Dat zakelijke abo’s voorrang hebben ben ik niet met je eens.
Wij zijn 4jaar(!) bezig geweest om een storing opgelost te krijgen.
Een kabel die onder het pand van de buren doorloopt bleek beschadigt op een paar aderparen.
Iedere monteur kwam steeds maar paartjes wisselen etc. Uiteindelijk kreeg mijn andere buurman er ook last van. Na veel gedoe bleek er nog een hoofdkabel te lopen aan de overkant van de straat daar hebben ze vrije aders van gepakt. Maar de snelheid is nog steeds een lachertje 8-10 mb down en 200kb upload voor een 20mb abbo.

Storingen aan de hedendaagse IP netwerken worden wel veel normaler gevonden als vroeger storingen aan het analoge/isdn net.
(storingen waren toen uiterst zeldzaam, terwijl men tegenwoordig regelmatig uitval of resets heeft, wat iedereen maar gelaten 'slikt'...)

Terwijl het eigenlijk ernstiger is. (in veel gevallen zit je nu bij uitval meteen zonder tv, internet, en telefoon...)
Dat serviceverlening beroerd is valt nog te begrijpen; daar valt niks aan te verdienen.
(van provider wisselen doe je ook niet zo snel, want er is met allemaal wel wat mis)

Zelfde als laatst genoemd in een ander topic: KPN ITV website die al jaren niet meer werkt op Firefox.
Als (belachelijke) reden geven ze: website heeft oude software, we begrijpen niet hoe die werkt.

Mijn internetverbinding haalt gelukkig wel 80/10Mb (zelfs 20 meer als de beloofde 60Mb... ;) )

..

[Bericht gewijzigd door joopv op (99%)]

Op 17 april 2018 14:28:35 schreef mel:
Onderhoud, daar horen nou eenmaal onderbrekingen bij.Of je het leuk vind of niet.

Dat valt te zeggen. Een mooi voorbeeld was Diemen. De uitval was nooit bedoeld, er werd gewerkt met de intentie de klanten niet te storen. Toen ging er wat mis.
Ook op lager, MS niveau dus, word dagelijks onderhoud gedaan, zonder dat, in de meeste gevallen, de klant er iets van merkt. Mijn laatste werkzame jaren zat ik bij een distributie exploitatie team. Als er onderhoud, uitbreiding of vervanging plaatsvond in de laagspanning waarbij het nodig was om levering te onderbreken, dan brachten wij kaartjes bij de mensen. Het is heel lelijk om klanten voor de hele dag "af te zeggen" terwijl de leveringsonderbreking slechts 40 minuten duurt. Dat is ongeveer de tijd die de monteur nodig heeft om een kabel "om te zetten". Er word strak de hand gehouden aan zo'n tijdschema, je schakelt net eerder uit dan op het kaartje aangegeven, het kan hooguit iets uitlopen.
Echt, ik vind 't ronduit kwalijk dat telefoon en internetboeren, (ik noem me zelf stroomboer, dus mag ik ze zo noemen) dit zo doen. Ze gaan er gewoon vanuit dat de klant eerst zelf gaat proberen te resetten, kijken of 't aan jezelf ligt. Energiebedrijven werken echt meer servicegericht. Nog wel.

diemen willen ze naar 3 rails gaan brengen, maar dat wordt de hele zooi vervangen incl gebouw. meen omdat er hoogspanning schakelaars inzitten die toch tegen einde levensduur zitten.

als je een zakelijk abo hebt bij kpn, komt er vaak nog dezelfde dag een monteur lang bij een storing. een partaculier kan zo wat dagen wachten.

ik hoor vaker als men zonder internet zit ivm kapotte modem oid, een 4-5 dagen wachten op monteur met nieuwe modem is niks abnormaals. of als men overgaat naar andere provider, monteur krijgt het niet werkend, moet men op de zaak in t systeem alleen gegevens aanpassen en zegt dat je geen tv of internet hebt, een week later werkt het pas weer.

Actuele Beschikbaarheid

Wat
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
MDF

Wat
FttH
Beschikbaar
Small red cross
Distributiepunt(en)

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
15 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
-

Technologie
Internet Snelheid
Fiber
-

Geplande upgrades

Wat
Koper
Planning
June 2018
Distributiepunt(en)
SDF

Wat
FttH
Planning
Distributiepunt(en)

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
102 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
-

Technologie
Internet Snelheid
Fiber
-

Als dit gaat werken dan zal het een hele verbetering geven in juni.....102 Mbit/s ipv 15 Mbit/s.....nu hopen dat ze ook doorzetten.

Sinds een paar dagen staat na de upgrade nu op Fourstack dat ik 102 Mbit/s zou moeten kunnen halen.

M'n snelheid is / blijft nog steeds hetzelfde. Rond de 15 Mbit/s.

Iemand hier enig idee hoe lang het duurt / kan duren voordat de snelhied daadwerkelijk omhoog gaat?

Overigens is m'n verbinding verder stabiel en constant gebleven.

Ik denk dat ze bij fourstack een foutje maken; zonder pair bonding haal je nooit 102Mb.
(bij mij geeft 'ie 104Mb met pair-bonding, en 55Mb voor single-line. Ik denk ook dat ze daar VDSL bedoelen en niet ADSL)

Het kan nooit exact zijn wat ze daar opgeven, want het hangt niet alleen van de afstand tot de centrale af, maar ook van lengte en toestand van de kabels.
(een kabel loopt nu eenmaal niet in een rechte lijn naar de centrale, en niet allen zijn gelijk van kwaliteit)

Voor vdsl is per 1 juli een snelheidsverhoging aangekondigd, je kunt afwachten of dat voor adsl ook geldt. Snelheid van vdsl ga je bij adsl nooit halen.
Vdsl haalt per 1 juli max. 200Mbit (met pair-bonding), en dit zal binnen enkele jaren tot 800Mbit stijgen. (pair-bonding SVDSL)
(in Engeland halen ze met G.Fast DSL nu al ruim 1Gbit)

Gemiddeld haalbare adsl snelheid per kabellengte:

Voor werkelijk beschikbare snelheid kun je in je Experiabox kijken bij "Attainable Rate"

tja, een berg lassen en moffen in de stamkabel helpen niet met de maximale snelheid. ik weet nog van jaren terug toen m'n werkgever draaide met 3 adsl lijnen ( meer ging toen niet ) waar een 100 man van kantoor op moest draaien, serverpark stond elders opgesteld. ik zei tegen de it afdeling dat de snelheid omhoog kon van 1 van die lijnen, want men had de lijn van de modem 2x gepatcht met 3 mtr gevlochten 0,5mm2 draad terwijl de modem tegen het isra stond. dat bleek waar, er was 0,5mbit snelheid te behalen door die lus eruit te halen. op 4mbit max was dat veel..

op 4mbit max was dat veel..

Eind vorige eeuw was dat SUPER SNEL, nu lachen we erom... :)

eind vorige eeuw was dat nog niet eens, toen was isdn met 2 lijnen parallel op 128kbit de max wel. pas na de eeuw wisseling kwam breedband internet.

dit speelde rond 2007, maar de 4mbit snelheid was mede doordat het isra 4,5 KM van de ptt centrale lag..

eind vorige eeuw was dat nog niet eens, toen was isdn met 2 lijnen parallel op 128kbit de max wel.

Nee hoor,

Begin jaren negentig was primary rate ISDN er al met 2Mbit/s...

Ik moet altijd grinniken als ik in Photoshop een foto comprimeer voor "opslaan voor web" zoals ze dat noemen.
Dan wordt onder de foto aangegeven hoelang het downloaden duurt bij 28.8 kbps :-)

Maar wat was ik blij toen die 28.8 kbps modems er kwamen. Wat een verschil met 300 kbps !

tja, het internet was er ook al in de 80's, maar toen had geen hond het. in het DOS tijdperk was internet niet interessant, zeker voor thuisgebruik niet. pas eind jaren 90 ging dat hard. heb wel van die modems van t eerste uur gehad, dat waren nog alu kasten met degelijke componenten..

edit, je bent snel gewend aan je eigen internetsnelheid. als ik op een ander internet waar een 50mbps lijntje ligt lijkt het meteen traag, maar dat komt vaak ook door de trage upload van adsl en kabelboeren, 10% van de download snelheid is standaard. bij glas is dat 1:1.

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]

Op 23 juni 2018 12:50:01 schreef Arco:
Ik denk dat ze bij fourstack een foutje maken; zonder pair bonding haal je nooit 102Mb.

Hier 107Mb haalbaar zonder pair bonding (mijn abonnement knelt 'm dan af op 100Mb). Dat is dan wel VDSL2, uiteraard geen ADSL.

in september 2019 gaat isdn eruit, daarna zal internet wel sneller worden. als men dan ook de analoge telefoonlijn eruit gooit tenminste..

100Mbit VDSL kan inderdaad wel op sommige plaatsen sinds kort (200Mbit met pair-bonding), maar dat kan lang niet overal en is vrij prijzig...

Op 23 juni 2018 17:59:55 schreef evdweele:
Maar wat was ik blij toen die 28.8 kbps modems er kwamen. Wat een verschil met 300 kbps !

Vertel! Die 300kbps modems heb ik nog nooit van gehoord! :-)
Voor de technische content: Tot 2400baud was het bps = baud. Daarboven is alles 2400baud (ik bedoel dan alles TOT 56kbps). In hoeverre ADSL modems dat nog steeds zijn weet ik eigenlijk niet.

Ik vond/vind dat altijd al een gegoochel met bit's en baud's

Op 23 juni 2018 12:03:37 schreef Max1966:
Sinds een paar dagen staat na de upgrade nu op Fourstack dat ik 102 Mbit/s zou moeten kunnen halen.

M'n snelheid is / blijft nog steeds hetzelfde. Rond de 15 Mbit/s.

Iemand hier enig idee hoe lang het duurt / kan duren voordat de snelhied daadwerkelijk omhoog gaat?

Overigens is m'n verbinding verder stabiel en constant gebleven.

Niet. Normaliter gaat je snelheid niet magisch omhoog

Als je nu nog 15Mbit hebt zit je nog op ADSL.

Die hogere snelheden betekend dat de straatkast vlakbij geupgraded is naar VDSL, dus eigen apparatuur heeft welke gevoed wordt.

In jouw geval is je kabel nog altijd net zo lang, jij zit nog steeds op de centrale. In die straatkast zit je gewoon doorgelust.

Om VDSL te kunnen benutten moet je
- Een VDSL geschikt modem hebben
- Je provider moet regelen dat je in de straatkast van 'doorlus' (adsl) omgezet wordt naar VDSL (dus op de daar aanwezige apparatuur)

tenzij dat veranderd is was dat de procedure altijd bij mijn weten

Op 23 juni 2018 19:24:21 schreef rew:
[...]Vertel! Die 300kbps modems heb ik nog nooit van gehoord! :-)

Oeps ;( Mijn ramplank of mijn vingers doen nooit wat IK wil :(

Mijn eerste modem had 2 verschillende instellingen:
- 1200 bps download / 150 bps upload (van die 150 ben ik niet helemaal zeker)
- 300 bps / 300 bps

Op 23 juni 2018 20:34:58 schreef DJSmiley:
[...]

Niet. Normaliter gaat je snelheid niet magisch omhoog

Als je nu nog 15Mbit hebt zit je nog op ADSL.

Die hogere snelheden betekend dat de straatkast vlakbij geupgraded is naar VDSL, dus eigen apparatuur heeft welke gevoed wordt.

In jouw geval is je kabel nog altijd net zo lang, jij zit nog steeds op de centrale. In die straatkast zit je gewoon doorgelust.

Om VDSL te kunnen benutten moet je
- Een VDSL geschikt modem hebben
- Je provider moet regelen dat je in de straatkast van 'doorlus' (adsl) omgezet wordt naar VDSL (dus op de daar aanwezige apparatuur)

tenzij dat veranderd is was dat de procedure altijd bij mijn weten

Naar mijn weten heb ik ADSL2.

Het KPN team heeft me verzekerd dat ik zeker een heel gunstig effect zou gaan merken doordat de straatkast een mini-centrale zou gaan worden en de afstand veel korter zou zijn.

Ik gebruik nu de ExperiaBox V9. Ik had (heb 'm nog) de V10 maar toen de problemen ontstonden is me aangeraden om de V9 te gaan gebruiken. O.a. voor de stabiliteit en dat klopte ook.

En Single Line.

Ik begrijp dus dat ik naar KPN moet bellen om te vragen hoe ik aan de hogere snelheid kan komen, dat zij actie moeten ondernemen.

Hopelijk gaat dat wel sneller dat de afgelopen periode van "trail and error". ;-).

Volgens mij worden die minicentrales alleen gebruikt voor vdsl, niet voor 'gewone' telefoonlijnen... (en dus niet voor ADSL/2/+)
Je zult dan waarschijnlijk je lijn om moeten laten zetten naar vdsl.

Op 23 juni 2018 19:24:21 schreef rew:
[...]Vertel! Die 300kbps modems heb ik nog nooit van gehoord! :-)
Voor de technische content: Tot 2400baud was het bps = baud. Daarboven is alles 2400baud (ik bedoel dan alles TOT 56kbps). In hoeverre ADSL modems dat nog steeds zijn weet ik eigenlijk niet.

2400 Bd (V22-Bis)was toen al supersnel.
Eind jaren 80 werkte ik bij een modemboer.
CCITT V.21 en CCITT V.23 waren toen de standaard.
In Frankrijk werd door de Franse PTT gratis Minitel terminals verstrekt,zeg maar de voorloper van internet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minitel
Het scherm was het zelfde als teletext.Dus vrij grof.
Mensen konden kaartjes bestellen en dingen kopen via die terminal.
Het bedrijf(Micro Technology) waar ik werkte maakte ook van die terminals,videotext en ook wel viditel genoemd.
De snelheid was 75 Bd-300 Bd of vice versa.Of 300 Bd-300 Bd,ook 1200\75 en vice versa.
Een complete videotext server draaide op een 20 MB harde schijf. ;-)
https://pc-en-internet.infonu.nl/geschiedenis/163987-viditel-van-de-pt…
Nooit een echt suc6 geworden in NL.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ITU-T_V-series_recommendations

In de afgelopen 15 jaar heb ik nooit om verhoging van de snelheid gevraagd. Dat gebeurde automatisch.
Dan lag er een brief van de provider de bus dat de snelheid was verhoogd. Vaak ook het tarief, maar niet altijd.

Eerst was mijn provider Demon, dat later werd opgekocht door XS4ALL. En XS4ALL is sinds enkele jaren een dochter van KPN.

Zonder er ooit iets voor hoeven doen is dit de informatie van mijn internetlijntje. Met het goedkoopste abonnement van XS4ALL.

VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)

Download 82.406 kbit/s
Upload   28.699 kbit/s

Voor mij hoeft het niet sneller. Ik kan er alles mee doen wat ik wil, uitzending gemist bekijken, internetradio beluisteren en foto's up- en downloaden.
Hele videofilms uploaden gaat wat traag, maar is dat belangrijk? Voor mij niet.