Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

btw Maus, die kan zomaar op het net. wel even volgen of de spoelen niet te warm worden.

Sine

Moderator

Op 28 april 2018 09:38:03 schreef kris van damme:
maus, een tongenfrekwentiemeter. moet je eens een foto van posten in werking

Mag een filmpje ook?

* klik *

Tidak Ada

Golden Member

In de periode van de afwijking door de netfrequentie (Klokken liepen achter) Heb ik een foto toegevoegd , waarop de afwijking is te zien:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/30535

De naburige tongen trillen ook mee, waardoor er een soort Gausse verdeling bestaat; de top is de gemeten frequentie.

De meters worden o.a. gebruikt bij aggregaten om het toerental te checken, maar ook bij machines. In lucht- en scheepvaart vind je 400Hz uitvoeringen.

Overigens worden deze meters nog steeds geleverd. Ik denk vanwege het simpele en betrouwbare systeem. Je ziet dan de moderne vierkante uitvoering: Wit met een dun zwart kader:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/30520

Nog eerder werden ze in de toen gebruikelijke ronde uitvoering gemaakt.

@sine:
Filmpje voegt niks toe. Je zult hetzelfde beeld zien, tenzij je over een 230V bron met variabele frequentie beschikt. Dat had-ie dus ook :o
Trafo en versterker doen niets. Je mist de generator nog :+

Pikant is overigens de 1% tolerantie(!) van het system....!!

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 april 2018 11:15:51 (0%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@sine:
Filmpje voegt niks toe. Je zult hetzelfde beeld zien, tenzij je over een 230V bron met variabele frequentie beschikt.

Ik heb een versterker en een trafo, mag dat ook? :)

@Eric, lees die rode balk onder je plaatjes eens ;)

Als je ze gaat gebruiken voor het "Echte" lichtnet zijn ze nogal saai, dat heet in thuisgebruik, daar zal altijd de middelste tong vibreren.

Bij een klassieke net synchronisatie set voor een generator is het een stuk interessanter, daar heb je twee van deze meters (niet zelden in 1 behuizing) zodat je de frequentie kunt matchen.
Tegenwoordig gaat dat synchroniseren en parallelschakelen vol automatisch uiteraard.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 28 april 2018 11:20:25 (47%)

Tidak Ada

Golden Member

@Guido,

Ik weet het en het verbaast me dus ook, maar dit zijn een directe links naar de plaatjes uit het 'achter lopende klokken' topic. Daar zijn ze wel goed.
Kan ze op dit moment niet verkleinen. Mag jij doen ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 28 april 2018 11:43:07 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
LetterHenk

Golden Member

Een tongenfrekwentiemeter, nooit van gehoord. Werkelijk schitterend, hier gaat mijn techniek hartje nou harder van kloppen. Wat er al niet uitgevonden is, leuk om te zien :)
Zou het op zo'n ding nou zichtbaar zijn geweest dat je klokken achter gingen lopen afgelopen maanden?

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Zo waren er ook oscillators met een stemvork als frequentie bepalend element. Nooit een in actie gezien maar er staat er een in mijn General Radio catalogus
https://youtu.be/GGDT9yHDTDs

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, wat dacht je van het beroemde Bulova Accutron horloge.
De techniek is door NASA overgenomen voor verschillende timer toepasingen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Dscf3851_Bulova_ge%C3%B6ffnet.jpg/566px-Dscf3851_Bulova_ge%C3%B6ffnet.jpg©Wiki

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een zut analoge meters zit er idd niet meer op tegenwoordig, 1 matrix lcd display waar alle relevante data op komt te staan.

deze zit op een 400kVA generator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Net binnen:

Een slotted line van Alford.
De 2288-1.
Meer info is welkom

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Interessante en intrigerende uitbreiding! Wat wil je er mee doen?
Meer info van jouw kant is ook welkom :-)

groet! Gertjan.

mel

Golden Member

Dat is gewoon een (dure)frequentiemeter :)

Ik heb er ook een, maar dan met golfpijpaansluiting voor de X-band

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 29 april 2018 08:08:06 (46%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Camino1,

Mooi instrument staat het frequentie gebied er op anders de lengte meten van plug tot plug.
Misschien kan je iets vinden op het net kijk op Teleplex dit is Alford.
Ik zelf heb er een aantal diverse banden coaxiaal en waveguide van diverse firma's HP R&S GR.
De slotted line is een open gewerkte coaxiale transmissie lijn.
Hier een documentje misschien heb je hier iets aan ?

slm.pdf

Deze is gebaseerd op de General Radio maar er is nagenoeg geen verschil het pijpje waar de B&C aan vast zit is in hoogte verstelbaar en regeld de koppeling (gevoeligheid) verder lees je op de liniaal de afstand tussen knoop en buik.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Op 27 april 2018 18:06:08 schreef electron920:
@flash2b,

Ik heb het broertje/zusje van de Kyoritsu K200 boven water :) [bijlage] foto uit de losse hand.

Ik zal hem eens proberen.

Groet Henk.

Moest je hem nog afregelen? Leuk om jouw exemplaar te zien !

Ha flash2b,

Dat weet ik echt niet meer maar ik zal hem proberen dan laat ik de resultaten wel zien.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@miedema Gertjan Wat wil ik er mee doen? Het is leuk om de knopen en buiken op te zoeken en zo de SWR, de Admittantie te bepalen.
Werken met de Smith chart vind ik erg leuk. Verder kan ik met deze fiets hoger komen dan met de VNWA van DG8SAQ.

@electron920 De lengte van plug tot plug is 355 mm.

Hierbij een foto van een bijbehorende probe. Het kleine knopje stelt de diepte van de probe in. Maar de grote knoppen?

Waar ik vooral naar op zoek ben zijn gegevens om hem te demonteren zodat ik hem netjes schoon kan maken.
In het verleden heb ik al eens gewerkt met een zelfbouw slotted line zoals in het VHF manual stond.
De houten kist ontbreekt, die hoort er in mijn optiek echt bij.
Wat op Ebay opvalt is dat de General Radio slotted lines erg goedkoop zijn. En kompleet in kist. Maar helaas in de USA.

De General Radio 1602-B Admittance Meter heb ik ook. Ik zal daar eens wat foto's van maken.

Iedereen weer hartelijk bedankt.

Henk

Ha Camino1,

Duidelijk ≈ 35cm is mooi dan kan je ook redelijk laag meten 300MHz.... 4GHz (8GHz).
De twee grote schroeven aan je probe kunnen die draaien of zo iets.
Kist dat is mooi ik heb bijna alle kisten zelf gemaakt teakhout was in een tijd dat ik er nog zin en tijd voor had :P
Leuk dat je deze relatief oude instrumenten wil gaan gebruiken is zeer leerzaam.
Voor de waveguide slotted line heb ik ook horn antennes en kleine parabooltjes.
Kijk maar eens welke diodes er in zitten ik zal vast wel reserve voor je hebben.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 29 april 2018 17:59:47 schreef electron920:
Ha Camino1,

Duidelijk ≈ 35cm is mooi dan kan je ook redelijk laag meten 300MHz.... 4GHz (8GHz).
De twee grote schroeven aan je probe kunnen die draaien of zo iets.
Kist dat is mooi ik heb bijna alle kisten zelf gemaakt teakhout was in een tijd dat ik er nog zin en tijd voor had :P
Leuk dat je deze relatief oude instrumenten wil gaan gebruiken is zeer leerzaam.
Voor de waveguide slotted line heb ik ook horn antennes en kleine parabooltjes.
Kijk maar eens welke diodes er in zitten ik zal vast wel reserve voor je hebben.

Groet Henk.

Ha Electron,

Met de kleine kartelmoer aan de kop kan je een heel klein probje in en uitschuiven. Dan zit er een plunjer in het opengewerkte gedeelte. Gaat op en neer in het inwendige. De 2 grote kartelmoeren zijn gekoppeld, en bewegen ook iets in het inwendige.
Achter de BNC-connector zit inderdaad waarschijnlijk een diode.
Maar met eruit halen wacht ik nog even tot ik wat meer weet over de constructie.
Er schreeuwen nog andere zaken om aandacht.
Er wacht nog een Philips PE1649 voeding op me. Overspanningsbeveiliging stuk . Zoals bij (Z)weetvoetje denk ik.
Edit: Die had een heel ander probleem dus.

Ha Camino1,

Duidelijk je kunt er dus iets aan verdraaien je heb gelijk dat je voorzichtig er mee omgaat het is best kwetsbaar.
Deze instelling bepaalt de lengte van je 1/4 λ coaxiale stub.
Je kunt dus de buiten bus verder over de binnen pen schuiven.
Ik ben ook met mijn papieren bezig ik heb je op de lijst gezet ik heb namelijk veel documentatie en misschien ook wel van Alford.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een PE1649 voeding. Een aanbod dat ik niet kon weigeren.En erg goed voor je conditie. Weegt 35kg of zo.
0-150 V 0-7 A.
Heeft lang in een schuur gestaan. Dus roestvorming. Zonde. En misschien ellende van slechte kontakten.

Ik heb het schema besteld bij de schematheek.

Heeft iemand een service manual?
Speciaal voor Maarten:

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Dat is wel een hele serieuze bak. Kijk maar uit dat die je geen hernia oplevert :-)
Ik ben benieuwd hoeveel herrie die thyristor voor-regelingen maken....

Ik heb hier wel 2 manuals met schema's van broertjes: "Philips PE1642, PE1644, PE1646, PE1648 regulated DC power supply" en "Philips PE1647 regulated DC power supply".
Ik stuur ze je zo wel per mail.

groet, Gertjan.

dijkmane

Golden Member

die stond op MP, ben er ook mee bezig geweest.
er van af gezien, want heb niet echt ruimte voor zo'n monster en eigenlijk ook geen toepassing.

lijkt me wel een erg mooie voeding.

In no Sense, Nonsense

ik heb een broertje gehad van die voeding, maar de thyristor voorregeling was de reden dat ik hem amper gebruikte, je ging je daar nogal aan ergeren met weinig omgeving geluiden.

was een goede voeding verder, degelijk en stabiel, woog als een keukenblok. de opvolgende 0-50V 0-10A delta met thyristor regeling was iets stiller, en de delta smps uitvoering helemaal :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de PE1527, een oudje. Ook 0-150V maar 'slechts' 3A. Gewicht iets boven de 27kg, althans dat vond ik op internet en mijn rug kan zich ook zoiets herinneren. Hij staat samen met mijn DC-load op de custom-plank in m'n Jerker. Die is gemaakt van dikke RVS hoeklijn met een aanrechtblad er in. De standaard plankjes buigen al door onder het gewicht van een paar benchmeters*.

* edit:
Dat is niet helemaal eerlijk tegenover dat dappere plankje. Inmiddels zijn het namelijk 5 benchmeters, een signaalgenerator, een counter, een labvoeding, en nog 4 rackvoedingen van Delta. Dat konden ze bij Ikea ook niet weten. Misschien toch maar eens wat afstapelen en/of verkopen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 30 april 2018 20:24:57 (28%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ha Jochem,

Mooie opstelling ik ben het net aan het afstruinen naar foto's van werkbanken meetopstellingen.
Daar ik alles opnieuw moet inrichten.
Dat zijn wel gewichten hoe los je dit op m.b.t. de plank?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten