Hoge Pieptoon op gitaarkabel , gitaar.. met filmpje

@Hubie, heb ik hier zelf voorgehad met een loszittende connector voor de plug, die bewoog wat en na het aandraaien van het moertje was er veel storing. Bleek dat er een kabeltje was afgebroken door het te vaak verdraaien van de connector. Effe vastsolderen en het was weer pico-bello in orde.

@ts, eventueel eens vragen aan een kennis die ook een elektrische gitaar heeft om dat zo uit te testen, dan kan je de gitaar zelf al uitsluiten. Ik was er snel achter omdat ik meerdere gitaren in huis heb.

Hubie

Special Member

Op 18 augustus 2018 17:49:40 schreef Appel:
@Hubie, heb ik hier zelf voorgehad met een loszittende connector voor de plug, die bewoog wat en na het aandraaien van het moertje was er veel storing. Bleek dat er een kabeltje was afgebroken door het te vaak verdraaien van de connector. Effe vastsolderen en het was weer pico-bello in orde.

@ts, eventueel eens vragen aan een kennis die ook een elektrische gitaar heeft om dat zo uit te testen, dan kan je de gitaar zelf al uitsluiten. Ik was er snel achter omdat ik meerdere gitaren in huis heb.

.
Precies.!

Het lawaai komt binnen via de gitaar heb ik getest , maar dat wist ik allang.. aangezien ik dit probleem al toch zeker 1,5 jaar heb en ondertussen al dit kunnen waarnemen hebben op 3 verschillende gitaren en 3 verschillende versterkers.

Dus er moet dus gestopt worden met problemen te zoeken aan de gitaar , versterker en gitaarkabel.

Bekijk nu nog eens mijn bevindingen en mijn mogelijke verklaringen :

bevinding 1 : ochtend vroeg geen lawaai ( het is nu zondag morgen 7 u 50 opnieuw zoals gisteren geen pieptoon waarneembaar . (update nu 9:36 en nog altijd niet dus een timer is ook al uit te sluiten)

bevinding 2 : heb met dat versterkertje om mijn huis gelopen en kan alleen maar vast stellen hoe meer ik mijn voordeur nader (waar mijn elek kast staat) het geluid luider wordt. ga ik verder weg dan stop het ook
kan dus ook geen radio signaal in de lucht zijn.

bevinding 3 : daar het piepsignaal in mijn elek kast het meest waarneembaar is. ben ik de hoofdkabel gaan "afluisteren" en ik ben er vrij zeker van dat de pieptoon binnenkomt via mijn elek hoofdkabel.
(zoals gezegd heb mijn hoofdzekering al afgelegd en het geluid blijft waarneembaar).

Mijn technische analyse zover :

1 )Er heeft iemand een sturing die telkens sochtends aanslaat en het net vervuilt.

2) daar ik bij een telecom bedrijf werk weet ik ook dat losse connectoren ingress veroorzaken . Dus mss geldt dit ook voor elek net .
En is mijn kabel gewoon niet "sleutelvast" geschroefd waardoor mijn elek kabel als antenne dient of meer gevoelig is voor netvervuiling harmonische stromen... ?

ik heb al iemand laten komen van mijn elek provider maar dien had er niet veel goesting in had ik de indruk .

Heb nu ook al gemaild naar het bipt hier in belgie voor radiostoringen
Hopelijk nemen die mij au serieux

pa3gws

Golden Member

Op 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:
Het lawaai komt binnen via de gitaar heb ik getest , maar dat wist ik allang.. aangezien ik dit probleem al toch zeker 1,5 jaar heb en ondertussen al dit kunnen waarnemen hebben op 3 verschillende gitaren en 3 verschillende versterkers.

Dus er moet dus gestopt worden met problemen te zoeken aan de gitaar , versterker en gitaarkabel.

Had je dit niet beter 2 pagina's eerder kunnen posten? ;-)
Zit in de directe omgeving soms een groot bedrijf?
En hou het vandaag eens continu in de gaten zodat je weet hoe laat het begint of misschien wel helemaal niet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Op 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:
bevinding 2 : heb met dat versterkertje om mijn huis gelopen en kan alleen maar vast stellen hoe meer ik mijn voordeur nader (waar mijn elek kast staat) het geluid luider wordt. ga ik verder weg dan stop het ook
kan dus ook geen radio signaal in de lucht zijn.

Dan zit het probleem dus in die versterker. Een versterker behoort immuun te zijn voor ongewenste elektromagnetische velden.

Maar als je alle adviezen die zijn gegeven als onzin beschouwt, veel succes.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 19 augustus 2018 09:56:47 schreef evdweele:
[...]Dan zit het probleem dus in die versterker. Een versterker behoort immuun te zijn voor ongewenste elektromagnetische velden.

Maar als je alle adviezen die zijn gegeven als onzin beschouwt, veel succes.

je moet eens eerst andere posts lezen :heb al met 3 VERSTERKERS HETZELFDE GEHAD waar zit de logica????

Arco

Special Member

Je bent 'nogal' hardleers, niet?... ;)

Een gitaarversterker is nu eenmaal tamelijk gevoelig en reageert nogal snel op stoorvelden.
Dat ligt aan de versterker(s), en niet aan de stoorbron. (mits die binnen de toegestane grenzen ligt qua nivo).

Een versterker is nu eenmaal geen RF ontvanger en mag daar niet op reageren.
(hoewel ik het eerste gitaarversterkerschema nog moet zien dat ook maar enige aandacht aan schenkt aan RF signalen op de ingang)

Zelfde als met GSM. De oude GSM's stoorden met hun rateltje ook op alles en nog wat.
Dat lag niet aan de GSM, maar aan 'alles en nog wat'... (monitoren, electronische orgeltjes, enz...)

Dus je zult kabel en/of gitaar moeten afschermen zodat die de storing niet op kan pikken.
(of je moet de stoorbron kunnen elimineren, maar als die binnen de normen valt, kun je iemand daar niet toe verplichten)

Als je iemand laat komen om de storing te onderzoeken moet je er wel rekening mee houden dat ze de kosten aan jou berekenen als die storing 'legaal' is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Op 19 augustus 2018 10:11:08 schreef fxobilder:
heb al met 3 VERSTERKERS HETZELFDE GEHAD waar zit de logica????

Dat alle 3 die versterkers niet deugen. Of er mankeert iets aan de bekabeling.

Dit is wel tekenend voor zoveel eigenwijsheid:

Op 18 augustus 2018 11:58:01 schreef fxobilder:
ik kan niets van elektronica neen

Op 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:
[...]
Dus er moet dus gestopt worden met problemen te zoeken aan de gitaar , versterker en gitaarkabel.
[...]
Mijn technische analyse zover :

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Misschien staat dit er ook al, maar toch: had je de gitaar zelf ook al uitgesloten? Kan daar geen slecht contact inzitten, of slecht aangesloten intern? Ik zie in de tekening hierboven nogal wat lange draden zitten en zowaar een "aarde". Als je eea niet netjes aansluit pikt dat ook vanalles op.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 augustus 2018 10:06:49 schreef fxobilder:
[...]

jou analyse lijkt me mogelijk ,
kan dit dan van iemand anders afkomstig zijn?

wat bedoel je juist met voedings elco en stabilisatie nakijken , is dit iets wat ik zelf kan?

Begin even met afscherming, dat kun je makkelijk zelf. Ligt er nergens een massaverbinding los? Raak ook massadelen aan, verandert het geluid?

Als je de tone knop op je strat dichtdraaid, wel de element sel. schakelaar zo zetten dat die tone werkt op het elelment, verdwijnt dan ook de piep?
Zo ja dan zou een filter mischien kunnen werken.

Transistors are Cool Tubes are Hot
vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:Bekijk nu nog eens mijn bevindingen en mijn mogelijke verklaringen :

bevinding 1 : ochtend vroeg geen lawaai ( het is nu zondag morgen 7 u 50 opnieuw zoals gisteren geen pieptoon waarneembaar . (update nu 9:36 en nog altijd niet dus een timer is ook al uit te sluiten)

timers kunnen per dag op een andere tijd staan, ook in belgie :)

bevinding 3 : daar het piepsignaal in mijn elek kast het meest waarneembaar is. ben ik de hoofdkabel gaan "afluisteren" en ik ben er vrij zeker van dat de pieptoon binnenkomt via mijn elek hoofdkabel.
(zoals gezegd heb mijn hoofdzekering al afgelegd en het geluid blijft waarneembaar).

Hoofdzekering afgelegd!!!,die zit toch in een verzegelde kast!
Afleggen doen mensen in een mortuarium met doden.

Op zondag 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:
Mijn technische analyse zover :

Voor wat die waard is: je schrijft immers:

Op 18 augustus 2018 11:58:01 schreef fxobilder:
ik kan niets van elektronica neen

2) daar ik bij een telecom bedrijf werk weet ik ook dat losse connectoren ingress veroorzaken . Dus mss geldt dit ook voor elek net .

??? ingress wikipedia zegt dit erover ingress :)

En is mijn kabel gewoon niet "sleutelvast" geschroefd waardoor mijn elek kabel als antenne dient of meer gevoelig is voor netvervuiling harmonische stromen... ?

Wanneer volg je nou eens de vele raadgevingen hier op?
zo heeft het geen nut om hier op CO raad te vragen!
succes!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
StijnN

Golden Member

Even geheel terzijde, maar het volgende slaat nergens op:

Op 19 augustus 2018 12:38:48 schreef vergeten:

??? ingress wikipedia zegt dit erover ingress
[...]

Ingress betekend letterlijk "toegang" en is een normaal begrip dat gebruikt wordt als kabels of connectoren lek zijn voor de buitenwereld en zodoende ongewenste signalen van buiten toe laten tot het "normaal" gesloten systeem.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Op 19 augustus 2018 07:58:57 schreef fxobilder:
Dus er moet dus gestopt worden met problemen te zoeken aan de gitaar , versterker en gitaarkabel.

Misschien zou je kunnen proberen om bij familie in een andere woonplaats te meten op dezelfde manier.
Met je vinger op de signaalingang door het huis gaan lopen.
Als je daar dezelfde toon hoort dicht bij de meterkast, dan moet je misschien concluderen dat het toch aan de gitaar, versterker of gitaarkabel ligt.
:-)

reading can seriously damage your ignorance
vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2018 12:55:12 schreef StijnN:
Even geheel terzijde, maar het volgende slaat nergens op: [...]
Ingress betekend letterlijk "toegang" en is een normaal begrip dat gebruikt wordt als kabels of connectoren lek zijn voor de buitenwereld

Nooit te oud om te leren maar ik timmer pas 43 jaar aan de weg en heb dit nooit eerder gehoord. Het is dus in mijn perceptie geen normaal begrip.

Hij, @fxobilder de TS, zou eens wat beter begrijpend moeten schrijven.
Dat is de rode draad mijn boodschap.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 19 augustus 2018 11:03:14 schreef evdweele:
[...]Dat alle 3 die versterkers niet deugen. Of er mankeert iets aan de bekabeling.

Dit is wel tekenend voor zoveel eigenwijsheid:
[...]
[...]

haha 3 versterkers die allemaal niet deugen ok dat batterij versterkertje van 15 euro kan nog , roland hot blonde 750 euro , Kemper 2000 euro
allemaal slecht??? Tja je kunt in toeval geloven maar dit slaat alles.

Mss eens zelf je eigenwijsheid aanpassen ?

Op 19 augustus 2018 13:21:36 schreef fxobilder:
Mss eens zelf je eigenwijsheid aanpassen ?

@MODS, volgens mij is dit een troll, anders is hij zo eigenwijs en lomp tegen ervaren electronici dat hij niet meer geholpen kan worden. Een slotje misschien?

reading can seriously damage your ignorance

Op 19 augustus 2018 13:02:42 schreef hennep:
[...]
Misschien zou je kunnen proberen om bij familie in een andere woonplaats te meten op dezelfde manier.
Met je vinger op de signaalingang door het huis gaan lopen.
Als je daar dezelfde toon hoort dicht bij de meterkast, dan moet je misschien concluderen dat het toch aan de gitaar, versterker of gitaarkabel ligt.
:-)

heb ik al gedaan daar heb ik dat probleem niet

Arco

Special Member

Ik geef het op. Tegen een muur praten heeft meer effect... |:(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gitaarversterkers zijn extreem gevoelig voor RFI. In het verleden pikte mijn versterker regelmatig Radio Moskou op als de "gain" regelaar wat te ver open stond. De enige remedie is om te zorgen voor een goede kabel (afscherming) en zorgen dat alle afscherming en aarding in de gitaar goed is.

Ik heb net even met een losse gitaarkabel geluisterd wat ik hier in mijn studio allemaal hoor en dat is ook een kakofonie van stoorsignalen waarvan de meeste storing uit de versterker zelf kwam (vooral rond de plaats van de nettrafo). Zelfs de batterijgevoede kamerthermostaat veroorzaakt een flinke storing.
Met een gitaar ingeplugd is de storing vrijwel helemaal verdwenen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Samenvatting tot dusver:

- Het gaat om de fluittoon; niet om de brom uit het eerste filmpje.
- Ook in het tweede filmpje is de fluittoon bijna exact 4000 Hz, soms met harmonischen erbij, soms bijna niet. Hier hoor zelfs ik de toon.
- Aan de versterkers ligt het niet.

Iets maakt dus een stoorveld op o.a. 4 kHz.
Dat is op zich niet gewenst, al weten we niet of er een grenswaarde wordt overschreden; dat hoeft op zich helemaal niet het geval te zijn.
Aan de andere kant is het net zo ongewenst dat de gitaar het veld oppikt, al is dat ook weer wel iets dat gitaarelementen nu eenmaal doen.

Het stoorveld is in elk geval elektrisch (want ook hoorbaar met alleen een vingertop op de versterkeringang).

Mogelijk ook magnetisch, zodat het gitaarelement het kan oppikken.
Het is echter ook mogelijk dat de bedrading in de gitaar het elektrisch veld oppikt. Dan zou er iets met die bedrading niet in orde zijn, of aan de afscherming schorten.

Als ik zelf deze klacht had, zou ik nu die portable versterker nemen, en er een zoekspoeltje op aansluiten. Een ouderwetse telefoon-oppikspoel (zo een met een zuignap, om telefoongesprekken van een klassieke draadtelefoon op te nemen) zou goed zijn; die heeft vast iemand nog wel. En anders gewoon een ferrietstaafje met zo veel mogelijk windingen erop. Gevoeligheid hebben we toch genoeg.
Of een los gitaarelement natuurlijk!
En dan daarmee gaan zoeken.

Lukt het daarmee niet, bijvoorbeeld omdat er inderdaad alleen een elektrisch veld is, dan maar blijven zoeken met een korte 'pick-up' draad aan de ingang.

Uiteindelijk moet je de bron zo toch tegenkomen.
In de tussentijd zoveel mogelijk trucs met groepen uitschakelen inderdaad, liefst ook bij de buren als die daarvan de aardigheid inzien en dus mee willen werken.

Wat mij verbaast is de constantheid van de 4000 Hz. Een normale geschakelde voeding is niet zo constant; sterker nog, die van de laatste jaren zwaaien zelfs expres over de band van frequenties.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Het kan een PWM regeling zijn, die is wel constant. (bijv. verlichting van een aquarium). Of een oude SMPS...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog een mogelijkheid:
Normaal heeft een gitaarversterkeringang een kortsluitcontact dat de ingang kortsluit om ruisloos te zijn zonder aangesloten gitaar. Dat contact kan slecht zijn. Dat ken je testen door een gitaar in te pluggen waarvan je de connector (even opendraaien) hebt kortgesloten. Dan zou de ruis weg zijn.

Filters zijn nutteloos, je moet niet het gevolg maar de oorzaak aanpakken. Aarding, afscherming etc.

Alleen als een apparaat niet goed genoeg is af-fabriek moet je met filters aan de gang.

Arco

Special Member

je moet niet het gevolg maar de oorzaak aanpakken.

Dat wordt lastig als de oorzaak bij je buurman in de kamer staat... :)

Alleen als een apparaat niet goed genoeg is af-fabriek moet je met filters aan de gang.

Ik heb nog geen enkel schema van een versterker gezien dat ook maar iets van rf filtering aan de ingang had...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, dat valt wel mee. Ik kijk net even in het schema van mijn eigen versterker (Technics, niet de duurste dus) en daar zie ik toch zowel aan de ingang van de voorversterker, als van de eindversterker weer opnieuw, HF-netwerkjes. Eenvoudige RC, maar doeltreffend. In alle Jappendoosjes zul je zoiets aantreffen.

Hoe dan ook, de versterkers zijn hier niet schuldig. Als je ze 4 kHz aan hun ingang geeft, kun je het ze niet kwalijk nemen dat ze die hoorbaar maken; dat is hun werk. :)
Ik dacht eerst nog even dat de 4 kHz misschien een sampling-product in de YouTube-opname zou kunnen zijn, maar dat is het niet: a) er is met 44,1 kHz gesampled, maar belangrijker: b) TS hoort de piep zelf ook, dus nog voor de opname gemaakt is.

Filters zijn nutteloos, je moet niet het gevolg maar de oorzaak aanpakken. Aarding, afscherming etc.

Filters zijn niet nutteloos: zonder filters zou je alles horen wat er maar schakelt, regelt of zendt in de verre omtrek. En veel van die apparaten mógen ook gewoon een veld produceren; de zenders bijvoorbeeld.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org