Ha electron920,

In deze eerdere post staan 10MHz spectrum plaatjes van mij. Zowel van de Rigol als de Siglent, zowel met als zonder externe clock.
Wat daarbij opvallend is dat het karakter van Rigol en Siglent identiek is. Op interne clock is er wat meer faseruis dicht bij f0, en bij beide ontstaan bij externe clock een soort rokje van paaltjes rond de draaggolf.

Verder, wat je eigenlijk als eerste moet doen als je iets opvallends in het gedrag van een apparaat ziet, is kijken of dat gedrag gespecificeerd wordt, en of het dan binnen de specificaties valt. Ik heb de specs van de Rigol en Siglent nageplozen, maar dit soort snelle kleine frequentie variaties worden niet gespecificeerd....

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Je aanbeveling had ik de zelfde avond gedaan even de foto's bekeken en ook de handleiding opgezocht staat niets over de genlock.
Dank aan @NKHteB voor het schieten van de plaatjes opzig ziet dat er niet verkeert uit twee zijbandjes rond de 5Hz en twee hoger.
Ik weet niet hoe Rigol een en ander aanpakt dat is koffie dik kijken want zoals bij veel ontwerpen er zijn meer wegen naar Rome ;)
Maar het zou slip kunnen zijn van een PLL/DLL ? ik moet zeggen dat beide apparaten knap in elkaar steken.
Wat @Hewlett opmerkt is uiteraard van groot belang maar daar zal je best opgelet hebben.
Met name de nul overgang daar mag niets aanwezig zijn de rest maakt niet uit is een amplitude verhaal wel de herhalingsfrequentie maar dat spreekt voor zich.

Ik kom toch nog even terug op je type meting frequentie vs tijd want zo lock ik mijn Cesium standaard.
Wat je zou moeten doen is het signaal zelf laten bemonsteren A/B/tijd dit kan alleen door het signaal een periode te vertragen en op deze manier met zich zelf te vergelijken.
Dus 1 periode als tijd slot geen externe referentie alleen een delay lijn kan in de vorm van een lengte coax kabel ik gebruik een elektronische delay lijn deze is verwarmt in een doosje.

Groet,
Henk.

@all

wat mij betreft, kunnen we deze "revival" van het betreffende item wel sluiten.

Dankzij jullie medewerking en reacties, is er een boel extra informatie en inzichten beschikbaar gekomen.

Daarvoor hartelijk dank!!

En nu weer snel aan de slag met volgende projecten die hier op afhandeling liggen te wachten. Druk, druk, druk......... (hi).

Gr. N.