EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

maartenbakker

Golden Member

Dan had je in 1983 maar voor de CD100 moeten gaan ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn ouders moesten nog trouwen.. van mij was geen sprake :D

ik heb hier nog een cd650 staan, werkt nog steeds. Net als een set 544 MFB waar inmiddels wel een set nieuwe c's inzitten.

Tidak Ada

Golden Member

Naar mijn ervaring zijn ook de brander, maar vooral de schrijfsnelheid bepalend voor de houdbaarheid.
Heb ooit een 'dure' Yamaha brander gehad. Daarmee zijn de meeste van mijn waardevolle foto's verdampt, vooral die uit het begin,toen ik nog op hoge snelheid meende te moeten branden :( :( :'(

Je kon er wel leesbare labels mee branden, ergens buiten het beschreven gebied. Heb ik alleen niet veel gedaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 20 december 2018 20:28:09 schreef big_fat_mama:
[...]

Daar zou ik graag dieper op in gaan - hoever staat het vandaag met DAB? Maar wellicht beter in een apart draadje? Of is er al ergens eentje?

Er valt weinig van te zeggen. In de auto heb ik een goede installatie en een goede antenne. Maar DAB heeft gewoon niet het bereik dat het geschikt is voor in de auto. Dat resulteert in ruisende ontvangst daar waar DAB wegvalt: de radio schakelt dan automatisch over op een ouderwetse analoge zender.
Wat ook volkomen ^&*&$#@@ is is dat de radio's van tijd tot tijd enkele seconden terugspringt (vaak). Met muziek irritant maar met nieuwszenders gewoon lastig.
Wel mooi is dat je constant kunt kiezen uit een actuele lijst van zenders. Het werkt technisch gezien echt heel mooi, alleen de dekking is nog altijd slecht. En met voldoende dekking zit je nog met de verspringende tijd.

Neemt niet weg dat ik als ik een nieuwe auto bestel eind dit jaar ik toch weer een DAB radio er bij wil hebben.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankjewel, dat geeft een idee. In mijn volgende wagen zal vroeg of laat ook wel DAB+ in komen, er is toch niet onderuit te geraken; maar ik ga wel zo lang mogelijk wachten; in de hoop dat de dekking wordt uitgebreid. In afwachting zal mijn aloude Sony-radiootje het nog even moeten volhouden - het heeft al meerdere wagens overleefd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 december 2018 01:45:26 schreef maus0611:
Mijn ouders moesten nog trouwen.. van mij was geen sprake :D

Hoe zeg je dat.. zat je dan in het hiervoormaals?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoiets gniffelde ik me ook al... Hier in het zuiden hebben we er (zoals wel vaker) een ietwat poëtischer uitdrukking voor: @maus0611 zat nog in de bloemkolen

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Rodekool wordt ook wel eens genoemd, maar anderen houden het weer op 'delivrey' door koriersbedrijf 'Cigogne'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

De verkoop van cassettebandjes in Nederland stijgt juist explosief, meldt De Bandjesfabriek vrijdag

Wij van WC-eend..

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

hahahaha, nou nou, ruim 20.000 bandjes. Dat zijn nog eens aantallen. De cassette is weg en blijft weg. Blij toe. Het was altijd al waardeloos en beter gaan ze niet meer worden. Die paar bandjes die er nu gemaakt worden zijn meer aardigheidjes van wat artiesten die willen opvallen.

Waar zou je dat op moeten afspelen dan ?
Bij mijn weten worden er (door de grote audiomerken) geen nieuwe cassettedeck meer gefabriceerd.
Ja, op marktplaats is zat te vinden, maar dat is vaak een grote gok. en niet iedereen wil de hoofdprijs betalen voor een Nakamichi.
(die trouwens ook kunnen verslijten en onderhoud nodig hebben.)

Shiptronic

Overleden

Op 23 december 2018 14:52:16 schreef Frederick E. Terman:
[...]Hoe zeg je dat.. zat je dan in het hiervoormaals?

Nee, dan ben je nog vloeibaar ;)

Maar waarom moesten we het wiel weer opnieuw uit vinden en 8 hoekig maken?

Waarom geen satelliet radio, dat werk bewezen prima, goede dekking ( je moet alleen niet te lang onder een 6 laags flyover staan). Heerlijk heel Florida door rijden, prima ontvangst en kwaliteit, zonder gehop tussen verschillende zenders ( ik dacht toen iets van Sirius XM ??)

Maar met tegenwoordig (bijna) overal internet dekking (betere dekking dan DrAP?), zakt het nut van radio steeds verder weg.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 11 januari 2019 18:49:37 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 18:42:11 schreef Shiptronic:
Maar met tegenwoordig (bijna) overal internet dekking...

Pardon? In Nederland is het prima, maar over de grenzen word het een stuk minder. En meer in het oosten van Europa is de dekking zo beroerd dat de batterij van m'n telefoon in een paar uur helemaal leeg is (en denk er om dat ik een heule dikke batterij heb). En als je al verbinding hebt is het nog maar de vraag of er echt internetverkeer mogelijk is.

Maar, je hebt wel gelijk als je zegt dat de dekking een stuk beter is dan DAB

Op 11 januari 2019 13:34:03 schreef Jochem:
[...]
Wij van WC-eend..

Ik ken de man achter de fabriek en ik ken de opzet van het geheel, nee het is niet om van rond te gaan komen denk ik, wel ontzettend leuk dat er nog iemand mee bezig is. De markt voor cassettebandjes én cassettedecks is enorm aangetrokken de laatste tijd. De recorders gaan op marktplaats soms enorm goed qua verkoop, ik heb gisteren een walkman verkocht die een jaar geleden niet interessant bleek maar nu ineens 8 reacties in 3 dagen.

Nee het zal bij het gros van het publiek niet terugkomen maar ik denk dat het een aardige stap achter het vinyl aan zet, wat inmiddels ook weer in de supermarkt in de schappen ligt. Nieuwe cassettedecks worden nog mondjesmaat geproduceerd in China maar je doet er beter aan een recorder op marktplaats te kopen. En nee, het is geen gok maar net als met een auto, je moet een klein beetje weten wat je koopt ;) Gelukkig zijn het veelal alleen de snaartjes die kapot zijn.

Kun je ook nog ergens nieuwe losse cassetterecorderloopwerken verkrijgen? In combinatie met een zelfgebouwde opname- en weergaveversterker en een wisoscillator kun je dan je eigen cassetterecorder bouwen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik heb mijn 3 kops Aiwa deck nog, evenals nog wat metal tapes nieuw in folie. Wordt tijd om te cashen ;)

Afgelopen week ook weer een stukje met deze strekking (de topic titel) in het AD.

Hensz

Golden Member

Op 12 januari 2019 10:10:50 schreef dawmast:
Kun je ook nog ergens nieuwe losse cassetterecorderloopwerken verkrijgen? In combinatie met een zelfgebouwde opname- en weergaveversterker en een wisoscillator kun je dan je eigen cassetterecorder bouwen.

Je kunt ook een kant-en-klare cassetterecorder kopen. Deze Teac bijv.: https://www.conrad.nl/p/teac-w-1200-cassettedeck-zwart-1697268
Ik heb m'n twijfels of het wel een 'echte' Teac is, maar het is in ieder geval een cassetterecorder! :P

Overigens gisteren hier in de krant (misschien ook andere gpd-bladen?) ook al een artikel: https://www.gelderlander.nl/binnenland/het-cassettebandje-is-terug-ja-…

Don't Panic!

Er schijnt nog één Chinese fabrikant van complete cassetteloopwerken te zijn, en dat is niet Teac...

De kwaliteit van de nieuwe loopwerken is 'wel okee'. Een beetje zoals een redelijke walkman van vroeger.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hmm... ja leuk maar het waren uiteindelijk toch ondingen, op den duur hielden ze er spontaan mee op en dan zat je cassettespeler vol met spaghetti. In de jaren '00 hadden die dingen nog wel een voordeel, discmans en mp3 cd-spelers waren groter dan walkmans (die pasten wel in je broek), en mp3 spelers met flash hadden in den beginne nog maar enkele tientallen MB's opslag... Ik gebruikte zelf overigens wel een mp3cdspeler in die tijd. Ik heb daarvoor wel een walkman gehad.

Alles gaat een keer stuk... Cassettespelers zijn in mijn ervaring best betrouwbaar gebleken. Eens in de 15 a 20 jaar een setje nieuwe snaren en het loopt weer goed. Bandsalade heb ik alleen gehad in dat soort 'kan nog wel met die ouwe snaren' gevallen.

Wél netjes je kop en loopwerk schoonhouden.

Ik ben er mee opgegroeid en had indertijd er gewoon bijna geen problemen mee. Behalve dat veel mensen consequent hun kop smerig lieten zijn, wat dus tot een zeer slechte kwaliteit leidt terwijl het nagenoeg brongelijk kan klinken.

Vooropgenomen bandjes is een ander verhaal. Totdat digitale binmachines kwamen, waren ze gewoon muf en matig van klank. Ik heb er hier een van Canned Heat waarbij je de eerste 15 seconde de machine op toeren hoort komen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!