2,5 mm2 = 2,26 mm2

GJ_

Moderator

Gaspijp is binnendiameter en metrisch. Duims is dus gewoon 25mm.
Overigens is de duim de laatste keer dat ie officieel is vastgelegd gewoon vastgelegd op 10mm.

Op 12 augustus 2018 15:06:38 schreef GJ_:
Overigens is de duim de laatste keer dat ie officieel is vastgelegd gewoon vastgelegd op 10mm.

Dat is een babyduimpje. Dit was in 1820. 50 jaar later is deze definitie weer afgeschaft. Gaf te veel verwarring met de Engelse duim. Net als de meter, die werd in het begin el genoemd omdat men het Franse woord meter niet wilde gebruiken. Is ook afgeschaft omdat er al een el was met een andere lengte.

We zullen GJ ook niet een huis laten bouwen.
Denk dat dat nogal slapjes word :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evelo

Golden Member

Ik zie het probleem niet echt. Zolang de elektrische weerstand binnen de gestelde norm valt maakt het toch niet veel uit wat het gewicht van de kabel is?

Op bvb een XVB kabel staat 3G2,5 maar daar staat geen mm² achter.

Op 12 augustus 2018 16:05:52 schreef evelo:
….maar daar staat geen mm² achter.

Nou en? Het is voor iedereen duidelijk dat dat wel bedoeld wordt. Ze zullen vast niet 2,5 kilo appels bedoelen.

Het probleem is dat ze niet leveren wat het opschrift suggereert. Intussen ben ik er ook achter dat ze uitgaan van de weerstand per meter, maar ik vind het nog steeds misleiding.

Op 12 augustus 2018 14:59:04 schreef Frederick E. Terman:
Als we tóch gaan meten, laten we dan ook even 80 grams papier, 2"x 4" houten balken en duims gaspijp controleren (vooral die laatste is verrassend). En een 800 grams brood.

Geen hond die dat doet. Ik ook niet. Maar als je het doet, dan kom je er achter hoe vaak je bedrogen wordt. Papier is een lastig iets. Papier is hygroscopisch, dus afhankelijk van de relatieve vochtigheid van de lucht varieert het gewicht van het papier.

Ik vind het met papier nogal meevallen. Er gaan 16 stuks A4 uit een vierkante meter, dus een velletje A4 weegt 5 gram. Als je er 3 moet versturen in een envelop zou je net onder de 20 gram blijven want een envelop is van dunner papier dus lichter. Als ik zo'n combinatie heb leg ik het altijd op de brievenweger en de rekensom blijkt altijd te kloppen, totaal 18 of 19 gram.

Op 12 augustus 2018 14:59:04 schreef Frederick E. Terman:
Als we tóch gaan meten, laten we dan ook even 80 grams papier,

80 grams papier komt redelijk in de buurt van de theoretische 5 gram per A4.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de duimse maten zijn er meer en meer uit aan het gaan, metrisch is het tegenwoordig. 5/8 is gewoon 16mm en 3/4 is 19mm, 1 duim is 25mm, 1,1/2 is 38mm. ook pg wartelmaten gaan eruit, is al jaren standaard metrische maten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 12 augustus 2018 19:33:33 schreef ohm pi:
[...]Geen hond die dat doet. Ik ook niet. Maar als je het doet, dan kom je er achter hoe vaak je bedrogen wordt. Papier is een lastig iets. Papier is hygroscopisch, dus afhankelijk van de relatieve vochtigheid van de lucht varieert het gewicht van het papier.

Dat zal het zijn,het ene koper zit vol luchtbellen en het andere vol waterbellen. ;-)

Ter aanvulling:

In onderstaande link hoe CEBEO (groothandel in elektrisch matriaal) de technische vereisten mee geeft.
Op pagina 12 en 13 geven ze de technische info mee met onderaan de tabel volgende regel:

De nominale doorsnede is bij benadering.
De werkelijke geometrische doorsnede van de kern is aangepast teneinde de maximale toegelaten weerstand volgens de IEC-tabel hierboven niet te overschrijden.

https://www.cebeo.be/sites/www.cebeo.be/files/4_Installatiekabel.pdf

ja, das ook zo een uitleg.
de doorsnede is aangepast om de maximale toegelaten weerstand niet te overschrijven. hier is het precies of ze vanalles hebben bijgevoegd om toch te voldoen.
zeg maar gerust: ze hebben die tot het minimale herleid om nog net binnen de toleranties te vallen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is de verklaring waarom draden dunner kunnen zijn dan de fysieke 2,5mm2. Maar ik ben het er nog steeds niet mee eens.

Ik begrijp de verschillelnde standpunten als zou het puur in het voordeel van de kabelproducenten uitkomen zijnde altijd een mindere sectie i.p.v. meer. Dit is en blijft de persoonlijke mening van elk. Mij gaat het puur om de technische kant en wie waar zijn verantwoordelijkheid neemt.

Ook was mijn aanvulling eerder bedoeld met de verwijzing van de fabrikant en de groothandel naar de IEC normen. Hierboven werd ergens aangehaald hoe de keuringsdiensten op deze mindere sectie zouden reageren, zij gaan blijkbaar uit van de nominale waarde die op de kabel staat om conform het AREI te zijn. Dit wat Belgie betreft.

Wel nu, in het AREI wordt er ook in moelijke taal verwezen naar de IEC normen. Dus als de fabrikant aan toont dat hij volgens die bepaalde normering zijn geleiders fabriceerd ben je dus als klant volledig ingedekt en ligt de verantwoordelijkheid volledig bij hen moest er ooit een rechtzaak van komen. Dit is wat ik er van denk.

Mijn inziens gaan kabelproducenten niet over één nacht ijs als het op verantwoordelijkheid aankomt. Dat het geen liefdadigheids instellingen zijn heb ik ook begrepen.

Pagina 402
http://www.epc-platform.be/files/arei-beknopt-vincotte.pdf
Let wel, dit is niet het volledige AREI, maar een vereenvoudigde (beknopte) publicatie.

Mvg

Robbe

evelo

Golden Member

Ik begrijp het probleem niet.
Stel dat je een auto koopt en de verkoper zegt: het nieuwe model is 100kg lichter dan het vorige.
Ga je dan kiezen voor het vorige model?

Lichtere kabel is toch enkel voordelig? De kabel doet hetzelfde maar voor minder gewicht.

Denk eens aan transportkosten, milieukosten,... die kabel moet ook ooit weer eens uit het huis verwijderd worden bij afbraak woning of een volgende renovatie.

Ieder uitgespaarde kilogram materiaal is meegenomen.

Dit is inderdaad ook een manier om het te bekijken. Vandaar dat ik dit een interessante discussie vind hoe verschillende forum leden allen met een technische achtergrond dit gevalletje bekijken.

Er zitten interessante denkpistes tussen, al dan niet aangetoond met onderbouwde feiten.

Mvg

Robbe

Op 22 augustus 2018 16:17:12 schreef evelo:
Stel dat je een auto koopt en de verkoper zegt: het nieuwe model is 100kg lichter dan het vorige.
Ga je dan kiezen voor het vorige model?

Maar als je dan kiest voor de lichtere uitvoering, maar in de papieren staat nog het oude gewicht, dan ga je te veel wegenbelasting betalen.
Maar daar zit voor mij het probleem, ze verkopen dunnere draad, maar in tegenstelling tot die autoverkoper zeggen ze dat er niet bij. Ze vertellen nog steeds dat het 2,5 kwadraat is, maar dat is het niet.

Je betaalt voor 2,5 kg koper, maar je krijgt 2,25kg koper
Je betaalt voor 7,0 Ω/km draad maar je krijgt 7,41 Ω/km draad.
7,41 Ω/km draad mag volgens de normen. Lager mag natuurljk ook.
Wie wordt nu belazerd?
Milieu:
De verlieswarmte is ook 6% hoger door de belazertruc van de fabrikanten.

joopv

Golden Member

ietwat offtopic / zijdeling gerelateerd /

Ik herinner me nu dat je vroeger weerstanden partijen kon kopen tegen lage prijzen. Als je dan van b.v. 100 stuks 1k 5% weerstanden de waardes ging opmeten, en die in een tabel plaatste bleek dat de weerstanden die 1% of minder afweken van de echte 1000 ohm, eruit waren gehaald. Die waren waarschijnlijk voor een hogere prijs verkocht.

Wat overbleef waren weerstanden die dus altijd minstens 1% en maximaal 5% afweken...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappig. En dan was je niet eens bedrogen, want alle weerstanden voldeden aan de tolerantie.

Maar degenen die die zogenaamde 1%-weerstanden gekocht hebben, die zijn wél belazerd.
Want die weerstanden waren op de dag van het uitzoeken misschien wel binnen 1 %, maar bleven dat niet. Een echte 1%-weerstand blijft binnen 1%; een 5%-weerstand mag heen en weer lopen binnen dat 5%-interval.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 augustus 2018 16:17:12 schreef evelo:
Ik begrijp het probleem niet.
Stel dat je een auto koopt en de verkoper zegt: het nieuwe model is 100kg lichter dan het vorige.
Ga je dan kiezen voor het vorige model?

in u geval is een lichtere auto voordeliger, in het geval van de koperdraad is 2.25mm² nadeliger dan 2.5mm², ook al zit die binnen de norm van 7ohm/km. zouden ze echte 2.5mm² leveren, dan heb je minder weerstand en minder verliezen.

je moet het zien als: jij koopt een auto met 100pk, maar hij levert maar 95pk.
de fabrikant haalt dan aan: ja, maar onze auto is lichter dan de concurrent waardoor wij met die 95pk toch dezelfde prestaties neerzetten als een andere wagen met 100pk.

ik kies niet voor die 7ohm/km, ik kies voor 2.5mm² en dat wens ik te verkrijgen. in de autowereld belazeren ze u nog zo. ze leveren gloeilampjes van 40W die meer licht gevan dan normaal. wat is de truk. ze produceren lampjes voor 11.5v en op u 13V boordspanning geeft die een pak meer licht af. maar ze gaat ook 3x zo snel kapot.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 augustus 2018 19:38:09 schreef KlaasZ:
Ze vertellen nog steeds dat het 2,5 kwadraat is, maar dat is het niet.

Nee, dat doen ze niet. Ze zeggen: Het voldoet aan de norm voor 2.5 kwadraat. En die norm zegt dat de weerstand niet meer dan 10% hoger is dan je van 2.5 kwadraat koper kan verwachten.

M'n buurvrouw rijdt in een Clio. Weet jij dan in wat voor auto ze rijdt? Heb ik het merk er bij moeten zeggen? We korten dingen af. "Voldoet aan de IEC 6xxxx standaard voor koperdraad 2.5mm2", daar blijft alleen dat laatste stukje van over.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 augustus 2018 08:22:35 schreef rew:
Ze zeggen: Het voldoet aan de norm voor 2.5 kwadraat.

Dat zeggen ze nou net niet. Net een paar dozen bekeken, en daar staat op: 2.5mm2. En verder staat er ook nog op dat het 100 meter draad is.
Geen verwijzing naar een norm. Kijk, als er op die doos zou staan: voldoet aan norm huppelepup voor 2.5mm2, dan zou ik er mee kunnen leven. Maar dat staat er dus niet. Er staat een afmeting in vierkant millimeters, dat is iets wat eenduidig controleerbaar is aangezien zeer nauwkeurig bekend is wat een millimeter is. En dan blijkt het dus (in sommige gevallen) gewoon niet waar te zijn.
Maar goed, ik heb mijn punt gemaakt. Geen zin om er verder nog een welles/nietes spelletje van te maken.

Het gebeurt overal.

Koop je 100 ohm 10% weerstanden, dan krijg je weerstanden die 92-98 of 102-108 ohm zijn. De 99-100-101 ohm exemplaren hebben ze er tussenuit gevist om als 1% te verkopen.

Koop je een 100 uF condensator, dan is die +/- 20%. Vroeger was die marge nodig omdat ze ze niet nauwkeuriger kunnen maken. Maar fabrikanten zijn beter geworden en kunnen die dingen nu bijvoorbeeld +/- 2% maken. Dan mikken ze op 83 uF en verkopen 81-85uF condensatoren als 100uF. Aannemende dat de kostprijs per uF ongeveer constant is, dan zijn deze gasten bijna 20% goedkoper dan de gasten die op 100uF blijven mikken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In alle twee de gevallen wordt je zwaar bedrogen.
Dat je het niet door hebt, daar maken de criminelen handig gebruik van.
In beide gevallen is de misdaad moeilijk te ontdekken.
Je moet honderden onderdelen kopen, nameten en uitzetten in een grafiek.
Dat zie je in het 1e geval een gat bij 100Ω en in het 2e geval vindt je geen enkele 100µF condensator. Ook 90µF zal je niet vinden.
Dit topic heeft een hoog 'kleren van de keizer' gehalte.
De kabelfabrikant bedriegt je en zegt: "Je bent dom als je zegt dat ik je bedrieg. Lees de kleine lettertjes van de IEC moeilijk moeilijk norm maar."
Ik geef onmiddellijk toe dat ik niet zo slim ben en bedrogen wordt door de kabelfabrikant.