LG Inverter linear compressor

Leuk die nieuwe technologie. Of het beter is dan de oude? Ik niet weet. De tijd zal het leren.

Dat mijn oma op 95 jarige leeftijd overleed stond er in de schuur een grote koelkast uit de jaren 50 ofzo. Zou nu geld opleveren als leuke retro koelkast in een juppen appartement. Die koelkast deed het nog gewoon. Dat was echt wel verbazingwekkend.

@maartenbakker Weet jij iets van de merken zoals Haier? Nog noot van gehoord eerder, wie maakt dat en is dat betrouwbaar?
Hebben ook vanalles, koelkast tot moderne TV.

Leuk dat hier over Haier begonnen wordt. Ik weet niet of het wel of niet goed is, maar het is chinees en een heel groot merk. Als je aankomt in Bejing en je neemt een bus naar je hotel heb je kans dat je in bus van Haier zit. Of de taxi is een Haier auto. In de Hotelkamer staat (of hangt) een Haier hotel TV. De airco is wederom een Haier. De zonneboiler kan een Haier zijn. Maar ook de waterkoker en de koelkast en de wasmachine.

Het is in china een heel erg groot merk dat je in elke walmart tegenkomt op de witgoedafdeling. Het zou zomaar wat verkoop cijfers betreft wel eens groter kunnen zijn dan Bosh of Siemens of het oude Philips hier. Alleen maar door de enorme chinese markt. Haier probeert tegenwoordig ook een beetje buiten China op de westerse markt een plekje te veroveren. Maar dat hebben ze denk ik niet eens echt nodig door de enorme binnenlandse markt van 1,5 miljard mensen ofzo.

Ha, goed nieuws! De Liebherr gaat niet naar de kringloop!!
Toen papa kwam helpen met plaatsen, bekeek hij die oude eens goed.

Hijzelf heeft een heel oude Zanussi staan, helemaal in plastic en ook vries en koeling is kleiner, verbruik is zelfde als mijn oude liebherr kast.

Hij gaat mijn liebherr adopteren omdat die groter is en ruimer en ook steviger in inox, zijn oude zanussi gaat nu naar de kringloop!

Verbruik is nu gedaald naar 79W.
Temp in vrieskast is nu al -12

Edit: Ik had de vrieskist ingesteld op -15 om te beginnen, na anderhalf uur is die nu op -15. Het verbruik daalde nog verder tot 69W en plots hoorde ik duidelijk een relais klikken. Koelkast verbruikt nu nog 1.6W!!
Ventilatoren allemaal uit.
Na 10 minuten is het verbruik nu nog precies 1W.
Leuk om dat allemaal te zien hoe het werkt! En meten is weten!
Na 15 minuten is het verbruik nu momenteel 0.6W, wat raar, zou echt eens willen weten wat daar allemaal gebeurt in dat zwart blokje met veel pootjes.

Laatste update; Na openen van een deur voor langere tijd gaat motor aan met een klik, verbruik is dan 33W. Motor is bijna onhoorbaar koelventilator uit. Er draaien wel ventilatoren voor de koeling binnen in de kast, hoor ik met mijn oor op de kast.
Na 10 minuten weer hetzelfde als voorheen, gaat in een soort slaapstand.

Maaike has left the room...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 30 juli 2018 23:07:25 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Het zou wel eens interessant zijn het verbruik van dat apparaat te loggen.

Mijn koel/vries combo zie ik duidelijk met een duty cycle van ongeveer 50% schakelen.

Sine, zelfs in de dalen verbruikt je kist nog ong 100W? of is dat een foutje van de logger?

Sine

Moderator

Ik heb een industriële ijskast :)

Nee, dat is het verbruik van het hele huis, maar de blok die je er op ziet is de ijskast.

aah, OK Je ziet duidelijk de "ingebakken" aan/ uit cyclus. wordt bewust gedaan, zelfs al in koekasten uit de jaren 50.

Sine

Moderator

Uiteraard is dat bewust, het is gewoon een aan/uit temperatuur regeling met een bepaalde hysterese.

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 juli 2018 15:51:04 schreef RAAF12:
[...]

Op 1 exemplaar zegt dat niet zoveel. ReVox is een van de merken die juist heel makkelijk zijn de repareren. Schema's en onderdelen overal te krijgen. Een later model had een custom IC was niet meer te krijgen is, dat was een (1) negatieve uitzondering.

Het gaat dan ook precies om dát model (A700 - hfl 4.000,- in 1973).
Zo verwachte ik ook dat een electrische motor van Yamaha zonder knderziektes wordt uitgebracht. Ik zeg niet dat alles wat nieuw is slecht is, maar. Ik ben door genoemde kostbare ervaringen wel sceptiscer en voorzichtiger geworden.

@Sine:
Als ik zo dacht als jij veronderstelt, had ik die nieuwe apparaten nooit gekocht. Alleen een verlies naar de huidige stand van zo’n € 6.500,- zet je wel syevig aan he denken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog effe een update, ja ben de hele tijd aanwezig om te zien wat er allemaal gebeurt daar binnen.

Toen ik de temp van de koelkast 1 graden verder naar beneden regelde, kwam hij uit slaapstand en ging heel zachtjes naar 5W, bleef zo een 20 tal minuten. Viel toen weer in slaapstand.

Later deed ik de diepvries 1 graden lager, kwam weer uit slaapstand en echt heel traag en geleidelijk naar 35W, bleef zo een 20 minuten draaien en ging weer slapen. Ik heb daarna nooit meer, meer dan 35W kunnen loggen.
Die eerste 110W was puur bij het opstarten. Als de temp dichtbij is gaat hij geleidelijk weer naar beneden met min 10W compressor. Maar bij het begin van opstarten verminderde die van 110W naar 69W en dan plots naar 2W.
Ga eens kijken wat er in de nacht gebeurt en mijn wattmeter laten loggen.
Als ik op het display iets verander wordt de instelling pas aangenomen als na 20 seconden het display weer uit gaat.

Soms hoor ik een raar geluid, het klinkt net alsof je pneumatische piston hoort schakelen. Dit gebeurt meestal als ik de temp van de koelkast verander en niet vrieskist.

Die achterwand wordt nooit warm, dat vind ik heel gek. Bij de Liebherr staat die nu zeer heet.

een ding weet ik nu wel zeker; Er is hier een intelligente schakeling aan het werk.

Kon het niet laten en heb deksel onder eens afgenomen. Ik zag onmiddellijk sensors op de body van de motor, op de buisjes , ook eentje die de op het aluminium van de kast binnen zit en op de condensor, nog andere sensor zit op de voeding boven. en dan zijn er nog die naar binnen gaan en ik niet kan volgen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 31 juli 2018 01:34:09 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Zeer indrukwekkend. Ik kon het zo snel niet vinden, maar wat voor type is het? Ik vind het dan altijd leuk om op te zoeken of er al onderdelen voor zijn en of er een service manual te vinden is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is zojuist weer uit slaapstand gekomen en gaat van 0.6W naar 35W, maar ditmaal zeer traag het duurde toch 5 minuten voor ie op 35W was. Het gaat altijd in heel kleine stapjes naar boven. Maar soms gaat het ook snel.
De opstartfase was heel indrukwekkend, toen ie op 110W was koelde ie echt enorm snel. En dat terwijl de kast 30 graden was van in de garage te staan.
Ook dat ie van 10W begon naar 43W voor een hele tijd, en toen plots in grote stappen naar 110W.

Bij 0.6W had ik een powerfactor van 0.07, bij 35 W was dat 0.57.

@maartenbakker het is een LG GBP20DSQFS
En ja ik vind het ook leuk om te zien wat daar allemaal gebeurt!
Er gebeurt veel under the hood, dat je niet weet wat ie aan het doen is.
Hij zal ook nog een ontdooifase moeten doen, zodat ijs zich niet opstapelt.

Ik vind het enkel nog altijd vreemd dat de condensor aan de achterkant meestal gewoon steenkoud blijft.

Ja ik wist dat het voor sommige mensen net als ik indrukwekkend zou zijn, daarom heb ik zoveel mogelijk laten weten wat daar allemaal gebeurt. Het is een nieuwe techniek en nu begin ik toch curieus te worden hoe dat allemaal precies werkt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 31 juli 2018 03:07:18 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wat mij eigenlijk nog het meest verbaast is het extreem lage verbruik : niet alleen heb je het verbruik van de lineaire compressor, maar ook zijn er nog eens 2 ventilators (koel/vries), en af en toe moet ook de verdamper nog eens ontdooid worden (no frost)! En toch maar een gemiddeld verbruik van 16 Watt !

@Sine ik bedoel dat die hysteris bewust groter is dan wat je van een normale thermostaat verwacht. bij een klassieke koelkastbvb 20°, omde regelmaat op te leggen.

Op 31 juli 2018 02:37:45 schreef CrossFireX:
Bij 0.6W had ik een powerfactor van 0.07, bij 35 W was dat 0.57.

Enerzijds, zou het zomaar kunnen dat jou meter bij vermogens onder de 10W die powerfactor niet meer zo goed kan meten. Anderzijds mogelijk heeft ie gewoon gelijk.

Dan denk je: Tjeempie. 0.07, dat is wel heel erg slecht. Maar als je er even over nadenkt: Er loopt stroom waarmee je 8.5W had kunnen afnemen: 37mA RMS.... Valt best mee. De "onnodige spanningsval" in de leidingen die voor 16A bemeten zijn zal heel erg meevallen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een power factor van 0,1 bij heel laag verbruik is normaal, je meet vooral de (blind)stroom door het EMC filter..

Sine

Moderator

Op 31 juli 2018 01:26:07 schreef CrossFireX:

Kon het niet laten en heb deksel onder eens afgenomen. Ik zag onmiddellijk sensors op de body van de motor, op de buisjes , ook eentje die de op het aluminium van de kast binnen zit en op de condensor, nog andere sensor zit op de voeding boven. en dan zijn er nog die naar binnen gaan en ik niet kan volgen.

En niet even een fototje maken ?

Aaaah

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 juli 2018 02:37:45 schreef CrossFireX:
[....]
Hij zal ook nog een ontdooifase moeten doen, zodat ijs zich niet opstapelt.

Ik vind het enkel nog altijd vreemd dat de condensor aan de achterkant meestal gewoon steenkoud blijft.

Ja ik wist dat het voor sommige mensen net als ik indrukwekkend zou zijn, daarom heb ik zoveel mogelijk laten weten wat daar allemaal gebeurt. Het is een nieuwe techniek en nu begin ik toch curieus te worden hoe dat allemaal precies werkt.

Beste Maaike,

In wat ik van je hoor lijkt het allemaal degelijk te zijn geconstrueerd.

Jammer, dat je mijn post, als negatief hebt ervaren. Ik heb alleen mijn scepsis geventileerd gebaseerd op mijn ervaringen van de laatste 73 jaar. Ik wilde je alleen maar alert maken.
Ik ben net als jij, als iets nieuwe techniek is, die mij goed in de oren klinkt en er goed uitziet, ben ik ook geneigd daarop in te springen. Dat heeft MIJ helaas een aantal nare ervaringen opgeleverd, die ik met je wilde delen, maar ik wil beslist niet zeggen dat je stom zou hebben gedaan, zoals sommigen het hier jammer genoeg willen opvatten.

Het heeft ook totaal niets met je vrouw-zijn te maken. Dat moet je uit de PM's, die ik je stuurde, kort nadat je op het forum verscheen kunnen uitmaken. Wel intrigeerde toen mij je afkomst, omdat ook ik mijn roots in Zuidoost Azië heb.
Wel heb ik mijn bewondering uitgesproken over de manier waarop je je op dit forum beweegt: Verfrissend!

Verder lees ik je posts regelmatig en met grote interesse. Ga zo door!

We wachten op je foto's :)

Als ik het goed begrijp, werkt dat pompje ongeveer als het pompje in een Senseo apparaat (en mogelijk meer koffie machines) maar dan bestuurbaar ? Over die pompjes heb ik nog nooit problemen gehoord, wel met de elektronica en dan met name die beruchte X2 condensator.

Wat betreft di koele achterkant: Kan het zijn dat de kast geforceerd wordt gekoeld? Ik heb dat op een wat primitievere manier bij d mijn gedaan daar de warme lucht aan d achterzijde geforceerd af te zuigen. Da scheelt een "slok op en borrel" aan het verbruik, zeker als de kast is ingebouwd.

Ik wens je nog jaren plezier met je aankoop en hoop van harte dat mijn bedankingen nu eens niet uitkomen.

Groetjes,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja beste heren, de fotoschoot komt eraan effe geduld nog.
Deze meid heeft heus nog ander dingen te doen thuis. Ik voelde me gisteren bijna een live verslaggeefster. ;=)

Dus vandaag moet ik ook nog plat op de buik (Je hoeft je hierbij niks voor te stellen) voor een fotoschoot van het binnenwerk zodat meneer Sine ook tevreden is ;-))

De gehele nacht is het max verbruik 33W geweest. Ben er wel heel blij mee, en hoop dat ze het lang blijft doen.

Hier zal ik minder snel last hebben van dat X2 condensator probleem, de voeding is immers een gewone schakelende voeding. Geen condensator voeding.

@TA; och ik trek het mij allemaal niet meer zo aan, wel had sine gelijk, op een bepaald punt geleek het wel op afzeiken. Niets maar dan ook niets was goed te praten.
Ik had sowieso een andere kast nodig voor diverse redenen en ik wilde niet de duurste en ook niet de goedkoopste.

Geforceerde koeling zou kunnen, maar er zitten in die achterplaat geen koelsleuven of iets, dat is helemaal dicht. Ook bovenaan geen ventilatie sleuven te zien. Het enige dat een heel klein beetje warm word zijn de zijkanten van de achterplaat waar die vastzit met schroeven aan het chassis.

Ik kan je vertellen dat als je er vlakbij zou staan, dan straalt die kast kwaliteit uit. Allemaal zeer degelijk en zwaar uitgevoerd. Zoals ik eerder zei weegt deze koelkast bijna 90Kg! Waarschijnlijk zware scharnieren zodat de Koreaan er aan kan hangen. Dus even geduld nog voor de foto die komen eraan. Eerst nog een kleine siësta, want had niet genoeg geslapen laatste nacht met mijn live verslaggeving.

Gegroet allemaal en tot de volgende!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Tsja CrossfireX, je zal waarschijnlijk niet het instap modelletje gekocht hebben en vandaar verbeterde materialen zoals Aluminium. Fijn te horen en belooft wel wat. Het is zoals edvdweele zegt omdat kast iets zuiniger is een andere te kopen. Terugverdientijd is gewoon lang

Anoniem

Op 31 juli 2018 02:37:45 schreef CrossFireX:
Ik vind het enkel nog altijd vreemd dat de condensor aan de achterkant meestal gewoon steenkoud blijft.

Als er geen tot weinig warmte getransporteerd wordt van de verdamper naar de condensor zal deze laatste geen tot weinig warmte moeten afgeven aan de omgeving en dus niet tot weinig warm worden.
Als je compressor naar 110W gaat omdat er veel warmte te verplaatsen is zal je condensor het wel warm krijgen.
Hoe warm hij dan wordt hangt natuurlijk ook af hoe goed hij zijn warmte aan de omgeving kwijt kan.

evdweele

Overleden

Op 31 juli 2018 19:03:05 schreef smd:
Het is zoals edvdweele zegt omdat kast iets zuiniger is een andere te kopen. Terugverdientijd is gewoon lang

Wat ik erbij vergat te melden dat dit mijn rationele benadering is. Uitsluitend en alleen gericht op de financiële zijde.
Ik hecht helemaal geen belang aan het uiterlijk van een gebruiksvoorwerp als een koelkast of een gasfornuis. Alleen de functionaliteit telt.

Anderen zullen daar veel hogere eisen aan stellen, zoals past het bij de rest van het interieur van de keuken, hebben de legplanken, laden en vakken de gewenste afmetingen en vorm.
Het interesseert mij ook totaal niet hoe een keuken er uitziet. De keuken mag van mij 100 jaar oud zijn, als er maar een aanrecht, gootsteen en een paar kasten in zitten.
Een keukenboer of tegelhandel zal aan mij nooit 1 cent verdienen :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 31 juli 2018 19:10:02 schreef anoniem015:

Als je compressor naar 110W gaat omdat er veel warmte te verplaatsen is zal je condensor het wel warm krijgen.

zeker als je rekening houdt met het feit dat een koelkring veel meer warmte rondpompt dan zijn eigen verbruik. Als de compressor 110 wat verbruikt is het aantal watts richting condensor zeker meer dan 300 Watt (hangt af van de cop) , dat moet je voelen..

heeft m'n inverter airco ook, verbruik is normaal 1,5-2.6A maar op de power stand gebruikt hij de volle 1000W compressorvermogen. opvallend is wel dat de oude airco met aan/uit compressor meteen naar een cosinus van 0,99 ging, terwijl nu de cosinus niet boven de 0,82 uitkomt, lager compressor vermogen is slechtere cosinus. de bedrijfscondensator doet dit overigens, motoren met aanloopcondensator hebben een veel slechtere cosinus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman, voor de duidelijkheid, bij een airco met invertor meet je bij een cosphi meting niet de cosphi van de motor, maar van het het PFC circuit aan de ingang. (maar dat wist je misschien).

Heden ten dage zie je de invertormudele bijna niet meer zitten, ik heb hier een oerversie uit 1996. Zit meer elektronica in dan in een TV uit de jaren 70.. werkt na 22 jaar nog steeds en heeft nog nooit zo hard moeten werken als deze zomer...

ik weet het, sloop regelmatig printen uit oude airco's met inverter :P de condensator sloeg op de oude compressor zonder inverter.

de elektronica van t eerste uur was degelijk gebouwd, nadeel is dat er nog R22 koudemiddel inzit vaak, daar wordt niets meer aan gedaan met een lek. ik begreep dat r134a overigens goed in prijs is gestegen, 2,5x zo duur sinds vorig jaar. komt omdat r134A minder geproduceerd mag worden, gaat er ook uit op den duur, oa veel auto's hebben dat koelgas erin zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer