We kunnen het volschrijven van dit topic toch niet helemaal aan Henk & Henk overlaten ...
Van de Tilburgse Jutberg, een Marconi 2018 RF generator:
Na al het voorgaande antiek lijkt deze generator bijna modern
Aan de afgesleten knoppen te beoordelen is hij goed gebruikt. Gelukkig staat er nog net genoeg tekst op om gemakkelijk te kunnen bedienen. En die digitasts zijn oerdegelijke schakelaars.
Dit is een Synthesizer generator.
Hij blijkt nog prima te werken. Voor zover ik tot nu toe gezien heb, is alles binnen spec.
Harmonischen etc. zijn zelfs overal meer dan 10dB beter dan de spec. (die overigens niet zo geweldig is: -30dBc)
Wat wel goed was (in die tijd) is de faseruis: -130dBc/Hz @ 20kHz offset. Net zo mooi als van een niet-synthesizer generator uit die tijd. Dat was toen de Achillespees van de synthesizers....
Het enige wat ik gedaan heb is poetsen (was nodig...), en oude Cal stickers verwijderen. Laatste Cal was 07-2000....
Wat wel stuk was waren de poten, zowel onderkant als achterop. Kennelijk was het Engelse plastic inmiddels z'n weekmaker kwijt, en behoorlijk bros.
Dus maar voorzien van nieuwe poten:
Zo kan hij weer zonder z'n ondergrond te krassen neergezet worden, en ook weer op z'n achterkant geparkeerd worden.
Op deze foto zie je ook dat de mijne de GPIB optie heeft.
Verder nog m'n verjaardagscadeau:
Geen meetapparatuur, maar wel gerelateerd. En sluit mooi aan bij de spanningreferenties van electron920 hier boven .
Het meest complete boek over stroombronnen en spanningsreferenties dat ik ken. Ik waardeer dat het hele spectrum van simpel tot state of the Art voorbij komt.
Zo wordt òòk de simpele JFET als stroombron uitgebreid behandeld. Een schakelingetje dat ik door z'n eenvoud vaak toepas.
Ook leuk is dat ook het historisch perspectief, de ontwikkeling van spanningsreferenties door de tijd heen, aan bod komt.
Een voorbeeld dat na het downloaden van de (illegale) PDF er tòch een boek verkocht wordt .
groet, Gertjan.