Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

In mijn geval was het rood zwart 12V.
Maar de zekering deed waar ie voor gemaakt was.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Was dan geen Magnetti Spaghetti electronica dus...:)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
KGE

Golden Member

Op 21 oktober 2018 20:07:27 schreef Thevel:
[...]Ik heb ook altijd afgevraagd welke idioot dat verzonnen heeft..

Tenslotte is

bruin (aardkleur) fase
blauw (water) neutraal
geel/groen (gifslang kleur) aarde

veel logischer :-)

Kruimel

Golden Member

Niet zo spectaculair als die van rew, maar wel stuk:

https://farm2.staticflickr.com/1911/30539245617_159f265dcd_z.jpg

Uit nieuwsgierigheid heb ik de behuizing ook nog even verder opengebarsten:

https://farm2.staticflickr.com/1917/45428009262_9799955393_z.jpg

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2018 23:09:51 schreef Kruimel:
Niet zo spectaculair als die van rew, maar wel stuk:

Het tocht wel lekker in die behuizing zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik haal een Orange-pi-Zero uit de verpakking door met een mes de bovenkant van het antistatische zakje af te snijden. Floep. WIFI antenne in drie stukken. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

DRIE stukken? Dan zwaaide je wel heel enthousiast met dat mes heen en weer...

If you want to succeed, double your failure rate.

De antenne zat dubbelgevouwen in het zakje. Dus met een mooi lusje door het stuk zak wat ik er af heb gesneden. 1 stuk nog aan het printje, 1 mooi boogje en 1 uiteinde met de echte antenne.

Ik ben verhuisd. Ik moet de lader van de camera nog terugvinden op de nieuwe locatie. (en mijn 20 jaar oude DSC-F505V heeft 1 groot nadeel: De accus zijn K** met peren. Voor de rest is het nog een prima camera....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 1 november 2018 13:42:59 schreef rew:
Ik haal een Orange-pi-Zero uit de verpakking door met een mes de bovenkant van het antistatische zakje af te snijden. Floep. WIFI antenne in drie stukken. :-(

Dat had ik met een muis...Die had opeens geen staart meer :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 november 2018 18:47:38 schreef mel:
[...]
Dat had ik met een muis...Die had opeens geen staart meer :P

Toen was het een draadloze muis :+

Ik ben wel benieuwd hoe je dat in vredesnaam voor elkaar krijgt. Het snoer aan mijn muis is zeker 3mm dik, dus dat merk je wel.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
mel

Golden Member

Op 1 november 2018 19:32:02 schreef MAH:
[...] Toen was het een draadloze muis :+

Ik ben wel benieuwd hoe je dat in vredesnaam voor elkaar krijgt. Het snoer aan mijn muis is zeker 3mm dik, dus dat merk je wel.

het was een scherp mes >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 november 2018 18:47:38 schreef mel:
[...]
Dat had ik met een muis...Die had opeens geen staart meer :P

Dierenbeul!! :(

eSe

Honourable Member

Je hebt zo van die dagen...:'-(

Bij het boren op de XYZ tafel, print niet goed uitgelijnd of vastgezet of er tegen gestoten of...

...en dan zet ik er de 28 pen voet er omgekeerd op. Da's maar een schoonheidsfoutje. Maar toch :-(

't is allemaal goedgekomen, 't werkt.

Vandaag toch maar wat strijken of stofzuigen, soldeerbout uit.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Foutje bij het reflowen. :-( Dure print. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

stond de verfbrander op 650 graden :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het thermokoppel past bij deze grote print niet op het stukje "dummy print" wat ik normaliter in het midden van de oven heb zitten. Dus bij de eerste print netjes op het midden van de print geparkeerd, tweede er in, de eerste ging prima, dus verder met andere dingen.... Blijkt dat ik bij de tweede vergeten was het thermokoppel op de print te zetten. :-(

[edit] Met de derde wel opgelet. Dat is prima gegaan. Dwz. de print is zo groot dat ie net niet helemaal reflowed, maar 10 van de 350 met de hand is prima te doen.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 november 2018 16:22:54 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik wil dit leuke verhaal eens vertellen , nu na zovele jaren als ik daar aan denk dan kan ik er nog steeds zeer hartelijk om lachen. Maar toen dat gebeurde de eerste 10 seconden niet want ik kreeg op een opdonder dat wil je echt niet weten haha. Dit is het verhaal.

Mijn wijlen radio en tv buurman en ook radio zend amateur silcent key was ON 4 KX voor wie hem misschien ooit zou gekend hebben ?

Hij had een HF booster gerepareerd van 1 KW met 6 x 6JB6 als ik de naam van die buis juist heb , en ik kwam er vele jaren later pas achter dat die zelfde buis ook in Fender Gitaar Versterkers zit.

Op zekere dag belde men buurman op die woonde op iets minder dan 150 m van mij vandaan als ik bv boven door het raam keek dan kon ik het licht in zijn woonkamer zien branden zo dicht woonde we dus bij elkaar.

Hij zei aan mij draai eens je 27 mhz open en zet je op kanaal X zoveel , gooide de hoorn op de haak. Dus ik zo gedaan wat hij wroeg. En min het laag vermogen was dat dus al S9 en 40 db wat wil je als je amper 150 m van elkaar woont.

Toen ging hij het vermogen opdraaien naar die 1 KW nou ik hoorde geen enkele verschil wat er dus op duid dat het input vermogen wat die eerst gebruikt al laag moet geweest zijn (nooit gevraagd maar dat zal die wel gedaan hebben)

En dan vroeg hij schroef de antenne er eens af ? Dus dat doe ik en ..... dikke grote vloek haha ik kreeg me daar toch een dikke oplaai zeg dat wil je echt niet geloven haha.

Na de test ging ik later op bezoek en vroeg hoe dat kon gebeuren ? Hij zei heel droog eerst " maar ik heb je toch niet gezegd dat je die antenne plug moest vast pakken " , en hij begon hard te lachen maw hij zat zich kostelijk te vermaken.

En toen gaf hij wel de nodige uitleg wat er juist was voor gevallen. Hij en ik werkte alle twee met een dipool voor 27 mhz. En hij vertelde dat die antenne als een afgestemde kring werkte en dus al dat HF vermogen had opgezogen , ja wat wil je 1 KW haha

En als je dat beet pakt met je blote hand en je staat bv op je slofjes ja dan werkt je lichaam dus als geleider.

Ik vloekte nog eens extra en zei of hij me dat niet van te voren had kunnen zeggen ? Maar aan de smile op zijn gezicht te zien vond hij dit natuurlijk heel erg leuk en ik ? nee niet echt. Maar daar kan ik nu wel goed mee lachen en dit is een les wat me wel bijgebleven is.

Maar het kan wel zijn dat ik dit verhaal hier al wel eens eerder neer geschreven heb maar toch nu het me te binnen valt wil ik dit graag nog eens neer schrijven. Dit vergeet ik nooit meer zolang ik leef. Echt waar zo een opdonder dat leekt net 230 V AC haha.

27MHz stroom voel je niet... Dat brandt alleen :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Nou, ik heb van 10 Watt HF al eens een opdonder gehad, en van 400+ Watt witte strepen...
Had ik een losse koperen geleider vast die vrij in de lucht hing, nergens aangesloten.
Drukt er een knoert de seinsleutel naar beneden op een parallel hangende antenne...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

JAaaaa natuurlijk!
Hier hebben we ook flink op mijn falie gehad van 220~ buis spul en natuurlijk ook HF ook al bij 10Watt. LOL
Bij het repareren van een Buizenradio ZO verschrikkelijk DOM en ook HEEL hard.
Het was zo erg dat ik van schrik aan mijn vriend vroeg: leef ik nog? 8)7

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Een X-band radarzender doet het ook heel goed.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hmm, ik was een loop antenne aan het trimmen met 10w toen er een vlamboogje ontstond naar m'n vingertop.
Ik voelde niets totdat het heet werd. Toen was het te laat en zat er een half jaar lang een klein kratertje in m'n vinger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Een zender van 1 kW geeft op de 50 Ohm zenderplug een rfspanning van 223V.

Bij antennes die enkele 10tallen meters uiteenstaan wordt slechts een klein deel daarvan in de andere antenne geinduceerd. Omdat je natuurlijk enigzins een rondstraaleffect hebt en verzwakking door de afstand.Zelfs richtantenes koppelen niet 1/1. Op 150m afstand is te verwachten spanning niet meer dan enkele volts tot maximaal enkele 10tallen volts bij richtantennes.

Een elektrische schok ervaar je door de samentrekking van de spieren als gevolg van een ongewenste stroom die door de zenuwbanen vloeit. Bij gelijkstroom is die het hevigst, bij 50Hz nog zeer goed voelbaar, maar dan als meer als een trilling dan een snok, bij 1kHz kan je nog een nijpend gevoel ervaren , maar bij 20-30MHz en hoger voel je enkel de warmte sensatie of bij klein contactoppervlak vervelende diepe brandwondjes die slecht genezen.

In de loop der tijd ben ik vele malen in aanraking gekomen met rfspanningen van divers vermogen en uiteenlopende frequenties. Het enige wat ik ooit ervaren heb is warmte.

Op een dag testte ik een 2.5kW/500kHz noodzender op een schip.Op dat moment voer een passagiersboot de haven binnen en verloor ik door de deining mijn evenwicht en grabbelde de antennefeeder vast. Dat voelde alsof ik een gloeiende pook vasthad.
Toen ik naderhand in de auto zat, vroeg ik me af wat zo verbrand rook. Uiteindelijk bleek de eelt onder mijn voeten geschroeid te zijn alsof ik op een kachel had gestaan, evenals de binnenkant van mijn sokken.
Zonder veel erg,enkel de dode huid was grijs verschroeid, maar een schok heb ik niet gevoeld.
Willem,ik trek je verhaal niet in twijfel. De enige verklaring die ik heb is dat er statische elektriciteit op de antenne zat en die schok zou je ook gekregen hebben zonder de zender van buurman.

Anoniem

Op 18 november 2018 10:54:47 schreef Jinny:
Nou, ik heb van 10 Watt HF al eens een opdonder gehad, en van 400+ Watt witte strepen...

Beter dan bruine strepen (van 't schrikken) :-) Was je roepnaam daarna lady Zebra?

Had ik een losse koperen geleider vast die vrij in de lucht hing, nergens aangesloten.
Drukt er een knoert de seinsleutel naar beneden op een parallel hangende antenne...

En het belangrijkste vergeet je te vermelden. Wat voelde je toen? Toch geen schok zeker??

Jinny

Golden Member

Weet ik niet meer GD, moet ik nog eens aan Erik vragen, die hield ook vast.
Weet wel dat er geen nette woorden uit mijn mond kwamen....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten