EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

RAAF12

Golden Member

In die tijd kostte een HP of Philips CD writer 2000 pietermannen, zat een SCSI interface op als ik mij niet vergis, IDE kwam later. Een architect hier in de buurt kocht er een en ik mocht de HP soft onder Windows 3.11 (!) installeren. Vandaar dat ik dat nog weet want in augustus 1995 kwam Windows 95 uit.

Op 3FM hadden ze het vandaag over het probleem dat de vroegere CD's, dus de CD's uit het begin van het CD tijdperk, konden gaan rotten. Dit was al geconstateerd bij sommige oude CD's en iemand kwam met de oplossing om ze in de koelkast te bewaren. Zodoende rotten ze niet meer.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

zo te zien heeft die cd last van binnentrekkend vocht. de alu laag tussen de 2 plastic lagen is aan de buitenrand dan open gaan staan.

oude muziek cd's uit de fabriek doen het vaak nog goed. heb er zelf ook nog van 1989 die prima werken. branden deed ik altijd op de blauwe en paarse tdk cd's en dvd's. andere merken kapten er mee, of waren soms niet eens te branden. oa philips en verbatim waren probleem gevers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Leuk ook om te lezen dat de grammofoonplaat wereldwijd weer aan een come-back bezig is... ;)
Het jaar 2017 was het beste verkoopjaar sinds 1987... (eind jaren '90 was de verkoop bijna nul)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, een week of zo geleden zag ik zelfs 12" elpee's in de (budget) supermarkt. Met artiesten die niet misstaan op dat medium: Bob Dylan, Leonard Cohen, ... Nee, gekocht heb ik ze niet.

Ik snap niet waarom men daar nog zou willen geld aan uitgeven, niet aan vinyl en nog veel minder aan cassettebandjes. Maar goed, eenieder haar/zijn ding, zeggen we dan steeds weer, en er is blijkbaar geld genoeg in omloop en beschikbaar.

@RAAF12: jawel, ook ik herinner me de allereerste CDROM-drives met SCSI-interface, en later werd het IDE en tenslotte werd het USB, althans voor externe drives.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 20 december 2018 18:27:50 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Ik hoef ze niet te kopen want ik heb ze nog ;-)
Draaitafels met USB aansluiting zie ik ook regelmatig maar of dat was is?
Hieronder:Die kans lijkt mij astronomisch klein. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 20 december 2018 18:36:11 (18%)

Ik heb nog 200+ Maxi Singles (12 Inch) op zolder staan. Allemaal uit de jaren 80 tot begin 90. Goed verzorgd en allemaal in stevige plastic covers.

Ik zal deze eens op eBay gaan zetten, misschien wordt ik dan wel miljonair :-)

Mijn DUAL CS 505 heb ik vorig jaar helemaal nagekeken en voorzien van de benodigde nieuwe snaartjes en een nieuwe Ortofoon naald. De dynamiek van de vinyl muziek is en blijft toch wel het beste.

Alhoewel .flac muziekbestanden dicht in de buurt komen. Weliswaar digitaal maar tientallen keren beter dan .mp3 .

I love it when a plan comes together !

Nog even een en de AM band wordt weer opgetuigd.
Thomas van MFB Freaks http://www.debandjesfabriek.nl/

GJ_

Moderator

Op 20 december 2018 18:39:08 schreef Peter112:
Nog even een en de AM band wordt weer opgetuigd.

Ja hé, ik heb net m'n Pontiac met AM stereo radio verkocht.

Er zijn nu enkele tientallen (!) middengolfzenders in Nederland.

De kleine 1 wattertjes zijn overdag waarneembaar tot +- 15km afstand, de 100w zenders zijn toch al gauw goed luisterbaar tot 40km.

Lijst, met locaties:
http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Maar geen stereo. Volgens mij in Europa alleen in Parijs nog.
Overigens is de opvolger, DAB, voor in de auto ook nog steeds erg slecht. Dekking is beroerd dus de helft van de tijd zit je alsnog met een ruisende radio.

Maar goed, net als die cassettebandjes: waardeloos. Blij dat we er vanaf zijn. Het valt trouwens nogal mee met die comeback: twee jaar na het artikel nog steeds alleen voor een paar freaks. Pas als ze voorbespeeld en van bedenkelijke kwaliteit bij het laadstation langs de snelweg te koop zijn wil ik van een come back horen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 20 december 2018 19:49:59 (28%)

RAAF12

Golden Member

Op 20 december 2018 18:22:45 schreef big_fat_mama:
@RAAF12: jawel, ook ik herinner me de allereerste CDROM-drives met SCSI-interface, en later werd het IDE en tenslotte werd het USB, althans voor externe drives.

Ik had een Toshiba CD drive met SCSI card, vriend architect had dus een HP writer met SCSI dat was een omgelabelde Philips (à 1995 gulden) Dan zaten we eerbiedig te staren als het write lampje op het apparaat aan ging om de Autocad *.dwg te branden. Toen later Windows 95 uitkwam werkte het ook wonderwel.

Arco

Special Member

Ik wist niet dat er reguliere AM stereo uitzendingen zijn geweest? (ik wist wel dat er diverse testuitzendingen zijn geweest.)
In Nederland bijv. door met 2 hilversumse zenders het linker en rechterkanaal separaat uit te zenden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

In Amsterdam is een AM stereo zender geweest. In de VS is het heel gebruikelijk, vandaar dat veel autoradio's ook stereo AM zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Overigens is de opvolger, DAB, voor in de auto ook nog steeds erg slecht. Dekking is beroerd dus de helft van de tijd zit je alsnog met een ruisende radio.

Daar zou ik graag dieper op in gaan - hoever staat het vandaag met DAB? Maar wellicht beter in een apart draadje? Of is er al ergens eentje?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 20 december 2018 18:22:45 schreef big_fat_mama:
Ik snap niet waarom men daar nog zou willen geld aan uitgeven, niet aan vinyl en nog veel minder aan cassettebandjes. Maar goed, eenieder haar/zijn ding, zeggen we dan steeds weer, en er is blijkbaar geld genoeg in omloop en beschikbaar.

Ik snap niet hoe je anders muziek koopt? CD is een optie, maar een plaat klinkt zoveel beter :)

fatbeard

Honourable Member

Op 20 december 2018 20:07:24 schreef GJ_:
In Amsterdam is een AM stereo zender geweest. In de VS is het heel gebruikelijk, vandaar dat veel autoradio's ook stereo AM zijn.

Tsja... Dan hou je alleen nog een compatibiliteitsissue over...

Ach, het blijven amerikanen 8)7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

heb nu al vaker DAB radio's op de werkbank gehad die af en toe uit zouden vallen, was puur t ontvangst, dat werkt wel of geheel niet. even door de ruimte lopen en t valt weg. zet men de ontvanger dan op FM, werkt het wel constant. wil men daarop gaan inzetten dan zal er toch echt meer aan het bereik gedaan moeten worden, inpandig is het veel slechter als FM, frequentie is 2x hoger, dus heb je meer zenders nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 december 2018 20:07:24 schreef GJ_:
In Amsterdam is een AM stereo zender geweest. In de VS is het heel gebruikelijk, vandaar dat veel autoradio's ook stereo AM zijn.

In Drenthe is een AM zender actief in stereo, T-POT radio, ik dacht op 1224 kHz. C-QUAM

De zender in Parijs staat allang uit maar had inderdaad ook stereo.

In de VS wordt er bijna niets meer in stereo op AM gezonden. De meeste zenders zijn talkers, dus dan is stereo niet nodig.

bprosman

Golden Member

Dan zaten we eerbiedig te staren als het write lampje op het apparaat aan ging om de Autocad *.dwg te branden

Je mocht ook niets anders doen wand buffering was er nog niet echt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 februari 2017 23:17:30 schreef testman:

oude muziek cd's uit de fabriek doen het vaak nog goed.

.

vaak? ik heb er geen die het niet goed doet..(sinds 1987) de geperste CD is een archiverend medium. als je het iets of wat respecteert gaat dat generaties mee.

Op 15 februari 2017 23:17:30 schreef testman:
branden deed ik altijd op de blauwe en paarse tdk cd's en dvd's. andere merken kapten er mee, of waren soms niet eens te branden. oa philips en verbatim waren probleem gevers..

Je hebt CD-R en CD-R... sommige waren vooral goedkoop, andere zijn bedoeld voor archivering, die kosten wat meer, maar verkochten in NL voor geen meter. Op de blaren zit je achteraf. :-)

joopv

Golden Member

Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp:

Kleine supersterke nikkel-ijzer-boron magneetjes worden tegenwoordig op allerlei plaatsen gebruikt, b.v. als sluiting van portefeulles, kledingstukken en weetikveel wat voor onwaarschijnlijke plaatsen nog meer.

Dat is de afgelopen jaren opgekomen, en ik zie hier een fiks compatibiliteits- probleem ontstaan met cassettebandjes - als die ooit weer in gebruik genomen gaan worden.

De gebruikers zouden hiervoor minstens gewaarschuwd moeten worden tijdens verkoop en op de verpakking van compact-cassettes.

Ik weet het... ik heb sinds kort weer floppys in gebruik en er al 1 verziekt door m'n telefoonhoesje... :D

RAAF12

Golden Member

Op 22 december 2018 22:51:10 schreef kris van damme:
vaak? ik heb er geen die het niet goed doet..(sinds 1987) de geperste CD is een archiverend medium. als je het iets of wat respecteert gaat dat generaties mee.

De oudste hier is een Phonogram persing uit 1985 'Brothers in arms' van de Dire Straits en die doet het prima. Dat was een DDD, maar technisch gezien een DAD...

Ik heb eigenlijk nooit een CD die niet werkt..
Wel een CD speler die niet alles vreet, maar dat is dan ook een CDP101 uit 1983.