Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

De uitdruking "Schots en scheef" lijkt letterlijk van toepassing. Verder zie ik geen echt grote problemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Waar is Tidak ada met zijn geniale signatuur.

Die lijkt hier wel op te gaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is zo eenvoudig en netjes op te lossen !
https://www.deschotelshop.nl/image/cache/catalog/Producten/Connectoren/f-connector-haaks-90-graden-0-1-2-800x800.jpg

of nog goedkoper en beter, versterker gewoon kwart slag draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

typisch voorbeeldje an slecht contact wederom...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

* Tidak Ada is thuis! :+

Toch leuk dat ze een en ander op de radiator hebben gelegd om dichter bij het vlampunt te komen. >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

of deze, de enige wcd van die bouwkast welke er nog goed uitzag kon geeneens een stekker in :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dan laten ze die pen ook lekker zitten |:(

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik heb die pen ook laten zitten, nieuwe vd16 erop en klaar, t was allemaal verbrand door overbelasting, en ook nog wcd's voor BE op een kast die wordt gebruikt in NL..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 december 2018 22:10:16 schreef Ledlover:
Trek jij 'm er even uit? :)

Russisch roulette...

Vriend van me geeft trainingen over elektriciteit en steekt altijd een draadeind in het stopcontact met blote handen. Publiek: ja maar je weet dat dat de nul is. Dus dan steekt hij hem in het andere gat en laat iemand anders met een spanningstester hem aanraken.

Doel is het weghalen van de mythe rond elektriciteit en vervangen door feiten. Was voor mij als elektrotechnicus ook best lastig omdat ik ook vrolijk alles papegaai zonder het altijd zelf getest te hebben.
Overigens is dit geen advies die pin van testman er met de hand uit te trekken! Op een drassige bouwplaats staan is héél wat anders dan in een droge ruimte op je 2cm dikke rubber zolen...

High met Henk

Special Member

Leg me die eens uit r-p

Ik zou denken dat dit zonder scheidingstrafo toch een onprettig stroompje gaat lopen, als de aardlek niet tript.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 18 december 2018 10:24:07 schreef High met Henk:
Leg me die eens uit r-p

Ik zou denken dat dit zonder scheidingstrafo toch een onprettig stroompje gaat lopen, als de aardlek niet tript.

Eigenschap van isolatie, en zorgen dat je niet met je k.nt tegen een verwarming staat.

High met Henk

Special Member

zelfs als je niet iets van isolatie aanraakt lijkt mij dit met zwarte zolen (koolstof) en normale kleding GEEN aanrader.

Vroeger hadden die mannen van het energiebedrijf om die reden ook WITTE laarzen (geen koolstof)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Niet alles wat zwart is bevat koolstof (en niet alles wat blinkt is goud...). Heb je wel eens een megger op een paar schoenzolen gezet? Zelf met minder dan een paar mm ertussen, komt de mijne op 500V niet verder dan >999MΩ.
In bootjes land wil 'men' niet zomaar rubber matten voor schakelkasten. Dat is vast niet omdat (zwart) rubber zo'n goede geleider is.

Die witte laarzen zullen vast wel ergens aan voldaan hebben. Je weet wel, stempeltjes, certificaten enzo. Als werkgever snap ik dat anno nu wel (kl*ten klaren: ik heb 'goede' spullen).

Maar stel dat er koolstof in zit. Stel dat eea. niet isoleert... Neem voor het gemak eens een weerstand van 230kΩ (niet geheel per ongeluk). Dan zou er 1mA gaan lopen. De ALS is doorgaans gespect op 30mA. Blijkbaar wordt 30mA nog niet als 'dodelijk' ingeschat. Dus zelfs als je zolen redelijk slecht isoleren, gaat het erg lang 'goed'.

Nou ja, versleten zool (met gat) en net door een stukkie nat gras gelopen is een ander paar mouwen. Dat zou wel eens eh... minder fijn kunnen zijn (maar dan nog... in een kantoor gaat ook dat lang goed zolang je niet op nat beton staat...)

Op 18 december 2018 12:21:34 schreef EricP:
Blijkbaar wordt 30mA nog niet als 'dodelijk' ingeschat.

De wet van de remmende voorsprong. Aardlekschakelaars waren "lastig" vroeger. Kennelijk is frankrijk het eerste begonnen met invoeren van die dingen. 500mA is wat toen betaalbaar te maken was. Belgie volgede met 300mA. Wij hollanders waren kennelijk veel langzamer met invoeren en hebben gewacht totdat 30mA verliesstroomschakelaars betaalbaar te maken waren.

Op basis van jou argument, als je in belgie had gewoond "300mA vast niet dodelijk".

ALS de stroom precies door je hart loopt is ongeveer 20mA genoeg om dodelijk te zijn. Omdat de stroom heel vaak niet precies door je hart gaat, omdat de stroom ook gemakkelijk meer dan 30mA kan zijn en het ding dan snel ingrijpt is die 30mA vrijwel altijd voldoende. Maar met precies een 9.2k effectieve weerstand, en precies de juiste "aansluitpunten" op het lichaam kan de aardlek niet ingrijpen, terwijl er toch een slachtoffer valt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 18 december 2018 12:07:16 schreef High met Henk:
zelfs als je niet iets van isolatie aanraakt lijkt mij dit met zwarte zolen (koolstof) en normale kleding GEEN aanrader.

Vroeger hadden die mannen van het energiebedrijf om die reden ook WITTE laarzen (geen koolstof)

Er vanuit gaan dat zwarte zolen altijd koolstof bevatten is onjuist!

Anders zou elke "zwarte zolen" schoen ook een ESD schoen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

ik zal eens testen, maar heb zelf een setje ESD schoenen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Elke witte schoen bevat geen koolstof.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in werfkasten in BE moet een 30mA diff zitten!

@r-p: die mag dat toch eens komen demonstreren. ook de neuter voel je! en ja dat is uit eigen ervaring.

EricP

mét CE

Dat je de nul ook voelt... betekent dat je zelf vrij goed geaard was (of juist aan fase hing :), in elk geval niet geïsoleerd ). Nogmaals: spanning voel je niet (nou ja, bij deze spanningen dan... kan me voorstellen als je het electrisch veld maar groot genoeg maakt...). Stroom wel. Als je geïsoleerd staat, dan kan er geen stroom lopen. Moeilijker is het niet...

En die spanningszoeker dan? Geen enkele isolator is perfect en die stroom is veel te laag om te voelen.

Overigens red je het prima om 24V te voelen. Zomerse dag... Lekker bezweet, ergens in een machinekamer, iets van 50o. Niet 'schokkend' of naar ofzo, wel voelbaar...

Dit topic is gesloten