Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 18 december 2018 13:20:26 schreef High met Henk:
ik zal eens testen, maar heb zelf een setje ESD schoenen.

Alle werkschoenen zijn antistatisch. Of dat betekend dat het "ESD schoenen" zijn weet ik niet, maar geleiden doen ze.

RAAF12

Golden Member

Hier kwam de monteur van de netbeheerder een nieuwe meter plaatsen. Die had een hele dikke isolatiemat bij zich waar die op ging staan. Dat schijnt verplicht te zijn.

Stroom voel je vanaf ongeveer 1mA. Bij laagspanning is het lastig om die 1mA te halen (voel je niet) of 20mA door je hart te krijgen (kan je dood van gaan).

Maar ga je je best doen, dan is heel veel mogelijk. Als je met een multimeter van hand-tot-hand meet, dan is het vandaag (winter, droog) > 1M Ohm. Knijp je hard, dan zakt het tot rond de 600k.

Die weerstand zit hem vooral in de huid. De weerstand van "onder de huid, linkerhand" naar "onder de huid, rechterhand" schijnt in de orde-van-grootte van 10-20 Ohm te liggen. Nu even geen zin om mezelf genoeg pijn te doen om dat "effe" te meten.

Dus, doe je wat moeite om de boel door de huid te krijgen, groot oppervlak, nat, water-wat-behoorlijk-geleid (veel zout) of prik je door de huid heen, dan is de geleiding makkelijk een aantal orde-van-groottes beter!

Dus als ik NU 230V zou losjes beetpakken, met 4M weerstand van hand-tot-hand, voel ik niets. Maar zelfs met de 600k zit ik onder de voel-grens! Ik zou vandaag zomaar 1 hand op de verwarming en met de andere die pen uit dat stopcontact kunnen trekken.

Mijn levensfilosofie is: ik wil blijven leven, dus ik probeer dat soort stunts gewoon te voorkomen. Als je het te vaak doet, dan kan het een keer misgaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 december 2018 18:18:56 schreef rew:
[....] Nu even geen zin om mezelf genoeg pijn te doen om dat "effe" te meten.

Je zou ook een karbonaadje of eren biefstuk kunnen nemen om aan te meten.
Heb je net je kerstkonijn geslacht, dan is de blaas een hele mooie om mee te spelen.
Het is gladde spier en die blijft langer functioneren dan een skeletspier (dwarsgestreept).
Kun je nog aan een Ringer's oplossing komen, dan kan je door lucht er door te blazen en door het geheel op temperatuur te houden, uren plezier hebben.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Of neem een kikkerpoot, dat deed Luigi Galvani 250 jaar geleden al.

als je maar droge huid en handen hebt, ken er die zo ook bepalen wat de fase is, spijker erin steken en ja dat is ie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 11 december 2018 14:25:17 schreef GJ_:
Ik ben ooit naar Indonesië gemoeten voor een verbogen fotocel steuntje. Drie dagen heenreis en drie dagen terugreis voor 18 minuten werk.

Mijn nr 1:

Klant belt omdat al zijn cnc-bestanden op zijn lasersnijmachine zijn 'verdwenen', er moet onmiddellijk een technieker langskomen (vrijdagmiddag).

Twee uur in de auto, ik kom aan bij de machine, kijk in verkenner(win3.11) en zie staan: *. Ik typ er een * bij, druk op enter en daar zijn alle bestanden weer terug.

Werkbon laten aftekenen met enkel reistijd en terug naar huis. Een sterretje van +500€..

Lucky Luke

Golden Member

Op 18 december 2018 12:56:12 schreef vergeten:
[...]
Er vanuit gaan dat zwarte zolen altijd koolstof bevatten is onjuist!

Anders zou elke "zwarte zolen" schoen ook een ESD schoen zijn.

En helaas is dat niet zo, want ik heb een met fleece gevoerde jas, en krijg van alles wat geaard is een mep als ik op mijn zwartezolenschoenen loop.

Op 18 december 2018 13:24:07 schreef maartenbakker:
Elke witte schoen bevat geen koolstof.

Tóch is het mogelijk wittezolenschoenen te maken met geleidende zool... Ik heb schoenen met een witte, geleidende zool.

Op 18 december 2018 16:37:51 schreef GJ_:
[...]Alle werkschoenen zijn antistatisch. Of dat betekend dat het "ESD schoenen" zijn weet ik niet, maar geleiden doen ze.

En mijn witezolenschoenen zijn inderdaad werkschoenen. Geen ESD schoenen, al voeren ze wel effectief lading af: geen meppen meer van mijn fleecejas en vast ook wel beter voor elektronica...

Voor de lol ben ik eens ter vergelijking op een staalplaat gaan staan met een multimeterpen in mijn hand en 1 op de staalplaat. Mijn schoenen zijn 30 MΩ per zool.

ESD-schoenen (Iemand met ESD schoenen gevraagd op de staalplaat te stappen) zijn 1 MΩ (Maar ik kan mij niet meer herinneren of dat voor 1 zool, of voor beide schoenen parallel was).

Natuurlijk is dat slechts een anekdotische meting, het zijn 2 paar volstrekt andere schoenen, maar ook 2 volstrekt andere personen (Ander gewicht).
Wellicht dat mijn schoenen stukken laagohmiger worden als ik flink zwaarder zou zijn.

Maar er lijkt een fiks verschil in geleidbaarheid te zijn tussen werkschoenen en ESD schoenen.

Maargoed, bij die meting is gelukkig niemand gewond geraakt, dus het is volkomen offtopic... ;)

EDIT@Rew:{ Met 30 MΩ per zool bedoel ik: met 1 zool op de plaat is het 30 MOhm. Ik verwacht dat 2 voeten op de plaat gewoon hetzelfde werkt als 2 weerstanden parallel , dus dat zou dan 15 MΩ worden, geen 60 MΩ

De meting is een tijdje geleden. Maar de weerstand hand-hand (dus vooral meetpen-huid en huid-meetpen) is er ook al af. Uiteraard was het ook niet exact 30 M&Omega, dat zou erg toevallig zijn. Het is afgerond. Meer kwalitatief dan kwantitatief dus, het enige dat er uit te leren valt is dat ESD schoenen en werkschoenen een verschillend geleidbare zool hebben.

Bij een "gewone" schoen was er overigens met een normale multimeter geen geleiding te meten. Met een megger hebben we, bij gebrek aan een stalen voet, maar niet geprobeerd.}

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Met "wrijvingscoefficient" is het zo dat het niet of nauwelijks uitmaakt of je het gewicht verdeelt over 1, 2 of 4 (bijvoorbeeld) wielen. De vraag is dus: Als je met 1 zool op de plaat staat, krijg je dan 30M ohm of 60? Met twee parallel, krijg je dan de helft of ongeveer hetzelfde?

Met het huidige weer is de weerstand van de huid ook ZEER significant op de meting van "1M voor ESD schoenen".

(ik vermoed dus eigenlijk dat de zolen zelf een orde lager zitten. Meet met een stalen dummy-voet in de schoen. :-) ) Maar 1M zou ook al prima werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 december 2018 18:08:27 schreef RAAF12:
Hier kwam de monteur van de netbeheerder een nieuwe meter plaatsen. Die had een hele dikke isolatiemat bij zich waar die op ging staan. Dat schijnt verplicht te zijn.

Dat is ook zo als je via de NEN3140 werkt, ik had vroeger ook zo'n heel pakket in de auto. Helm met masker, isolatiemat, extra geïsoleerd gereedschap, extra geïsoleerde handschoenen, mespatroon trekker met een handschoen tot aan je elleboog, enzovoort.

Het was net of je van mars ontsnapt was. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zo'n set is er op t werk 1 om onder spanning te werken, in de praktijk wordt die set gebruikt om kasten spanningsloos te monteren. alleen voor mespatronen heb je die handschoen wel nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Kwam vroeger veel in laagspanning ruimtes, daar had je die set echt wel nodig. Werkte 9 van de 10 keer onder spanning.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als het niet hoeft dan gebeurt het niet onder spanning. kasten die gevaarlijk zijn ( kap eraf en halen bij sommige kasten en je maakt met de kap al sluiting op een 1250A rail ) dan is die beslissing aan de monteur, te gevaarlijk dan plan maar een moment dat de boel eerst spanningsloos kan.

je hebt klanten die dan gaan pushen dat het wel moet en niet zeuren, gewoon een groep bijmaken op die rails, hup gereedschap weer inladen en de groeten..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 19 december 2018 18:08:41 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 19 december 2018 18:06:18 schreef testman:
als het niet hoeft dan gebeurt het niet onder spanning.

Dat is ook zo, maar soms kon het niet anders. Zeker niet als het een proces was dat 24/7 draaide, het koste teveel tijd om het proces te stoppen en weer op te starten.

kasten die gevaarlijk zijn ( kap eraf en halen bij sommige kasten en je maakt met de kap al sluiting op een 1250A rail ) dan is die beslissing aan de monteur, te gevaarlijk dan plan maar een moment dat de boel eerst spanningsloos kan.

Als dat het geval was gebeurde het ook niet.

je hebt klanten die dan gaan pushen dat het wel moet en niet zeuren, gewoon een groep bijmaken op die rails, hup gereedschap weer inladen en de groeten..

Inderdaad, maar dat werd dan ook niet gedaan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

soms moet je idd wel onder spanning werken, recent nog een krachtgroep bijgemaakt voor een bouwaansluiting. kon maar op 1 plaats in die kast, want anders moet je onder last draden bij gaan zetten en dat gebeurt dus niet. met een kamrail kun je de schroeven losdraaien van 1 automaat, alleen die groep hoeft dan even uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Veiligheid = alleen werken als je de gevaren kent en dus in kan schatten dat je het zonder schade kan uitvoeren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

En zorgen dat er niemand de schakelruimte kan betreden, als er opeens iemand achter je staat, anders schrik je je ook rot(ik tenminste wel :+ )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Tijdens renovatie tref ik het volgende aan

wie zei dat kroonsteentjes wel kunnen ?

mel

Golden Member

En degene die dat gemaakt heeft, was ook kleurenblind :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 21 december 2018 12:19:38 schreef BenI2C:
Tijdens renovatie tref ik het volgende aan
[bijlage]
[bijlage]
wie zei dat kroonsteentjes wel kunnen ?
[bijlage]

Zat dat zo in een buis? Zoja, hoe zouden die branden toch komen. :)

Op 21 december 2018 14:11:04 schreef mel:
En degene die dat gemaakt heeft, was ook kleurenblind :P

Ach, je moet maar net draad te kort komen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Verleden jaar in mijn keuken en badkamer de halogeenspots vervangen door ledlampen. Keuken heeft een verlaagd plafond, erboven is een klein zoldertje. De ruimte tussen de bovenkant van de lampen en de vloer van het zoldertje is ongeveer 10cm.
Houten balken en vloerplanken.

Het waren de 'standaard' 50W/12V halogeentjes, nu 5W/12V ledspotjes.
De isolatie van de bedrading is verkleurd en hard geworden, als de draad wat plooit breekt de isolatie. Plastiek van de kroonsteenstje helemaal weggesmolten.

Dat er niet meer ongevallen (brand) gebeuren verwonderd mij echt.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit, denk dat je geluk gehad hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 21 december 2018 12:19:38 schreef BenI2C:
Tijdens renovatie tref ik het volgende aan
[bijlage]

Hetzelfde kwam jaren geleden ook tegen in mijn woning, was ook iemand lekker aan het knoeien geweest.
Die knoeier was ook kleurenblind, had de draden in elkaar gedraaid en zonder isolatietape in de pijp getrokken.

Ik ben ontzettend blij dat de normen voor de brandvertragendheid van 'ons' elektramateriaal zo streng zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

dit is ook een fijne die ik onlangs tegenkwam, de rechtse automaten zitten op hun kop, nu staan ze dus in :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten