Printen 10MHz OCXO Master Clock nabouw

Ha Paul50,

Mooi kan je gaan bouwen haal je de ocxo van de huidige print om hem direct op de @heer miedema print te plaatsen ?
De regelspanning is prima ik heb de data sheet als bijlage.
Bijlage OCXO 8663.

8663.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Paul,

Volgens mij niets om je zorgen over te maken :-)

Ik heb hier ook een 8663 met serienummer MY.....
Ik heb het idee dat deze OCXO's uit een latere productierun komen, vanaf een andere locatie. (MY = Maleisië?)
Mijn MY... meet ongeveer net als z'n broertjes. (Er zijn onderlinge verschillen, maar ze zijn allemaal ruim beter dan hun specificaties)

Als ik kijk naar de door mij genoteerde waarden voor Vfc (10MHz) dan loopt dat van 4,7V tot 6,0V. Dus ook daar zit een flink verloop in. (en wijkt soms flink af wan wat de verkoper er op gekladdert heeft.)

Jouw OCXO lijkt door die (vermoedelijke) date-code eerder een stuk recenter dan de meeste, dus ook wat dat betreft geen reden tot zorgen :-)

groet, Gertjan.

dijkmane

Golden Member

ik heb deze ontvangen ;

die zat op een print met soort van rubber voetjes eronder, deze heb ik laten zitten.
staat ook een nummer ingekrast, 36663, wat weer het serienummer is dat op de bovenkant staat :

[Bericht gewijzigd door dijkmane op dinsdag 1 januari 2019 12:33:29 (13%)

In no Sense, Nonsense

Ha Henk, is wel de bedoeling, ik heb de OXCO inmiddels al van het originele printje af gehaald en op de Masterclock print gesoldeerd wat overigens vrij gemakkelijk ging.
Ook bedankt voor de datasheet, de datasheet die ik had was een stuk ouder.

@Gertjan, blij dat te horen, ik heb hem inmiddels ook geprobeerd en hij doet het prima. Tijdens opwarmen trekt hij ongeveer 480 mA en dat zakt vervolgens terug naar 180 mA, geheel volgens verwachting dus :-)
De glazen afdichtingen zijn ook allemaal nog heel.

Ik ben inmiddels ook bezig met het maken en meten van de uitgangstrafo's. De ferietkerntjes van BACO waren al eerder binnengekomen.
Plaatjes zeggen meer als woorden:

Op de scoop zijn beide meetkabels afgesloten met 50 Ω
Signal komt uit de functiegenerator 50 Ω uitgang Vrms 1,700 V en Vrms 1,664 is het gemeten uitgangssignaal.
Hoe de berekening naar dB gaat weet ik zo niet.

Groet Paul

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
dijkmane

Golden Member

10*LOG10(P-uit/P-in)

of

=20*LOG10(U-uit/U-in)

in jouw geval dus 0,19dB

[Bericht gewijzigd door dijkmane op dinsdag 1 januari 2019 17:44:10 (22%)

In no Sense, Nonsense

dijkmane, dat is een betere uitleg dan op wikipedia, hier kan ik wat mee, thanks :-)

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Ha Paul50,

Heel netjes @dijkmane geeft je het antwoord al 0.19dB demping is prima :P
Ik vindt het een zeer goed print ontwerp van @heer miedema mooi compact en met zorg ontworpen.
Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk een print ontwerp is al het gaat om reproduceerbaarheid.
Diverse COers hebben het gebouwd en bij mijn weten geen problemen.
Ga je er nog iets bij bouwen de led's zoals @blackdog gemaakt heeft?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Wat betreft die LEDjes: ik snap nog steeds niet wat de meerwaarde is om de indicaties van de verschillende LEDs (power, bedrijfsklaar en oven warmt op) te verhaspelen tot 1 meerkleuren LED. Lijkt mij alleen maar minder duidelijk....
Maar smaken verschillen natuurlijk :-)

groet, Gertjan.

dijkmane

Golden Member

Op 1 januari 2019 18:21:57 schreef Paul50:
dijkmane, dat is een betere uitleg dan op wikipedia, hier kan ik wat mee, thanks :-)

nou.. ik moest ook even zoeken, school is ook al weer ff geleden zeg maar..

uiteindelijk hielp dit mij op weg : http://www.mogami.com/e/cad/db.html

formule in een excel sheet gieten en je kunt tijdens je testen even snel invullen en de resultaten zien, met de door @miedema gegeven beschrijving dat je ongeveer onder de 1dB kunt komen met een goede trafo, heb je snel inzicht.

In no Sense, Nonsense
adval40

Special Member

Ik kwam bij reichelt deze Hammond behuizing tegen
volgens mij is dit de juiste .

alleen stuk goedkoper als bij Farnell

https://www.reichelt.de/profielbehuizing-1455-q-220-x-120-x-51-5-mm-zw…

miedema

Golden Member

Goed gevonden Adval40!
Ik heb het Reichelt partnummer toegevoegd aan de partslist.

Reichelt is ook mijn favoriete adres voor de ringkerntjes voor de uitgangstrafo's (FT 37-77), dus dan kun je het kastje mooi mee bestellen.

Overigens levert Reichelt de 10µF tantaaltjes ook goedkoper: AVX TAP106M035CC Tantalum capacitor, 10 µF, 35 V
Het verschil is dat Reichelt de 20% tolerantie versie levert, en Farnell de duurdere 10%. Maar hier worden ze gebruikt voor ontkoppeling, en dan maakt dat natuurlijk niet uit.... (En Reichelt heeft alleen de 35V versie, maar dat is natuurlijk ook prima)

groet, Gertjan.

Heeft iemand al een leuke voedingstrafo gevonden?

Een goed alternatief voor het Oscilloquartz OCXO is een OCXO van UCT.
Type 108663-01. Op Ebay verkoper queen*s_land . Prijs 25 euro of minder.

@ Miedema Gertjan je ziet dat er veel mensen zijn die toch een "Alles in orde" indicatie willen hebben. De rood/groen-led van Blackdog voldoet aan die wens.

groet,

Henk

miedema

Golden Member

Ha Camino1

Ik heb hier ook 2 van die UCT 108663 OXCO's. Ik denk dat het second sources zijn voor de Oscilloquartz 8663. De mijne meten behoorlijk goed (Fase ruis & Allan Deviation)
Maar beide hebben ze een nadeel: De frequentie blijft na aanzetten nog heel lang (dagen) een beetje stijgen voor hij echt stabiel wordt.... Dan heb ik het over miliHerzen, maar onhandig als je je MasterClock af en toe aan wilt zetten als je even een 10MHz referentie nodig hebt. Staat je MasterClock 24/7 aan, dan is er uiteraard geen probleem, gewoon calibreren na een paar dagen aan staan :-)

Wat betreft die LEDjes: In de standaard configuratie is alle LED's uit behalve de groene "power on". Is er iets (nog) niet OK, dan brand er en lampje, net als in je auto :-)
De "Blackdog duoLED" showt alleen maar "Alles OK", of niet.... Je ziet b.v. niet dat de oven al warm is, en de frequentie al bijna stabiel (omdat de "oven" LED al uit is, en de "warming" LED nog niet.)
Maar ieder zijn meug :-)

groet, Gertjan.

dijkmane

Golden Member

Op 2 januari 2019 10:38:57 schreef Camino1:
Heeft iemand al een leuke voedingstrafo gevonden?

ik ga : deze gebruiken

In no Sense, Nonsense
adval40

Special Member

er is ook een zilver versie hiervan alleen ik zie een ander voorfront
zou dit zo zijn ?

miedema

Golden Member

Nog even terugkomend op die UCT 108663 OCXO's.

Ik heb het spectrum gemeten, en vergeleken met de Oscilloquartz 8663.
Daaruit blijkt dat bij de UCT de harmonischen wat hoger liggen.

Ik heb daar een post over geschreven in het 10MHz OCXO Master Clock nabouw topic: OCXO spectrum, harmonischen / THD van OCXO’s gemeten.

Een meting over hoe lang het nu eigenlijk duurt voor een UCT na aanzetten op z'n nominale frequentie uitkomt loopt nog...

groet, Gertjan.

Ha Gertjan,

Hartelijk dank voor de spectrale OCXO metingen.
Ik was al nieuwsgierig naar de UCT eigenschappen.
Hiermee is mijn nieuwsgierigheid bevredigd.
Alleen begrijp ik het bestaan en de naam verwarring niet:
UCT 108663 en 8663-XS (Overigens is de S in XS mij ook niet duidelijk).
Goedkopere uitvoering of zoiets?

Groet, Frans

miedema

Golden Member

Ha Lupus,

Het zijn de typenummers zoals ze op de OXCO gedrukt zijn......

Van de UCT heb ik helemaal geen datasheets kunnen vinden.
Bij de Oscilloquartz staat de S voor: Output signal Sine wave.
Maar de X wordt niet genoemd bij de opties in de 8663 datasheets.... Waarschijnlijk een custom versie voor de telecom maatschappijen.

Deze OCXO's werden in kleine series gemaakt, veelal op maat voor de klant....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op donderdag 3 januari 2019 18:58:24 (10%)

RAAF12

Golden Member

Op 7 december 2018 19:18:41 schreef blackdog:
Wat opvalt is dat deze OCXO en de andere merken steeds duurder worden,

Scheelt wel wat met de nieuwprijs, duurder kon ik ze zo gauw niet vinden :-)
https://nl.mouser.com/Passive-Components/Frequency-Control-Timing-Devi…

Ha heer miedema,

De oscillator module van United Technologies Corporation (UTC) is een beetje afgeschermd.
Het is een custom made product voor hun afdeling UTC Aerospace Systems.
Dus daar is niets over te vinden het heet nu Collins Aerospace.
Ik weet ook niet of dit type een AT of SC is de 8663XS is een SC-cut en dat is net weer een klasse beter voor de lange termijn :D

@RAAF12,

Dat is geen kale oscillator maar een GPSDO vandaar de prijs.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Prijs is op e-bay een kwestie van vraag en aanbod....
Die Rb's en OCXO's komen in partijen beschikbaar als bv oude GSM infrastructuur vervangen wordt. Dus eerst overvloed en dan weer schaarste,,,

Ik ben blij dat er weer Oscilloquartz 8663 te vinden zijn. Een tijdje terug waren ze er helemaal niet... (Vandaar dat ik ook andere Oscilloquartzen heb)

Die Oscilloquartzen zullen nieuw wel iets van Eur 500...800,- gekost hebben schat ik...

@Electron920:

Op die 108336-02 OCXO's staat UCT en geen UTC....
Zie hier een fotootje van Camino1
Maar elke info over deze OCXO's is natuurlijk meer dan welkom :-)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op donderdag 3 januari 2019 20:05:47 (14%)

Ha heer miedema,

Die klokkenmaker ken ik ook niet :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Eerder had ik al verteld dat die UCT 108663 OCXO's er erg lang over doen om op frequentie te komen.

Ik heb dat eens gemeten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/ocxo/MasterClock2-met-UCT-OCXO-koude-start-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De verticale schaal is de frequentie, de kleine maatstreepjes zijn miliHerzen. Horizontaal de tijd, de hele schaal is 20 uur.

Je ziet dat de OCXO er 20 uur over doet om aan z'n eindwaarde van precies 10MHz te komen.... Na 2 uur is hij er op 10mHz na, maar dan stijgt hij langzaam door. (En vandaag, een dag later was hij nog 2mHz verder gestegen)

Dit is het gedrag wat ik verwacht als een OCXO erg lang (jaren) uit geweest is. Zoals hij bv uit China komt. Maar deze OCXO had eerder een maand aangestaan, en recent nog een week aangestaan voor Allan Deviation metingen.

Waar die rare glitch rond 1 uur vandaan komt weet ik niet. Ik vermoed dat de GPSDO (die ik als referentie voor m'n counter gebruikte) het even moeilijk had. Bv door een dikke wolk of regenbui. Maar het is iets om nog even in de gaten te houden.....

groet, Gertjan.

Afgelopen week de laatste onderdelen binnengekregen en vandaag alles maar eens in elkaar gezet.

In tegenstelling wat ik gewend ben werkt het ook nog eens in een keer :-) Trim afgesteld op de OXCO opgeschreven waarde.
De frequentie na een uurtje opwarmen volgens mijn ongecalibreerde HP:

Het lijkt mij te mooi om waar te zijn ;-)

Het afgegeven Vrms is nog wat aan de hoge kant.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Hi Paul,

Netjes gemaakt!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.