Beste circuitonliners,
Excuus voor het lange verhaal, maar ik denk dat de details er toe kunnen doen...
Allereerst de uitgangssituatie (waarna het probleem volgt):
Op mijn moestuin heb ik mezelf 220V bezorgd met een 100Wp zonnepaneeltje, 12V AGM accu en een zuivere sinus inverter (12V gelijkstroom naar 220V wisselstroom) van 1500W (piek 3000W). Dat werkt tot nu toe prima met lage belastingen (van om en nabij de 100W).
Die accu van 100 Ah levert mij een duurvermogen van 12 V x 100 Ah =1200 Wh op.
Nu heb ik onlangs een beregeningspomp van 800W aangeschaft en aangesloten op de hierboven beschreven stroomvoorziening, de accu was geheel gevuld ten gevolge van het mooie weer. Na wat strubbelingen (zoals aangezogen lucht waardoor de droogloopbeveiliging, die ik voor de zekerheid heb toegevoegd, de boel liet afslaan) werkte het geheel en kon ik sproeien over de uitgedroogde tuin, prima!
Het probleem: na een kwartiertje sloeg de pomp af, mogelijk doordat er toch weer teveel lucht was meegezogen (overigens is dat nu opgelost met teflon-tape in de schroefverbindingen) en toen begon de ellende: bij herstarten leek de pomp het heel even te doen, maar deze sloeg na zeer korte tijd meteen weer af. Na een korte tijd sloeg hij weer aan en na zeer korte tijd weer af en dit herhaalde zich steeds. Het was niet de droogloopbeveiliging, maar na wat zoeken bleek dat de inverter stond te piepen met een foutmelding: "low input", terwijl de accumeter van de inverter aangaf dat deze vrijwel geheel opgeladen was. Na een wachttijd probeerde de inverter het dan steeds opnieuw.
Ik realiseer mij nu dat de pomp hoogstwaarschijnlijk een inductiemotor is (check? Het is deze pomp: https://www.ts24.nl/product_info.php/info/119633/Eurom-Tuinpomp-Flow-T… ) en dat er daarom een aanloopstroom in de orde van een factor 5 mee gemoeid zou kunnen zijn.
Ik vermoed dat de inverter, die dus volgens zijn specificaties een piek van 3KW heeft in de praktijk iets ruimer bemeten is en de aanloopstroom heeft kunnen opvangen, want bij een factor 5 aanloopstroom zou het vermogen gedurende korte tijd moeten oplopen tot 4KW, maar het ging dus de eerste keer wel goed.
Verder vermoed ik dat de hoge vermogensvraag bij het aanzetten in de accu's zorgt voor een dip in de spanning en dat dit bij geheel gevulde accu's nog net goed gaat, maar dat na een tijdje draaien die klap niet meer voldoende wordt opgevangen en de accuspanning dan zakt onder de onderdrempel voor de inverter waarna de foutmelding "low input" volgt en het zaakje afschakelt.
Oplossing?:
De pomp heb ik thuis uitgetest op de 220V van mijn huisaansluiting en deze werkte als een zonnetje, dus de pomp is het probleem niet.
Ik heb gisteren een tweede AGM accu van 55 Ah parallel bijgeschakeld zodat, wanneer mijn analyse juist is, de toegenomen accucapaciteit de batterijspanning wat langer op peil kan houden bij het inschakelen van de pomp, maar dat is natuurlijk uitstel van executie omdat na een tijdje pompen de spanning in de accu's uiteindelijk zakt en dan het probleem na herstarten zich weer kan gaan voordoen,
Ik overwoog een Variac om de motor van de pomp langzaam op toeren te laten komen, maar na doorlezen van diverse posts lijkt dat een onbegonnen pad met een inductie motor. Wel zie ik hier en daar suggesties naar een frequentieregelaar of frequentieomvormer (FO) als oplossing voor dit soort problemen en ik vraag mij af of ik daar iets aan zou hebben in mijn situatie, ik ben er in het geheel niet bekend mee. Ook vraag ik mij af of een FO mijn droogloopbeveiliging zou kunnen beïnvloeden, het is deze: https://www.ts24.nl//product_info.php/info/10583/Gude-Drukschakelaar-m…
Gisteren heb ik een 55 Ah accu bijgeschakeld (nog niets uitgeprobeerd op dit moment), maar zonder FO oid. blijft het volgens mij na een tijdje pompen mogelijk dat de accuspanning bij het starten dan onder de drempel van de inverter zakt en dan houdt het weer op natuurlijk.
Mijn vraag aan jullie is uiteraard hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik heb ook gedacht aan een zwaardere inverter, want ik ben ook wel bang dat de huidige inverter kan beschadigen door steeds die aanloopstroom (buiten zijn eigenlijke maximale specs) te laten verwerken. Ik denk dan aan een nieuw 4 KW exemplaar met een piek van 8 KW.
Hopelijk is er iemand thuis in deze materie en kan deze mij op het goede spoor brengen, waarvoor alvast dank!