatjes eenmaal open waren, kon ik in de gaatjes mijn Low Current LED's steken en bleven door de iets andere steek klem zitten.
Dit om te zien hoe de helderheid was met de Low Level LED's, nu had ik 4 Lasers op de print zitten :-)

Kijk je naar het schema dan zie je dat de sturing uit de processor komt via een 470Ω weerstand met een rode LED in serie en dan naar de basis van de transistor die een 100K "Pull Up" weerstand naar massa trekt van de desbetreffende bereik P-Mosfet.
Hoeveel stroom naar de basis heb je nodig denk je...
In het schema is dit net geen 5mA!!! rare Chinesen!
De basisstroom van deze transistoren, en de LED voor het 10V bereik zijn veruit dominant betreffende het stroomverbruik van dit meetapparaatje.
Galant opgelost, Chinese vakbroeder :-)

Bouw je de Hao Qi Xin Referentie niet zo om als ik het doe, (Waarom zou je, is veel werk) dan is het altijd nog zinning de LED's door een low level type te vervangen en de 470Ω weerstanden te vervangen door 4K7, dan gaat je acculading een stuk langer mee!
Met de 4K7 in de basis(en bij mij de 470&Omega vervangen door een diode), loopt er door de LED nu ongeveer 0,6mA, ruim zat om de 100K in de collector goed naar massa te trekken.
Aan de 100K hangt een Gate van een P-Mosfet voor de bereik omschakeling, die trekt dus geen stroom.

http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-17.png

De bovenste lijn die in dit schema "Low Batt. Detector" heet, komt aan de transistor die de drop out detectie doet,
die in de 15V regelaar zit.
Wordt de batterij spanning te laag, dan stopt die transistor met geleiden.
Als de batterijen nog goed genoeg zijn, dan geleid die transistor en trekt de bovenzijde van R12 in dit schema naar de batterij spanning.
R12 en R11 zijn zo gekozen dat bij volle batterijen de spanning op dat knooppunt net boven de 5V van de processor zou komen.
Maar de diode D6 een 1N4148 beperkt de spanning op dit knooppunt op ongeveer +5.6V.
De stroom bij drie volle 9V batterijen die door R12 van 150K loopt is dan rond de 160uA, dat doe niemand kwaad.

Als de drop out transitor dus stopt te geleiden, dan trekt R11 de Gate van Q4 de BS250 P-MosFet naar massa.
Deze BS250 komt dan in geleiding en injecteerd stroom in de basis van de drie bereik transistoren en de 10V LED.
Dit wordt gedaan via D2, D3, D4 en D5.

Om de uitgang van de spanningsreferentie ook af te schakelen, heb ik nog een MosFet aangebacht, dat is de Q5 een BS170.
Deze schakeld zoals Henk al voorstelde de Strobe ingang van de AD584KH naar massa.
Hierdoor wordt de uitgang van de AD584KH vrijwel "0V"
Doordat het verdbuik dan weer wat minder wordt heb je kans dat het geheel dan een beetje gaat staan hikken,
dit heb ik echter nog niet getest.
Maar vier knipperende LED's maken denk ik voldoende duidelijk wat er aan de hand is.
Over R11 kan ik nog een condensator plaatsen om het afschakelen wat trager te maken zodat het niet op een hoge fequentie kan gaan genereren, dit moet ik echter nog testen.

R10 100Ω die naar de Strobe aansluiting van de AD584 gaat, wordt voorgesteld in de datasheet en daarom zit hij daar.
R9 van 47K zorgt voor het afvoeren van de lekstromen.

Shoot at it!

Groet,
Bram

Ik was duidelijk moe, wat een fouten zaten er in deze post...
De "Language Error Budget Corrections" waren duidelijk niet in werking. :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

Hoi Bram,

Leuk projectje, leest weer lekker weg. Het ziet er ook sjiek-de-friemel uit! Welk kastje gebruik je (oftewel, waar komt het vandaan)?
Ik ben geen fan van batterijen, mijn ervaring is dat ze altijd leeg zijn op het moment dat je het ding wilt gaan gebruiken.
Dus dacht ik, waarom niet net als het origineel werken met oplaadbare cellen. Met 6 stuks 3,6V zit je op 21,6V en als dat niet voldoende is kan er eentje bij.
De ‘power’ schakelaar kan schakelen tussen ‘Charge’ en ‘On’. In rust wordt de accu geladen en bij aan is de lader afgekoppeld. Moet wel wat intelligentie in om de accu te beschermen tegen overladen.

Groet, Rob.

blackdog

Golden Member

Ha die Rob, :-)

Die opmerkingen betreffende baterijen hoor ik wel vaker...
Alleen ik heb dat gevoel er helemaal niet bij "altijd leeg", het komt een enkele keer voor dat ik een batterij instrumentje vergeet uit te zetten, boeie...
Ik koop 9V batterijen net als een aantal andere typen in redelijke aantallen in, penlites heb ik er meestal wel 40 of meer van op voorraad.
9V batterijen vaak meer dan 10 stuks, in een tree van 20 stuks zijn de Varta's die goed getest zijn, minder dan 2€.
Ik grijp gewoon nooit mis door dus wat voorraad aan te houden.

Een Chef van mij (meer dan 20 jaar terug) zij tegen mij, Bram wees geen kruidenier! was een goede les,
van veel gebruikte onderdelen heb ik dus een voorraadje zodat ik niet mis kan grijpen.

Natuurlijk heb ik wel over wat jij voorsteld nagedacht, maar drie 9V batterijen met mijn schakeling opbouw, is zeer efficient wat de energie betreft.
Denk maar eens na hoe je het laad circuit moet gaan opbouwen met oplaatbare cellen, balancering, overlading enz, enz.
Ik vind dat de inzet niet waard, KISS zeg ik dan.

Maar... laat mij je vooral niet tegen houden, om het op jouw manier te doen als je ook zo'n referentie hebt, jij moet er mee werken, het is jouw feestje :-)

Dan het kastje, tja, ik wist niet eens meer dat ik het had!
Tot ik ging zoeken naar een behuizing, maar ik denk dat het uiteindelijk bij Conrad of Reichelt vandaan komt, een jaar of twee geleden.
Als ik er morgen zin in heb, zal ik eens kijken of ik een type nummer kan vinden voor je, er staat geen enkel merkteken in het kastje, zou het dan toch uit China komen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Rob,

Ik denk toch dat het kastje bij Conrad vandaan komt, kijk maar bij de onderstaande link, volgens mij is het dat model.
Er zijn vele afmetingen te koop van deze serie van Hammond en Conrad heeft er meerdere te koop.

https://www.conrad.nl/p/hammond-electronics-1455l1601-profielbehuizing…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Rob, ik vond nog een kastje uit de zelfde serie, deze is uitstekend geschikt voor een hele lange spannings referentie.
Daar passen zelfs 12 stuks 9V batterij in, dan begint het echter wel een beetje kostbaar te worden als je hem vergeet uit te zetten *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-18.png

Maar het zijn wel mooie behuizingen, een metalen plaatje in het front en achterzijde, zou ik wel warderen, maar dat wordt zo niet verkocht.
Wat ik nu heb gedaan met het label past net binnen het plastic randje, dat wat mij betreft ook wel ietsje dieper had gemogen.
Nu zit het papieren label bijna aan de rand en ik denk dat het label ongeveer 0,1mm verzonken zit.

Op de onderste TEK meter zie je de 15V uitgang van mijn tessetup, deze is een keer even naar 15.0001 geweest toen de temperatuur wat hoger was,
nu al weer twee dagen op 15.0000V en dat voor een breadboard voeding :-)

Op de bovenste TEK meter zie je de LAB temperatuur van 15 minuten geleden, gemeten met een goede PT1000 sensor en vierdraads gemeten.
Links van de rode knijper kan je de twee sensoren zien die aan elkaar gebonden zijn met een dun lila stukje wirewrap draad.
De knijper dient er voor om de bedrading tegen elkaar te houden, dat ik daardoor geen grote temperatuur fouten krijg.
De verschil meting heb ik uitgebvoerd door nog een ge-isoleerd dopje over de sensoren te schuiven, het verschil tussen de sensoren was zo rond de 0,2CΩ
De Fluke meter geeft de waarde aan uit de LM35CAZ.
Hier iets minder dan de 0,2C° die ik van de week gemeten heb.
De Fluke meter geeft dus deze temperatuur waarde aan: 23,649C°

Mooi, tijd voor de lunch!

Groet,
Bram

http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-19.png

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Mooi gedaan de referentie print kan je daar de nominale spanning op instellen of gewoon binnen specificatie ?
Ben je niet bang dat wanneer je de 15V uitgang gebruikt er mogelijke brom op komt te staan of rf instraling misschien klein C-tje over de uitgang.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hi Bram,

Dank je wel voor het uitzoeken en het linkje. Dat zal em inderdaad zijn. Mooie kastjes, stevig en stapelbaar. Op de foto bij Conrad dacht ik een aluminium frontje te zien, maar dat is dus kunststof. Op zich geen ramp, het zal sterk genoeg zijn.

Dan het laden, dat is inderdaad een dingetje als je het goed wilt doen. Bij de polymeer-Lithium accu’s is dat nog lastiger volgens mij dan bij andere technieken. Heeft wat studie nodig… ;)
Ik blijf jouw creatie met belangstelling volgen. :)

Groet, Rob.

blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Ik ben nog aan het uitdenken hoe ik de filtering doe, zoals ik al zij waarschijnlijk wat doorvoercondensatoren net achter de connectoren.
Dus stukje vertikale print met de doorvoertjes er in, waarschijnlijk met een aansluitdraadje en een ferrit kraal, we zullen zien hoe ik het ga aanpakken.

Er zijn nog een paar zaken die wat testen verlangen, zoals het trimmen van de 10V aansluiting.
Hoeveel dit b.v. de drie andere spanningen beinvloed.
Onder op het kastje komen de kalibratie waarden te staan, dat laat ik later nog wel zien hoe ik dat doe.

Dit is geen super referentie IC, alleen wel al goed verouderd,
dus vond ik het waard hem in een kastje te bouwen na ik de lader electronica had opgeblazen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Daarstraks bezig geweest met een laagje grafiet aan te brengen.
Eerst heb ik de twee stekkerbussen die niet verguld waren vervangen voor typen die wel verguld zijn, deze waren gisteren binnengekomen.

Hier kunnen jullie zien hoe de achterzijde is ingepakt zodat het label niet onder de grafiet komt.
De groene draad is voor een stukje ontdaan van zijn isolatie, het deel zonder isolatie heb ik vast gezet oner de kunststof ringen.
Een paar cm draad is is dus blank en komt ook in contact met de grafietlaag die voor wat afscherming gaat zorgen.
Sorry voor de wat uit focus zijnde foto.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-20.png

Bij deze foto is het een en ander beter te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-21.png

De wattips zorgen er voor dat het grafiet niet door de gaten loopt.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-22.png

Er zit wel een heel klein beetje grafiet tegen de stekkerbussen aan, maar dat is geen probleem.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-23.png

Geen grafiet aan deze kant te bekennen, missie geslaagt :-)
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-24.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Al met al wordt het een echt Kunstwerkje.

Rob, bedankt voor de verwijzing naar dit draadje. Toevallig heb ik deze spannings referentie besteld en hier staat wel heel interessante info.
En Bram bedankt voor het uitgebreide verslag. Zoals altijd: Top!

blackdog

Golden Member

Hi Fotohuis,

Graag gedaan, het project ligt nu even stil, ik dacht dat ik de dans ontsprongen was, maar de griep heeft mij dan nu toch te pakken.
Het enige wat ik vandaag aan dit project heb gedaan, is wat schuim aanbrengen zodat de batterijen netjes klem zitten.
En twee plakvoetjes onder de print in het kastje gelijmd zodat je het print materiaal niet naar beneden kan doorbuigen.

Ik wou ook nog twee 3mm gaatjes boren om het print materiaal d.m.v. een soldeerlip aan de voor en achterzijde van het kastje vast te zetten.
Maar mijn energie was op, het voelt als of iemand op mijn longen danst :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Sterkte en beterschap :r
Ik heb nog een AD588AD misschien ga ik daar iets mee proberen deze is + en - 10V.
Verder is de werking van de referentie chip het zelfde allen dan een +/-15V voeding.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beterschap Bram, hier is het eigenlijk niet veel beter. Volgens mij heeft mijn jongste zoon iedereen geinfecteerd.
De Hao-Qi-Xin is er ook voorlopig nog niet. De meeste Ali-E pakketje zitten zo tussen de 10 dagen en 4 weken.
We gaan het wel zien, in ieder geval zeker niet boven de 5,5V gaan laden ......

Het hele spul werd recent aangeboden tussen de Eur. 11-12. Ik ben benieuwd of ze nog steeds de referentie spanningen nameten. Mijn beste MM is overigens een Proton van 1981 4 1/2 digit. Dus dat gaat wel loslopen.

Ha Fotohuis,

Als jou meetinstrument van 1981 is heb je waarschijnlijk de tweede generatie ua723 er in zitten op zich is dat niet verkeerd maar wat meer ruis als de voorgestelde oplossing van @blackdog.
Hier is wel wat aan te doen de referentie van de ua723 komt naar buiten en is keurig te filteren.
De referentie diode het hart van het ic is gelijkwaardig aan de AD584 en is temperatuur gecompenseerd.
De vraag of je met de Chinese opzet een factor beter ben als je referentie in de meter dat niet en zeker niet zonder calibratie het blijft een controle maar je kunt er je multimeter niet mee afregelen.
De printjes zijn zonder calibratie af fabriek er van uit gaande dat ze heel zijn voor een 3.5 digit meter te gebruiken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Er zit een 6V referentie zener in die destijds op 4 cijfers nauwkeurig gemeten is. Dat was in 1981 dus gezien de resultaten die ik hier gezien heb kan ik met interpolatie de 5V en 7,5V prima gebruiken.
Anders een keer bij het NMI langsgaan. :)

https://c1.staticflickr.com/1/897/26574659997_8ec7c0a7b7_z.jpg

Volgens mij een nieuw Ali-E record: 11 dagen.

Kalibratie in 2017.

Ha Fotohuis,

Mooi doosje zit hier een batterij in ?
Nu testen laat maar zien wat er uitkomt.

Nee natuurlijk niet ik zie het snoertje |:(

Groet Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zaterdag 14 april 2018 10:54:12 (17%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Het voorbereidende werk om het frontje van een laag grafiet te voorzien.
[img]http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-26.png[/img

Eeen mooide dikke laag grafiet zit er op en voor de gene die zich afvragen dat de uitgang zo niet kortgesloten zou worden daar het grfiet over de aansluitklemmen?
De waarde die ik meet van de weerstand tussen de + en de - klem, is rond de 2Meg.
Ik maak de +aansluiting nog vrij van grafiet.
[img]http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-27.png[/img]

En nu maar hopen dat deze constructie door de grotendikken zijn EMC normen heen komt *grin*
Ja, het boutje is al ingekort, zie de volgende foto's
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-28.png

Hier staat het alu kleurige behuizing op een zwarte behuizing van de zelfde grote, de achterzijde heb ik even op het zwarte kastje geplaatst.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-29.png

In de groene circels zijn de punten te zien waar de moederprint goed verbinding maakt met het kastje.
Ik maak ook nog een draadje aan een van de schakelaars vast om de grafietlaag nog wat beter te verbinden met het kastje.
Het grafiet is alleen voor de statische afscherming, dat doet weinig tegen RF velden.
Als ik nog zo'n soort kastje maak (in de zwarte behuizing) dan plak ik onder het label een laagje alu folie, dat is me nu te veel werk.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-30.png

Natuurlijk allemaal onzin, meters met meer dan 5 digits *grin*, hier is te zien dat hoe een AD584LH printje aan de 3458A hangt met de trimpotmeter en 10M op delinker bovenhoek.
Uitlezing op 9 digits, zoadat ik goed de drift kan inschatten, of zal ik het toch maar gaan doen met mijn gamma 3,5 digits DMM?
Voor een nog stabielere uitlezing gaat er later vanmiddag wat isolatie omheen voor de tocht.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-31.png

Deze opbouw waar ik nu mee bezich ben is natuurlijk al veel beter dan de orginele Hao-Qi-Xin behuizing en ik vind dit zo goed genoeg.
De volgende stappen worden de testen met de extra electronica voor b.v. de Low Batt. signalering.
De trimming van de 10V het ik op een ander AD584LH printje gisteren getest, dat werkt maar moet het nog een beetje beter uitwerken.
Hiervoor is een meting nodig aan de print die ik in dit kastje ga gebruiken, dit heeft met het trimbereik te maken.
Ik gebruik bij de eerste testen een 10Meg injectie weerstand en hij is nu een dag laten nog binnen 1PPM, maar het trimbereik is te groot.
De drift van de potmeter kan hierdoor nog te dominant zijn, laters meer herover.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob040

Golden Member

@Henk: Onder de PCB zit een oplaadbare cel van 3,7V. Het snoertje wat je ziet is om die accu op te laden.

Ha blackdog,

De oplossing om de print te fixeren is goed voor afscherming doet dit niets of matig oppervlakte is te groot t.o.v. de twee kleine verbinding punten.
De print loopt het koper door tot in het aluminium profiel dat is een puntje van aandacht i.v.m. elektrolytische koper op aluminium en de zuurstof in de lucht.
De uitgang deze is neem ik aan zwevend voor RFI kan je een klein Ctje over de uitgang plaatsen nog mooier een EMI filtertje maar dit heeft alleen nut als de behuizing geaard is.
De fijn instelling heb je gekeken of het mogelijk is om de TC van de AD584 te compenseren?
Verder netjes gemaakt.
@rob040 is duidelijk dank je.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Henk,

Wat betreft het koper en het aluminium huis, daar heb ik ook nog aan gedacht.
Als ik een dun laagje soldeer aanbreng aan bijde zijde van het koper waar de print het kastje raakt,
zou ik het koper/aluminium probleem moeten hebben opgelost.
Verder zou door denk ik het goede electrische contact tussen de koperprint en het kastje waar ik voor gezorgt heb,
dit effect niet moeten optreden, ik denk er nog een beetje over na. :-)

De uitgangen worden nog door wat ferriet en kleine Cer. C's van HF ontdaan.
Zover was ik nog niet met het bouwen om het te laten zien, moet eerst even naar mijn doorvoer condensators zoeken.
Ik heb hele mooie maar dat zijn nogal grote modellen, ik heb de kleine nodig...
Schoot me in eene te binnen waar ze lagen, hierbij een foto van de collectie doorvoertjes.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-32.png

Links boven, die ga ik gebruiken met het spoeltje wat er onder ligt.
Het zijn doorvoor condensatoren van 1nF, en het commonmode spoeltje is rond de 130µH.
De gene die direct naast deze doorvoer condensator ligt, is een mooi model van Erie, uit de 9051 Series.
Maar wat groot voor mijn toepassing, de rest daarnaast zijn glas doorvoertjes die ik zou kunnen gebruiken samen met ferriet kralen en Cer. Condensatoren.
Het wordt dus niet een opbouw zoals van een HP HF generator :-) ik haal alleen dus de bulk van het HF van de meetbedrading af, wat een stuk beter is, dan het orginele kastje.

Hier ben ik bezig de schotjes af te meten, het schotje waar je tegenaankijkt komen dus twee doorvoerconden die naar het referentie printje gaan.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-34.png

Hier heb ik wat tissues om de print gewonden om de korte termijndrift een beetje in te binden.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-33.png

Hieronder een stukje uit de datasheet van een LT1021 referentie waar uitgelegt wordt wat het effect is van het afschermen.
http://www.bramcam.nl/NA/AD584-Ref-01/AD584-Ref-35.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.