Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 30 april 2018 20:30:02 schreef electron920:
Ha Jochem,

Mooie opstelling ik ben het net aan het afstruinen naar foto's van werkbanken meetopstellingen.
Daar ik alles opnieuw moet inrichten.
Dat zijn wel gewichten hoe los je dit op m.b.t. de plank?

Groet Henk.

Daar is een hele serie van

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126020/15

Misschien tijd om die weer eens te reviven :)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 30 april 2018 20:53:47 (56%)

Ha Sine,

Die ken ik en zal mijn vraag er stellen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 30 april 2018 20:30:02 schreef electron920:
Ha Jochem,

Mooie opstelling ik ben het net aan het afstruinen naar foto's van werkbanken meetopstellingen.

Dit is alweer een verouderde foto.

Dat zijn wel gewichten hoe los je dit op m.b.t. de plank?

Zoals gezegd: RVS hoeklijn van 3 of 4 mm dik. In verstek 4 stukken als een bak in elkaar lassen en daar een passend stuk hout (aanrechtblad in mijn geval) in leggen. Met 2 bouten aan elke zijde aan de poten van de Jerker en nog een schuin balkje voor een derde steunpunt.

Overige vragen en eventueel foto's gaan we dan maar in het daarvoor bestemde topic doen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 28 april 2018 12:05:45 schreef LetterHenk:
Een tongenfrekwentiemeter, nooit van gehoord. Werkelijk schitterend, hier gaat mijn techniek hartje nou harder van kloppen. Wat er al niet uitgevonden is, leuk om te zien :)

Er bestaat/bestond ook zoiets als een tongenrelais. Deze werden in de jaren 60/70 gebruikt in de modelbouwbesturing. Dat relais is voorzien van bijv 10 tongetjes die ieder op zijn eigen frequentie trilde. Door het trillen werd er, uiteraard intermitterend, contact gemaakt. Door de zender werd bij een bepaald commando een bepaalde toonhoogte uitgezonden. Van het relais in de ontvanger ging het bijbehorende tongetje trillen en maakte dan contact. Dat commando werd dus aan de ontvangerkant uitgevoerd.

Op 30 april 2018 21:18:27 schreef ohm pi:
[...]Er bestaat/bestond ook zoiets als een tongenrelais. Deze werden in de jaren 60/70 gebruikt in de modelbouwbesturing. Dat relais is voorzien van bijv 10 tongetjes die ieder op zijn eigen frequentie trilde. Door het trillen werd er, uiteraard intermitterend, contact gemaakt. Door de zender werd bij een bepaald commando een bepaalde toonhoogte uitgezonden. Van het relais in de ontvanger ging het bijbehorende tongetje trillen en maakte dan contact. Dat commando werd dus aan de ontvangerkant uitgevoerd.

die tongenrelais was idd populair voor de besturing van modellen, zeker in het buizentijdperk (weinig onderdelen nodig). die dingen zijn heel stabiel. Om stabiele tonen op te wekken in de zender werd er ook wel eens gebruik gemaakt van een tongenoscillator.
toen kwam de proportionele sturing en raakten de tongenrelais in onbruik.

Thevel

Golden Member

Heel oude (tv) afstandsbedieningen werkten ook op die manier.
In de afstandbediening zaten pijpjes of vorkjes die mechanisch werden aangetikt.
Heel milieu vriendelijk, geen batterijen nodig. :)
Een voorbeeld van een Zenith Space Command.

Tidak Ada

Golden Member

De oudste hadden toch gewoon een lange kabel ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Die van mijn vader waren ook draadloos, ze hadden beentjes...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de eerste echte draadloze waren op ultrasoon, daar gingen huisdieren lekker op reageren. oa philips had dat in de 70's meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 1 mei 2018 18:05:09 schreef testman:
de eerste echte draadloze waren op ultrasoon, daar gingen huisdieren lekker op reageren. oa philips had dat in de 70's meen ik..

En na een keer niezen, sprong de tv op een andere zender...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 mei 2018 18:05:09 schreef testman:
de eerste echte draadloze waren op ultrasoon, daar gingen huisdieren lekker op reageren. oa philips had dat in de 70's meen ik..

die hebben wij ook jaren gehad (in de '80s). de hond vond hem alleen erg irritant.

RTFM, dan pas vragen...

Op 1 mei 2018 17:38:12 schreef Jinny:
Die van mijn vader waren ook draadloos, ze hadden beentjes...

Jij was de klos?

Thevel

Golden Member

Jij was de klos?

Als je geen kinderen had moest je het maar doen met een ab maat schoenendoos (1939). :)

de eerste echte draadloze waren op ultrasoon, daar gingen huisdieren lekker op reageren. oa philips had dat in de 70's meen ik..

Onze buren hadden deze revolutionaire bediening die ik, schat ik, in 1974 voor het eerst zag. De tv wilde ook best op een ander kanaal als je met een bos sleutels rammelde :-)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

En bij B&O waren ze zo slim om er een sub toon bij te doen. Dus geen problemen als de open haard brandde, de telefoon gaat, e.d.
Wel was er een probleem met het signaalgever element, de C verliep, waardoor je de frequentie moest na regelen.

maartenbakker

Golden Member

Philips gebruikte ook DTMF.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is wat duidelijkheid over de Alford slotted line.

Deze toeter is een afstembare detector. Achter de BNC connector zit een diode.
Met het kartelschroefje bovenop stel je de diepte van de probe in. En daarmee de gevoeligheid.
In de uitsparing zit een plunjer waarmee je de frequentie grof instelt.
Met de grote knoppen doe je de fijntuning.
Het feest begint vanaf 750MHz.
Vanaf 400 MHz kan je een kleine vaste probe gebruiken, zonder al die instelmogelijkheden.
Ik heb inmiddels ook een, voor dit werk bijna onmisbare, HP415 SWR meter gescoord. Maar die krijgt een apart topic.

Als aanvulling voor de slotted Line diende zich een HP415E en twee HP415D aan. Een is erg zwaar. daar zit het batterypack waarschijnlijk nog in. Heeft iemand een manual van de D?

Het is eigenlijk een een 1 KHz voltmeter met een enorm bereik.
0,15µV!!! tot 1,5V volle schaal. Dat is nogal wat.
De bandbreedte is instelbaar en de centerfrequentie ook.
Meer info op http://www.prc68.com/I/HP415E.shtml
Voorlopig lijkt er weinig mis mee.

omdat het lang geleden is, nog eens een SANWA multimeter. de YX-361TR.
daarin zitten alle ideeën die Sanwa had de laatste 40 jaar voor eenvoudige multimeters vervat in één toestel. (eindelijk). Ik denk dat er meer kopieën dan originele van verkocht worden... de Originele is "taut band" ophanging, heeft vergulde ingangsbussen (dat zal black-dog wel aanspreken) en een sterke behuizing.

Ha Camino1,

Netjes aardig setje zo ik heb de Philips nog gevonden.
Dat is de samenwerking met Zweden sivers lab.

PM7832

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@ electron920

Hallo Henk

Leuk dat er meer van die sets waren in die periode. Ik zie dat de Philips 1 expand schaal heeft, de HP heeft er 3. Wat is de full-scale gevoeligheid in de laagste stand?
Heb jij nog een detector diode gevonden voor die slotted line?
Ik wil een probe bouwen die resonant is op 400 MHz.
Ben nu bezig met het opknappen van twee HP415D
1 heeft een probleem met de meter de ander lijkt te oscilleren. Iets voor een ander topic.

Groet,

Henk

[Bericht gewijzigd door Camino1 op zaterdag 12 mei 2018 15:08:15 (14%)

Ha Camino1,

De gevoeligheid is 1uV volle schaal in de maximale bandbreedte dit is 100Hz.
De ruis vloer vloer ligt 6dB onder de maximale schaal de center frequentie is net als bij jou 1kHz.
De diode geef je uitvoering even op pos. of neg.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Electron920,

Ik denk dat het in dit geval niks uitmaakt. Alleen de 1000Hz wordt toch gemeten?

Groet,

Henk

Hierbij een Narda model VSWR meter.

Narda 441D

Het meetprincipe van al deze meters is gebaseerd op de zogenaamde IF substitutie methode dit wil zeggen dat niet de amplitude van de RF draaggolf gebruikt wordt maar de 1kHz modulatie zijband het is een ac component dus hierdoor kan je zonder veel poespas veel versterking maken (geen dc component).
De versterking is in sommige type 1000000 keer :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Mooi zeg die Narda 441D, weer eens een ander merk en daardoor een ander concept voor de dB verzwakker. Leuk dat je deze tijdens het inrichten in je nieuwe ruimte aan ons laat zien!

Er komt vast nog wel wat meer langs van je (hoop ik).

Dit topic is gesloten