Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Misschien een gelijkrichterbrug bestaande uit 2 dioden en 2 Thyristors. Er staat geen typenummer op?

't schijnt toch een halve-H te zijn. Werkspanning 700V. Met beter kijken zouden we dus 2 IGBTs en 2 diodes moeten kunnen vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Op 6 juni 2018 17:22:45 schreef John1963:
Bij het opruimen van mijn werkkamer kwam in deze tegen. Het lijkt een gasontladingslamp (stroboscooplamp) maar er staat niets op.

Deze lamp (?) komt uit een collectie onderdelen uit het Philips NatLab in Eindhoven en gezien de rest van de onderdelen zou deze ook minstens 60 jaar oud moeten zijn.

Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt? Kan me niet voorstellen dat het Natlab zich bezighield met het afstellen van ontstekingen...

Een stroboscoop was erg populair in de disco in de jaren 70.
In het boekje 273 schakelingen van Elektuureluur tel ik zo een stuk of 10 schakelingen met zo'n flitsbuisje.
Ook blacklight was populair,dan kon je zien wie er een valse tand of tanden had in zijn mond. ;-)

Volgens mij werden die flitslampen ook gebruikt voor het balanceren van assen of andere machine delen.
Ook trillings onderzoek werd ermee gedaan.

Edit hieronder: uiteraard word een flitsbuis in een ontstekingslamp gebruikt om het ontstekingstijdstip af re stellen gebruik hem bijna dagelijks. (Niet om het toerental af te stellen).

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 10 juni 2018 08:21:40 (39%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Stroboskooplamp werd ook gebruikt voor instellen toerental (bij autos oa.).

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 10 juni 2018 22:30:25 (22%)

Maar, mark... Het ding komt bij Philips natlab vandaan. En veel mensen verwachten niet dat ze daar zakelijk flitsbuizen kochten om autos af te stellen. (toerental of ontsteking, daar ga ik niet over. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Kunnen net zo goed platenspelers, taprecorders. Zowel analoog als digitaal CD spelers of analoge video platenspelers geweest zijn. Maar ook allerlei andere mechanica zijn. De medische sector van PHILIPS kan er ook belang bij hebben (gehad?).
Di buizen worden ook gebruikt bij ultra high speed (film)camera's.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 10 juni 2018 22:22:04 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Het lijkt wel wat op een stroboscoop om een beweging te bevriezen. Keysight doet hier een truuk met een generator, versterker, subwoofer en een waterstraal. Amazing!
https://www.youtube.com/watch?v=Q7y96vWm9uI&feature=youtu.be

Voor wie dát al bijzonder vindt, check even deze video: Nigel Stanford - Cymatics

Staande golven in vlampijpen, menshoge Teslacoils, zand op trilplaten & meer van dat fraais.

RAAF12

Golden Member

Maar dit is makkelijk in huis zelf te doen, evt. in de tuin met een waterslang..

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik wil graag een Dell servervoeding aanpassen in de hoop dat ik de 12v naar 13,8 volt kan krijgen, er is helaas geen service manual voorhanden dus ik probeer de schakeling uit te pluizen. Daarbij loop ik tegen een IC aan met opschrift:

HP1001WA-1
437 13517

De sensedraad van de +12v is met dit IC verbonden, iemand een suggestie waar ik de datasheet zou kunnen vinden?

Aanvulling:

Vermoedelijk is het een optocoupler, een datasheet of een pin-out zou welkom zijn.

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op donderdag 21 juni 2018 17:05:34 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Heb je al bij HP/Vishay gezocht?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb je al eens geprobeerd wat die trimpotjes erlangs doen? de senselijn voorzien van een spanningval tov de uitgang werkt anders ook al, paar dioden in serie zetten met de sense zodat de uitgang vanzelf opgekrikt wordt door de sense meting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 21 juni 2018 16:45:07 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Ik wil graag een Dell servervoeding aanpassen in de hoop dat ik de 12v naar 13,8 volt kan krijgen, er is helaas geen service manual voorhanden dus ik probeer de schakeling uit te pluizen. Daarbij loop ik tegen een IC aan met opschrift:

HP1001WA-1
437 13517

De sensedraad van de +12v is met dit IC verbonden, iemand een suggestie waar ik de datasheet zou kunnen vinden?

Ik zie een TO92 huisje ernaast op de foto. Als dat een 431 is, dan kun je daar misschien ook wat uit afleiden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Één potmeter regelt de 5 volt, de andere twee zijn de stroombegrenzing van de 12v en de 5v.

Ik heb met een spanningsdelertje geprobeerd de 12v sense te foppen maar dat werkte niet. Ik kan het natuurljk even met diodes proberen.

Bij HP kom ik constant op een phase shifter uit, bij Vishay heb ik nog niet gekeken.

Ik ga morgen even de andere tips proberen / bekijken. Bedankt.

Ik vind een component in een bakje met 100nF condensatoren. De pennen zijn twee keer zolang, dat viel op.
Beide zijden zijn verschillend gemarkeerd.
Iemand een idee?

reading can seriously damage your ignorance
fatbeard

Honourable Member

Afgaande op de tweede foto zou ik zeggen: 100p.
Kwestie van nameten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
RAAF12

Golden Member

Op 27 juni 2018 18:28:20 schreef hennep:
Ik vind een component in een bakje met 100nF condensatoren. De pennen zijn twee keer zolang, dat viel op.
Beide zijden zijn verschillend gemarkeerd.
Iemand een idee?

Wellicht voor montage direct op de pinnen van een relais/motor ect.

100p, was niet helemaal duidelijk. Mijn multimeter geeft 0.001 aan in het 2n bereik. Misschien moet er een nieuwe batterij in.

Mijn goedkope Chinese onderdelen tester zegt: 105p

reading can seriously damage your ignorance

Faston, kabelschoen? autokabel verbinder?

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Ik zoek de juiste en complete beschrijving, er zit bijv. ook lijm in.
Een soldeertonnetje met isolatie en lijm. maar dat is een gok. Een Farnell of ander bestelnummer zou ook heel mooi zijn!
Dit soort verbindingen worden gemaakt in een agressieve omgeving, denk aan de verbinding tussen een uitlaat noX sensor en de pcb module onder een auto. In dit geval wordt de kabel doorgeknipt omdat alleen de sensor wordt vervangen. Toch bedankt voor je poging <G>

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb ze bij Conrad gezien. Ik meen onder een naam als “waterdichte krimp verbinding”, althans iets wat daarop lijkt. Waterdicht staat er in ieder geval in.
Het is feitenlijk een AMP verbinder met waterdichte krimpkous. Je moet hem dus na krimpen naverhitten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Kruimel

Golden Member

Dave jones had er eens een filmpje over, maar ik zou moeten zoeken of ik die nog terug kon vinden. Het resultaat was niet overweldigend kan ik me wel herinneren (al heeft hij vaak zijn oordeel al wel klaar, en is de inzet ondergemiddeld). Ik ga een zoeken...

Dit topic is gesloten