Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Ik heb hier op een PCB van een keyboard twee onderdelen zitten die verbrand zijn. (men heeft er te hoge voedings spanning op gezet 12 i.p.v. 5 Volt)
Het zijn 3 poters en lijken op transistors.
De een heeft als markering 2T1 voor zover ik dat kan vinden een PNP transistor.
En de tweede heeft er Z3W op staan dat lijkt op een zener.
Weet iemand of dit klopt en wat het dan precies is en eventueel waarvoor te vervangen.
Alvast mijn grote dank. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat is zijn het voor behuizingen? SOT-23 of iets anders?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Ik probeer mijn condensator verzameling wat te ordenen en ook gelijk aan te geven wat voor type het is, zoals keramisch, polysester enz. via hulp van de site
http://www.finimuis.nl/siteinfo/condensator.htm

echter kom ik steeds van deze tegen zie afbeelding

Nu zou volgens de site de bovenste een zilver mica kunnen zijn.
De onderste 2 de groenen kom ik ook in blauw en bruin zoals de kleur van de bovenste tegen.

Graag zou ik weten uit welk materiaal deze meestal bestaan.

De waarden, spanningen en toleranties zijn allemaal wel duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
flash2b

Special Member

Beide soorten zijn folie condensatoren.

Heb je een LCR meter, dan zou je de D kunnen meten en die vergelijken met andere exemplaren waar je de samenstelling wel van weet.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 4 januari 2019 20:25:27 (63%)

benleentje

Golden Member

Ik heb wel een LCR meter, IK wist niet dat de D van invloed is bij het type.
Folie condensator is erg algemeen welk type folie?

Zou het dan gaan om Monolitische keramische-film, want daar heb ik ze nu voorlopig onder gezet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 4 januari 2019 20:45:07 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 januari 2019 20:23:00 schreef benleentje:
Ik probeer mijn condensator verzameling wat te ordenen en ook gelijk aan te geven wat voor type het is, zoals keramisch, polysester enz. via hulp van de site
http://www.finimuis.nl/siteinfo/condensator.htm

echter kom ik steeds van deze tegen zie afbeelding

Nu zou volgens de site de bovenste een zilver mica kunnen zijn.
De onderste 2 de groenen kom ik ook in blauw en bruin zoals de kleur van de bovenste tegen.

Graag zou ik weten uit welk materiaal deze meestal bestaan.

De waarden, spanningen en toleranties zijn allemaal wel duidelijk.

Gezien de waarde en het uiterlijk is de bovenste absoluut geen zilvermica. Dat loopt tot hooguit een paar n en de behuizing ziet er anders uit van vorm in dat geval. Monolithische ceramische film is een heel rare omschrijving. Wat ik daar op de foto zie zijn ceramische multilayer condensatoren. Dat zijn deze echter niet, maar omdat er best veel uitvoeringen ontbreken op de plaatjes van die site, kom je daar op het eerste gezicht helaas op uit.

Het zijn in werkelijkheid alle 3 foliecondensatoren. Bijna zeker alle 3 opgedampte polyesterfilm (MKT), of in termen van die site: platte rolcondensatoren. Bij hogere werkspanningen kan een condensator zoals die bovenste nog wel eens polypropyleen en pulsbestendig zijn, maar bij twijfel dus niet.

Oh, behalve dat er veel uitvoeringen ontbreken staat er ook gewoon een forse fout in... Bij de MKP's staat gewoon een plaatje van een MKT. En aan die kleine rode twijfel ik ook. Als de opdruk conflicteert met de rest van het uiterlijk, is de opdruk altijd leidend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zijn van die goedkope Chinese '1000 voor een tientje' polyestercondensatoren... ;)
Wel stevig; je ziet zelden een kapotte...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Monolithische ceramische film is een heel rare omschrijving. Wat ik daar op de foto zie zijn ceramische multilayer condensatoren.

Ceramisch multi layer is toch gewoon vertaald Monolithische ceramische film condensator :).
Maar ceramic multi layer is inderdaad wel een begrip wat ik beter herken.
Wat is dan de correcte naam van deze?

Lijkt mij ook een ceramic multi layer.

Eventueel een link naar een betere website zou ook welkom zijn.

Monolithische ceramische film is een heel rare omschrijving. Wat ik daar op de foto zie zijn ceramische multilayer condensatoren.

En aan die kleine rode twijfel ik ook.

Je bedoelt dat het geen PP condensator is? Verder staat er op de gele condensator MKP terwijl in de tekst MKS staat. Dat is gewoon een type fout en het gaat erom dat de tekst op de condensator lijdend is.

NU ga is weer de mist in denk.
Ik dacht dat volgende onder PP vielen maar als er verder niet op staat wat is dan het beste om ze onder te noemen?
OP sommige staat echt helemaal niets zelfs geen waarde spanning of tolerantie. Spanning en tolerantie is niet zo erg dan hou je het gewoon veilig. De waarde kan ik meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Multilayer betekent: meerlaags. Met film heeft het niets te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Deze is geen condensator en het is ook geen weerstand :).
Volgens de datasheet een spark quencher. IK zou dan denken aan een snubber? of is dit toch weer iets anders.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source…

Volgens de datasheet 120Ω + 0,1F. Volgens mijn meter 127Ω en 99nF of 0,1µF dat is nog lang geen 0,1F. Ik denk een foutje in de datasheet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

0,1uF klinkt aannemelijk. Een spark quencher is een snubber voor over een mechanische schakelaar of relaiscontacten. Komt op hetzelfde neer, maar is niet persé geconstrueerd op hogere frequenties.

Op 4 januari 2019 21:45:04 schreef benleentje:
Ik dacht dat volgende onder PP vielen maar als er verder niet op staat wat is dan het beste om ze onder te noemen?

Kleine foliecondensatoren zijn 9 van de 10 keer polyester (MKT/MKS/MKH), simpelweg omdat ze geen hoge werkspanning zullen hebben en niet pulsvast zijn. Polypropyleen gebruiken was dus zonde van het geld. Die gele is een Philips, meestal staat er wel wat aan de bovenkant ingeperst. Alternatief is dat opgedrukte tekst uitgewist is. Nog nooit gezien maar met goed poetsen met een oplosmiddel lukt het misschien. Ik zou ze bij polyester leggen en afhankelijk van de capaciteit uitgaan van iets tussen 100V en 400V werkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 4 januari 2019 22:33:54 schreef benleentje:
Volgens de datasheet 120Ω + 0,1F. Volgens mijn meter 127Ω en 99nF of 0,1µF dat is nog lang geen 0,1F. Ik denk een foutje in de datasheet.

Idd foutje in de datasheet, 0,1F is wel erg hoog....
Datasheet kan dus bij dit topic :)

benleentje

Golden Member

Die gele is een Philips,

Kan ik ook gelijk weer invullen. IK weet zelf weinig tot niets over condensatoren. Ik ken natuurlijk wel de theorie maar dat is toch wat anders.

meestal staat er wel wat aan de bovenkant ingeperst.

Bij de gele duidelijk wel. Maar bij die witte staat helemaal niets. Ik heb het er zelf maar opgeschreven. Spanningen kan je best redelijk goed gokken vooral al je een bekende soort genood ernaast heb liggen. Anders neem ik gewoon 50V. Beter te laag gokken dan te hoog. Dan hou ik die gewoon op polyester, MKT? MKS/MKH is dan al te specifiek.

Wat is Pulsvast, is dat een hele snelle Dv/Dt ?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 januari 2019 22:33:54 schreef benleentje:
Volgens de datasheet 120Ω + 0,1F.

Dit kan iets met een font zijn. Soms een rariteit in de pdf dat voor sommigen de µ wel te zien is, voor anderen niet. Hier, omdat niemand zegt: ik zie wel een µ denk ik dat ie gewoon is weggevallen bij hun export-naar-PDF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Op 4 januari 2019 18:59:04 schreef henri62:
Wat is zijn het voor behuizingen? SOT-23 of iets anders?

Vergeten te vermelden SOT-23 inderdaad.
Ik heb weer eens te weinig informatie verstrekt. (lukt mij altijd wel :+ )
Er staat op de Z3W ook nog 28 en op de PCB staat D29.
Volgens mij is het een 5v6 zener diode weet iemand hoe die in zijn behuizing zit.
Ik kan dit vinden klopt dat?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 5 januari 2019 10:05:43 (15%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die zener is bedoeld om de spanning op 5.6V te houden. Als je er toch 12V op zet. dan zort die er voor dat de spanning tot zeg 5.6-6V beperkt wordt door vanaf die spanning veel stroom te laten lopen.

Zet je er echt een 12V voeding op, dan gaat ie kapot: hij brand door en vormt een kortsluiting. Als de stroom dan NOG te groot blijft, dan gaat ie WEER kapot en vormt nu een open verbinding. Nu staat er botweg 12V op de rest van het circuit. Na 1x kapot kan je vaak de rest nog redden, maar als ie er "doorgefikt" uitziet, zit ie denk ik in de derde fase en is er meer kapot dan alleen de zener....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Hij is echt doorgefikt er zit een gaatje in.
Ik heb hem even vervangen voor een gewone 5v6 zener maar het enige wat nu aan gaat is de powerled.
Ik vrees dat de processor en enkele ander chips het ermee gedaan hebben.
Beetje dom van de eigenaar om de eerste de beste adapter die hij vond er op aan te sluiten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 januari 2019 00:32:24 schreef benleentje:
[...]
Wat is Pulsvast, is dat een hele snelle Dv/Dt ?

Klopt! Tegenwoordig is pulsvast bijna altijd polypropyleen met als meest voorkomende reeksnamen MKP, MK/MKP en FKP waarbij de pulsvastheid ook nog deels door de interne constructie wordt bepaald maar eigenlijk altijd beter is dan die van polyester.

In de nadagen van de papiercondensatoren werden die ook nog wel in pulstoepassingen gebruikt omdat er nog geen andere betaalbare geschikte types waren, maar die gaven toch net iets meer verliezen en slijtgedrag is slechter onder controle te krijgen.

P.S. Philips condensatoren kun je vaak wel aan de opdruk herkennen. Als ze klein zijn staat er naast de waarde alleen een 3-cijferig codenummer op dat de reeks aangeeft, bij wat grotere types 3+5 cijfers voor reeks en waarde en bij nog wat grotere zelfs de volle 4+3+5.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 januari 2019 13:47:28 schreef pa3gws:
Hij is echt doorgefikt er zit een gaatje in.

Je zegt het op een toon van dat ik gezegd zou hebben dat er geen gaatje in zou zitten. Ik heb precies gezegd waar jij nu ook achter bent: Als dat ding zichtbaar kapot is, dan zal er meer kapot zijn. Het ding heeft "gefaald in het leven". Niet dat ie z'n doelstellingen ("iedere dag 2000 stappen lopen"?) niet gehaald heeft, maar het enige doel waar ie voor bedoeld was, dat werk... dat heeft ie niet goed uitgevoerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

dat heeft ie niet goed uitgevoerd.

En daarmee bedoel je dan de ontwerper :)
De zenerdiode heeft zijn werk prima gedaan. Er zat blijkbaar geen goede weerstand voor om de stroom te begrenzen en me een te grote stroom krijg je elk component kapot.

De ontwerpen had er dan net zo goed geen zenerdiode in kunnen zetten

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 5 januari 2019 18:34:12 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

@pa3gws: voorzover het nog enige gemoedsrust geeft: al je bevindingen mbt de aansluitgegevens en typen zijn correct...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

@fatbeard
Daar was in inmiddels al achter gekomem maar helaas heeft het merendeel van de chips in het apparaat het niet overleefd.
Maar toch bedankt voor de reactie want ik ben in het hele SMD gebeuren niet thuis.
En langzaam maar zeker leert deze ouwe l.. er nog wat van. ;-)
En dan met name zoeken naar de juiste aanduidingen op de kleine kl..e onderdeeltjes. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ben op zoek naar gegevens van onderstaande IC.
Wie kan mij helpen met type-beschrijving, aansluitgegevens of datasheet?

Ik heb een dikke zekering (?), formaat Bussman 40 x 10 mm, en daar staat op:
FERRAZ Protistock
600V . CP 10
URB . 10A
K 88 582

heeft een ceramisch lichaam en zilverkleurige contacten.

Nu heb ik ooit een multimeter overgenomen van iemand anders en daarvan was de 11 A zekering van de stroomkant doorgesmolten.
Nu is de vraag even kan ik deze zekering (ik stop m er nu even in) in de multimeter laten zitten? het zou een fast acting moeten zijn voor de multimeter.

zit sinds 2009 in de PV.
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat daar protistoR op staat een geen protistock?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten