Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

Inderdaad erg mooi.
Een inmiddels vergeten techniek voor snelle aanwijzing, zonder last van de massa van de aanwijsnaald te hebben.

Het is dus toch gelukt om ze te repareren :-).

groet! Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Het bleek dat de nulstelling dermate verdraaid was, dat de lichtspots ver boven de schaal uit kwamen.
Uiteindelijk bleek het dus niet echt erg. Met een papiertje de lichtspot gevolgd en ik kon hem afregelen.

Hoort de spot van de dB meter nu op nul te staan of moet hij gewoon links in het begin van de schaal staan, net zoals bij die andere meter?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 april 2018 16:35:54 schreef Tidak Ada:

Hoort de spot van de dB meter nu op nul te staan of moet hij gewoon links in het begin van de schaal staan, net zoals bij die andere meter?

Dat hangt af van de meter en de schakeling errond. heeft de meter een héél snelle balistiek, dan is het links. Is het een meer normale balistiek dan maakte men er soms en snelle van en dan kwam de uitwijzing zonder aansturing uiterst rechts, maar nooit op 0dB.

groeten

Kris

Ha Tidak Ada,

Goed bezig mooie meters :P @kris van damme heeft het antwoord min of meer gegeven.
Probeer een signaal (spanning)van 0dBm kijk wat de meter doet stel af op 0dBm dan -24dBm en kijk wat de meter dan doet.
Heb je gegevens van de meter welke steilheid of impedantie heeft de meter dit maakt voor bovenstaande niet uit alleen rekening houden met de EMK :D ofwel de belasting op je bron.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Ik heb die metrer met de dB schaal eigenlijk gekocht met de gedachte er eent tijd of datum display mee te maken.
Misschien vloeken in de kerk, maar het is weer eens wat anders dan een nixieklokje. Lekker knoeien met D/A converters.
De meter met één systeem heb ik pas te pakken weten te krijgen. Ik was in de waan dat het optische systeem van de dB meter dermate ontregeld was, dat er niets mee zou zijn te beginnen. Gisteravond kreeg ik het eureka en nu functioneert hij dus.
Nu de denkperiode dan experimenteren. Daarna de ekektronica samen stellen en tenslotte het creatieve deel: De behuizing. Wees gerust, de meter blijft in ieder geval intact :)

@kris:
Ik zal dus de nul links op de schalen moeten leggen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Hey ... die meter ken ik ;)

Alleen de schaal ervan heb ik nooit begrepen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 april 2018 20:16:36 (48%)

Ha Tidak Ada,

Je stelt de vraag aan @kris van damme omdat ik met Kris op een lijn zit mijn advies :)
Breng de spot inderdaad naar links je bied immers geen signaal aan dus is 0dBm niet reëel.
Dan kan je eens kijken wat de meter doet om hem op 0dBm te zetten ik denk een stereo uitvoering hoeveel aansluitingen zitten er op?
En heb je iets van een type kunnen ontdekken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 25 april 2018 20:07:20 schreef Tidak Ada:

@kris:
Ik zal dus de nul links op de schalen moeten leggen.....

Uiteindelijk kies je zelf waar je de nul legt, in het "licht" ( ;-) ) van je nieuwe toepassing. Maar omdat je schrijft dat de meters bij aanschaf rechts weggedraaid zaten zou het goed kunnen dat dit origineel zo was. Om dB meters wat snelheid te geven werden ze zo ingesteld dat ze zonder signaal helemaal rechts stonden ( tegen de rand van de schaal, dus bij jou buiten beeld). eens de voeding ingeschakeld werd er een tegenspanning gestuurd om de meter naar nul te doen gaan. Er was dus een "pre-torsie" aanwezig op het systeem, waardoor de snelheid bij het klimmen naar rechts behoorlijk kon worden vergroot, wat bij dB metingen belangrijk kan zijn.

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

Dit zijn lichtvlekgalvanometers in dit geval studio dB meters, die hebben geen last van massatraagheid van het draaispoelmechanisme.

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 april 2018 20:16:00 schreef Sine:
Hey ... die meter ken ik ;)

Alleen de schaal ervan heb ik nooit begrepen.

Weet ik :) Alleen jammer dat het afdekkapje van het lamphuis verdwenen is. De afstelling van het lampje is nogal kritisch, zoals bij alle projectiesystemen.

Wat die schaal betreft, dank ik dat het een verlenging van de schaal is, die automatisch wordt omgeschakeld bij 50 -euhhh- 'dinges'. Waarom echter bij 10 wordt begonnen, snap ik ook niet.

@Kris:
Nee, niet naar rechts, maar naar fysiek boven de schaal.

@RAAF;
Dat zei ik ook, zij het met andere woorden.
De dB meter heeft twee spanband systemen, met minimale hysteresis. De meter met onbekende functie heeft een gewone draaispoelmeter met en spiegeltje in plaats van een naald en dus wel hysteresis en ook maar één systeem. Eerder iets voor een industriële uitlezing....

Afijn, het zal wel iets voor de winter worden, want ik heb dit jaar veel aan het huis te doen ;(

Groeten,

TA

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Jep, er zal een soort dop op horen, die heb ik ook nooit gehad.

Die verlenging is nog een beetje te snappen, maar beginnen bij 10 lijkt een stuk minder logisch inderdaad. Ik had nog verwacht dat jet het pijltje 180 graden kunt draaien om aan te geven naar welke schaal je kijkt, maar dat zal wel weer te luxe gedacht zijn ;)

Tidak Ada

Golden Member

Het profiel van het pijltje zit fysiek in de zijkant van het lamphuis, c.a 45° boven horizontaal....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 april 2018 21:22:16 schreef RAAF12:
Dit zijn lichtvlekgalvanometers in dit geval studio dB meters, die hebben geen last van massatraagheid van het draaispoelmechanisme.

Ja, ik ken de lichtvlekgalvanometers wel. ze hebben minder massatraagheid, maar er zijn truuken om die nog te versnellen, indien nodig (en typisch was dB meters). Of dat hier het geval was weet ik niet. Aangezien het beeld naar boven (en niet naar rechts zoals ik eerst aannam) kan het rustpunt dus ook links geweest zijn.

Héél lang geleden werden de spiegelgalvonemeters ook gebruikt in oscillografen, voor de kathodestraalbuis gbruikelijk werd.

groeten

Kris

Tidak Ada

Golden Member

Je bedoelt dat de torsie(voor)spanning meehelpt voor het snellere reageren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 april 2018 22:54:45 schreef Tidak Ada:
Je bedoelt dat d torsie(voor)spanning meehelpt voor het snellere reageren?

Jawel. Dat is een oude truuk om een meter sneller te doen reageren dan die van nature is. Je moet dan wel een "voorspanning " aanbrengen om de meter op de normale rusttoestand te krijgen in gebruik. (ik zeg niet dat het bij jouw dB meter zo gedaan is, maar het is niet ongewoon voor snelle dB meters )

groeten

Kris

mel

Golden Member

Ik heb ook eens van die dingen gehad, maar daar zat een schakelfunctie in.
Kon je instellen bij een bepaalde stand, dan schakelde er een kontakt.Best leuk speelgoed :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Toch werken veel dB meters met een demping bij terugval, om een piekmeter te verkrijgen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 april 2018 10:35:11 schreef Tidak Ada:
Toch werken veel dB meters met een demping bij terugval, om een piekmeter te verkrijgen....

helemaal mee eens, maar heet dat dan niet piek hold meter? die hold werd meestal door de elektronica verzorgt,met circuitje waarin een C-tje snel kan opladen, maar slechts langzaam ontladen.

voorspanning in het veertjessysteem werd toegepast in meters die pieken, maar ook dalen heel snel kunnen weergeven. Je krijgt dan een hele nerveuze meter waarvan de naald snel heen en weer vliegt met bvb iedere bas. nooit gezien?

@flash2b,

Ik heb het broertje/zusje van de Kyoritsu K200 boven water :)

foto uit de losse hand.

Ik zal hem eens proberen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vandaag op de koningsmarkt, een onbekende en vrij forse paneelmeter. Lijkt me gezien de opdruk een 380v frequentieteller of controleding, maar de werking vind ik bijzonder met 3 spoelen intern en daaronder een rij plaatjes. Iemand bekend hiermee, en kan deze zo aan de 230 voor een test?

https://www.uploadarchief.net/files/download/img-20180427-wa0068%20%28medium%29.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/img-20180427-wa0070%20%28medium%29.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/img-20180427-wa0072%20%28medium%29.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/img-20180427-wa0074%20%28medium%29.jpg

Thevel

Golden Member

Nog nooit gezien zo'n meter.
Maar wat een leuk ding!!

Dat is een tongen meter om de net frequentie weer te geven. Werkt waarschijnlijk ook op 230v , misschien zit er een serie weerstand in om hem op 230 / 400 V te laten werken.

Elke tong heeft een eigen resonantiefrequentie waarop uitslingering volgt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op vrijdag 27 april 2018 23:55:14 (18%)

Op 27 april 2018 23:49:57 schreef Thevel:
Nog nooit gezien zo'n meter.
Maar wat een leuk ding!!

Ik kreeg ook op de terugweg al reacties onderweg, 'waar heb je die vandaan!'

@ Peter, dank voor de info, leuk om te weten!

maus, een tongenfrekwentiemeter. moet je eens een foto van posten in werking, mooi om te zien.

groeten

Kris

pa3gws

Golden Member

Toen ik in militaire dienst zat zaten die meters in de Bauscher aggregaten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten