2,5 mm2 = 2,26 mm2

@pamwikkeling: Hartelijk dank voor de genomen moeite voor het uitvoeren van de metingen en het schrijven van het interessante verslag.

joopv

Golden Member

Een samenvatting of conclusie zou wel fijn zijn. Het meetverslag is nogal warrig, met verschillende talen door elkaar en het gebruiken van allerlei ongebruikelijke dimensies zoals mho's en meter per ohm.

Kortom: Worden we opgelicht of niet?

pamwikkeling

Special Member

@ joopv

Voor zover ik het probleem bekeken heb zou ik als volgt concluderen :

Zuiverder koper (erts) kan de elektrische stroom beter geleiden en heeft dus een hogere geleidbaarheid.

Men kan het koper (erts) tegenwoordig zodanig zuiver raffineren dat het koper (metaal) een geleidbaarheid bereikt van 60 m/ohm mm²

Het trekken van koper (metaal) tot draad en het zacht gloeien van die draad vermindert de geleidbaarheid van het koper (metaal).

In het verleden werd overeengekomen dat zacht gegloeid koper (metaal) een geleidbaarheid heeft van 58.0 m/ohm mm²

Ook werden normen vastgelegd waaraan het koper (metaal) moet voldoen om bruikbaar te zijn voor het maken van koperdraad.
Deze normen vereisen dat :
1- Het gebruikte koper (metaal) moet bestaan uit minimaal 99.90 % zuiver koper
2- Het gebruikte koper (metaal) een geleiding moet hebben van minimaal 58.0 m/ohm mm²

Ik heb vastgesteld dat het koper (metaal) een geleiding heeft die gesitueerd is tussen 58.2 en 58.7 m /ohm mm² .
Dit resultaat is beter dan het vereiste minimum van 58.0 m/ohm mm².

De norm vermeldt uiteraard niet welke de minimale oppervlakte is, die de koperdraad moet hebben om 2.5mm² koperdraad genoemd te mogen worden.

Persoonlijk vind ik wel dat als ik een draad koop met een bepaalde oppervlakte, ik die oppervlakte ook moet krijgen.
Uiteindelijk is de oppervlakte voor mij het beslissingscriteria waarop ik de draad ga selecteren.
Als de kabelfabrikant me dan niet vertelt dat hij een dunnere draad levert, vind ik dat hij tekort schiet in zijn precontractuele informatieplicht.

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke maximale stroomsterkte bij 230V je continu door zo'n 2,5 mm2 met weerstand volgens de IEC norm kunt jagen, zonder dat je echt in de problemen komt met warmteontwikkeling en spanningsval. En dan niet op basis van een ontwerptabel, maar echt berekend. Bijvoorbeeld bij 25m lengte. Is er eigenlijk een norm (vast wel) die voorschrijft bij welke minimale spanning huishoudelijke apparatuur voor 230V nog moet kunnen werken? En hoe heet mag zo'n draad worden, zonder dat er zaken smelten of in brand vliegen? Net onder het smeltpunt van PVC?

mel

Golden Member

Uit een grijs verleden meen ik onthouden te hebben dat de spanningsval max 2% mag bedragen, en 5 % voor motoren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat soort vuistregels hebben gewoonlijk een marge in zich. Ik zou het interessant vinden het eens wat preciezer te benaderen, voor zover mogelijk. Heb je meteen inzicht in wat voor soort marges/veiligheidsfactoren gehanteerd worden.

De norm EN 50160 bepaalt dat de spanning op het 230V aansluitpunt in je meterkast minimaal 207V moet bedragen. De vraag is nu voor welke minimale spanning huishoudelijke apparatuur wordt ontworpen. Het verschil geeft je de maximale theoretisch toelaatbare spanningsval.

Ik had in mijn onnozelheid eigenlijk verwacht dat de CE laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU daar wel wat over zou zeggen. Ik had die nog nooit gelezen. Nu 3x, maar ik kan er daar niks over vinden. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L00…

Op 3 september 2018 11:33:10 schreef Kilian:
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten welke maximale stroomsterkte bij 230V je continu door zo'n 2,5 mm2 met weerstand volgens de IEC norm kunt jagen, zonder dat je echt in de problemen komt met warmteontwikkeling en spanningsval. En dan niet op basis van een ontwerptabel, maar echt berekend. Bijvoorbeeld bij 25m lengte. Is er eigenlijk een norm (vast wel) die voorschrijft bij welke minimale spanning huishoudelijke apparatuur voor 230V nog moet kunnen werken? En hoe heet mag zo'n draad worden, zonder dat er zaken smelten of in brand vliegen? Net onder het smeltpunt van PVC?

Die draden worden tegenwoordig meestal met Wago's aan elkaar geknoopt. Op het laspunt zal de warmteontwikkeling en temperatuurstijging groter zijn dan in het draad zelf. Dat geldt ook voor 'sjoemel'draad.

Neem eens 1W/m of 5W/m als maximum vermogen wat er in de draad mag gaan zitten en je rekent het makkelijk uit.

Wil je die W/m waarde uitrekenen opdat het niet te heet wordt, dan wordt het moeilijk omdat je de thermische weerstand van de draad naar de omgeving niet weet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 september 2018 16:03:54 schreef rew:
..... Wil je die W/m waarde uitrekenen opdat het niet te heet wordt, dan wordt het moeilijk omdat je de thermische weerstand van de draad naar de omgeving niet weet.

De inbouwomstandigheden zijn inderdaad bepalend en het maakt nogal veel uit of je de kabel in beton stort of in PUR schuim. Ik heb er eens wat aan zitten rekenen en het lijkt me inderdaad niet verstandig om door een 2,5 mm2 draad, die thermisch goed geïsoleerd is aangelegd, continu meer dan de door Draka geadviseerde maximum 21A te jassen.