Ik vind het, gezien de gebeurtenissen, helemaal niet vreemd dat het onderzocht wordt; waarschijnlijk zullen ze om te beginnen bewijsmateriaal opvragen van de fabrikant (meetrapporten e.d.), en mogelijk ook metingen van doen aan een identiek exemplaar.
Waarschijnlijk zal het ding aan dezelfde eisen moeten voldoen als elektrische fietsen; dat zijn, vreemd genoeg de EMC regels voor consumenten apparatuur, een dus niet de regels die voor de automotive gelden (als ik me goed herinner, 2V/m vs. 24V/m voor immuniteit). Dat heb ik altijd raar gevonden, aangezien ze zich in dezelfde omgeving bevinden.
Naast EMC zijn er natuurlijk nog meer potentiële failure modes; wellicht was de gashendel mechanisch of elektrisch stuk, misschien brak de remkabel, misschien was de software van slag. Uiteraard had de rem goed genoeg moeten zijn dat het voertuig altijd tot stilstand gebracht kan worden, ook met maximale aandrijving.
Je zou kunnen aanvoeren dat een dergelijk apparaat gekeurd zou moeten zijn, door een instantie als de RDW, voordat het commercieel verkocht mag worden voor deelname aan het verkeer.
Voorlopig is er, zover ik kan vinden, nog geen bewijs dat er daadwerkelijk iets mis is met het ontwerp van de Stint; mogelijk was de staat van onderhoud ook slecht, of was het hele ongeluk niets anders dan een ontzettend ongelukkige samenloop van omstandigheden, en is er niemand "schuldig" aan nalatigheid of erger.
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op maandag 24 september 2018 06:52:53
(13%)