Printen 10MHz OCXO Master Clock nabouw

dijkmane

Golden Member

print ontvangen, bedankt.

nu is het wachten op de OXCO van ebay....

In no Sense, Nonsense
haasje93

Golden Member

Ik heb deze middag ook de printen in mijn brievenbus mogen vinden, daarvoor dank!

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
LetterHenk

Golden Member

Ook hier een prachtprint op de mat vandaag. Bedankt adval40 :)
Nog een puntje. Is dit https://www.ebay.com/itm/10-MHz-Double-Oven-OCXO-sinewave-8663-XS-12V-… nog steeds het OCXO adres? Of zijn er betrouwbare alternatieven?
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ocxo-print.jpg

Action expresses priorities LH

Printen ook ontvangen. Print is prima.
Meteen aan de slag.

Bedankt Gertjan en Ad.

Henk

adval40

Special Member

Op 5 december 2018 19:08:27 schreef LetterHenk:
Ook hier een prachtprint op de mat vandaag. Bedankt adval40 :)
Nog een puntje. Is dit https://www.ebay.com/itm/10-MHz-Double-Oven-OCXO-sinewave-8663-XS-12V-… nog steeds het OCXO adres? Of zijn er betrouwbare alternatieven?
[afbeelding]

ja dat is een goede OCXO

miedema

Golden Member

Ha Letterhenk,

Die e-bay seller "flyingbest" heb ik inderdaad m'n mooiste 8663 OCXO's vandaan. Een tijd waren ze op, maar nu heeft hij er nog 2.....

Sowieso was de voorraad Oscilloquartz 8663-XS op e-bay een tijd opgedroogd, maar nu zijn ze weer (mondjesmaat) te vinden.
Omdat ik in de tussentijd maar een paar varianten heb gekocht weet ik nu dat de 8663 versie inderdaad de mooiste is. Net een maatje beter dan de 8660 en 8666, beide ook van Oscilloquartz. Die beide laatste zijn dan ook AT-cut, terwijl de 8663 SC-cut is.

Edit:
Net even een zoekslag op e-bay gedaan, en ik was verbaasd dat er nu weer flink aanbod is :-)
Let wel op : de goedkopere aanbiedingen zijn òf een andere frequentie, òf een andere voedingsspanning....

groet, Gertjan.

LetterHenk

Golden Member

Hallo Gertjan,

Bedankt voor de info, meteen de koe bij de horens gevat. 'flyingbest' heeft er nu nog maar 1 :)
Ook nog dank voor je inspanningen en het beschikbaar stellen van dit mooie project.

Action expresses priorities LH
dijkmane

Golden Member

Op 5 december 2018 19:26:57 schreef miedema:
Let wel op : de goedkopere aanbiedingen zijn òf een andere frequentie, òf een andere voedingsspanning.....

ja, dat zag ik later ook.
ik heb een CTS gekocht, maar die loopt op 5V, mocht iemand m willen overnemen... :-)

nu wachten op de juiste, een 8663-XS.

In no Sense, Nonsense

Hi,

Als toevoeging op de opmerkingen van Gertjan wil ik zeggen, dat het waarschijnlijk beter is om de 8663-XS op een printje te kopen als deze beschikbaar is.

Dan weet je zeker dat hij er niet afgebroken is met al resultaat beschadigde glasdoorvoeren.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

vandaag ook de printen in de brievenbus :-) :-)

Bedankt Ad !!

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Op 29 november 2018 12:42:22 schreef miedema:
de massa nog iets heb geoptimaliseerd. (versie 1.93)

Mogelijk hier de doorverbinding:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

Je bent lekker aan het puzzelen :-)

Nee, dat was het niet...
Wat jij aanwijst komt kennelijk door een iets andere drendering van het groundplane, waardoor de fill nu wel doorloopt. Kennelijk waren de designrules bij Eurocircuits (die rechtstreeks van het Eagle .BRD bestand gewerkt hebben) net iets anders dan bij mij (toen ik de gerbers maakte voor Adval40)
Of mijn designrules zijn inmiddels, een paar jaar en een paar Eagle versies later, net iets anders....

Rond IC1 is de deelschakeling die met LEDjes aangeeft of de OXCO al warm is. Aarding is daar niet zo spannend....

groet, Gertjan.

Bij mij zijn de printen vanmiddag binnen gekomen.

Ad, bedankt voor alle moeite.

adval40

Special Member

Zijn er mensen die wel besteld hebben en nog niets ontvangen hebben ?

Ad, printen in goede orde gisteren ontvangen.
Bedankt voor de moeite.

Ook in deze vorm te koop op eBay:
https://www.ebay.com/itm/253288060152

Zelf een besteld, ontvangen en het printje werkt.
Leuke korting als je er 3 of meer besteld.
Verkoper: AMOJ1010.

Succes,

Frans

[Bericht gewijzigd door Lupus op donderdag 6 december 2018 02:04:58 (13%)

dijkmane

Golden Member

ik heb eenzelfde gevonden voor $30.
verkoper fluke.l

is nog niet binnen

In no Sense, Nonsense
miedema

Golden Member

Eens met de opmerking van Blackdog.

Mijn laatste OCXO kocht ik ook op een printje, het was op dat moment de enige op ebay:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/OCXO-op-ebay-print.jpg
(ebay foto)

De OCXO was vrij makkelijk los te solderen. (grote klodders verse tin op de pinnen aanbrengen, en dan om de beurt verwarmen terwijl je voorzichtig aan de OCXO trekt)

Dit was de eerste ebay OXCO waarvan ik niet de barsten in de glazen doorvoeren rond de pinnen hoefde te repareren....

Aan deze OCXO op printje zat nog wel een verhaal vast....
Als ik vanmiddag nog tijd heb schrijf ik daar nog wel een post over in het 10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Edit:
Ik heb die post geschreven: Opstarten van een oude OCXO. In het 10MHz OCXO Master Clock nabouw topic, omdat dan alle info bij elkaar blijft....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op donderdag 6 december 2018 17:08:31 (13%)

Ha Gertjan,

Bedankt voor de aanvulling.
Een gewaarschuwd mens .....

Overigens heb ik geen vreemde sporen op de print gevonden.
De 8663 reageerde "normaal" in de korte tijd die ik er aan besteed hebt tot nu toe.

Frans

Vandaag eindelijk bestelling geplaatst op Ebay.

Nu maar rustig wachten :O

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Hi,

Mijn printen zijn er dus ook, vorige week al maar heb ze niet direct nodig.

Hieronde de laatste print die ik van Gertjan, waarvan de bedoeling is dat hij door het GPS signaal gelockt gaat worden.
Daarom zitten de trimpot componenten nog niet op deze print.
De trafo's trouwens ook niet, ik heb ze nog niet allemaal gewikkeld Ad had ze sneller nodig dan ik :-)
Groot deel van de componenten had ik nog over van de vorige Miedema referentie, daar ik altijd wat meer onderdelen inkoop dan direct nodig.

Voor de gene die het project van Gerjan pas heeft ondekt en printen bij Ad heeft besteld is het misschien handig ook naar het topic
te kijken dat ik heb gemaakt over Gerjan zijn Master Clock print.

Ik geef wat tips betreffende de montage van de ferriet kralen, wat info over de extra isolatie en hoe je de trafo's kan makken en optimaliseren.
3 jaar geleden heb ik al aangegeven dat je helemaal de handlijding van Gertjan kan volgen om een mooi stukje electronica te maken.
In mijn topic staat een aantal aanpassingen die ik heb gedaan voor de unit die hier op de plank staat, omdat ik dat leuk of nodig vond.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126898/1#highlight=ocxo

Ook op deze foto is e zien dat ik een dun laagje isolatie aanbreng over de oven, het kapje dat over de oven komt heb ik nog niet gemaakt,
alleen dus het bodem deel is hier zichtbaar.
Ik heb mijn best gedaan bij mijn uitvoering het verbruik lag te houden als de unit aan staat, dat betekend dat ik heb gekeken naar de eigenschappen van mijn voedings trafo, de gemidelde van de 230V netspanning, de buffer elco grote en de Low Drop regelaar die ik heb toegepast en dan dit weer samen met een beetje extra isolatie van de oven.

http://www.bramcam.nl/NA/NA-GPS-OCXO/NA-GPS-OCXO-03.png

Voor de gene die het leuk vinden staat in het topic dat ik hierboven laat zien ook een kleine schakeling zodat je met 1 LED kan werken die van Rood naar Groen gaat als de oven warm genoeg is.

Wat opvalt is dat deze OCXO en de anderemerken steeds duurder worden, en laten we maar niet spreken van de Rubidium oscillatoren,
die Chinesen denken dat ze goud aan het verkopen zijn, ze zijn nu 8 a 10x duurder dan 5 jaar geleden...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
adval40

Special Member

Bram ik kan die aanpassing niet vinden die jij gemaakt hebt voor die dual led rood/groen om temperatuur te laten zien .

Ad

Hi Ad,

Kijk eens naar dit plaatje :-)

http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-183.png

Ik gebruik een duo led met een hoge output, R7 en R8 kan je aanpassen voor helderheid aanpassing.
Bij mij staan LED's meestal op een lage stroom, ik moet ze net goed kunnen zien in normaal daglicht.

Maar jullie kunen het anpassen zoals je zelf wilt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
adval40

Special Member

Dat zocht ik bedankt Bram.

Volgende week komen mijn onderdelen binnen van Farnell / Rs online
Ik kan dus volgende week beginnen met het opbouwen van de print.

Ik heb nog 4 printen liggen die over zijn
als er nog iemand interesse heeft hoor ik het wel .

Adval40, je lijkt niet te reageren op email.
Is het emailadres in jouw profiel juist?

If you want to succeed, double your failure rate.

Inmiddels is mijn OCXO ook gearriveerd uit China (Dongwan, Guangdong)

Het serie nummer is wel anders als de OXCO's in de div topics.
alleen Henry S. heeft een OXCO met een soortgelijk serienummer, deze zou dan als productiedatum 2007 week 15 hebben.

Wat verder opvalt is de opgekladderde vFc van 5,53 volt.
Dit is ook afwijkend (hoog) van de waarden in de div topics.
ik zie hier waarden als 5,03V, 5,21V, 4,78V en 5,31V voorbij komen.
Betekend dit dat deze OXCO al meer aan het einde levensduur zit?

Groet Paul

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling