[Tip] Afzuigkap Siemens LC75951 / D-FX32-4

Duidelijke overslag door vettigheid. Ik vermoed dat dit een modificatie printje is? ook al aardig wat printen de revue gepasseerd, maar ook nog nooit gezien.

@SMD: om misverstanden uit de weg te gaan heb ik mijn printplaat op de bijgaande foto voorzien van commentaar aangezien ik jouw woordelijke uitleg toch nog anders kan interpreteren,.. en foto's zeggen meer dan woorden...

Op 17 maart 2018 18:36:10 schreef smd:
BCP56 past op de lege plaats welke nu geen transistor zit. Je haalt de kleine transistor weg ( Zit er vlak naast en printsporen zitten 1 op 1 met beide transistor locaties verbonden) en klaar!

Klopt de door mij omcircelde positie van de te plaatsen BCP56?

Helemaal 100% correct! geen speld tussen te krijgen...

Sine

Moderator

Ik snap nog steeds niet waarom ze er niet gewoon een 78L05 op geprakt hebben, die hele riedel SMD meuk doet niets anders dan 5V maken.

Op 19 maart 2018 19:57:28 schreef smd:
Helemaal 100% correct! geen speld tussen te krijgen...

Dank je voor de feedback SMD :-D

Op 30 juni 2016 13:24:41 schreef ritmeester:
Bedankt, Michael

Beste ritmeester!
Zou u onze printplaat ook willen repareren? Wij hebben namelijk hetzelfde euvel :-(
Ik weet niet zo goed hoe dit forum werkt. Kunt u mij een email sturen? [.. email knip ..]

Bedankt alvast!

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 11 november 2018 09:08:58 (4%)

Shiptronic

Overleden

haal je mail adres hier weg, dat is een spam vanger zo. seeen vinkje bij je gegevens om je email zichtbaar te zetten .

klik op de naam van ritmeester (of hier : https://www.circuitsonline.net/forum/user/49138 )en je ziet zijn email adres om hem een mail te sturen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 11 november 2018 00:05:23 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 november 2018 00:04:18 schreef Shiptronic:
haal je mail adres hier weg, dat is een spam vanger zo. seeen vinkje bij je gegevens om je email zichtbaar te zetten .

klik op de naam van ritmeester (of hier : https://www.circuitsonline.net/forum/user/49138 )en je ziet zijn email adres om hem een mail te sturen.

Oh sorry, dank je wel

Done. (vandaag nog eentje gemaakt voor iemand in DLD :-) )

I love it when a plan comes together !

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem (qua symptomen) met een Siemens LC 75950

Vraag 1 is: Hoe kom ik bij de printplaat?

Vanaf onderaf alle schroeven los maar geen beweging.

Groeten en alvast bedankt,

Marcel

Sine

Moderator

Die zit helemaal bovenin achter de mantel van de afvoerpijp.

Niet via de onderkant proberen aan te vallen, dan kom je er niet.

Ok, bedankt. Voor mijn gevoel zat ie bij de bediening maar dat dus niet. Zal een foto maken voor de volgende die met deze vraag zit en posten.

Aan de slag...

Mvg,

Marcel

Sine

Moderator

Nop, de bediening is een apart pcb-tje wat met een bandkabel verbonden is met de stuurprint.

De sturing zit in een blikken doos bovenop, vinden is een koud kunstje: De netstekker gaat er direct naartoe.

Hier is te zien waar de print zit.

Zorg dat de kap iets naar boven kan schuiven zodat je hem er uit kan halen. De electronica zit dan achter een metalen beschermingskap direct voor je.

Hmmm, welke moet nou vervangen worden?

Zijn er nog posters die dit graag maken of moet ik langs euromaxx?

Bedankt, Marcel

[Bericht gewijzigd door Marcel Siemens op zondag 13 januari 2019 13:57:31 (31%)

Marcel,

Ik ga jouw email zometeen beantwoorden.

I love it when a plan comes together !

Ritmeester heeft het al zo mooi aangegeven op 29-1-2016 of anders Lize op 19-8-2017. Dus even in de geschiedenis zoeken van dit topic.
Zelf deze reparatie uitgevoerd bij mijn zoon in 2012 en sindsdien geen problemen gehad, maar hij gaat er binnen afzienbare tijd wel uit (andere keuken).

[Bericht gewijzigd door Magnetron op dinsdag 22 januari 2019 14:44:07 (37%)

Wij hebben een Siemens afzuigkap die kuren vertoond (gaat spontaan uit…niet aan te krijgen…dan weer opeens wel).
De klachten lijken identiek aan de meldingen in deze post.
De blauwe condensator stond helemaal bol(zie foto) en deze heb ik laten vervangen maar dit heeft niet geholpen.

@Ritmeester, Zou je mij hierbij kunnen helpen?
Ik hoor het graag.

Dit is een ander type printje en vermoed een defecte regulator of een slechte elco alsnog.

Voor die gene die nog niet precies weten waar ze de BCP56 moeten plaatsen, hier een foto.

Mocht er mensen die in de omgeving van Raalte wonen en niet weten hoe dit moet kan ik je misschien helpen.

Moet je ze ook wel vertellen dat de andere transistor moeten verwijderen naast diode..Bekend werk trouwens...

Op 4 maart 2019 19:07:16 schreef smd:
...Bekend werk trouwens...

Inderdaad @SMD. Overigens is deze handeling niet echt noodzakelijk aangezien ik al vele van deze printplaten heb gerepareerd (EU wide) met gewoon vervangen wat ik in het starttopic heb geschreven. Er zijn ook printplaten die deze mogelijkheid niet eens hebben.

Siemens heeft veel soorten van dit ontwerp uitgebracht maar "vergeten" het één en ander te updaten. (lees; expres extra inkomsten te kunnen genereren á € >300.- per printplaat na vijf jaar gebruik)

Mijn reparaties gaan al meer dan vijf jaar goed :-)

Ik heb ooit een zo'n printplaat onder handen gehad waar een Beun Haas dacht dit wel te kunnen doen met een verfbrander. Alle omliggende onderdelen lagen los en de printbanen van de transistor waren weg. Dan is het wel weer even werk om deze zooi te fixen.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op maandag 4 maart 2019 19:59:07 (17%)

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Stiekem vind ik de oplossing van nishigoi dan net iets netter.

Dat arme torretje in SOT23 krijgt het toch wat te warm, bij de versies die ik gefixed heb zag dat torretje er ook wat verkruimeld uit.

Zo doe ik het ook Sine, deze tor kan 1 A aan en de SOT23 slechts 500 mA

Sine

Moderator

@SMD,

Het is vooral het te verstoken vermogen, de belasting zal wel ruim onder de 500mA blijven.
Ik hoefde de defecte torren in ieder geval niet te zoeken, die vielen zowat vanzelf uit elkaar.
Maar die grotere package icm het kopervlak waar de tor op zit maken dat die het heel wat langer zullen uithouden dan een transistor in het zelfde zandkorrel formaat.

De complexiteit van dit spul blijft me nog steeds een raadsel, al dat geneuzel om 5V te maken.